ایسنا:نایب رییس اتاق بازرگانی مشهد: دانشگاه کلینیک درمانی صنعت است

نویسنده خبر : تاریخ بارگذاری :

ایسنا:نایب رییس اتاق بازرگانی مشهد:

دانشگاه کلینیک درمانی صنعت است

 

نایب رییس اتاق بازرگانی مشهد عنوان کرد: متاسفانه امروز دانشگاه بخش صنعت را به خوبی نشناخته و از سوی دیگر هم بخش صنعت نسبت به نقش دانشگاه درک درستی ندارد؛ این در حالی است که کلینیک درمانی صنعت همان دانشگاه است. 

به گزارش ایسنا، سیدحسن حسینی صبح امروز 18 مهرماه در نشست خبری چهارمین همایش ملی تعامل توسعه صنعت و دانشگاه اتاق بازرگانی مشهد اظهار کرد: رابطه بین علم و اقتصاد در کشور ما هیچگاه در یک قالب عملی تثبیت نشده است. با نگاهی به کشورهای توسعه یافته از نظر اقتصادی، می‌توان دریافت که آن‌ها نیز مسیر توسعه را از بخش آموزش و دانشگاه آغاز کرده‌اند. امروز کشوری مانند کره جنوبی در برخی از رشته‌های دانشگاهی مانند کشتی‌سازی حرف اول را در دنیا را می‌زند. این کشور با منابع طبیعی به توسعه اقتصادی دست نیافت بلکه با تکیه بر دانشگاه و ظرفیت‌های علمی به این مهم رسیده است.

وی تصریح کرد: امکان توسعه هیچ کشوری بدون دانشگاه‌های توانمند وجود ندارد. امروز بخش خصوصی با توجه به رسالتی که بر عهده اتاق بازرگانی مبنی بر رصد مشکلات عدم توسعه اقتصادی جامعه است، وجود دارد، پیگیر مساله ارتباط بین صنعت و دانشگاه و سامان دادن آن است. 

حسینی خاطرنشان کرد: امروز بسیاری از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در آنچه که تحصیل کرده‌اند، وارد بازار کار نمی‌شوند. از دیگر سو ما با مساله افراط و تفریط روبه‌رو هستیم و در چند سال آینده ما حدود 4 میلیون دانشگاهی بیکار را خواهیم داشت. باید در قالب این همایش‌ها دانشگاه، صنعت و جامعه تعیین تکلیف مساله را بر عهده گیرند. 

نایب رییس اتاق بازرگانی مشهد عنوان کرد: متاسفانه در برخی شهرستان‌ها بین 8 تا 9 دانشگاه مستقر شده، اما خبری از مراکز فنی و حرفه‌ای نیست. اولین دوره این همایش در سال 91 در یزد برگزار شد. امسال نیز این همایش با رویکرد ملی با همکاری همه اتاق‌های بازرگانی در مشهد برگزار خواهد شد. اهداف همه این همایش‌ها مشترک بوده و از ابتدای امر قرار شد خروجی آن نیز پایش شود. اتاق مشهد تصمیم محکمی در این خصوص دارد که با برگزاری هر همایش، خروجی آن را رصد کند.

حسینی با بیان اینکه هدف برگزاری این همایش بیشتر شناسایی و ایجاد خروجی‌های مثبت در زمینه‌های مرتبط برای دانشگاه و عرصه‌های اجتماعی و اقتصادی است، گفت: ارتباط صنعت و دانشگاه را می‌توان در بخش‌های مختلفی تقسیم‌بندی کرد. یکی از مباحث امروز پیدا کردن راه‌کارهایی برای حل مشکلات بخش خصوصی با استفاده از گروه‌های علمی و تحقیقاتی است. بهتر است این مشکلات در قالب موضوعات پایان نامه‌های تحصیلی در بخش خصوصی مطرح شود. 

وی تاکید کرد: این پایان‌نامه‌ها نباید در بایگانی‌ها خاک بخورد بلکه می‌توان برخی از آن را تجاری‌سازی کرد. مساله دیگر انتقال تجربیات بخش خصوصی به بخش دانشگاهی است. همچنین شناسایی افراد توانمند در زمینه‌های مختلف در دانشگاه‌ها و صنعت می‌تواند به ایجاد این ارتباط کمک کند. ما در تلاش هستیم فاصله بین دانشگاه با صنعت و جامعه را از بین ببریم. 

نایب رییس اتاق بازرگانی مشهد تصریح کرد: یکی از مشکلات دانشگاه‌ها قطع رابطه بین دانشگاه و دانشجو پس از اتمام تحصیل است. در واقع امروز سامانه‌ای برای رصد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی وجود ندارد. اگر دانشگاه روی دانشجویی سرمایه‌گذاری می‌کند، به این دلیل است که قرار است آن دانشجو در این جامعه وارد کار شود. 

وی اضافه کرد: متاسفانه قدر این سرمایه‌گذاری‌ها دانسته نشده است. امیدواریم این همایش در مشهد منجر به ایجاد ارتباطی پایدارتر بین صنعت و دانشگاه شود. با توجه به مذاکراتی که با دانشگاه فردوسی برای برگزاری این همایش داشته‌ایم، خوشبختانه این مساله با روی باز پذیرفته شده و از این سو علاوه بر اتاق، سایر انجمن‌های مرتبط با اتاق نیز ارتباط خود را با این همایش برقرار کرده‌اند. 

حسینی گفت: صنعت و دانشگاه در نهایت اعتماد با یکدیگر همکاری دارند. اگر صنعت ما نتواند از امکانات دانشگاهی بهره برد، مشکل از همین بخش صنعت خواهد بود. ما نباید توقع داشته باشیم که همه اقدامات را دانشگاه به تنهایی انجام دهد. کشور ما با تکیه بر اقتصاد نفتی صد در صد گذران روزگار می‌کند. 

نایب رییس اتاق بازرگانی مشهد افزود: امروز دولت به این نتیجه رسیده که باید بخش خصوصی را جدی گرفت، دانشگاه را جدی گرفت و باید سرمایه گذاری مولد دانش‌بنیان در کشور صورت گیرد. امروز دانشگاه و صنعت ما به این نتیجه رسیده است که کشور نمی‌تواند همیشه منزوی باشد و باید به آغوش جامعه بین‌المللی بازگردد و در قالب منطق با جامعه بین‌المللی به کار خود ادامه دهد. در کشورهای اروپایی نیاز تولید به نوآوری به بخش دانشگاهی سفارش داده می‌شود. 

وی اظهار کرد: تمام تحقیقات ما در ایران در بخش‌های داروسازی و پزشکی از دل دانشگاه‌ها خارج می‌شود. این برعهده دانشگاه‌هاست که فکر نو ایجاد کنند. 

حسینی با اشاره به برگزاری چهارمین همایش تعامل صنعت و دانشگاه ادامه داد: در این همایش به دنبال راه‌های شکست و پیروزی ایجاد این ارتباط و تعامل و بررسی موضعی، محلی، ملی و بین‌المللی ارتباط بین صنعت و دانشگاه است. اگر با هیچ مشکلی هم مواجه نشویم، احتمالا راه را اشتباه طی کرده‌ایم. دانشگاه فردوسی در سال‌های اخیر رشد قابل توجهی در حوزه نسل دوم دانشگاه‌ها داشته است و رتبه آن در حوزه بین‌المللی پیش رفته است، اما امروز در نظر دارد از نسل دوم با نگاه کارآفرینانه به نسل سوم دانشگاه‌ها رسد. 

نایب رییس اتاق بازرگانی مشهد بیان کرد: این اقدامات در مسیر رسیدن به نسل سوم دانشگاه‌ها انجام می‌شود. در این مسیر نباید فراموش کرد که جایگاه دانشگاه‌ها نباید از مرزهای علم و دانش فاصله گیرد. اگر بتوانیم 30 درصد انرژی و توان خود را در این مسیر گذاریم، به نتیجه خواهیم رسید. 

حسینی خاطرنشان کرد: امیدواریم این همایش بتواند در روشن شدن این مسیر نیز گام بردارد. اقدامات تحقیقاتی گران قیمت و زمان‌بر است. یکی از دلایل پس رفتگی‌های ما در این بخش همین است. در بودجه سنواتی کشور سهم بودجه تحقیقاتی بسیار پایین است. شاید سهم یکسری بودجه‌های فرهنگی که شاید خیلی هم در جامعه اثرگذار نیست، از این بخش بسیار بیشتر است. دانشگاه‌های دولتی ما مشکل بودجه دارند، اما در بخشی از مسایل باید بخش خصوصی وارد شود.

انتهای پیام

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی