مدیرعامل صندوق ملی حمایت از محیط زیست در اتاق مشهد: به نام محیط زیست به کام شهرداری

مدیرعامل صندوق ملی حمایت از محیط زیست در اتاق مشهد: به نام محیط زیست به کام شهرداری
نویسنده خبر : تاریخ بارگذاری :

 به گفته مدیرعامل صندوق ملی محیط ‌زیست بر اساس مصوب مجلس شورای اسلامی مقررشده بخشی از ردیف‌های مالی دولت، به صندوق ملی محیط‌زیست اختصاص یابد. اما به علت مشکلات اقتصادی، تاکنون مبلغی به صندوق واریز نشده است.

به گزارش روابط عمومی اتاق مشهد: هومان لیاقتی، رئیس صندوق ملی محیط زیست که به دعوت اتاق مشهد در جلسه‌ای با فعالین اقتصادی شرکت کرده بود افزود: سازمان حفاظت محیط‌زیست به‌عنوان متولی محیط‌زیست کشور درصدد است تا عوارض محیط‌زیستی به صندوق ملی محیط‌زیست واریز شود؛ چراکه صندوق ملی محیط‌زیست یک‌نهاد عمومی غیردولتی است که در راستای حفظ محیط‌زیست فعالیت می‌کند.
وی گفت: تمرکز برنامه‌های صندوق ملی محیط‌زیست، روی طرح‌های رفع آلودگی‌ها و بهبود کیفیت محیط‌زیست کشور است.

به نام محیط‌زیست، به کام شهرداری

مدیرعامل صندوق ملی محیط‌زیست افزود:در حال ‌حاضر عوارض محیط‌زیستی کشور به شهرداری‌ها تعلق می‌گیرد درحالی‌که باید به‌حساب صندوق ملی محیط‌زیست واریز شود.
این مدیر پیشکسوت عرصه حفاظت محیط‌زیست کشور، بابیان اینکه مشکل واریزی صندوق ملی محیط‌زیست باید از طریق قانون برطرف شود، افزود: در حال‌ حاضر، قانونی برای الزام واریز کردن عوارض مالیاتی به این صندوق وجود ندارد. به همین دلیل، سازمان حفاظت محیط‌زیست و دفتر حقوقی این سازمان با همکاری مجلس شورای اسلامی درصدد اصلاح آن است.

تاکنون مبلغی به صندوق واریز نشده است


هومان لیاقتی درباره اختصاص بخشی از ردیف‌های مالی دولت به صندوق ملی محیط‌زیست گفت: در مجلس شورای اسلامی، مصوب شده که از ردیف‌های مالی دولت، بخشی به صندوق ملی محیط‌زیست اختصاص یابد اما به علت مشکلات اقتصادی، تاکنون مبلغی به صندوق واریز نشده است.
او گفت: نهادهای مالی یا صندوق‌های حفاظت از محیط در اغلب کشورهای جهان به‌ویژه در کشورهای درحال‌توسعه، به‌منظور مقابله با فرایندهای تخریب محیط زیست تأسیس می‌شوند و به‌عنوان یکی از راهکارها برای نظام‌مند نمودن و تخصیص بهینه منابع مالی در راستای برنامه‌های حفاظت از محیط زیست به شمار می‌روند.
ضرورت ایجاد صندوق ملی محیط زیست


وی ضرورت ایجاد صندوق ملی محیط زیست را این‌گونه تشریح کرد :ایفای نقش مکمل در اجرای فعالیت‌های محیط زیستی هنگام محدودیت منابع مالی - کاهش فشارهای سیاسی داخلی و بین‌المللی و امکان تعامل بیشتر با سازمان‌های بین‌المللی محیط زیست تسریع و تخصیص بهتر منابع مالی برای حفاظت از محیط زیست  امکان تجمیع منابع حاصل از جرایم آلودگی و تخریب، مالیات‌ها و عوارض تسریع در اجرای پروژه‌ها و طرح‌های محیط زیستی  کمک به صنایع کوچک آلاینده که با محدودیت منابع مواجه هستند. فراهم نمودن تسهیلات لازم برای حفاظت از محیط زیست برای نهادهای مردمی  شفاف‌سازی یارانه‌ها و کاهش بار تسهیلات تکلیفی به بانک‌ها  کمک به جذب اعتبارات بین‌المللی مانند پروژه‌های سازوکار توسعه پاک( CDM)، پروژه تسهیلات جهانی محیط زیست ( GEF ) و جذب کمک‌های مالی کنوانسیون‌های بین‌المللی  کمک به توسعه صنایع سبز و پاک  حمایت از تشکل‌های مردم‌نهاد برای اجرای فعالیت‌های آموزشی درزمینهٔ محیط زیست  حمایت از نخبگان و کارآفرین درزمینهٔ فعالیت‌های زیست‌محیطی  حمایت از پژوهش‌های کاربردی درزمینهٔ محیط ‌زیست


توجه به محیط زیست فراملی و جهانی


نایب‌رئیس اتاق ایران و رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی در این نشست با توجه به صدرنشین بودن مساله محیط زیست تأکید کرد:در مراودات جهانی توجه به محیط زیست نه یک مسئله منطقه‌ای و ملی بلکه یک مسئله جهانی است و به دلیل تغییر و تحولات ایجادشده و تسلط زندگی ماشینی محیط زیست با تهدید جدی روبرو شده است.
شافعی افزود:مشکلات زیست محیطی به‌عنوان یک تهدید آینده بشریت را با تهدید روبرو کرده است و در کشورهای توسعه‌یافته مسئله آب و محیط زیست موردتوجه جدی قرارگرفته است.

خراسان رضوی مقام اول در بحران آب


وی سپس به بحران آب در خراسان رضوی به‌عنوان یک تهدید زیست محیطی اشاره کرد و ادامه داد:خراسان رضوی مقام اول دشت‌های بحرانی در کشور را به خود اختصاص داده است، به‌طوری‌که اکنون افت سطح آب‌های زیرزمینی در این استان از مرز هشدار گذشته و به کمتر از یک متر کاهش‌یافته است.

توجه دولت یازدهم به تأسیس صندوق توسعه محیط زیست


شافعی تأکید کرد: تأسیس صندوق ملی محیط زیست از مصوبات برنامه چهارم توسعه است که در دولت‌های گذشته موردتوجه قرار نگرفته و دولت یازدهم به آن توجه جدی به عمل‌آورده است.

کلید خوردن تأسیس صندوق ملی محیط زیست در شورای گفت‌وگوی استان


حمید صالحی رئیس سازمان محیط زیست خراسان رضوی نیز با اشاره به اینکه ایجاد صندوق توسعه محیط زیست با پیگیری‌های استاندار خراسان رضوی و مهندس شافعی کلید زده شد گفت:مهندس شافعی در جلسه شورای گفتگو با حضور دکتر ابتکار تأسیس این صندوق را در خراسان رضوی با توجه به مشکلات صنعتگران این استان موردتوجه قراردادند که با استقبال رئیس سازمان محیط زیست کشور قرار گرفت.
در این نشست مشکلات واحدهای تولیدی مطرح و دکتر لیاقتی به آن پاسخ داد.

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی