برگزاری چهارمین همایش ملی تعامل صنعت و دانشگاه با هدف یافتن حلقه وصلی میان این دو حوزه

برگزاری چهارمین همایش ملی تعامل صنعت و دانشگاه با هدف یافتن حلقه وصلی میان این دو حوزه
نویسنده خبر : تاریخ بارگذاری : دوشنبه ، 19 مهر 1395

نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی خبر داد:

برگزاری چهارمین همایش ملی تعامل صنعت و دانشگاه با هدف یافتن حلقه وصلی میان این دو حوزه

 

 

نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی از برگزاری چهارمین همایش ملی «تعامل صنعت و دانشگاه با رویکرد بهبود محیط کسب و کار» به میزبانی مشهد در تاریخ 17 و 18آذرماه خبر داد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ سید حسن حسینی که در جمع اصحاب رسانه سخن می‌گفت، برگزاری این همایش را مقدمه‌ای برای آسیب‌شناسی ضعف‌های موجود در مسیر برقراری ارتباط این دو حوزه مهم علم و عمل و توامان چاره‌جویی موثر در این رابطه برشمرد و گفت: تلاش داریم تا آنچه به عنوان خروجی این برنامه ارائه می‌شود، عملیاتی بوده و جبرانی برای سال‌ها غفلت و کوتاهی در مسیر شکل‌گیری پیوند صنعت و دانشگاه باشد.

وی «علم بی عمل» را محصول و خروجی بعضی دانشگاه‌ها در کشورمان دانست که دغدغه‌ای برای تربیت دانشجوی کارآفرین و خلاق ندارند و تاکید کرد: زمانی علم می‌تواند برای جامعه ارزشمند باشد و مسیر توسعه ر ا هموار سازد که بستری کاربردی برای آن فراهم گردد. در اصل باید دانشگاه‌ها را کلینیک درمانی صنعت دانست. متاسفانه همین بحث، نقیصه جدی بعضی دانشگاه‌های ما به شمار می‌آید. در سمت دیگر نیز صنایع هنوز اهمیت این موضوع را درک نکرده و برای بهره‌مندی از توان بالقوه‎‌ای که در دانشگاه‌ها وجود دارد، گام موثری برنداشته‌اند و این امر در عمل آن‌ها را در عرصه رقابت‌پذیری به چالش دچار کرده است.

*در گره‌گشایی از ارتباط صنعت و دانشگاه، نباید صرفا به دولت متکی بود

حسینی تلاش برگزارکنندگان این همایش ملی را دستیابی به راهبردی مثبت و عملیاتی برای یافتن حلقه وصلی میان این دو حوزه عنوان کرد و افزود: برای برگزاری شایسته این برنامه از تجارب و مشارکت دانشگاه‌های برجسته کشور نظیر دانشگاه فردوسی و...بهره می‌بریم تا چرخه‌ای که باید در مسیر رسیدن به این مهم شکل بگیرد، تکمیل شود. باور داریم که اتکای صرف به دولت برای گره‌گشایی در این بحث، ما را به جایی نخواهد رساند پس به نمایندگی از بخش خصوصی و صنعتی کشور، سهم خود را در ایجاد این حلقه وصل، ایفا خواهیم کرد.

وی اتکای بخش عمده اقتصاد کشور به صنعت نفت و درآمد حاصل از آن را آسیبی دانست که حرکت در مسیر توسعه را با دشواری مواجه کرده است و در این خصوص بیان کرد: این آسیب باعث شده تا تکاپوی صنعت و دانشگاه برای درآمدزایی و یا توسعه مبتنی بر دانش که در عرصه‌های رقابت‌پذیری موثر واقع شود، اندک باشد. 

نایب رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی ادامه داد: واقعیت آن است که توسعه علمی با حمایت‌های مالی میسر است اما در کشور ما سرمایه‌گذاری برای بهره‌برداری کاربردی از علم بسیار اندک می‌باشد، چنانکه در بوجه‌های سنواتی بعضا سهم و قدر سرفصل‌های فرهنگی بسیار پُررنگ می‌نماید و در مقابل  به بحث پژوهش و ارتقای علمی، به قواره نیاز موجود کشور توجه مالی و حمایتی صورت نمی‌گیرد.

وی تاکید کرد:در حال حاضر هزینه‌های زیادی در کشور صرف امور خیریه می شود در این راستا باید واقفان و خیران را نیز با اهمیت توسعه علمی کشور آشنا کنیم تا بخشی از نیات خیری که در این حوزه وجود دارد، به این سمت و سو هدایت شود.

*شکاف معنادار در رتبه ایران به لحاظ آمار فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و تعامل صنعت و دانشگاه

اما در ادامه تریبون در اختیار «علی کبیر» دبیر اتاق مشهد قرار گرفت. وی با اشاره به تشکیل دبیرخانه دائمی همایش تعامل صنعت و دانشگاه در پِی برگزاری این برنامه در مشهد؛ عنوان کرد: در حقیقت این اقدام تلاشی در جهت ایجاد بستری پایدار برای تعامل صاحبان ایده و سرمایه است. همچنین در این دبیرخانه، تجارب دیگر همایش‌ها و برنامه‌هایی که با محور این تعامل در کشور برگزار شده است؛ احصاء و مستندسازی می‌شود. در مجموع رویکرد ما رسیدن به راهکاری عملیاتی در این خصوص است.

کبیر به سنجش 12مولفه در چهارچوب شاخص «رقابت‌پذیری» جهانی اشاره کرد و گفت: دوازدهمین رکن در این بخش، «نوآوری» است که بعدها نظر به اهمیت و جایگاهی که داشت، در قالب یک شاخص جداگانه معرفی شد و مورد سنجش قرار گرفت. این شاخصه سیر تبدیل خلاقیت به نوآوری، فناوری و نهایت محصول را نمایان می‌سازد و از این حیث کشور ما در سال 2016 رتبه 78 دنیا را کسب کرد که نشان از رشد 28 پله‌ای ایران در این شاخص دارد.

 وی متذکر شد: در عین حال، در شاخص رقابت‌پذیری نیز شکاف معناداری را میان رتبه 44کشورمان در آمار فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و جایگاه صد و پنجمی ایران در بحث تعامل صنعت و دانشگاه، شاهد هستیم که در عمل گره توسعه صنعتی و دانشگاهی ما محسوب می‌شود و چه بسا چاره‌جویی برای پُر کردن این شکاف، بتواند به حل بخش زیادی از مشکلات اقتصادی امروز کشورمان منجر شود.

دبیر همایش تعامل صنعت و دانشگاه، به تجارب کره و ژاپن در این عرصه اشاره کرد و گفت: در این کشورها شاهد ایجاد مراکز تحقیقاتی مشترک میان بخش صنعت و دانشگاه، اعزام نیرو از حوزه صنایع به مراکز دانشگاهی و بالعکس هستیم و نتیجه این جنس تعاملات برای کشورهای مذکور، توسعه اقتصادی بدون اتکا به منابع طبیعی و مالی بوده است.

وی در عین حال، روند تکمیل حلقه ارتباطی میان صنعت و دانشگاه را زمان‌بر توصیف کرد و افزود: در این راستا و به منظور آشنایی و تعامل بیشتر و موثرتر فعالان این دو بخش، علاوه بر پنل‌های آموزشی، غرفه‌های جنبی نیز برای حاشیه همایش در نظر گرفته شده که در اختیار پارک‌های علم و فناوری، مراکز رشد و... جهت عرضه توانمندی‌هایشان قرار می‌گیرد. بخشی را نیز با عنوان «فن بازار» برای گفتگوی رودرروی صاحبان دانش و سرمایه پیش‌بینی کرده‌ایم.

*برگزاری همایش تعامل صنعت و دانشگاه در 8محور اساسی

دکتر احمدی شادمهری، دبیر علمی این همایش نیز در سخنانی با اشاره به 8 محور اصلی همایش ملی «تعامل صنعت و دانشگاه» در چهارمین دوره برگزاری آن، گفت: «راهکارهای انتقال دستاوردهای کارآفرینان موفق به دانشگاه‌ها»، «ارتقای فرهنگ کارآفرینی و اخلاق کسب‏ وکار»، «راهکارهای کاربست تولیدات علمی دانشگاه‌ها در صنعت»، «ارتباط دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم با محیط کسب ‏وکار»؛ بخشی از سرفصل‌های این برنامه را تشکیل می‌دهند.

وی افزود: همچنین در چهارچوب این برنامه، مباحثی نظیر «دولت، تعامل صنعت و دانشگاه و محیط کسب‏ وکار» و «تعامل صنعت و دانشگاه در راستای اقتصاد مقاومتی» به بحث و تبادل‌نظر کارشناسان، مسئولان و فعالان اقتصادی؛ گذاشته خواهد شد.

احمدی شادمهری، بخش دیگری از محورهای چهارمین همایش ملی «تعامل صنعت و دانشگاه» را، بررسی تجربیات کشورهای موفق در خصوص تعامل صنعت و دانشگاه و همچنین الگوهای تعامل صنعت و دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم، عنوان کرد و متذکر شد: هدف از برگزاری این برنامه در ابعاد ملی و با حضور چهره‌های برجسته دانشگاهی و صنعتی و همچنین دعوت از مسئولان و دست‌اندکاران؛ چاره‌جویی برای برقراری ارتباط موثر میان صنعت و دانشگاه و بهره‌مندی این دو بخش از توان همدیگر است در این راستا مشکلات موجود در محضر مسئولان، تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان این بخش، طرح می‌شود تا برای رفع این موانع، تدبیر لازم اتخاذ گردد.

وی در ادامه به حضور چهره‌های برجسته‌ای در این همایش اشاره کرد و گفت:آقایان رضا منصوری و فرشاد فاطمی از دانشگاه صنعتی شریف، فرشاد مومنی و حسن طائی از دانشگاه علامه و علی رضاقلی پژوهشگر، به عنوان بدنه علمی، ما را در این همایش همراهی خواهند کرد. توامان از حضور آقای میرشجاعیان معاون وزیر اقتصاد نیز بهره‌مند خواهیم شد.

وی خاطر نشان کرد: پژوهشگران و محققان علاقه‌مند به شرکت در چهارمین همایش ملی «تعامل صنعت و دانشگاه»، می‌توانند مقالات خود را تا تاریخ 15 آبان ماه امسال به آدرس ایمیل hamayesh@mccima.net ، ارسال کنند.

دبیر علمی این همایش یادآور شد: علاوه بر این، افراد می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر، به سایت این همایش به آدرس www.dbmc.ir مراجعه کنند یا با شماره 05138842937 تماس حاصل نمایند.

  • تلاش برای اصلاح مدیریت‌های تجربی و حرکت به سمت دانش‌بنیان شدن

علی اکبر اکبری، رئیس مرکز کارآفرینی و مالکیت فکری دانشگاه فردوسی مشهد به عنوان دیگر سخنران این نشست، بر جدیت بخش دانشگاهی کشور برای ارتباط با بخش صنعت و عملیاتی کردن پژوهش‌های تئوریک تاکید کرد و گفت: دانشگاه فردوسی در افق خود، حرکت از یک مرکز دانشگاهی نسل دوم به سوم را در دستور کار دارد تا ساختارهای کارآفرینانه را در آن با کاربست دانش پیاده‌سازی کند.

وی ادامه داد: همچنین در این سال‌ها، قریب به 80 شرکت دانشگاهی در محورهای فنی و مهندسی و علوم انسانی در دانشگاه فردوسی مشهد تأسیس شده که گواه این تمایل و تلاش از سوی بدنه علمی کشور است.

عضو هیات علمی این همایش عنوان نمود: توامان تلاش شده برای ترویج این رویکرد، در نظام امتیازدهی به اساتید این دانشگاه، ظرفیتی نیز به حوزه ارتباط با صنعت و پژوهش‌های دارای خروجی اقتصادی اختصاص داده شود و در عمل این رویکرد، مبنای ارتقای کارنامه علمی اساتید ما قرار گیرد.

وی به اهداف همایش مذکور اشاره کرد و گفت:از این همایش توقع حل بنیادین مسئله عدم ارتباط صنعت و دانشگاه نمی رود، بلکه هدف برداشتن یک گام بلند در جهت چاره‌جویی‌ست. در حقیقت اصلاح واقعی زمانی رخ می‌دهد که مدیریت تجربی در بخش دولتی و خصوصی جای خود را به مدیریت علمی و دانش بنیان بدهد.

 

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی