ضرورت بهره‌گیری از توان تشکل‌ها، در مقام بازوان مشورتی پارلمان بخش خصوصی

ضرورت بهره‌گیری از توان تشکل‌ها، در مقام بازوان مشورتی پارلمان بخش خصوصی
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : يک شنبه ، 19 آبان 1398

روسای تشکل‌های خراسان رضوی در دیدار با رئیس اتاق ایران مطرح کردند:

ضرورت بهره‌گیری از توان تشکل‌ها، در مقام بازوان مشورتی پارلمان بخش خصوصی

 

نشست روسای تشکل‌های وابسته اتاق در خراسان رضوی، با حضور رئیس پارلمان بخش خصوصی ایران برگزار شد و نمایندگان این تشکل ها به طرح دغدغه ها و دیدگاه های اعضای خود پرداختند.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ علی کبیر، دبیر اجرایی اتاق مشهد در ابتدای این نشست نقبی به وضعیت تشکل های وابسته به اتاق مشهد زد و گفت: هم اکنون 24 تشکل وابسته به اتاق بازرگانی در خراسان رضوی فعال هستند که ساز و کار فعالیت آن ها در اتاق ایران به ثبت رسیده است. 3 تشکل نیز درخواست خود را ارائه داده و برای طی مراحل قانونی اخذ موافقت اصولی، موضوع را به اتاق ایران ارسال کردیم و 7 تشکل نیز در مرحله پیگیری امور در اداره کل ثبت شرکت‌های استان هستند.

وی در ادامه به برنامه دوره نهم اتاق مشهد و برنامه سال 98 آن در حوزه تشکل‌ها پرداخت و اظهار کرد: برنامه ای که به عنوان اهداف راهبردی تشکل های اتاق مشهد، تدوین و توسط هیات نمایندگان تصوب شد، مورد تایید اتاق ایران نیز قرار گرفت. رتبه بندی تشکل‌ها یکی از اهداف ما در دوره جاری است و بر همین اساس نیز در یک ماه گذشته، گام نخست را برداشتیم و پرسشنامه ای به تشکل‌ها ارسال شد.

کبیر از برگزاری دوره های آموزشی مشترک و حمایت از پژوهش‌های تعاملی تشکلها به عنوان برخی دیگر از برنامه‌های مصوب اتاق مشهد نام برد و افزود: آنچه در دوره کنونی به برنامه های اتاق مشهد اضافه شده، حمایت از پایان نامه های کارشناسی ارشد و دکترایی است که براساس نیاز تشکل‌ها تهیه می شوند.

* فضای غیرشفاف محیط کسب و کار، امکان برنامه‌ریزی را سلب کرده است

در ادامه تریبون در اختیار روسای تشکل‌های اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی قرار گرفت و هر یک به بیان دغدغه ها و درخواست‌های خود از اتاق پرداختند؛ علیرضا بوستانی، رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع تبدیلی کشاورزی استان برگزاری چنین جلسه ای را یکی از بهترین اقدامات در راستای تشکیل اتاق فکری مشترک بین تشکل‌ها و اتاق مشهد دانست و گفت: تشکل‌ها دارای ماهیت و مسائل مشترکی اند و با اینکه ممکن است فعالیت‌هایشان متفاوت باشد، دل‌مشغولی‌هایشان تقریبا مشابه است. فضای غیرشفاف در محیط کسب و کار، امکان برنامه‌ریزی‌های بلندمدت را از مدیران سلب کرده و امروز با ایجا  گره‌های مالیاتی، جیب فعالان اقتصادی را خالی و انگیزه کسب و کار آن ها را سرکوب می‌کنند و در مقابل، انتظار رونق تولید را دارند. این نشان می‌دهد که یا مسئولان ما از جنگ اقتصادی بی خبرند و یا رونق تولید شعاری بیش نیست.

وی تاکید کرد: باید از طریق تشکل‌های بخش خصوصی دردهای این بخش را به گوش مسئولان برسانیم و چه جایی بهتر از پارلمان بخش خصوصی که زبان گویای فعالان اقتصادی است.

بوستانی در ادامه به بیان چند تقاضا از رئیس اتاق ایران پرداخت و اظهار کرد: با توجه به نزدیک شدن به ماه‌های پایانی سال، اتاق ایران با تمام ظرفیت از حاکمیت بخواهد تا تعطیلات آخر هفته را از پنجشنبه و جمعه به جمعه و شنبه تغییر دهد تا در این خصوص مثل بقیه دنیا باشیم و در مراودات تجاری دچار مشکلات کمتری شویم. دیگر آنکه، روش دریافت یک در هزار و سه در هزار از فعالان اقتصادی توسط اتاق به نوعی جریمه به شمار میرود و این ارقام باید اصلاح و تعدیل شود و درخواست سوم نیز تشکیل کمیسیون بورس و بازار سرمایه در اتاق است.

*ضرورت حمایت مالی اتاق از تشکل ها

حسن پورحسینی، نایب رئیس اتحادیه صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی استان نیز گفت: درخواست ما این است که کلیپی توسط اتاق از توانمندی های اقتصادی استان با همکاری تشکل ها تهیه شود. هیات های خارجی که به استان وارد می شوند امکان بازدید از تمامی ظرفیت ها را ندارند و محتوای فعلی که به آن ها ارائه می‌شود، قدیمی است و اتاق می‌تواند در این زمینه ورود کند.

وی خواستار حمایت مالی اتاق از تشکل‌ها شد و خاطرنشان کرد: هم اکنون محل استقرار اکثر تشکل‌ها اجاره ای است و آنها برای پرداخت اجاره بها مشکل دارند؛ درخواست ما این است که مانند اتاق ایران مبلغی برای رهن به تشکل ها داده شود و یا ساختمانی درنظر گرفته شود و همه تشکلها در آن استقرار پیدا کنند.

* جایگاه تشکل های بخش خصوصی برای سیستم دولتی، به درستی تبیین نشده است

شهرام مرصعی، رئیس انجمن طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی خراسان رضوی نیز در ادامه این جلسه بیان کرد: جایگاه و ظرفیت تشکل های بخش خصوصی برای سیستم دولتی به درستی تبیین نشده و اگرچه این ساختارها اجازه فعالیت پیدا می‌کنند اما پتانسیل آن‌ها در روند توسعه اقتصادی، فرهنگی و... کشور نادیده انگاشته می‌شود.

وی ادامه داد: پارلمان بخش خصوصی ایران باید جایگاه خود را در عرصه کلان تقویت کند، چرا که به موازات افزایش این ظرفیت نفوذ، تشکل های زیرمجموعه آن نیز توانمند و منتفع می‌شوند.

وی یادآور شد: رویه بانکداری در کشور ما، اقتصاد را به یک دور باطل دچار کرده است. در برهه‌ای، تاکید بر پرهیز بانک ها از بنگاه داری بود اما نه تنها این مهم محقق نگردید؛ بلکه مانع‌سازی بانک ها نیز تشدید شده است.

مرصعی نسبت به رویکردها و برنامه های آتی مالیاتی در کشور هشدار داد و عنوان کرد:دولت در حال اتخاذ سیاست هایی در این عرصه است که با هدف تامین درآمد جاری خود و جایگزینی آن به جای درآمد نفتی انجام می گیرد؛ اما اعمال آن ها در شرایط موجود باعث می شود تا بخشی از بنگاه های اقتصادی با خطر تعطیلی مواجه شوند.

رئیس انجمن طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی خراسان رضوی خاطر نشان کرد: 40سال است که تشکل های طلا و جواهر کشور(به عنوان ساختارهایی که با قدرتمندترین ظرفیت نقدشوندگی در ارتباط هستند) نتوانسته اند جایگاه و نفوذ لازم را برای خود کسب کنند. در چنین وضعیتی از آن‌ها تقاضا می شود تا واردات یا صادرات طلا داشته باشند اما آن تشکل، واحد تولیدی و یا صنفی که ضعیف نگه داشته شده، چطور می‌تواند به یک‌باره بخش جدی از نقایص اقتصادی را جبران کند؟

انتقاد دیگر این فعال اقتصادی به تمرکزگرایی سیاستگذاری‌ها و تصمیم‌گیری ها در پایتخت بود و در این خصوص بیان کرد: این نگرش، به تضعیف شهرستان ها منجر شده است. از این منظر، پارلمان بخش خصوصی ایران، باید در مسیر توانمندسازی و حتی واگذاری بخشی از اقدامات به اتاق های شهرستان ها اقدام کند.

*ضرورت ایجاد اتاق فکر تشکل های اقتصادی

مرتضی قندچی نایب رئیس اتحادیه کارگزاران گمرکی خراسان رضوی نیز ضمن قدردانی از اقداماتی که اخیرا در خصوص اعزام هیات‌ها و تخصصی کردن کمیسیون‌های اتاق انجام گرفته، گفت: با این وجود احساس می‌کنیم که تشکل‌ها در استان ما جدی گرفته نمی‌شوند. اعتبار و جایگاه تشکل ها باید تقویت شود. توقع داریم به طور مثال در مسائل گمرکی، از نظرات اتحادیه کارگزاران گمرکی استفاده شود.

محسن خنداندل، رئیس انجمن شرکت‌های فنی، مهندسی و مشاوره‌ای استان خراسان رضوی نیز در سخنانی، به شعار «اتاق تصمیم ساز» در انتخابات دور نهم اتاق های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران اشاره و بیان کرد: نباید این شعار و اهداف آن را به فراموشی بسپاریم. بلکه باید با تحقق آن‌ها به اعتلای جایگاه پارلمان بخش خصوصی نائل شویم.

وی ادامه داد: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی، در واقع تشکل تشکل‌ها به شمار می‌آید. مجموعه ای که در آن انجمن ها و اتحادیه‌های متعددی ایجاد شده است و باید برای این ساختارها، رویکردهای نظارتی و عملیاتی ترسیم شود.

خنداندل بر ضرورت تعریف نقشه راهی برای فعالیت تشکل ها در بدنه پارلمان بخش خصوصی تاکید و بیان کرد: اگر چنین نگاه کلان و هدفمندی به تشکل ها وجود داشته باشد، دیگر نگران تشکل های موازی نخواهیم بود. علاوه بر آن، جایگاه تشکل ها و کمیسیون های تخصصی اتاق که بعضا دارای رویکردها و اهداف مشترکی هستند، در قبال همدیگر مشخص می شود و دیگر رفتارها و پیگیری های موازی ایجاد نمی گردد. برای تحقق این مهم، نوع دیدگاه ها باید تغییر کند تا اتاق بازرگانی به عنوان تشکل بالادستی شناخته شود. خلاء چنین نگاهی از نبود یک استراتژی و نقشه راه منسجم نشات می گیرد.

وی ادامه داد: باید در باب ضرورت ایجاد هر تشکل نیز ذیل همین نگاه کلان، بحث و بررسی انجام بگیرد. اگرچه گردهم آوردن فعالان اقتصادی، ذیل یک عنوان کار ارزشمندی است اما زمانی کارکرد لازم از این ساختار حاصل می شود که یک تفکر و اندیشه در پس آن باشد و این موضوع در قالب همان استراتژی و نقشه راه، قابل تحقق است.

رئیس کمیسیون خدمات فنی، مهندسی و عمران اتاق مشهد، بر ضرورت وجود دبیرخانه دائمی تشکل ها به عنوان یک ساختار کلیدی، تاکید و خاطر نشان کرد: ارزشیابی و رتبه بندی تشکل ها نیز باید بعد از واگذاری یک وظیفه و ماموریت مشخص به آن ها، انجام بگیرد. توجه داشته باشیم، پارامترهایی که در تشکل اقتصادی ما وجود دارد با یک انجمن یا اتحادیه در بخش دیگر، کاملا متفاوت است.

خنداندل بیان کرد: اگر یک استراتژی یا روش عملیاتی موثر تعریف نشود، ظرفیت تشکل ها به حال خود رها خواهد شد و خروجی نهایی آن نیز پرداختن به همان مسائل روزمره و پرهیز از نقش آفرینی و مطالبه گری در مباحث کلان و ریشه ای خواهد بود.

وی علاوه بر این خواستار ایجاد «اتاق فکر تشکل های اقتصادی» شد و عنوان کرد: چنین ساز و کاری مانع از آن خواهد شد که موازی کاری میان تشکل ها رخ دهد و بخشی از مطالبات آن ها نیز در همین چارچوب طرح و پیگیری می شود. از سویی شاهدیم که در طول یک سال، تشکل های اقتصادی اقدام به برگزاری همایش های متعددی می کنند که بعضا در آن ها از دیگر تشکل ها، مشارکتی گرفته نمی شود. این ها همه قطعات جدا افتاده پازلی بزرگ هستند که باید در کنار هم قرار بگیرند و اهداف مشترکی را دنبال کنند. اگر کنار هم نمی نشینند؛ به واسطه نبود یک حلقه مشترک میان آن هاست.

وی بر برگزاری جلسات مستمر میان دبیران و روسای تشکل های اتاق مشهد، به منظور همگرایی بیشتر تاکید کرد.

*بی عدالتی میان تشکل‌های استانی و پایتخت

سپس تریبون در اختیار محمدحسین روشنک، رئیس کانون کارآفرینان خراسان رضوی قرار گرفت و او نیز با بیان اینکه، تشکل های استانی از بیعدالتی رنج می‌برند، تصریح کرد: در تهران تشکلی تحت عنوان تشکلی ملی ثبت می‌شود که البته ما آن را ملی نمی‌دانیم چون اگر ملی باشد بخشی از بودجه هایی که به آن تعلق گرفته باید به استان ها اختصاص پیدا کند اما این اتفاق نمی افتد و فقط در اسم نام «ملی» را یدک می کشند. تشکل های مستقر در پایتخت از چند امتیاز استفاده می کنند که ما در استان ها از آن بی بهره ایم؛ یکی از این امتیازات، داشتن نماینده در کمیسیون های اتاق ایران است درحالی که یک نفر باید تلاش بسیاری کند تا رای بیاورد و روی صندلی هیات نمایندگان اتاق بازرگانی بنشیند. امروز چند برابر تشکل های مرکز، در استانها عضو تشکل وجود دارد و این حق از آن ها دریغ شده است. درخواست داریم تا راه حلی برای این موضوع در نظر گرفته شود.

این عضو هیات نمایندگان اتاق مشهد با تاکید بر اینکه تشکل های زیرمجموعه اتاق باید «کارت بازرگانی محور» باشند، افزود: این‌طور نباشد که هرکسی در تشکل حضور یابد و بگوییم این تشکل مربوط به اتاق است. درخواستم از هیات رئیسه اتاق ان است که در کمیسیون‌ها به این موضوع توجه شود. به طور قطع تشکل‌ها باید مرکز ثقل اتاق باشند و اتاق در این زمینه غفلت نکرده و در انتخابات غیر از دو سه تشکل، همه پای کار بودند.

روشنک در بخش دیگری از سخنانش به موضوع کار‌ت‌های بازرگانی پرداخت و گفت: وزارت صمت به دنبال فرافکنی شکست‌های خود در طول سال های گذشته  وبعد از ادغام وزارتخانه هاست. وزارت صمت در ماموریت خود به شدت شکست خورده و نتوانسته وظایفش را انجام دهد اما نماینده اش به راحتی در رسانه ملی اتاق را در انجام ماموریتی که دقیقا طبق قانون موظف است انجام دهد، مقصر جلوه می‌دهد.

رئیس کمیسیون تجارت اتاق مشهد ادامه داد: مسئولیت عدم توفیق سازمان‌های زیرمجموعه وزارت صمت و وزارت اقتصاد را به گردن اتاق می‌اندازند درحالی‌که اتاق کارت بازرگانی را طبق قانون صادر می‌کند. باید از مسئولان بپرسیم که چرا ضعف‌های خود را به گردن نمی‌گیرند؟ کدام یک از آن‌هایی که کالا با کارت اجاره ای وارد کرده اند، برای سازمان مالیاتی و گمرک غیرقابل شناسایی هستند؟ مگر می‌شود کالایی از گمرک ترخیص شود که یک ترخیص کار پای آن نباشد؟ گمرک ترخیص کار را به خوبی می‌شناسد و خوب می داند کالا متعلق به چه کسی است اما چرا موضوع را پیگیری نمی‌کند؟

وی اذعان کرد: می گویند چند ده هزار میلیارد تومان به خاطر کارت های بازرگانی صادر شده از بین رفته اما همه دارندگان این کارت ها را وزارتخانه ها و سازمان های ملی می شناسند.

*انتقاد از نادیده گرفته شدن تشکل ها در مرحله تصمیم سازی ها

غلامرضا میری، نایب رئیس شورای ملی زعفران نیز در بخشی از این نشست بر اهمیت پیگیری مستمر امور تشکل های اتاق، توسط پارلمان بخش خصوصی سخن گفت و متذکر شد: عمده این تشکل ها اگر به حال خود رها شوند، به واسطه ضعف در توان مالی، دچار مشکل شده و قادر به پیگیری اهداف خود نخواهند بود.

وی ادامه داد: گلایه دیگر ما، نادیده گرفتن جایگاه تشکل های بخش خصوصی در مرحله اخذ تصمیمات از سوی دستگاه های دولتی است. ما به جلساتی دعوت می شویم که پیش‌تر تصمیم‌سازی ها در آن انجام گرفته و صرفا حضور بخش خصوصی، برای اطلاع او از تصمیم مذکور است.

میری یادآور شد: از آنجایی که 92درصد تولید و 95درصد صادرات زعفران در خراسان رضوی متمرکز است، از وزیر صمت خواستیم تا تصمیمات مربوط به این حوزه، به استان ما تفویض گردد. درخواست داریم تا اتاق نیز در این باب پیگیری لازم را به عمل آورده و به تحقق این مطالبه کمک کند.

* ضرورت واقعی سازی حق عضویت اتاق از طریق تشکل ها

محسن شادمان، رئیس هیئت مدیره سندیکای صنعت برق نیز ابراز کرد: حق عضویت اتاق از طریق تشکلها باید واقعی سازی شود. چرا تمام تشکلهای ما درگیر مسائل ابتدایی مثل مکان و هزینه هستند؟

وی ادامه داد: عمده تشکل های ما مشکلات یکسانی دارند و نقش پدرانه اتاق هم در این میان باید پُررنگ تر شود. باید پارلمانی داشته باشیم که هم شرکت ها آن را مرجع خود بدانند و هم هیات نمایندگان اتاق خود را متولی بخش خصوصی بداند و مشکلات را به درستی احصاء و پیگیری کند.

* از ظرفیت قانونی اتاق باید استفاده کنیم

مهدی مدنی بجستانی، رئیس انجمن شرکت های دانش بنیان استان خراسان رضوی، در ادامه این جلسه به طرح سوالی در باب منابع قانونی برای تجمیع تشکل های بخش خصوصی ذیل ساختار اتاق مشهد پرداخت و گفت: بعضا تشکل هایی ذیل ساختار اتاق قرار می گیرند اما خلاف رسالت‌های پارلمان بخش خصوصی عمل می کنند. همه ما باید از ظرفیت قانونی اتاق استفاده کنیم و  نباید به بحث هایی دامن بزنیم که نتیجه آن تضعیف بخش خصوص است.

وی ادامه داد: وقتی اتاق به عنوان یک تشکل فراگیر که ذیل خود انجمن ها و اتحادیه های متعددی را جای داده، در عرصه اقتصاد کلان از وزن لازم و جایگاه کافی برخوردار نیست؛ تشکل‌ها نیز به تنهایی نمی توانند راه به جایی ببرند. ما حق داریم در بنگاه های اقتصادیمان به منافع کوتاه مدت خود بیاندیشیم اما در تشکل ها این حق را نباید قائل شد و نگاه باید کلان باشد، البته که عملکرد بعضی از ما، این را نشان نمی دهد.

*تلاش برای تفکیک اقتصاد از سیاست

در ادامه، رضا احدیان رئیس انجمن توسعه سرمایه گذاری و عمران پشت تریبون قرار گرفت و گفت: در 40 سال گذشته پارلمان بخش خصوصی هر چه تلاش کرده که اقتصاد از سیاست منفک شود، موفق نشده است؛ اتاق باید در این زمینه خود ورود کند. ما موضوعات مشترک بسیاری داریم.

وی یادآور شد: انجمن ما در این استان با حمایت اتاق تشکیل شده اما در سایر استانها شکل نگرفته و باید این مهم پیگیری شود.

*ضرورت همسوسازی تشکل‌ها

هادی نبی زاده، عضو هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی نیز خواستار همسوسازی تشکل‌ها و همگرایی هرچه بیشتر آن‌ها شد.

او گفت: هیات نمایندگان اتاق از بطن اقتصاد و تجارت آمده اند ولی شاید به خاطر مشغله زیادی که دارند به این فکر نکرده اند که اتحادیه ها و انجمن‌ها برای کارهای عملیاتی و اجرایی تولید و تجارت بازوهای خوبی هستند. برخی قوانین موجود است که می‌توان از آن‌ها استفاده کرد ولی مجموعه بنگاه‌های اقتصادی از آن بی‌اطلاعند؛ شاهد مثال این موضوع ارزش‌های گمرکی است که مشکلات عدیده ای را ایجاد کرده و همیشه دو برابر بود و هیچ‌کس به خاطر جوایز صادراتی به آن اعتراضی نداشت. اما ما در اتحادیه صادرکنندگان پیشنهاد کردیم که ارزش‌ها واقعی شود. بعد از طرح این موضوع ناظر گمرکات استان هم موضوع را پذیرفت و از آن پس، عده زیادی صادرات را با کارت خود انجام داده اند.

نبی زاده ادامه داد: اگر صادرات با کارت دیگری انجام می‌شود اشکال از قوانین و سازمان‌های ماست. اگر نقص قانونی هست اتاق باید پای آن بایستد و از تداوم وضعیت موجود ممانعت به عمل آورد.

وی در بخش پایانی سخنانش حمایت اتاق از پژوهش‌های تشکلها را حرکت خوبی خواند که به تحقق پیوند دانشگاه و صنعت منجر می شود.

*تشکل ها باید برنامه‌محور، مطالبه گر و منسجم عمل کنند

اما علی شریعتی مقدم، انجمن ارگانیک ایران(شعبه خراسان رضوی) نیز پشت تریبون قرار گرفت و گفت: از منظر مدیریتی، تشکل ها در این بدنه جایگاه «صف» دارند و اتاق در موضع «ستادی» قرار می گیرد. برای ایجاد انسجامی که همه ما انتظار آن را داریم، باید ضمن تعریف و تبیین یک استراتژی کارآمد، روند اجرای آن نیز پایش و بررسی شود.

وی ادامه داد: در بخش کشاورزی هم نیازمند ساماندهی هستیم. به همین منظور طرحی تهیه و ارائه شده است تا به استناد آن، هم در سطح ملی و هم در جایگاه استانی؛ ساماندهی های لازم برای تشکل های این بخش انجام بگیرد. علاوه بر این، در کمیسیون کشاورزی اتاق های مشهد و ایران؛ در حال تهیه و تدوین طرحی جامع برای محصولات کشاورزی دارای اولویت هستیم تا گام به گام توسعه هدفمند این بخش را پیگیری نماییم.

این عضو هیات نمایندگان اتاق مشهد متذکر شد: تشکل ها بایستی تاثیرگذار باشند و برنامه محور عمل کنند و نیم نگاهی نیز به موضوعات روز داشته و توامان همگام با اهداف اتاق، گام بردارند.

شریعتی مقدم نقبی به فعالیت های انجمن ارگانیک استان زد و توضیح داد: بعضی فعالیت های تشکلی ما، مثل آنچه در این انجمن دنبال می شود؛  باید در چارچوب مسئولیت اجتماعی مورد توجه قرار بگیرد. اگرچه این بخش، از جنبه اقتصادی نیز رو به توسعه است اما ماهیت و اقتضای آن، کاهش سموم در محصولات کشاورزی و ارتقای کیفی محصولات این بخش است که جامعه را از خود منتفع می سازد، پس طبیعتا باید مورد تاکید و حمایت قرار بگیرد.

رئیس کمیسیون کشاورزی و آب اتاق مشهد خاطر نشان کرد: تشکل ها و انجمن ها باید برای اعضای خود، در چارچوب ساز و کاری مشخص، کارت اهلیت صادر کنند و توامان برنامه‌محور، مطالبه گر و منسجم عمل نمایند.

*لزوم واگذاری ماموریت‌هایی از سوی اتاق به تشکل ها

محمود سیادت، رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان(واحد خراسان رضوی) دیگر سخنران این جلسه بود؛ او گفت: انتظار تشکل ها این است که در حوزه تخصصی‌شان ماموریت‌های مشخصی از سوی اتاق به آن‌ها واگذار شود و در صورت ضعف، در توانمندسازی شان تلاش شود. در بحث رتبه بندی نیز انتظار این است که جلسه ای توجیهی برگزار شود و تشکل‌ها از سوی اتاق راهنمایی شوند.

وی افزود: در دوره گذشته بحث توانمندسازی تشکل‌ها آغاز شد اما در درون اتاق رابطه با تشکل‌ها را باید شفاف تعریف نماییم تا آن گونه که انتظار می رود، موضوع توانمندسازی، محقق شود.

نایب رئیس اتاق مشهد تصریح کرد: انتظار این است که با شتاب بیشتری این عقب ماندگی جبران شود. بحث این است که در تشکل‌ها این آمادگی را ایجاد کنیم که اتاق تصمیم‌سازی داشته باشیم.

*اتاق بازرگانی، حذف رانت ها و یارانه های آسیب‌زا را مطالبه کند

احمد اثنی عشری، نایب رئیس انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی نیز در همین رابطه گفت: سازمان ملل دوره های آموزشی ویژه ای برای تشکل ها و نحوه مدیریت دارد که اگر اتاق های ایران و خراسان بتوانند آن ها را برای تشکل های تحت پوشش خود برگزار کنند؛ توفیق بزرگی حاصل می شود.

وی در ادامه با تقبیح موازی کاری ها در عرصه تشکل سازی، متذکر شد: باید برای حذف تشکلی که از رانت های اقتصادی دولت استفاده می کند، اقدام کرد. چنین ساختاری قطعا نمی تواند حامی حقوق بخش خصوصی باشد.

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر یارانه ها، سوبسیدها و رانت های میلیاردی که به واسطه تخصیص ارز 4200 ایجاد شده اند؛ بدنه اقتصاد ما را به آسیب های جدی مبتلا کرده اند و به همین منظور اتاق باید پیگیرانه و مطالبه گرانه، حذف آن ها را خواستار شود.

*ضرورت حضور تشکل ها در نشست های تخصصی مرتبط

در پایان این نشست، یک بار دیگر تریبون در اختیار دبیر اتاق مشهد قرار گرفت و «کبیر» در خصوص تقویم سالانه اتاق گفت: مرکز آموزش قبل از تدوین تقویم سالانه خود با همه تشکل‌ها مشورت می کند و در همین استان دوره آموزشی چگونگی اداره تشکل ها و نیز دوره چگونگی چانه زنی و مذاکرات برای مدیران تشکل ها برگزار شده است که می بایست مورد استقبال بیشتر قرار می گرفت.

وی ادامه داد: برای برگزاری جلسات تخصصی نیز از نماینده تشکل مربوطه آن دعوت می کنیم و تقاضا داریم که در نشست شرکت کنند. از تمام روسای کمیسیون ها درخواست کرده ایم که نماینده تشکل های تخصصی حوزه خود را در جلسات دعوت نمایند که در حال حاضر این مهم، انجام می شود.

وی در واکنش به درخواست یکی از حاضران در این نشست درباره تشکیل کمیسیون بورس در اتاق مشهد گفت: کمیته تخصصی بورس و سرمایه گذاری ذیل کمیسیون سرمایه گذاری و بازار پول اتاق مشهد پیش بینی شده است و می توان از ظرفیت آن بهره گرفت. 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی