۸۰ درصد ترانزیت کشور به آسیای مرکزی توسط شرکت‌های خراسانی انجام می‌شود

۸۰ درصد ترانزیت کشور به آسیای مرکزی توسط شرکت‌های خراسانی انجام می‌شود
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : چهارشنبه ، 13 آذر 1398

رئیس هیئت‌مدیره انجمن شرکت حمل و نقل بین‌المللی خراسان رضوی گفت: همایش یک‌روزه "ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی در مسیر توسعه " در ۲۸ آذرماه سال جاری و در راستای بخشی از اهداف و وظایف ذاتی این انجمن و به‌منظور ایجاد فضای مناسب برای یافتن راهکارهای کاربردی و تبادل‌نظر میان مدیران دولتی و خصوصی، دانشگاهیان، پژوهشگران و فعالین اقتصادی برگزار می‌شود.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، احمد زمانیان یزدی در نشست خبری این همایش با اشاره به ماهیت ترانزیتی استان و وجود بیش از ۲۲۰ شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی و مشارکت این شرکت‌ها در جابجایی بیش از ۸۰ درصد از کالاها به مقاصد آسیای میانه، افغانستان و پاکستان، افزود: بیش از دو سال به دنبال آن بودیم تا بتوانیم جایگاه و ظرفیت اقتصادی ترانزیت برای کشور، نقش شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی به‌ویژه در شرایط تحریم، چالش‌ها و موانع این حوزه را در قالب یک همایش ملی مطرح کنیم که خوشبختانه با حمایت اتاق بازرگانی و مشارکت انجمن این مهم عملی شد.
رئیس کمیسیون حمل‌ونقل اتاق بازرگانی مشهد بابیان اینکه این همایش در چهار محور برگزار خواهد شد، محورهای همایش را چنین بیان کرد: اهمیت و نقش ترانزیت در اقتصاد ایران و مقایسه با کشورهای منطقه، قوانین و مقررات مخل در حوزه ترانزیت و چالش‌های پیش رو، تعدد سازمان‌های دخیل و نقش متولی واحد در توسعه ترانزیت و نقش دانشگاه و مجامع علمی در توسعه ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی.
وی افزود: محورهای همایش در پنل های تخصصی با حضورمدیران دولتی، فعالان بخش خصوصی و دانشگاهیان مورد بررسی و کنکاش قرار خواهد گرفت.

تاثیرات مثبت اقتصادی ترانزیت
محمود امتی، نایب رئیس انجمن حمل‌ونقل بین‌المللی خراسان رضوی در ادامه این نشست به یکی از محورهای همایش و پنل‌های آن با عنوان "اهمیت و نقش ترانزیت در اقتصاد ایران و مقایسه آن با کشورهای منطقه " اشاره کرد و افزود: از ابتدای شکل‌گیری ترانزیت در کشور عدم نگرش مثبت به این صنعت باعث عدم رونق آن شده است چرا که خیلی از کسانی که در بدنه بخش دولتی هستند متأسفانه به اهمیت و جایگاه ترانزیت پی نبرده‌اند و آن‌های هم که شناخت داشته‌اند در حد محاسبه عایدات دولت از قبل ترانزیت بوده است.
عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی خراسان رضوی به بیان تأثیرات مثبت اقتصادی این صنعت پرداخت و افزود: افزایش درآمد ناخالص ملی یکی از تاثیرات این صنعت است چون با عبور هر محموله ترانزیت از کشور ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ دلار و اگر با کشتی‌های جمهوری اسلامی حمل شود ۵ تا ۶ هزار دلار عایدات نصیب کشور می‌شود.
امتی اشتغال‌زایی را از دیگر اثرات ترانزیت دانست و خاطرنشان ساخت: طبق برآوردها در سال ۹۷ برای ترانزیت هر میلیون تن کالا حدود ۶ تا ۷ هزار ناوگان در کشور باید فعال باشد و چنانچه برای هر کامیون سه نفر اشتغال‌زایی داشته باشیم برای هر میلیون تن ترانزیت، ۲۰ هزار نفر اشتغال مستقیم ایجاد می‌شود.
وی بابیان اینکه امنیت یکی دیگر از نکات مثبت توسعه ترانزیت است، گفت: وقتی از ترانزیت صحبت می‌کنیم یعنی تردد تجار و مال‌التجاره خارجی و این به معنی حضور سرمایه‌گذار خارجی در کشور و به‌تبع آن افزایش قدرت چانه‌زنی است.
نایب رئیس انجمن حمل‌ونقل بین‌المللی خراسان رضوی، رونق صنعت را از دیگر تاثیرات مثبت ترانزیت دانست و گفت: توجه به این صنعت سبب رونق ساخت نیمه یدک و تولید لوازم‌یدکی و قطعات در کشور خواهد شد.
امتی، حمل ارزان و سریع محموله‌های صادراتی، آبادانی، عمران و توسعه بندرها و پایانه‌های مرزی و توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل کشور را از دیگر تاثیرات توجه به این صنعت برشمرد.

وجود قوانین و مقررات مخل در حوزه ترانزیت مانع توسعه این صنعت
سید قاسم حسینی از اعضای هیئت‌مدیره انجمن صنفی حمل‌ونقل بین‌المللی خراسان نیز در ادامه گفت: با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و باز شدن دروازه‌های افغانستان کشور به شاهراه ترانزیتی تبدیل و از سال ۷۰ بحث ترانزیت در کشور فعال شد.
وی ضمن تأکید بر اشتغال‌زایی این صنعت در مناطق مرزی و رفع محرومیت از این مناطق و درنتیجه ایجاد امنیت، تصریح کرد: صنعت ترانزیت در مدت فعالیت خود نه‌تنها باری بر کشور نبوده است که حتی یک ریال از تسهیلات و دلارهای یارانه‌ای استفاده نکرده است.
حسینی به شرایط تحریم اقتصادی کشور اشاره کرد و افزود: در صورت همراهی و توجه مسئولان به ترانزیت و جدی گرفتن این صنعت، می‌توانیم کمک‌حال مسئولین باشیم و این همایش در همین راستا برگزار می‌شود.
وی بابیان اینکه یکی از محورها و پنل هایی که در همایش به آن پرداخته خواهد شد وجود قوانین و مقررات مخل در حوزه ترانزیت است، افزود: متأسفانه قوانین در کشور توسط افرادی تصویب می‌شود که اشرافی به مسئله ترانزیت ندارند و همین سبب می‌شود برای کسب اطلاع به نهادها و ادارات متعدد دخیل در امر ترانزیت مراجعه کنند که هر نهادی با توجه به منافع سازمانی خود قوانینی را پیشنهاد می‌دهد که تصویب آن‌ها سبب ایجاد تعدد و مغایرت در قوانین و درنهایت ایجاد مانع بر سر راه گسترش و توسعه ترانزیت و رشد فساد شده است.

جزیره‌ای عمل کردن سبب افزایش هزینه‌های ترانزیت می‌شود
در بخش دیگری از این جلسه، ابراهیم عطایی عضو دیگر هیئت‌مدیره انجمن صنفی حمل‌ونقل بین‌المللی خراسان رضوی وجود دلارهای نفتی را ازجمله عواملی دانست که سبب شده است که دولتمردان از صنعت ترانزیت غافل شوند.
وی افزود: زیرساخت‌های برای صادرات ۲۰ میلیون تنی ترانزیت برنامه‌ریزی شده است اما همین غفلت باعث شده در حال حاضر از ۱۰ میلیون تن نتوانیم فراتر برویم.
عطایی با اشاره به یکی از محورهای همایش که بر تعداد سازمان‌های دخیل و نقش متولی واحد در توسعه ترانزیت تأکید دارد، خاطرنشان ساخت: جزیره‌ای عمل کردن سازمان‌های متعدد درگیر در ترانزیت به دلیل منافع شان موجب تحمیل هزینه‌های بسیار بر ترانزیت و درنتیجه افزایش هزینه‌ها و مدت‌زمان ترانزیت شده است که این امر کریدورهای جایگزین را در برابر مسیر کشور ما اقتصادی کرده است.
وی افزود: مدتی پیش شورای عالی ترابری تشکیل شد اما به دلیل برگزاری دیربه‌دیر جلسات و عدم پیگیری قوانین که در آن وضع می‌شود عملاً نتوانست مشکلی را مرتفع نماید.

عدم ارتباط مؤثر ترانزیت و دانشگاه از معضلات پیش روی این صنعت
دیگر عضو هیئت‌مدیره انجمن صنفی حمل‌ونقل بین‌المللی خراسان رضوی نیز با اشاره به چهارمین محور همایش و نقش دانشگاه و مجامع علمی در توسعه ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی تأکید کرد: یکی از مشکلات ما در این سال‌ها عدم رویکرد علمی به صنعت ترانزیت و عدم توجه به آموزش بوده است.
حمیدرضا دشتی عدم ارتباط مؤثر بین ترانزیت و دانشگاه را ازجمله معضلات پیش روی صنعت خواند و گفت: تلاش‌های ما در این همایش توجه به این مهم و ایجاد ارتباط بین دانشگاه و ترانزیت است.
وی تأکید کرد: حمل‌ونقل یک صنعت است و با وجود سابقه ۷۵ ساله دانشگاه در کشور، هنوز رشته‌ای که به امر ترانزیت بپردازد نداریم و باید دانشگاه به حل مشکلات و معضلات ترانزیت و حمل‌ونقل ورود پیدا کند.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی