بررسی همکاری مشترک اقتصادی بین چک و خراسان رضوی

بررسی همکاری مشترک اقتصادی بین چک و خراسان رضوی
نویسنده خبر : تاریخ بارگذاری : دوشنبه ، 19 مهر 1395


 

 

 

بررسی همکاری مشترک اقتصادی بین چک و خراسان رضوی

اعضای یک هیات اقتصادی از جمهوری چک  که به دعوت اتاق مشهد به این استان سفر کرده بودند روز یکشنبه در مشهد با  فعالان اقتصادی خراسان رضوی دیدار و در زمینه همکاریهای مشترک گفت و گو کردند .

در این نشست که با حضور نایب رییس اتاق مشهد،مدیر کل دفتر هماهنگی اقتصادی خراسان رضوی و جمعی از فعالین اقتصادی برگزار گردید بر ارتقای روابط تجاری طرفین تاکید شد.

 

به گزارش روابط عمومی اتاق مشهد،

در ابتدای این نشست حسن حسینی نایب رییس اتاق مشهد با اشاره به حضور هیات چک در بین فعالان اقتصادی  در مشهد  اظهار داشت :استان خراسان رضوی  در زمینه های مختلف صنعتی و اقتصادی دارای پتانسیل ها و توانمندیهای فراوانی  است که در صورت  تعامل  و ارتباط  مستمر ما می توانیم همکاریهای مشترک  خوبی با فعالان اقتصادی  داشته باشیم.

 وی گفت: به رغم تحریم های اقتصادی در سالهای گذشته سرمایه گذاری های مطلوب در حوزه صنایع انجام شده و با وجود همه مشکلات و تنگناهای اقتصادی ،تولید در حوزه صنایع بیشتر از مصارف ملی بوده است.
حسینی افزود: با اینکه رایزنی های دولت یازدهم برای برقراری ارتباط ایران با دنیا به ثمر نشست و رفع تحریم ها و برجام به اجرا گذاشته شد اما تحریم های داخلی هنوز فعالان اقتصادی را رنج می دهد.

تلاش برای برقراری روابط خوب و سازنده اقتصادی و تجاری با کشورهای مختلف

نایب رییس اتاق مشهد با عنوان اینکه اکنون شراثط مناسبی برای برقراری  ارتباط اقتصادی بین دو کشور فراهم شده است  و مدیران تشکل های اقتصادی استان باید نهایت استفاده را از  این شرایط ببرند افزود:ایران در سال‌های گذشته؛ تلاشی مجدانه برای برقراری روابط خوب و سازنده اقتصادی و تجاری با کشورهای مختلف داشته است و تجار و بازرگانان این خطه، بخشی از این رسالت را به دوش کشیده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه، هدف از این تعاملات، تبدیل ایران به بازار فروش محصولات سایر کشورها نیست؛افزود: علی رغم آنکه اتکای بدنه اقتصاد کشورمان به صنعت نفت است اما این امر بخش بازرگانی و تولید را از تکاپو نیانداخته و همین حالا شاهدیم که اداره قریب به 90درصد واحدهای تولیدی و صنعتی این استان، توسط بخش خصوصی انجام می‌گیرد که ماحصل آن ایجاد حدود 190هزار فرصت شغلی در جامعه است. این توانمندی در حقیقت می تواند بستری برای سرمایه گذاری های مشترک فعالان اقتصادی دو کشور ایران و چک و همچنین حضور و نقش‌آفرینی سرمایه‌گذاران دیگر کشورها باشد.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی در این نشست گفت: دیدار به منظور ارتباط گیری بیشتر در حوزه انتقال فناوری، سرمایه گذاری مشترک، تبادل کالاهای تولیدی و در مجموع برای ایجاد همکاری مشترک تجاری با جمهوری چک انجام شده است.

علی رسولیان افزود: جمهوری چک توانمندیهای صنعتی معدنی و علمی خوبی دارد و همین موضوع خراسان رضوی را راغب به ایجاد همکاریهای مشترک می کند.

قابلیت های خراسان رضوی

وی به قابلیتهای سرمایه گذاری در خراسان رضوی اشاره و بیان کرد: قانون سرمایه گذاری در این استان بسیار جذاب است بطوری که مالیات 100 درصدی را برای سرمایه گذاران فراهم و ضمانت ملی را برای آنان ایجاد نمی کند.

او ادامه داد: خراسان رضوی پروژه های سرمایه گذاری خود را شناسایی و تدوین کرده تا قابل ارائه برای سرمایه گذاران خارجی باشد.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: همچنین بازرگانان خراسان رضوی این توانایی را دارند که کالاهای تولیدی جمهوری چک را در افغانستان و آسیای میانه عرضه کنند.

وی افزود: منطقه ویژه اقتصادی سرخس و دو غارون در مرز خراسان رضوی با ترکمنستان و افغانستان نیز آماده سرمایه گذاری است که می تواند برای جمهوری چک فرصت اقتصادی مطلوب به شمار آید.

جمهوری چک با افزون بر 10 میلیون نفر جمعیت واقع در اروپای مرکزی و از اعضای اتحادیه اروپا است. این کشور سال ۱۹۹۳ میلادی به دنبال تقسیم کشور چکسلواکی سابق پدید آمد.

کشاورزی در جمهوری چک که به سبب وجود نیروی کار فوق العاده ماهر در زمره قدرتهای صنعتی در کشورهای بلوک شرق سابق بود در اقتصادش نقش مهمی دارد.

کارخانه ماشین سازی شکودا، کارخانه های تولید کریستال، صنعت گردشگری و طبیعت زیبای چک نیز از مزیتهای این کشور اروپایی است.

توسعه روابط و همکاری در همه زمینه‌ها با ایران

ادوارد موریچکی نیز در  این نشست بیان کرد: امروز در آستانه پیدایش و توسعه روابط بین جمهوری چک و ایران قرار داریم.

وی با اشاره به تغییرات گسترده جهان در حوزه برنامه‌های اقتصادی اظهار داشت: جمهوری چک از گذشته تاکنون برنامه‌های سنتی را در زمینه توسعه روابط اقتصادی با ایران دنبال کرده است که از آن جمله می‌توان به مشارکت‌های اقتصادی در رابطه با شکر، سنگ‌آهن و صنایع معدنی اشاره کرد.

معاون وزیر صنعت و بازرگانی جمهوری چک با بیان اینکه جمهوری چک با وجود جدایی از اسلواکی در سال 1993 توانست به‌ تنهایی فعالیت‌های خود را ادامه دهد اظهار داشت: این کشور با توجه به آمار توانسته منابع و سیستم‌های خود را به شکلی اقتصادی و تجاری تبدیل کند.

موریچکی تصریح کرد: طی سالیان گذشته جمهوری چک توانسته به‌ عنوان یک عضو اقتصادی در قلب اروپا فعالیت داشته باشد.

وی ابراز کرد: شرکت‌های ایرانی بزرگی در این مدت در چک تأسیس شد که از صنعت و ماشین‌آلات ما برای این منظور استفاده می‌کردند.

معاون وزیر صنعت و بازرگانی جمهوری چک این سفر را جهت توسعه روابط همه‌جانبه میان دو کشور تأثیرگذار توصیف کرد و گفت: جمهوری چک برای روابط خود با ایران احترام و اهمیت زیادی قائل است و ما خواستار آن هستیم که در همه زمینه‌ها روابط تنگاتنگ میان دو کشور برقرار شود.

موریچکی با اشاره به اینکه روابط دو کشور ایران و جمهوری چک از سال 1903 میلادی برقرار شده است، گفت: مناسبات اقتصادی و سیاسی دو کشور همواره در مسیر تعامل قرار داشته و اگر چه در طول تمامی این سال‌ها، فراز و نشیب‌هایی را نیز تجربه کرده اما هیچ‌گاه متوقف نشده است و دو طرف بنا دارند آن را توسعه دهند.

وی با تأکید بر گسترش همکاری‌های سیاسی، فرهنگی، اقتصادی در تمامی حوزه‌ها میان دو کشور اظهار داشت: قصد ما این است که روابط دوستانه دو کشور را تحکیم کرده و ارتقا دهیم و همه ارگان‌های دو کشور نیز باید در این راستا حرکت کنند.

معاون وزیر صنعت و بازرگانی جمهوری چک با اشاره به روابط دیرینه تجاری میان دو طرف، گفت: ما به دنبال آن هستیم که روابط اقتصادی خود با ایران را به‌ صورت پایدار حفظ کنیم و با توجه به ظرفیت‌ها و امکانات بالقوه دو کشور، می‌توانیم شاهد رشد همکاری‌ها طی سال‌های آتی باشیم.

موریچکی تصریح کرد: این کشور توانسته در شکل اقتصادی خاص فعالیت خود را ادامه دهد، بسیاری از تجار ایرانی توانسته‌اند بازار خود را در چک برای فروش فعالیت‌های خود فراهم کنند.

وی با تأکید بر اینکه ما امید زیادی به ارتباطات مشترک اقتصادی دو کشور داریم، گفت: امکانات زیادی برای همکاری میان دو کشور وجود دارد و بر این باوریم که تمام مسائل در جهت توسعه همکاری‌ها می‌تواند در اتاق مشترک مطرح‌شده و پیگیری شود.

معاون وزیر صنعت جمهوری چک بابیان اینکه چند شرکت‌ بزرگ ایرانی در چک تأسیس‌ شده است، تصریح کرد: بسیاری از بازرگانان و فعالان اقتصادی ایرانی توانسته‌اند بازار فروش مناسبی در جمهوری چک ایجاد کنند.

موریچکی با بیان اینکه اتاق بازرگانی چک  15هزار عضو دارد از آمادگی این کشور برای ورود به همکاری‌های پایدار اقتصادی خبر داد.

وی اظهار امیدواری کرد که فعالان اقتصادی دو کشور در فضایی دوستانه، بتوانند ناکامی‌ در همکاری‌های گذشته را جبران کنند

اتاق مشترک ایران و چک راه‌اندازی می‌شود

 

غلام عباس ارباب‌خالص  نیز با اشاره به روابط عمیق ایران و چک از گذشته تاکنون اظهار داشت:‌ محدودیتی جهت ارتباط بین ‌‌ایران و جمهوری چک وجود نداشته و تمام بسترها برای تعاملات دوجانبه فراهم است.

وی بابیان اینکه نخستین همکاری فرهنگی میان دو کشور به چند دهه گذشته برمی‌گردد که فعالیت‌های تجاری و فرهنگی برقرارشده بود، امضای موافقت‌نامه‌های فرهنگی و تبادل دانشجو و ورود هفت هیئت تجاری از جمهوری چک به ایران برای فعالیت‌های اقتصادی را نمونه‌های بارز این ارتباطات عمیق عنوان کرد.

مسؤول نمایندگی شرق و شمال‌شرق وزارت خارجه با اشاره به روابط گسترده دو کشور، سفر معاونان وزیر امور خارجه و وزیر صنعت جمهوری چک به ایران و همچنین امضاء موافقت‌نامه اجتناب از مالیات‌های مضاعف را ازجمله نتایج مراودات دو کشور ذکر کرد و افزود: تمام این‌ها نشان‌دهنده ارتباطات مناسب میان طرفین است.

ارباب‌خالص بابیان اینکه‌ هیچ محدودیتی در زمینه همکاری‌های میان دو کشور وجود ندارد، اظهار داشت: بستر همکاری‌های میان دو کشور به‌خوبی فراهم‌شده است، با افتتاح دفتر تجاری جمهوری چک در تهران ارتباطات اقتصادی بین دو کشور تقویت‌ شده و دسترسی جمهوری چک از طریق ایران به بازارهای آسیای میانه و خاور دور نیز فراهم می‌شود.

وی با اشاره به برگزاری نشست مشترک میان فعالان اقتصادی ایران و جمهوری چک در آذرماه، خاطرنشان کرد: خراسان‌رضوی دارای ظرفیت‌های فراوانی به لحاظ اقتصادی می‌باشد و امیدواریم با راه‌اندازی اتاق مشترک ایران و چک میزان استفاده از این ظرفیت‌ها و شکوفایی آن‌ها افزایش یابد.

مسؤول نمایندگی شرق و شمال‌شرق وزارت خارجه ابراز کرد: از سال 94 روابط بین دو کشور شتاب گرفته و با مروری بر ترددهای صورت گرفته بین دو کشور، شاهد حضور هفت هیأت از کشور چک در همه زمینه‌های تجاری و اقتصادی طی این دو سال بوده‌ایم. 

ارباب‌خالص بابیان اینکه جمهوری اسلامی ایران برای روابط با کشور چک اهمیت فراوانی قائل است و می‌خواهیم همواره روابط خوبی میان دو کشور برقرار باشد، گفت: سفر متقابل مسؤولین دو کشور قدم بسیار مهمی در راستای توسعه روابط دو کشور می‌باشد.

وی با تأکید بر آماده‌سازی بسترهای مناسب جهت همکاری‌های دو کشور در تمام ابعاد اظهار داشت: هیچ محدودیتی در زمینه همکاری بین دو کشور وجود ندارد و در چارچوب همین سفرها دفتر تجاری جمهوری چک در تهران افتتاح شد که به توسعه همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور و دسترسی جمهوری چک به آسیای‌مرکزی از طریق خراسان‌رضوی کمک می‌کند.

مسؤول نمایندگی شرق و شمال‌شرق وزارت خارجه ضمن تشریح اشتراکات و ظرفیت‌های موجود میان دو کشور در راستای توسعه همکاری‌های دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی بر ضرورت تلاش مسؤولان ایران و چک برای تحکیم و ارتقای روابط دو کشور تأکید کرد.

ارباب‌خالص با اشاره به موقعیت جغرافیایی استان خراسان‌رضوی و قرار گرفتن در دالان بین‌المللی، گفت: هم‌جواری با مرز و دسترسی آسان به کشورهای آسیای‌میانه، برای استان یک مزیت منحصر به ‌فرد محسوب می‌شود.

وی همچنین اظهار امیدواری کرد: با تشکیل اتاق مشترک ایران و چک در اتاق بازرگانی ایران، شاهد همکاری‌های بیشتر میان دو کشور باشیم.

در پایان این نشست کمیسیونهای مشترک دو کشور تشکیل  و فعالان اقتصادی استان به تشریح فعالیتها و توانمندیهای خراسان رضوی در حوزه های مختلف  پرداختند و با امکانات و توانمندیهای جمهوری چک اشنا شدند.

 

 گالری تصاویر نشست

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی