عدم نظارت جدی بر کارگاه‌های تولید لبنیات سنتی و تضییع حقوق مصرف‌کنندگان

عدم نظارت جدی بر کارگاه‌های تولید لبنیات سنتی و تضییع حقوق مصرف‌کنندگان
نویسنده خبر : تاریخ بارگذاری : دوشنبه ، 25 مرداد 1395

عدم نظارت جدی بر کارگاه‌های تولید لبنیات سنتی و تضییع حقوق مصرف‌کنندگان

رئیس دبیرخانه کمیته استانی ماده 76 اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان‌رضوی گفت: لبنیات صنعتی به دلیل هزینه‌های‌ بالای تولید، نظارت و همچنین نظر به وضعیت اقتصادی موجود، توان رقابت با لبنیات سنتی را ندارد و این باعث از دست دادن بخش قابل‌توجهی از بازار موجود این بخش در خراسان رضوی شده است.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان‌رضوی، علی‌اکبر لبافی در جلسه فوق‌العاده دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی که با هدف بررسی وضعیت تولید و بازار محصولات لبنی برگزار شد، عنوان کرد: از جمله بحث‌هایی که در رابطه با واحدهای لبنیات سنتی وجود دارد، این است که برخی از این کارگاه‌ها از هیچ سازمانی پروانه ندارند و به صورت غیرقانونی فعالیت می‌کنند.

وی تاکیدکرد: جدی‌ترین بحث در رابطه با لبنیات سنتی، کیفیت نظارت بر محصولاتی است که در این کارگاه‌ها تولید می‌شوند و در ادامه در سطح بازار عرضه می‌گردند. روند موجود دغدغه تضییع حقوق مصرف‌کنندگان را نیز ایجاد می‌کند.

وی بیان کرد: شورای گفتگو مجرای مناسبی برای پیگیری این خلاء و انجام تحقیقات در رابطه با این مسائل و برطرف نمودن آن‌هاست.

  • نظارت بر کارگاه‌های لبنیات سنتی برعهده سازمان غذا و دارو نیست

نماینده معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در این جلسه گفت: عرضه لبنیات به شیوه واحدهای لبنیات سنتی یک گام رو به عقب محسوب می‌شود.

محمدرضا طباطبایی با اشاره به اینکه، از مسائل مهم در رابطه با این واحدهای فروش، عرضه شیرخام در آن‌هاست، اظهار داشت: احتمال بیماری و آلودگی میکروبی در شیر خام بسیار بالاست و نمی‌توان آن را با شیرهای صنعتی مقایسه کرد.

وی بابیان اینکه، تنها نظارت بر کارخانه‌های تولید لبنیات بر عهده معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد است، توضیح داد: نظارت بر محصولات تولید شده در کارگاه‌های لبنیات سنتی تنها از طریق بازرسی بهداشت محیط صورت می‌گیرد و در این برنامه‌های نظارتی، امکان تولید این محصولات نیز رصد می‌شود.

طباطبایی بیان کرد:متاسفانه در بعضی واحدهای عرضه این محصولات شاهد عوام‌فریبی هستیم، یعنی در عمده بازدیدهایی که داشتیم، شاهد بودیم که لبنیات کارخانه‌ای تحت عنوان محصولات لبنی سنتی تبلیغ و عرضه می‌شوند.

  • سهم40 درصدی بخش سنتی در تولید لبنیات استان

در این جلسه همچنین رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: یکی از مشکلات جدی در این بخش، عرضه شیر به صورت خام در واحدهای فروش لبنیات سنتی است. اما برای رفع این دشواری، می‌توان شیرخام را به صورت بسته بندی شده و شناسنامه‌دار از گاوداری‌هایی که موارد بهداشتی را رعایت کرده‌اند، تهیه نمود و جایگزین شیر فله‌ای کرد.

جعفر عطارباشی در عین حال متذکر شد: اداره کل دامپزشکی استان، تنها وظیفه‌ی نظارت بر واحدهای دامپروری را بر عهده دارد و نظارت‌های بازار متوجه ارکان دیگریست.

در ادامه‌ی این نشست، رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان لبنیات سنتی مشهد با اشاره به اینکه برگزاری چنین جلساتی نباید باعث آسیب رساندن به حجم شیر مصرفی در استان شود، گفت: از هزار و 800 تن شیری که در خراسان رضوی تولید می‌شود، 40 درصد سهم کارگاه‌های لبنیات سنتی است.

غلامرضا باعدی بیان‌کرد:مجوزهای فعالیت این واحدهای سنتی توسط اتحادیه صادر می شود و برای فعالیت، باید گواهی لازم را از مرکز بهداشت اخذ کنند که در همین رابطه، از 450 کارگاه لبنیات سنتی، حدود 250 مورد دارای پروانه از سوی اتحادیه هستند.

وی اظهار داشت: دلیل موفقیت کارگاه‌های لبنیات سنتی، قیمت مناسب این محصولات و بازاریابی خوب صاحبان آن‌هاست.

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی