شافعی در نشست خبری شورای گفت و گو: نظام تشخیص امور مالیاتی و معافیت های مالیاتی سرمایه گذاری اجرا شود

شافعی در نشست خبری شورای گفت و گو: نظام تشخیص امور مالیاتی و معافیت های مالیاتی سرمایه گذاری اجرا شود
نویسنده خبر : تاریخ بارگذاری : يک شنبه ، 06 تير 1395

 شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی مجالی برای تعامل بیشتر ارکان حاکمیت بخصوص قوه مجریه( دولت ) با بخش خصوصی است که از یک سو بتواند، نسبت به رفع موانع کسب و کار و تسهیل فعالیت اقتصادی تشریک مساعی بیشتر نمایند و از دیگر سو به منطقی کردن اندازه دولت و توسعه سهم بخش خصوصی در اقتصاد کشور بیانجامد .
گفتگوی دولت و بخش خصوصی در برخی از دیگر کشورهای دنیا ، متناسب با ساختار حقوقی کشورها ، مورد استفاده قرار گرفته و منشاء تحولات عمده ای برای بهبود محیط کسب و کار شده است .
این شورا در خراسان رضوی نیز تا کنون دستاوردهای بسیار ارزشمندی را از خود بر جای گذاشته و توانسته بسیاری از مشکلات واحدهای تولیدی را حل کند.
استاندار خراسان رضوی نیز با رویکرد حمایت از واحدهای تولیدی توجه بسیار زیادی به تشکیل این جلسه ها داشته و تا کنون برای رفع مشکلات واحدهای تولیدی تلاش بسیار زیادی را انجام داده است.

* نظام تشخیص و معافیت‌های امور مالیاتی در کشورمنسجم شود
به گزارش روابط عمومی اتاق مشهد
غلامحسین شافعی دبیر شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی در نشست خبری این شورا افزود: یکی از موضوعات مطرح شده در جلسه امروز شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی این استان موضوع هیات های حل اختلاف سازمان امور مالیاتی بود که در جلسات قبلی مطرح شده بود.
وی تصریح کرد: در این جلسه مصوب شد که معاون استاندار خراسان رضوی موضوع اختلاف میان سازمان امور مالیاتی و اتاق بازرگانی استان را به صورت دقیق مورد بررسی قرار دهد تا خواسته های هر دو مجموعه در نظر گرفته شود.
شافعی خاطر نشان کرد: سازمان امور مالیاتی باید در آینده ای نه چندان دور تمام تلاش خود را در خصوص نظام تشخیص امور مالیاتی و معافیت های مالیاتی سرمایه گذاری به عمل آورد تا مشکلات این حوزه حل شود.
وی با اشاره به اینکه فرار مالیاتی و معافیت های بی مورد مالیاتی در کشور شایع است، تصریح کرد: بسیاری از واحدها که از سود بالایی بهره می برند مالیاتی را پرداخت نمی کنند و در شرایط فعلی کسی که شفافیت بیشتری دارد باید مالیات بیشتری را نیز پرداخت کند.
نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: در خصوص وضعیت مالیات واحدهای تولیدی استان نیز گزارشی در حال تدوین است که تا یک ماه آینده آماده می شود.

* درخواست‌های اتاق بازرگانی در خصوص سازمان امور مالیاتی استان پیگیری شود
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خراسان رضوی نیز در این نشست خبری اظهار کرد: هیات های حل اختلاف که در اداره کل امور مالیاتی استان تشکیل جلسه می دهند بایستی با اتاق بازرگانی خراسان رضوی به عنوان یکی از مراجع مهم هماهنگی لازم را داشته باشند.
وی ادامه داد: کاهش فرآیند تشکیل پرونده و رسیدگی به امور مالیاتی در استان، استفاده از وقت غیر اداری قضات باتجربه فعال در رسیدگی ها، افزایش نماینده‌های اتاق بازرگانی در هیات‌های حل اختلاف، تشکیل جلسات تخصصی برای بررسی موضوعات خاص در حوزه تولید و ابلاغ نتایج رای به واحدهای تولیدی در کوتاه ترین زمان ممکن از جمله نکاتی بود که توسط اتاق بازرگانی خراسان رضوی مطرح شده است.

*ارائه تسهیلات کوتاه مدت برای احیاء کارخانه‌های قند در استان
رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی به موضوع احیاء کارخانه های قند این استان و افزایش صادرات در این حوزه اشاره کرد و ادامه داد: مقرر شد شکر به صورت موقت وارد استان شده و پس از اینکه در اختیار کارخانه های قند قرار گرفت سپس به کشورهای همسایه صادر شود.
شافعی گفت: این موضوع با ارائه تسهیلات سه ماهه کوتاه مدت معادل 650 میلیارد ریال با رویکرد احیاء کارخانه های قند استان و ایجاد 2100 شغل در دستور کار قرار گرفت.
وی با اشاره به اینکه کسر حق بیمه از پاداش حق بهره وری دیگر موضوع مطرح شده در نشست شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی بود، خاطر نشان کرد: موضوع کسر حق بیمه از پاداش حق بهره وری از جمله موضوعاتی است که مورد اختلاف میان فعالین اقتصادی و سازمان تامین اجتماعی استان است.
نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: با توجه به اینکه این موضوع جنبه ملی دارد مقرر گشت تا در شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی کشور مورد بررسی قرار بگیرد و از آن طریق پیگیری شود .
شافعی موضوع دستاوردهای عضویت ایران در اجلاس شانگهای و تسهیل توافق نامه تهران و باکو را از دیگر موضوعات مطرح شده در این جلسه عنوان کرد.

* واحدهای تولیدی از تکنولوژی روز دنیا دور مانده‌اند
وی اظهار کرد: یکی از مشکلات اصلی بنگاه های تولیدی در شرایط فعلی انباشت کالاها در انبار است زیرا بازار داخلی توان پذیرش کامل را ندارد.
شافعی خاطر نشان کرد: متاسفانه طی 10 سال گذشته در عرصه تولید از تکنولوژی روز دنیا دور مانده ایم و این موضوع خسارات بسیار زیادی را به واحدهای تولیدی وارد کرده است.
نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: از نظر طبقه بندی اجتماعی نیز طبقه متوسط جامعه بتدریج ضعیف شده و بیشتر به دنبال تهیه کالا ارزان قیمت است و طبقه بالای جامعه نیز نگاه چندان مثبتی به کالای داخلی ندارد.
شافعی تصریح کرد: دولت نیز در شرایط فعلی به این موضوع پی برده که باید تکنولوژی روز دنیا در اختیار واحدهای تولیدی قرار بگیرد تا قیمت های تمام شده برای مشتری داخلی کاهش یابد و تقاضا نیز افزایش یابد.

*نتایج شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی بسیار ملموس است
وی به مصوبات شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: این شورا تا کنون دستاوردهای بسیار ارزشمندی در استان داشته و باید عملکرد این شورا را بسیار مثبت ارزیابی کرد.
شافعی ادامه داد: تا کنون اقداماتی در خصوص قوانین مخل کسب و کار، رونق تولید در استان انجام شده و حتی نتایج آن به شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی کشور ارسال شده و مورد استقبال مسئولان دولتی نیز قرار گرفته است.
نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: مصوبه جدید مجلس شورای اسلامی در خصوص تصمیمات شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی تصمیمات این شورا را کاربردی می کند و به نوعی می توان گفت این تصمیمات دارای ضمانت اجرایی می شوند.
وی یادآور شد: بر اساس این مصوبه قرار است تصمیمات شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی ظرف یک ماه در هیات وزیران مورد بررسی قرار بگیرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خراسان رضوی اظهار کرد: در شرایط فعلی بسیاری از تولید کننده های داخلی با توجه به اینکه بازاریابانی را در حوزه بین المللی در اختیار دارند به صورت مستقل وارد بازار می شوند اما در این صورت قطعا این بازار خارجی است که که کالای مورد نظر را مدیریت می کند نه واحدهای تولیدی.
وی با اشاره به اینکه در چنین شرایطی کالاهای مشابه با قیمت های مختلف وارد بازارهای جهانی می شوند تصریح کرد: باید منافع همه واحدهای تولیدی مد نظر قرار بگیرد و برای این موضوع باید اتاق بازرگانی استان به عنوان مرجعی مهم بازار راهنمای بازارهای هدف باشد.

*صادرات قند در خراسان رضوی افزایش یابد
مروج الشریعه در خصوص افزایش صادرات قند از خراسان رضوی به کشورهای آسیای میانه نیز اظهار کرد: سرانه مصرف کشورهای آسیای میانه بالغ بر یک میلیون و 600 هزار تن در سال است که بیش از 850 هزار تن آن از دیگر کشورهای جهان وارد به این منطقه وارد می شود.
وی تصریح کرد: رقم بالایی از واردات قند به کشورهای آسیای میانه به لهستان اختصاص دارد و حتی 270 هزار تن از سرانه مصرف قند افغانستان که نزدیک به 300 هزار تن است توسط پاکستان تامین می شود و ایران نقش چندانی در این زمینه ندارد.
مروج الشریعه خاطر نشان کرد: باید با یک برنامه ریزی منسجم و رفع کمبودها و نواقص و استفاده از تکنولوژی روز دنیا شرایط برای صادرات قند به کشورهای آسیای میانه فراهم گردد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خراسان رضوی یادآور شد: هدف گذاری اصلی برای حمایت کارخانه های قند استان برای رسیدن به صادرات 350 هزار تن قند در سال است.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی