شافعی در مراسم بزرگداشت مهندس سید جواد شهرستانی:شهرستانی هرگز مسئولیت اجتماعی خود را فراموش نکرد

شافعی در مراسم بزرگداشت مهندس سید جواد شهرستانی:شهرستانی هرگز مسئولیت اجتماعی خود را فراموش نکرد
نویسنده خبر : مدیر سایت تاریخ بارگذاری : پنج شنبه ، 28 مرداد 1395

.

 

شافعی در مراسم بزرگداشت مهندس سید جواد شهرستانی:شهرستانی هرگز مسئولیت اجتماعی خود را فراموش نکرد

 

رییس اتاق بازرگانی  خراسان رضوی در مراسم بزرگداشت سید جواد شهرستانی که به همت اتاق خراسان رضوی و جامعه یاوری خراسان برگزار گردید اظهار کرد: سید جواد شهرستانی، خیر نیکوکاری بود که هیچگاه مسئولیت اجتماعی خود را فراموش نکرده بود.

 

به گزارش روابط عمومی اتاق مشهد غلامحسین شافعی، رییس اتاق بازرگانی مشهد، در مراسم نکوداشت مهندس محمدجوادشهرستانی که به کوشش اتاق بازرگانی، تشکل های وابسته و جامعه یاوری خراسان برگزار شد، اظهار داشت: مهندس شهرستانی، خیری بود که هرگز مسئولیت اجتماعی خود را فراموش نکرد و به عنوان عضو هیأت مدیره جامعه یاوری خراسان، خدمات فراوانی به مردم این کشور از جمله ایجاد مدرسه دارالفنون توس در بم، ارائه کرد.

 

صداقت، انسانیت، تلاش، مردمداری و دین مداری شهرستانی

 

مهندس شافعی با اشاره به اینکه شخصیت مرحوم شهرستانی در صداقت، انسانیت، تلاش، مردمداری و دین مداری، قابل ستایش است، گفت: او تا واپسین لحظات عمر همواره به عنوان کارآفرینی سخت کوش و مدیری با درایت و فرهنگ دوستی وطن پرست شناخته می شد.

رییس اتاق بازرگانی خراسان رضوی  راز ماندگاری و نیکنامی مهندس شهرستانی را زندگی در ارتفاع عمر دانست و افزود: انسانهای بسیاری از لحاظ جایگاه و مقام و رتبه اقتصادی وجود دارند که ماندگار نمی شوند چون در طول و عرض و متعلاقات آن زندگی می کنند. همانطور که مدال آوران فراوانی در رشته کشتی وجود داشته اند ولی کسیکه ماندگار شد، جهان پهلوان تختی بود.

 

نکوداشت شهرستانی، بزرگداشت ارزش های وطن پرستی، خدادوستی، انسانیت و خیر اندیشی است

 

وی از شهرستانی به عنوان یک الگو برای جامعه مدیران و کارآفرینان یاد کرد و گفت: نکوداشت شهرستانی، بزرگداشت ارزش های وطن پرستی، خدادوستی، انسانیت و خیر اندیشی است که باید در حافظه تاریخ ثبت و به کرات مرور گردد.

 دکترمحسن رنانی نیزدر این مراسم با عنوان اینکه میراث نمادین، قوام نسل بعد خواهد بود، گفت:مهندس شهرستانی، مجموعی از ادب، علم و دولت بود

وی افزود: میراث نمادین هر جامعه همچون ستونهایی هستند که قوام نسل آینده خواهند بود.

جامعه ما، سرمایه پوش است

محسن رنانی با اشاره به اینکه اولین بار در سال 90 در کرمانشاه و جهت نوشتن سند توسعه با مهندس شهرستانی دیدار داشته است، گفت: در واقع ایشان یک سرمایه نمادین بود که جامعه ما همچون موارد دیگر، نتوانست آن را نمادین کند.

وی با بیان اینکه نسل امروز نیازمند نمادهای تاریخی زنده است، اظهار داشت: در حالیکه اتاق لویی پاستور پس از 150 سال در دانشگاه سوربون، مانند یک نماد تاریخی زنده و پویا وجود دارد، ما در جامعه خود، به پوشش سرمایه‌های نمادین خود پرداخته و به ارزش آن پی نمی بریم.

رنانی افزود: کشورهای پیشرفته به اساتید بازنشسته دانشگاههای خود، اجازه خانه نشینی نمی دهند و دانشجویان از حضور و تجربه آنان در اتاق هایی اختصاصی، بهره می بزند. در کشورما نیز می توانستیم واحدی برای دانشجویان مدیریت جهت بهره برداری از تجربیات و دیدار با مهندس شهرستانی قرار دهیم.

شارستان حیات جمعی

وی با اشاره به اینکه شهرستانی، شارستان حیات جمعی ماست، تأکید کرد: شارستان در پشت برج و باروی هرشهر قرار دارد و ما برای حفاظت از برج و باروهای فرهنگی خود چاره ای جز تولید سرمایه های نمادین نداریم و تنها راه برای تبلیغ ارزش های فرهنگی  نیز اینست که در نمادهای فرهنگی متبلور شوند.

رنانی افزود: برای انتقال سرمایه های فرهنگی به نسل بعد باید سرمایه نمادین تولید کرد و سرمایه های فرهنگی را ملزم به سرمایه های نمادین کنیم، اتفاقی که هنوز برای فردوسی نیفتاده و ما جشنواره ای در مقام و جایگاه فردوسی نداریم.

رنانی با بیان اینکه سرمایه نمادین، با رفتار، شخصیت و ادبش، ایجاد ارزش می کند، گفت: متاسفانه غفلت مسئولان و حجم بالای مشکلات و معضلات اقتصادی باعث شده که سرمایه های نمادین خود را فراموش کرده و دست آنها را در دست نسل آینده خود قرار ندهیم.

سرمایه نمادین پویا، مولد است

وی اظهار داشت: دو نوع سرمایه نمادین ایستا و پویا داریم که سرمایه ایستا به صورت تصادفی بوجود آمده و حلقه ارتباطی خوبی نیز برای جامعه ایجاد می کند ولی مولد نیست و نهایتا، جامعه در پوشش از آن تقلید می کند.

وی ادامه داد: سرمایه نمادین پویا، لحظه به لحظه به صورت مولد عمل می کند، با تاریخ جلو می رود و همانند مهندس شهرستانی، در 90سالگی نیز افق ایجاد می کند. جنینی سرمایه ای قیمت ندارد و نباید به راحتی آن را از دست داد.

رنانی افزود: توسعه دو بعد اقتصادی – مادی و فرهنگی – اخلاقی دارد که بعد اول رفاه و بعد دوم رضایت می آفریند و توسعه زمانی می تواند به رضایت برسد که ما سرمایه های نمادین خود را بشناسیم، برجسته کنیم و بسط دهیم و برای رسیدن به این مهم نیز باید سرمایه های نمادین به نهادها و سازمانهای نمادین تبدیل شوند تا وسع وجودیشان، گسترش یابد.

شهرستانی مجموعه ای از ادب، دولت و علم

محسن رنانی بابیان اینکه شهرستانی، مجموعی از ادب، دولت و علم بود، گفت: سرمایه نمادین نه تنها خودش با تولید سرمایه، نمادین می شود بلکه هر عملی که انجام می دهد نمادین است و سالهای فراوانی وقت لازم است تا جامعه مجددا چنین سرمایه ای را بازتولید کند.

ی تصریح کرد: تمام وجود مهندس شهرستانی، توسعه آفرین بود و چنین کسی که خود منشأ سازندگی و مدیر باکفایت شهری بوده، باید خود منشأ «یادمان» گردد و نشان مدیریت شهری با نام «شهرستانی» برای بهره برداری نسل آینده، در استان و کشور ایجاد کنیم.

 

غفلت بس است!

 

مهندس مروج الشریعه معاونت استانداری خراسان رضوی نیز با بیان اینکه جای وزارتخانه ها و سازمانهایی که  شهرستانی در آنها منشا خدمات بوده در این مراسم خالی است گفت:وجود شهرستانی سراسر توسعه و کار آفرینی بود و وقت آن است که با تشکیل نشان شهرستانی از مدیران و کار آفرینانی که منشا خدمات بوده اند تقدیر کرد وی افزود:شهرستانی به عنوان شخصیتی کار آفرین باید منشا یادمان باشد.

شهرستانی برنامه ریزی توانمند بود

 

صابری فرد شهردار سابق مشهد با بیان خاطراتی از مهندس شهرستانی از وی بعنوان برنامه ریزی دقیق در امور شهری نام برد و گفت:شهرستانی وقتی بعنوان شهردار تهران انتخاب شد سه موضوع ترافیک؛محیط زیست و آلودگی هوا و سلامت مردم را در دستور کار قرار داد و از همه متخصصین و کارشناسان برای حل این معضلات کمک خواست. 

.

گزارش تصویری

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی