افق روشن همکاری بخش‌های خصوصی ایران و پاکستان

افق روشن همکاری بخش‌های خصوصی ایران و پاکستان
نویسنده خبر : تاریخ بارگذاری : دوشنبه ، 01 شهريور 1395

افق روشن همکاری بخش‌های خصوصی ایران و پاکستان

جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی پاکستان به عنوان دو کشور همسایه و دوست و دارای ظرفیت های بالقوه فراوان برای ارتقای مبادلات و همکاری های تجاری و اقتصادی، در شرایط جدید پسابرجام در حال برداشتن گام های بلند به سمت گسترش همکاری میان بخش های خصوصی دو کشور هستند.

به گزارش روابط عمومی اتاق مشهد  علی دورانی سفیر پاکستان در تهران  با هدف فراهم کردن زمینه های لازم برای جهش در همکاری بخش های خصوص دو کشور در زمینه های گوناگون، در اتاق مشهد با فعالین اقتصادی دیدار کرد.


** بخش خصوصی، فعال تر از دولت ها در تقویت مناسبات اقتصادی و تجاری
علی دورانی با تاکید بر نقش فوق العاده ای که بخش های خصوصی می توانند در ارتقای حجم مبادلات تجاری و همکاری های اقتصادی میان دو همسایه ایفا کنند، گفت: در جهان امروز، بخش های خصوصی نقشی به مراتب پررنگ از دولت ها در تقویت همکاری های اقتصادی و تجاری میان کشورها ایفا می کنند و بر همین اساس، تقویت همکاری بخش های خصوصی ایران و پاکستان بدون تردید نقشی تعیین کننده و سرنوشت ساز در آینده مناسبات دو همسایه خواهد داشت.
در این دیدار همچنین ضرورت ایجاد شعب بانک های ایرانی در پاکستان و شعب بانک های پاکستانی در ایران با هدف تسهیل فعالیت های بازرگانی میان دو کشور مورد تاکید طرفین قرار گرفت.
وی با اشاره به روابط بسیار خوب و دوستانه دو کشور در زمینه سیاسی، مشترکات فراوان دو همسایه و برخوداری از نزدیک به یک هزار کیلومتر مرز مشترک، حجم کنونی مبادلات تجاری میان ایران و پاکستان را رضایتبخش ندانست و تاکید کرد: ظرفیت های فراوانی برای گسترش همکاری های تجاری و اقتصادی میان دو کشور وجود دارد که در شرایط جدید پسابرجام و کنار رفتن موانع، باید به بهترین شکل از این شرایط ایجاد شده در جهت توسعه همکاری ها و فعال کردن بخش های خصوصی دو کشور بهره برداری کرد.
وی همچنین با یادآور شدن این مهم که رئیس جمهوری اسلامی ایران تاکید فراوان بر فعال شدن بخش های خصوصی برای توسعه همکاری های اقتصادی و تجاری میان ایران و سایر کشورها دارد، سفر برنامه ریزی شده حسن روحانی به پاکستان را فرصتی بسیار مناسب برای فراهم کردن بسترهای لازم برای جهش در فعالیت بخش های خصوصی دو کشور در جهت افزایش همکاری های اقتصادی و بازرگانی دانست.
فرشید منوچهری مدیر امور بین الملل اتاق ایران نیز با اشاره به سوابق دیرینه فرهنگی و دینی بین دو کشور گفت: ما وارد دوره جدیدی از روابط اقتصادی دو کشور شده ایم و دو کشور باید از این فرصت طلایی استفاده کنند.

منوچهری تصریح کرد: علیرغم وجود ظرفیت های زیاد اقتصادی وجود ظرفیت های اقتصادی و وجود نیازها و واحدهای متعـــدد تولیدی در رشته های مختلف تجارت بین بخش های خصوصی دو کشور محدود به همان تجارت سنتی است که باید تغییر یابد.

وی خاطر نشان کرد:  ما در زمینه عمران توسعه زیر ساخت ها- خدمات فنی، انرژی و نیروگاه و صنایع غذایی و زمینه صنایع نساجی می توانیم از تجربیات خوب پاکستان استفاده کنیم و بخش کشاورزی نیز زمینه های زیادی برای همکاری مشترک وجود دارد.

وی افزود: در بخش صنایع تبدیلی بالاخص لبنیات ما می توانیم با برادران پاکستانی همکاری کنیم و توسعه همکاری های دو جانبه و سه جانبه بین ایران و پاکستان و کشورهای آسیای میانه و افغانستان را گسترش بدهیم.

منوچهری افزود: با توجه به اتصال راه آهن ایران به پاکستان و اتصال آن به راه آهن آسیای مرکزی و چین ما می توانیم در زمینه حمل و نقل هم همکاری های خوبی داشته باشیم و با توجه به وجود مرقد مطهر امام رضا (ع) در مشهد مقدس و ما علاقمندیم که با کشور دوست و برادر پاکستان کار ارتقاء روابط اقتصادی را دنبال کنیم.

 

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی