ضعف در ساز و کار اجرایی قانون مالیات بر‌ارزش افزوده

نویسنده خبر : تاریخ بارگذاری :

 

رئیس دبیرخانه شورای گفتگوی اتاق بازرگانی خراسان رضوی انتقاد کرد:

ضعف در ساز و کار اجرایی قانون مالیات بر‌ارزش افزوده

 

رئیس دبیرخانه شورای گفتگوی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان‌رضوی نسبت به ضعف در ساز و کار اجرایی قانون مالیات بر ارزش افزوده انتقاد کرد و گفت: یک قانون هرچقدر مفید باشد، اجرای ضعیف و ساز و کارهای ناکارآمد آن، می‌تواند به بدنه اقتصادی کشور، آسیب وارد آورد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان‌رضوی؛ علیرضا اشرف در شانزدهمین جلسه شورای گفتگو که با موضوع« مشکلات اتحادیه هتل آپارتمان‌داران در رابطه بااجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده» برگزار شد، با بیان اینکه، به نظر می‌رسد اجرای نادرست قانون مالیات بر ارزش افزوده باعث بالا رفتن آمار فرار مالیاتی در کشور شده است، متذکر شد: نگاه اجرایی در رابطه با نحوه وصول مالیات برارزش افزوده مشکل دارد و متاسفانه سازمان امور مالیاتی امکانات لازم را برای وصول آن در اختیار ندارد.

وی با اشاره به اعتراض‌های فعالان بازار در رابطه با یکسان بودن نرخ 9درصد ارزش افزوده برای تمامی صنوف، افزود: میزان مالیات بر ارزش افزوده برای تمام مشاغل نباید نرخ ثابتی باشد و این نرخ بسته به اهمیت کالای مصرفی باید تعیین گردد.

اشرف در رابطه با دیگر مشکلاتی که در مسیر اجرای طرح مالیات بر ارزش افزوده وجود دارد و دامنگیر بخش‌های مختلف به ویژه صنف مهمان‌پذیران شده است، گفت: نباید بین بخش‌های دولتی و خصوصی در رابطه با میزان مالیات دریافتی تفاوتی وجود داشته باشد. اکثر سازمان‌های دولتی میلیاردها تومان برای ساخت مهمان‌پذیرها هزینه کرده‌اند اما در عمل یک دهم نرخ مصوب را برای در اختیار قرار دادن این اماکن اقامتی دریافت می‌کنند و درنتیجه مالیات کمتری نیز مشمول آن‌ها می‌شود.

  • مالیات بر ارزش افزوده و استقبال از اقامتگاه‌های غیررسمی

در ادامه این جلسه، نایب رئیس اتحادیه هتل‌آپارتمان‌ها و مهمان‌پذیران مشهد در رابطه با مشکلات اعضای این اتحادیه گفت: در حال حاضر 50 درصد زائران در واحدهای غیررسمی اقامت دارند که این باعث ایجاد مشکلات بسیاری برای ارکان گردشگری استان شده است.

مهدی آجیلیان افزود: افزایش بهای خدمات واحدهای اقامتی نظیر مهمان‌پذیرها و هتل آپارتمان‌ها باعث استقبال بیشتر مسافران از واحدهای غیررسمی خواهد شد. این مسئله افرادی که در بازار رسمی فعالند را با دشواری و خسارت مواجه می‌کند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر به دلیل رکود اقتصادی شاهد کاهش ورود مسافران به مشهد هستیم، در رابطه با مشکلات اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده برای هتل آپارتمان‌ها توضیح داد: اخذ این هزینه باعث افزایش قیمت‌های این مراکز اقامتی می‌شود که نتیجه آن کم شدن تعداد مسافران این مراکز اقامتی خواهد بود؛ زیرا عمده‌ی مشتریان هتل آپارتمان‌ها را اقشار متوسط و بعضا کم‌برخوردار تشکیل می‌دهند.

وی خاطر نشان کرد: حمایت از اشتغال رسمی در بخش گردشگری و واحدهای صنفی که زیر نظر مراجع رسمی مشغول به کارند، یک ضرورت مهم است که باید مورد توجه مسئولان امر قرار گیرد.

آجیلیان گفت: اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده در شرایطی که مرکز اقامتی نظیر هتل آپارتمان‌ها در بیشتر روزهای سال به دلیل نبود مسافر مجبور به فعالیت با 40 تا 50 درصد نرخ مصوب هستند، باعث زیان اقتصادی زیادی برای این واحدها می شود.

وی همچنین در خصوص با برنامه‌هایی که می‌تواند به بهبود فضای گردشگری در مشهد کمک کند، بیان کرد:یکی از طرح هایی که برای بهبود فضای گردشگری در خراسان رضوی توسط استانداری پیشنهاد و در حال اجرایی شدن است، طرح مبدا تا مبدا می‌باشد که به دلیل اهمیت آن باید به صورت ملی پیگیری شود و امیدواریم هرچه سریع‌تر شاهد اجرایی شدن آن باشیم.

  • ورود 8 هزار مسافر با اجرای طرح از مبدا تا مبدا

در ادامه این جلسه محمد رسولی‌نژاد مدیرکل دفتر هماهنگی امور رفاهی زائران استانداری خراسان رضوی به تشریح ابعاد طرح «مبدا تا مبدا» پرداخت و توضیح داد: مشهد سالانه پذیرای حدود 27میلیون زائر است که از این تعداد، 25 میلیون زائر داخلی و 2 میلیون خارجی هستند.

رسولی نژاد افزود: تنها 5 درصد از سفرهایی که به مقصد مشهد انجام می‌گیرد را سفرهای گروهی تشکیل می‌دهند و باقی سفرها به صورت فردی است.

وی با اشاره به اینکه، هدف این طرح اشاعه سفرهای گروهی به مشهد است، بیان کرد: امسال بالغ بر 8 هزار نفر در چهارچوب طرح «مبدا تا مبدا» وارد مشهد شدند که امیدواریم در آینده با همکاری بیشتر بخش خصوصی، شاهد افزایش این گروه‌ها باشیم و بتوانیم خدمات با کیفیتی به زائران مشهد‌الزضا(ع) در این قالب ارائه کنیم

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی