خراسان:استاندار از دستور وزیر صنعت مبنی بر انتقال حساب های ایران خودروی خراسان به استان خبر داد دخل و خرج ایران خودروی خراسان استانی می شود

نویسنده خبر : تاریخ بارگذاری :

استاندار از دستور وزیر صنعت مبنی بر انتقال حساب های ایران خودروی خراسان به استان خبر داد

دخل و خرج ایران خودروی خراسان استانی می شود

نویسنده : رستم زاده

استاندار خراسان رضوی گفت :با توجه به فعالیت شرکت ایران خودرو در خراسان رضوی که یکی از صنایع مطرح و سودآور استان نیز به شمار می آید از گذشته انتقاداتی دراین باره که چرا حساب های مالی این شرکت خودروساز در خارج از استان ایجاد شده است، مطرح بوده و در جلسه اخیر که با وزیر صنعت معدن و تجارت داشته ایم تاکید کردندکه همه این حساب ها به استان منتقل شود. این موضوع هم در ایجاد انگیزه بیشتربرای تولید کنندگان موثر خواهد بود و هم حساب های درآمدی استان به ویژه در حوزه درآمدهای مالیاتی را به میزان چشمگیری افزایش خواهد داد چراکه خراسان رضوی پس از تهران یکی از قطب های تولید خودروی کشوربه حساب می آید. رشیدیان تصریح کرد :با توجه به ظرفیتی که 320 واحد صنعتی قطعه ساز در کنار ایران خودروی استان به وجود آورده اند لازم است تا ضمن فعال تر کردن واحد خودرو سازی موجود با ایجاد خط تولید های جدید از توان سایپا هم برای بهره گیری و ایجاد خط تولید تعدادی از خودروهای پرتیراژ که به زودی در ایران تولید خواهند شد استفاده کنیم . به گزارش خراسان رضوی، علیرضا رشیدیان روز گذشته در حاشیه جلسه شورای گفت و گوی بخش خصوصی و دولت با بیان این مطلب تصریح کرد :در این زمینه مکاتباتی با وزارت صنعت و شرکت سایپا داشته ایم و در کنار این مکاتبات در جلساتی با حضور وزیر صنعت مسئله را پیگیری کرده ایم. با این حال وزیر صنعت هم در این جلسات ضمن  تصدیق ظرفیت های خراسان رضوی درتولید خودرو بر این موضوع تاکید کردند که برای ایجاد و راه اندازی خط تولید خودروی جدید اروپایی بین استان های مختلف رقابت جدی وجود دارد و همین رقبا مانع اصلی تحقق این موضوع در استان هستند . وی اضافه کرد :به این منظور لازم است ظرفیت های خودروسازی استان را با همراهی بخش خصوصی و دولتی بیشتر معرفی کنیم چراکه ایجاد یک خط تولید تازه از یک خودروی پرتیراژ اروپایی در کنار ظرفیت های صادراتی استان و نزدیکی به بازارهای منطقه مثل افغانستان و کشورهای آسیای میانه می تواند در توسعه صنعتی و اشتغال استان موثر باشد چرا که همه این مزیت های اقتصادی حتما باید مورد توجه وزارت صنعت، معدن و تجارت و خودروسازان داخلی و خارجی قرار گیرد .

تامین منابع ارزی برای واردات موقت شکر خام

استاندار خراسان رضوی همچنین درباره دستور کار دیگر جلسه شورای گفت و گوی بخش خصوصی و دولت درباره واردات شکر خام گفت :به واسطه ظرفیتی که خراسان رضوی طی سال های گذشته در تولید چغندر قند داشته است  تعدادی کارخانه فعال در این حوزه ایجاد شده که اکنون با وجود مشکلاتی نظیر کم آبی که برای تولید این محصول در استان به وجود آمده است باعث شده از ظرفیت این کارخانه ها به درستی استفاده نشود. به این منظور و  با توجه به موافقت وزارت جهاد کشاورزی به دنبال تامین منابع ارزی واردات موقت شکر خام به استان هستیم تا پس از فراوری در کارخانه های قند و شکر محصول فراوری شده را با ارزش افزوده بیشتری به کشورهای همسایه صادر کنیم .

با توجه به این که رشیدیان بر خلاف اعلام قبلی در نشست خبری به مناسبت هفته دولت ،میزان پرداخت تسهیلات بانکی به صنایع کوچک و متوسط استان را 140میلیارد تومان اعلام کرده بود در این جلسه رقم 180میلیارد تومان رابه عنوان تسهیلات پرداخت شده بانکی ذکر کرد و درباره تفاوت این دو عدد توضیح داد :رقم 140میلیارد تومان براساس آمار موجود در سامانه بهین یاب اعلام شده اما نظام بانکی مدعی است تا کنون و از آغاز طرح 180میلیارد تومان تسهیلات به صنایع پرداخته است که در این میان ممکن است بانک علاوه بر واحدهای معرفی شده از سوی ستاد تسهیل به تعدادی واحد دیگر نیز وام اعطا کرده باشد که از نظر ما این موضوع مشکلی ندارد .

وی تصریح کرد :آن چه مهم است تحقق تسهیلات است که بنا بر تاکید وزارت صنایع و بانک مرکزی باید تا پایان شهریور عملیات پرداخت به اتمام برسد ما نیز در تلاش هستیم تا رقم اختصاص یافته را جذب کنیم .

تولیدات زیرپله ای و روغن پالم در لبنیات صنعتی 

دراین جلسه موضوع توجه به صنایع لبنی نیز از دیگر دستورکارهایی بود که مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در این خصوص  محمد مهدی مروج الشریعه، معاون اقتصادی و توسعه منابع استاندار با بیان این که لازم است در این باره هم به کیفیت محصولات تولیدی واحدهای صنعتی توجه شود و هم برای رقابت تولیدات فله ای با عنوان لبنیات سنتی با تولیدات کارخانه های لبنی تمهیدی اندیشیده شود، اضافه کرد: از یک سو تولید محصولات لبنی غیر صنعتی با توجه به این که در فرایند تولید به نوعی  از پرداخت هزینه های تولید صنعتی مثل مالیات بر ارزش افزوده و ...معاف هستند طبیعتا با نرخ تمام شده کمتری وارد بازار می شوند واین به حیات کارخانجات لبنی ما آسیب می‌زند از سوی دیگر با وجود این که استفاده از روغن پالم در محصولات لبنی ممنوع یا محدود شده است هنوز شاهد هستیم که برخی محصولات با چربی 7درصدی هم در بازار توزیع می شود که اگر این ادعا درست باشد با وجود این که شیر در فرایند تبدیل شدن به ماست فقط 3.3درصد چربی دارد آن وقت در خوش بینانه ترین حالت باید بپذیریم که چربی مازاد موجود در آن از روغن پالم تامین شده است.

کاهش رتبه ریسک اقتصادی ایران

اما غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی استان نیز در این نشست از گشایش مبادله بانکی بین ایران و اگزیم بانک چین و ایران و کره جنوبی و همچنین توافقات صورت گرفته سه جانبه بین ایران ، آذربایجان و روسیه به عنوان موفقیت های اقتصادی چند ماهه اخیر یاد کرد و گفت :مردادماه امسال رتبه ریسک اقتصادی ایران کاهش و از 7 به 5 رسید . وی همچنین به حضور نیافتن نمایندگان قوای مقننه (نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی )و نماینده دستگاه قضایی در شورای گفت و گوی بخش خصوصی و دولت اشاره کرد و گفت : براساس آیین نامه ها حضور نمایندگان این دو قوه نیز در شورای گفت و گوی استانی بخش خصوصی و دولت ضروری است که در این باره با رئیس کل دادگستری و همچنین رئیس مجمع نمایندگان استان صحبت کرده ام و وعده داده اند که از جلسات آینده در این نشست ها شرکت کنند .شافعی افزود :با پایان عضویت اعضای بخش خصوصی درشورای گفت و گو در خردادماه جاری لازم است در جلسه ای بدون حضور این اعضا یا عضویت افراد حاضر را تمدید یا اعضای جدید رابرای عضویت انتخاب کنیم.

همچنین حجت الاسلام و المسلمین حسین زاده بحرینی نماینده مردم مشهد در خانه ملت که در این نشست حضور داشت در صحبت های کوتاهی و درپاسخ به برخی اظهار نظر ها درباره مالیات بر ارزش افزوده گفت :مشکل کشور دراجرای این قانون نداشتن ابزار است ازاین رو با وجود این که این مالیات از مردم گرفته می شود به دست دولت نمی رسد . وی اضافه کرد :بااین حال این قانون به زودی و باردیگر برای تبدیل شدن به قانون دایمی در مجلس بررسی می شود و لازم است تا پیش از آن نظرات اصناف و فعالان اقتصادی به کمیسیون اقتصادی مجلس منتقل شود. با وجود اعلام قبلی مبنی بر حضور اعضای کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی درجلسه شورای گفت و گو ،اعضای این کمیسیون به دلیل پایان ماموریت خود در استان در جلسه حضور نداشتند.

 

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی