توانمندسازی روستا با محور زنان توانمند آن

توانمندسازی روستا با محور زنان توانمند آن
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : پنج شنبه ، 02 آبان 1398

در نشست دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی با زنان کارآفرین این استان بررسی شد:

توانمندسازی روستا با محور زنان توانمند آن

نشست نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی به منظور بررسی «ظرفیت ها و نقش زنان کارآفرین در مسیر پیشبرد اهداف مثلث توسعه اقتصادی – فرهنگی»، با حضور جمعی از بانوان فعال اقتصادی استان و اعضای کانون زنان بازرگان(شعبه خراسان رضوی)، در محل مرکز آموزش و پژوهش اتاق مشهد برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ علی‌اکبر لبافی، دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی استان در این جلسه به تشریح ابعاد اجرای طرح مثلث توسعه اقتصادی-فرهنگی خراسان رضوی و نقش معین های اقتصادی در پیشبرد اهداف آن پرداخت و گفت: مدل مذکور اگرچه متاثر از رویکردهای تجربه شده و توسعه محور در جهان است اما به استناد شرایط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خراسان رضوی بومی‌سازی شده و بسیاری از زیرساخت هایی که در مسیر این طرح شکل گرفته، پیش از این در کشور وجود نداشته است.

وی افزود: باید اذعان کنیم که قوانین و مقررات موجود پاسخ‌گوی نیازهای اقتصادی موجود نیست و در شرایط فعلی، چالش های اقتصادی بخش های مختلفی را به خود مبتلا کرده است. از این منظر، هر اقدامی که با هدف توسعه انجام می شود، باید در زیرساخت‎هایش نیز تسهیلگری انجام بگیرد. در مدل مثلث توسعه اقتصادی-فرهنگی نیز به دنبال انعطاف در قوانین و به ویژه موارد مخل آن هستیم.

لبافی با بیان اینکه سه نوع مداخله‌گر اقتصادی در جامعه وجود دارد، بیان کرد: این موارد شامل دولت‌ها، فعالان اقتصادی انتفاعی و خیران توسعه‌گرای اقتصادی غیرانتفاعی است که در طرح مذکور به دنبال گروه سوم هستیم و نیت داریم تا از ظرفیت و مشارکت آنان برای توسعه جامعه بهره بگیریم.

وي گفت: اما معین های اقتصادی ما نیز از یک الگوی شش گامی به عنوان نقشه راه برای رسیدن به اهداف خود بهره می گیرند و از این منظر، مسیر شفاف شده است. 

دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی استان تاکید کرد: علاوه بر این سامانه ای را در رابطه با ثبت اطلاعات پروژه ها و همچنین آشنایی مردم با اضلاع مثلث اقتصادی هر منطقه و همچنین جزئیات و پیشرفت های پروژه ها، طراحی شده که می تواند بیش از هر زمان دیگری اطلاعات این طرح را پیش چشم مخاطبان قرار دهد و بستر اطلاع رسانی و ـشنایی بیشتر را فراهم کند.

لبافی با بیان اینکه ما در این مدل اقتصادی به دنبال جلب مشارکت مردم هستیم، تصریح کرد: نقش عمده معین های اقتصادی نیز در این بحث، تسهیل گری و اعتمادسازی است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر 93 درصد از معین های ما از بخش خصوصی و 7 درصد آنها از جمع موسسات عمومی غیردولتی و دستگاه های دولتی هستند. تجارب موفق بعضی از معین های اقتصادی ما را به اثرات ارزشمند این الگو امیدوار کرده است.

*ظرفیت ها و پتانسیل های بانوان توانمند استان کمتر معرفی شده است

اما در ادامه این جلسه مریم سراج احمدی، عضو هیات نمایندگان و رئیس کانون زنان بازرگان(شعبه خراسان رضوی)، پشت تریبون قرار گرفت و گفت: در حال حاضر بانوان توانمندی در عرصه اقتصادی این استان فعال هستند که البته اقدامات آن ها کمتر معرفی شده است. تاکید داریم که ظرفیت ها و قابلیت هاي فراوان بانوان در عرصه های کارآفرینی باید جدی گرفته شود، چرا که می تواند منشا برکات فراوانی برای جامعه باشد.

وی ادامه داد: امروز شاهدیم که افراد زیادی، حرفه ای را می آموزند اما سرمایه ای در اختیار ندارند تا آن را وارد چرخه توسعه کرده، ارزش افزوده رقم بزنند و خروجی فعالیت خود را عرضه کنند. حمایت های هدفمند و اجرای برنامه های توانمندسازی، می تواند برای این افزاد کمک موثری را رقم بزند.

رئیس کانون زنان بازرگان(شعبه خراسان رضوی)، به تشریح اهداف و اقدامات این تشکل پرداخت و گفت: این کانون، با توجه به حضور زنان توانمند در بدنه خود، تلاش دارد تا سهمی  را در مثلثت توسعه اقتصادی-فرهنگی داشته باشد و به نوعی علاوه بر بهره مندی از توانمندی های بانوان کارآفرین، بستر حمایت و توانمندسازی زنان در مناطق تحت پوشش معین های اقتصادی را دنبال کند.

*توانمندسازی روستا با محور زنان توانمند آن

در ادامه این جلسه طاهره طهماسبی، سرپرست دفتر امور بانوان وخانواده استانداری خراسان رضوی ، تاکید کرد: ما در بحث مثلث توسعه اقتصادی و فرهنگی سه ضلع را پیش بینی کردیم که یک ضلع آن کارگزاران حکومتی، یک ضلع آن کارآفرینان و سرمایه گذاران و در ضلع آخر نمایندگان مجلس قرار دارند. در واقع تلاش کردیم تا همه ارکان را کنار هم قرار داده و از مسیر این مشارکت، تحولات موثر و پایدار را رقم بزنیم.

وی گفت: ذیل بخش کارگزاران، در دفتر خود برنامه هایی را پيگيري کردیم. همچنین دستگاه های مختلف نیز اقدامات چشمگیری را در رابطه با همین الگو، در روستاها به انجام رساندند. دستگاه های اجرایی ما در 167 روستا، اقداماتی را به ثمر رسانده اند. در واقع مبنای انتخاب این روستاها، جامعه توانمند زنان آن بوده است. خوشبختانه آن ها موفق شده اند تا فعالیت های خوبی را رقم بزنند.

سرپرست دفتر امور بانوان وخانواده استانداری خراسان رضوی عنوان کرد: اقدامات انجام شده در این روستاها صرفا اقتصادی نبوده و به موضوعات فرهنگی و اجتماعی نیز توجه داشته ایم.

طهماسبی تاکید کرد: از جمله اقدامات می توان به آموزش مهارت های زندگی، ارائه مشاوره و انجام مداخلات تخصصی برای زوجین اشاره کرد و هدف نیز تقویت بنیان خانواده بوده است.

وی با اشاره به سایر اقدامات انجام شده در این حوزه، اضافه کرد: از دیگر اقدامات می توان به مباحث سوادآموزی، توسعه صندوق های خرد روستایی، تقویت تعاونی های بانوان، برگزاری دوره های کارآفرینی برای زنان روستایی، ایجاد فضاهای فیزیکی و ورزشی به ویژه دختران جوان و ارائه خدمات در رابطه با کتابخانه های سیار اشاره کرد.

سرپرست دفتر امور بانوان وخانواده استانداری خراسان رضوی بیان کرد: در جلسه حاضر نیز پیگیر بحث ورود کارآفرینان و سرمایه گذاران برای توانمندسازی و توسعه در روستاها هستیم. درخواست داریم تا ظرفیت الگوی مثلث توسعه اقتصادی-فرهنگی را نیز در کنارمان داشته با‌شیم و باید براساس ظرفیت های خود به یکدیگر متصل شویم.

در ادامه افضل نیا، رئیس مجمع مشورتی بانوان شهرستان گناباد در سخنانی، تصریح کرد: اگر قرار است کاری انجام شود، بهتر است با نگاه و رویکردی زیربنایی محقق شود.

وی تاکید کرد: هرکس هر اقدامی را در هر روستا و در راستای توسعه و ایجاد اشتغال انجام می دهد، بهتر است تا براساس آمار های درست و دقیق باشید. کار با تعجیل مانند به مثابه آتشی برافروخته است که سریعا سرد می‌شود.

رئیس مجمع مشورتی بانوان شهرستان گناباد با بیان اینکه باید در بخش مشاغل پایدار، اصولی گام برداریم، عنوان کرد: در هر اقدامی از این دست نباید صرفا به بُعد اقتصادی آن توجه شود بلکه باید ظرفیت های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی نیز به خوبی دیده شود. در الگوی مثلث توسعه اقتصادی – فرهنگی خراسان رضوی نیز، ضرورت توجه به بخش فرهنگ به موازات سایر عرصه ها، ضروری به نظر می رسد. امیدواریم این طرح با یک نگرش خوب و آینده نگرانه، ثمرات ارزشمندی را برای استانمان رقم بزند.

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی