رئیس دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی خواستار ساماندهی وضعیت جاده حسن آباد شد

رئیس دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی خواستار ساماندهی وضعیت جاده حسن آباد شد
نویسنده خبر : تاریخ بارگذاری : پنج شنبه ، 20 خرداد 1395

رئیس دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی خواستار ساماندهی وضعیت جاده حسن آباد شد
که مسیر اصلی تردد به شهرک صنعتی توس به شمار می آید.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ علیرضا اشرف متذکر شد: با توجه به افزایش بازدید هیات‌های خارجی از این شهرک و توامان رشد تردد در این مسیر که حکایت از رونق این منطقه صنعتی دارد، باید تدبیری اندیشیده شود تا این جاده که کماکان در قواره یک جاده روستایی باقیمانده، ساماندهی و توسعه یابد.
اما حبیب‌ا... مقامی مدیرعامل شرکت خدماتی شهرک صنعتی توس هم در اظهاراتی به تشریح وضعیت این جاده پرداخت و عنوان کرد: حدفاصل بزرگراه شاندیز - جاده آسیایی قوچان، کریدور ورودی به شهرک صنعتی توس قرار گرفته است. طی سال‌های اخیر شاهد توسعه این منطقه بودیم، چنانکه ورزشگاه ثامن و در پی آن تالارها و مراکز مختلف نظیر پارک علم فناوری و ... نیز در این محدوده مستقر شدند، اما همچنان جاده آن ظاهری روستایی دارد و پاسخگوی حجم ترددهای صورت گرفته در این محدوده نیست.
وی 30هزار نیروی شاغل در شهرک صنعتی را تنها بخشی از افرادی دانست که روزانه از این جاده استفاده می‌کنند و گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته در سال 92 و 93، بخشی از این مسیر(حدفاصل سه راه شاندیز به ورودی فاز یک) آسفالت شد. اما حدفاصل فاز یک به سمت جاده قوچان همچنان به وضعیت سابق دچار است. از طرفی با توجه به بارندگی های اخیر، وضعیت جاده دیگر حتی با لکه‌گیری هم قابل ترمیم نیست و مخاطرات فراوانی را ایجاد می‌کند.
وی مطالبه بخش صنعت را، ساماندهی این جاده عنوان کرد و بیان کرد: دستگاه‌های مرتبط نظیر راه و شهرسازی برای ساماندهی وضعیت این جاده اعتباری ندارند. این تعلل آن‌ها به تشدید مشکلات موجود منجر شده است.
اما در ادامه حسین غلام‌زاده نماینده اداره کل راه و شهرسازی در پاسخ به مطالب مطرح شده گفت: از سال 86 اعتبارات تفویض شده به ادارات کل راه و شهرسازی برای ساخت و بهسازی جاده‌‌ها و مسیرهای منتهی به مناطق و شهرک‌های صنعتی و حتی معادن گرفته شد و مقرر گردید تا موضوع احداث این مسیرها توسط خود این بخش انجام پذیرد.
وی تاکید کرد که نهاد متبوعش تمایل به همکاری در این بخش دارد اما با محدودیت اعتبار مواجه است و تنگنای قانونی هم اجازه درخواست بودجه برای این بحث را نمی دهد.
غلامزاده یادآور شد: در برنامه‌های توسعه‌ای قرار بود مسیر ورودی شهرک از سه راه فردوسی تعریف شود و جاده حسن آباد صرفا کاربری موقتی و فرعی داشته باشد.
وی متذکر شد:در عین حال با تاکیدات معاون هماهنگی امور عمرانی استان، مطالعات موضوع را مشاور گذرگاه های شرق متقبل شدند و در فاز سوم کار، گزینه های دسترسی به این معبر را در دست مطالعه دارند.
وی با اشاره به برنامه‌های تدارک دیده شده نهادهای مختلف برای استقبال از «مشهد 2017؛ پایتخت فرهنگ اسلامی»، یادآور شد: برای این مناسبت پیش رو، اعتباراتی به ساماندهی مسیر دسترسی به توس اختصاص یافته که با تلفیق آن‌ها با مطالعات اشاره شده، امیدواریم بتوانیم اقدامات مثبتی را در این بخش رقم بزنیم.
وی تخصیص اعتبارات این اداره کل را در سال گذشته تنها 23درصد عنوان و خاطر نشان کرد: با چنین روندی صرفا قادر هستیم پروژه‌ها را مبتنی بر اولویت‌های موجد پیش ببریم.
اما رئیس دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی در پاسخ به اظهارات نماینده راه و شهرسازی توضیح داد: جاده موسوم به حسن آباد فقط منحصر به شهرک صنعتی نمی‌شود و روستاها و مجموعه‌های مختلفی پیرامون آن وجود دارند که این جاده مسیر دسترسی آن‌ها به شمار می‌آید. همچنین مسیر دسترسی کارگرانی که از طرقبه و شاندیز به این شهرک می‌آیند هم باید مدنظر باشد. در این راستا ضرورت دارد جاده ساماندهی شود تا ظرفیت بار ترافیکی موجود را پیدا کند.
وی پیشنهاد داد: اداره کل راه و شهرسازی برای ساماندهی این جاده با توجه به روستاهای اطراف آن یا مجتمع ورزشی ثامن و نه فقط با نگاه به کاربری های صنعتی پیرامونی، درخواست بودجه کند.
پس از طرح آرا و نظرات دیگر حاضران و طرح پیشنهاداتی برای اختصاص رقمی برای بهسازی، اشرف در جمع بندی خواستار نامه‌نگاری تمامی دستگاه‌های مربوطه برای این بخش شد و گفت: در صورت لزوم پس از ارائه این درخواست‌ها برای ساخت این معبر، پرونده را به شورای گفتگو می‌بریم تا در خصوص آن تصمیم لازم اتخاذ شود و یا اعتباری جهت کمک به ساخت این معبر تخصیص یابد و یا آن را در چهارچوب طرحی مطرح کرده و از دولت خواستار ردیف اعتباری ویژه شویم.

*بحث آب
اما بحث تامین کسری آب شهرک صنعتی توس دیگر محور این جلسه بود. در همین رابطه مقامی مدیرعامل شرکت خدماتی شهرک صنعتی توس گفت: براساس جانمایی و استقرار شهرک صنعتی توس، در حال حاضر پذیرای بیش از هزار واحد صنعتی در چهار فاز هستیم و نیاز این صنایع 130لیتر بر ثانیه پیش بینی شده است. اما منبع آب موجود ما سه حلقه چاه با ظرفیت 95لیتر در ثانیه است که در چند سال اخیر با توجه به خشکسالی و شرایط موجود به 82 لیتر بر ثانیه کاهش یافته است. این همه در حالی است که با واگذاری فاز چهار شهرک و توسعه آن، کسری آب ما به 40لیتر در ثانیه خواهد رسید.
وی با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته در راستای تامین این نیاز، بیان کرد: در سال 93 در جلسه ای با مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی توافق شد که 670هزار متر مکعب آب از سد ارداک به شهرک صنعتی توس اختصاص یابد. همچنین وعده داده شد، تا زمان ورود آب این سد به چرخه مصرف، یک حلقه چاه در این شهرک حفر گردد و جبران بخشی از کمبودهای موجود صورت گیرد. فعلا این بحث در دست انجام است اما تاکنون موفق نشده ایم وعده تحویل آب از سد ارداک را محقق سازیم. البته در خصوص استفاده از این ظرفیت دغدغه‌هایی وجود دارد، به ویژه آنکه مسیر انتقال آب برای مصرف شهرک صنعتی و استفاده شرب در مشهد مشترک است و مخاطراتی را در مواقع کمبود آب شکل می‌دهد. اما به رغم این شرایط؛ با توجه به آنکه کسری آب ما جدی است، ناگزیر در تلاش برای تحقق این گزینه حداقلی هستیم.
مقامی تاکید کرد: 350مشترک جدید فاز جدید شهرک در آستانه تابستان و با آغاز موج گرما، با مشکلاتی جدی روبه رو شده اند.
در پاسخ به اظهارات این فعال صنعتی، محمد حسن صدیق نماینده شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی به بیان توضیحاتی پرداخت. وی گفت: در حال حاضر شاهد تجمع و فشار مصرف آب در غرب مشهد هستیم که این مسئله مشکلاتی را در بحث تامین، ایجاد کرده است. طی یک دهه گذشته به دفعات در خصوص حضور صنایع در این محور هشدار داده شده است.
وی ادامه داد: امکان تامین ظرفیت اشاره شده از خط ارداک وجود دارد اما این خط در اصطلاح «آب دار» نشده است. حجم آب پشت سد تامین شده و پیش بینی می کنیم که بتوانیم ظرف یکی دو ماه آینده امکان تامین ظرفیت وعده داده شده را فراهم آوریم.
وی متذکر شد: خط انتقال این آب از شهرک عبور می کند و ما برای آن انشعابی مدنظر قرار دادیم. در این راستا ضرورت دارد شرکت شهرک ها برای اتصال این انشعاب به شبکه‌ها و واحدهای خود، اقدام لازم را به عمل آورد.
این مقام مسئول تاکید کرد: فعلا بضاعتی برای حفر چاه بیشتر در این شهرک وجود ندارد. توامان شرکت شهرک ها با اطلاع از محدودیت های آبی، فاز چهار را در این محدوده بارگذاری کرده است و مشکلات و کمبودها را تشدید نموده است.
وی خاطر نشان کرد: شرکت شهرک ها باید برای تسریع امور از همین حالا جهت اتصال به انشعاب سد ارداک اقدام کند تا همزمان با ورود آب به مسیر انتقال، شاهد بهره مندی آن از این مجموعه صنعتی باشیم.
اما اشرف رئیس دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی در خاتمه این بحث، خواستار شناسایی و استفاده از ظرفیت چاه‌های غیرفعال صنایع به صورت معوض شد و گفت: با تامین امکانات در بخش های مختلف مشهد، می توانیم تمرکز صنایع را از غرب مشهد کم کنیم اما این منوط به تامین ظرفیت هاست.
وی خواستار مدیریت آب در بخش های مختلف شد تا صنعت مورد بی مهری قرار نگیرد.به نظر می رسد مهم ترین اقدام باید مدیریت مصرف در بخش های مختلف باشد تا نیازها با توجه به ظرفیت موجود تامین گردد.
دومین دستور کار هشتمین جلسه دبیرخانه شورای گفتگو در خصوص ادامه بررسی و جمع بندی راهکارهای پر کردن ظرفیت خالی کارخانجات آرد به منظور ورود موقت مواد اولیه و صادرات مجدد بود.
درهمین راستا عیدی زاده مسئول پژوهش، تحقیقات و روابط عمومی دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی به ارائه گزارشی که هدف اصلی آن تحلیل وضعیت صنعت آرد و پرکردن ظرفیت خالی کارخانجات و نیاز سنجی بازارهای صادراتی این محصول بود، پرداخت. به گفته وی گندم در 31 استان و حدود 400 شهر وشهرستان در کشور کشت و کار می شود و بیشترین سطح زیر کشت محصولات کشاورزی را به خود اختصاص داده است.
عیدی زاده افزود: سطح زیر کشت گندم در سال 94 در کشور حدود 6.2 میلیون هکتار بود که بیش از 50 درصد زراعت کشور را به خود اختصاص می دهد. گندم آبی با مساحت حدود 2.2 میلیون هکتار حدود 35 درصد و گندم دیم با مساحت 4 میلیون هکتار حدود 65 درصد زراعت گندم کشور را تشکیل می دهد..
مسئول پژوهش، تحقیقات و روابط عمومی دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی یادآورد شد:خوزستان، فارس، گلستان، کرمانشاه، کردستان، لرستان، خراسان رضوی، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و ... بیشترین سطح زیر کشت را به خود اختصاص داده اند..
وی همچنین بیان کرد که تولید گندم در ابتدای دهه 60 برابر 6.66 میلیون تن بود این مقدار بر اساس گزارشات موجود در سال 1386 به حداکثر مقدار خود معادل 15.89 میلیون تن افزایش یافت. البته روند افزایش تولید در طول سال ها یکسان و تدریجی نبوده و طی برخی سنوات تحت تاثیر عوامل اقلیمی بخصوص خشکسالی و همچنین نارسائی های پشتیبانی با نوساناتی مواجه بوده است. تولید گندم کشور در سال 1394 حدود 11.5 میلیون تن برآورد شده است.
در ادامه گزارش مسئول پژوهش، تحقیقات و روابط عمومی دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی به ارائه ی آماری از مصرف گندم در ایران و جهان پرداخت و بیان کرد: آخرین آمار سازمان جهانی خواربار و کشاورزی سازمان ملل متحد(فائو) نشان می دهد، ایرانی ها در بین پرمصرف ترین های گندم در جهان هستند به طوری که سرانه مصرف گندم در ایران 2.5 برابر کشورهای در حال توسعه و بیشتر از کشورهای توسعه یافته جهان است. سرانه مصرف گندم در ایران در سال 1393 حدود 167.6 کیلوگرم بود. این رقم در جهان 67.1 کیلوگرم بوده است. میانگین سرانه مصرف گندم در کشورهای در حال توسعه 60 کیلوگرم و برای کشورهای توسعه یافته 96.5 کیلوگرم اعلام شده است. در کشورهای پرجمعیت چین و هند نیز سرانه مصرف گندم به ترتیب 62٫8 کیلوگرم و 60 کیلوگرم است. همچنین در این گزارش روند قیمت جهانی گندم و واردات گندم طی سالهای مختلف نیز مورد بررسی قرار گرفت.
عیدی زاده میزان مصرف سالانه گندم برای نان و محصولات غذایی وابسته به آرد (مصرف خوراکی گندم) در ایران را حدود 12 میلیون تن با سرانه ای حدود 160 کیلوگرم عنوان کرد و گفت ظرفیت تولید 340 کارخانه آرد سازی فعال کشور در حدود 21.3 میلیون تن در سال است . به‌طور میانگین آرد در کارخانجات کشور در بهترین حالت ۱۲/۵ تا ۱۳/۵ میلیون تن تولید میشود و حدود 50 درصد ظرفیت کارخانجات بلا استفاده می ماند در برخی از کارخانجات استانها تا 70 درصد ظرفیت کارخانجات بلا استفاده می ماند.
وی بیان کرد: در استان خراسان رضوی 28 واحد تولیدی آرد با ظرفیت 2میلیون و 123 هزار تن مشغول به فعالیت می باشند که بر طبق آمار تقریبا 65 درصد ظرفیت کارخانجات استان بلا استفاده مانده است.
در این گزارش صادرات آرد در طی سالهای مختلف و شرکای صادراتی ایران نیز مورد بررسی قرار گرفت و همچنین آمار و اطلاعات وضعیت بازارهای افغانستان و عراق مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
مسئول پژوهش، تحقیقات و روابط عمومی دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی کمبود نقدینگی برای بسیاری از کارخانه های آرد، عدم اطمینان نسبت به توان فروش آرد در صورت ترخیص گندم عبور موقت با محدودیت ورود و خروج 4 ماهه و دشواری تامین تضمینات لازم برای ترخیص کالا و صدور آرد را برخی از مشکلات مطرح شده در این حوزه دانست.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی