فرصت رصد مستمر عملکرد معین های اقتصادی، فراهم شد

فرصت رصد مستمر عملکرد معین های اقتصادی، فراهم شد
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : چهارشنبه ، 01 آبان 1398

دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی:

فرصت رصد مستمر عملکرد معین های اقتصادی، فراهم شد

 

دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی گفت: با راه اندازی سامانه الکترونیکی «الگوی مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی خراسان رضوی»، علاوه بر رصد مستمر عملکرد معین های اقتصادی، بستری نیز برای اتصال آن ها به شبکه دولت  فراهم آمده است. این امر به عنوان یک فرصت برای معین‌ها در نظر گرفته شده و تاکنون 22 معین به این سامانه متصل شده‌اند.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن خراسان رضوی؛ علی اکبر لبافی در جلسه معین‌های جدید اقتصادی اظهار کرد: الگوی مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی خراسان رضوی، به منظور عبور از بروکراسی های معمول اداری و قوانین مخل و دست و پاگیر در این استان به مرحله اجرا درآمد و نیت استاندار در مقام نماینده عالی دولت، کمک موثر به بهبود فضای کسب و کار استان بود.

وی در ادامه نقبی به عملکرد معین ها زد و با تاکید بر اینکه، فعالیت آن ها به صورت شفاف تعیین و برنامه ریزی شده است، خاطر نشان کرد: برای معین‌های اقتصادی شش گام تعریف شده است؛ اولی شامل «مطالعات و جمع آوری اطلاعات اقتصادی و فرهنگی کامل منطقه و تهیه الگو پیشرفت»، گام دوم «اعتمادسازی و آموزش»، قدم سوم «برنامه ریزی، ایجاد شبکه‌های ارتباطی و تجزیه و تحلیل اطلاعات جمع آوری شده» ، گام چهارم «توانمند سازی و تعریف پروژه ها و ایجاد صندوق های خرد»، گام پنجم گام «عملیاتی نمودن و اجرای پروژه‌ها» و قدم ششم نیز «پایش، نظارت و پایدارسازی» است.

دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی بیان کرد: در زمینه ایجاد صندوق‌های خرد جلساتی با بانک‌ها برگزار شده است و در نتیجه آن سه بانک ملی، رسالت و پست بانک اعلام آمادگی کرده‌اند تا در درون سیستم و با تلفیق کمک مردمی، معین و بانک، منابع مدیریت شده را در اختیار معین‌ها قرار دهند. همچنین لازم به ذکر است که ما به دنبال ایجاد صندوق‌های خرد مردمی در خارج از سیستم بانکی نیستیم و نکته مهم دیگر آنکه توجیه اقتصادی و فنی پروژه‌ها بر عهده بانک است.

لبافی تصریح کرد: مهمترین و سخت‌ترین فعالیت در این مدل، اعتمادسازی و تسهیل‌گری است و برای این کار معین‌ها باید برای خود مجری و تسهیل‌گر مشخص کنند، همچنین برخی از معین‌ها که در سطح وسیع مشغول به کار هستند یک ساختار سازمانی نیز برای خود تعریف کرده‌اند البته تاکید ما به این کار نیست.

وی اضافه کرد: یکی دیگر از اقدامات ما متصل کردن معین‌ها به شبکه دولت است که این امر به عنوان یک فرصت برای معین‌ها در نظر گرفته شده و تاکنون 22 معین به این سامانه متصل شده‌اند. همچنین یک کانال ارتباطی برای انتشار تجربیات و اطلاعات برای معین‌ها ایجاد شده است.

دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی بیان کرد: اگر معین هایی که تا به امروز تفاهم نامه امضا نموده اند، به تعهدات خود عمل کنند، عملا 96 درصد استان و قریب به 2400 روستای این خطه، تحت پوشش الگوی مثلث توسعه اقتصادی-فرهنگی قرار می گیرند. ذکر این نکته ضروری است که تاکنون اقدامات عملیاتی در 510 روستا نیز آغاز شده است.

 لبافی مطرح کرد: تنها اقداماتی همچون احداث پروژه، تکمیل پروژه‌های نیمه تمام، افزایش ظرفیت مراکز تولیدی و کارخانه ها و همچنین فعالیت‌های توسعه‌ای در جرگه فعالیت ها و گام های این مثلث قرار می‌گیرند و یک تاکید مهم نیز مشارکت جویی از اهالی هر منطقه است.

وی به نمونه هایی از اقدامات معین های موفق اشاره و عنوان کرد: هدف ما این است که سرانه درآمدی، نرخ مشارکت و میزان بیکاری مردم در روستاها را به استانداردهای مشخص شده برسانیم.

دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی افزود: تجربه ایجاد چنین ساز و کار و حتی شکل گیری نهاد مردمی ذیل آن، پیش از این وجود نداشته است و برای اولین بار در کشور شاهد آن هستیم. طبیعتا شاید در گام های ابتدایی زعم توفیقات آن دشوار بود اما با پیشبرد اقدامات و گام های معین های اقتصادی، شاهد تحولات بسیار خوبی هستیم. همین حالا  500 اشتغال در روستاهای استان ایجاد شده و این موضوع بسیار امیدوار کننده است.

وی بر اهمیت همراهی رسانه ها برای معرفی اقدامات شایسته معین های اقتصادی و ضرورت اعتمادسازی در این حوزه تاکید کرد و گفت: با همراهی صدا و سیمای خراسان رضوی، شنبه شب‌ها ساعت 22 الی 23 ، یک برنامه تلویزیونی با حضور معین‌های اقتصادی پخش می‌شود و در آن ضمن برقراری ارتباط زنده تلفنی با مقام دولتی و متولیان امر در هر منطقه، عملکرد معین های اقتصادی و میزان پیشبرد پروژه ها، تشریح و بررسی می شود.

لبافی تاکید کرد: چند هفته پیش نیز در نشست شورای فرهنگ استان با حضور آیت الله علم‌الهدی، امام جمعه مشهد و جمعی از مسئولان استانی، مصوبات ارزشمندی برای معین ها اخذ شد که می تواند برای آن ها ایجاد انگیزه کند. از نصب تندیس معین‌های برتر، نام‌گذاری خیابان‌‌ها و میادین به نام آن ها تا استفاده از امکانات مطبوعات و صدا و سیما برای انعکاس اقدامات ایشان، از جمله تصمیمات ماخوذه در جلسه مذکور بود.  

در ادامه جلسه، جمعی از معین هایی که تفاهمات آن ها به تازگی به امضا رسیده، به بیان دغدغه های خود پرداختند.

رضا بایسته، نماینده شرکت زعفران سحرخیز و معین اقتصادی بخش‌های احمدآباد و رضویه شهرستان مشهد، بیان کرد: یکی از پروژه‌هایی در دستور کار ما، ساخت مجتمع سوغات در روستای ده سرخ است تا بتوانیم به وسیله آن، صنایع دستی روستاییان را عرضه کنیم و برای این تولیدات بازاریابی داشته باشیم.

وی ادامه داد: از نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی درخواست داریم تا ما را در امر آموزش و همچنین بحث جمع‌آوری اطلاعات، یاری برساند.

 در بخش دیگری از این جلسه؛ احمد سفری، نماینده فرماندار گناباد گفت: در زمینه تامین تسهیلات نیز معین‌ها می توانند از تسهیلات تبصره 18 بهره بگیرند، همچنین معین‌ها می‌توانند مابه‌ازای ایجاد مشاغل خانگی برای هر نفر، مبلغ 20 میلیون تومان تسهیلات دریافت کنند.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی