راه‌اندازی سامانه ثبت اطلاعات معین‌های اقتصادی

راه‌اندازی سامانه ثبت اطلاعات معین‌های اقتصادی
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : شنبه ، 20 مهر 1398

دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی خبرداد:

راه‌اندازی سامانه ثبت اطلاعات معین‌های اقتصادی

دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی گفت: سامانه‌ای برای ثبت اطلاعات معین‌های اقتصادی استان راه‌اندازی شده است که از طریق آن می‌توان فعالیت‌های آن ها را رصد و پیگیری کرد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ علی اکبر لبافی در نشست مسئولان این نهاد با جمعی از معین‌های اقتصادی منطقه 12، اظهار کرد: در حال حاضر چند ظرفیت برای بهره گیری معین‌های اقتصادی فراهم آمده که یکی از آن‌ها بانک های قرض الحسنه رسالت و پست بانک است که در زمینه تامین منابع می‌تواند به معین‌ها کمک کند.

دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی بیان کرد: عملیات اجرایی معین‌ها اهمیت زیادی دارد و تاکنون حدود هزار و 100 روستاها کسب و کارهای آنها احصاء شده است. همچنین کارت اهداف برای روستاها نیز تهیه شده است تا برنامه های توسعه ای منطبق بر گام های تعریف شده باشد، علاوه بر معین‌های اقتصادی باید یک برنامه زمان‌بندی داشته باشند.

*وظیفه بانک اشتغال نیست؛ بلکه  تامین تسهیلات است

در ادامه هادی نظافت رهیار شبکه توسعه اجتماعی بانک قرض‌الحسنه  رسالت و نماینده معین اقتصادی روستای کاخک، گناباد و بجستان بیان کرد: اشتغال‌زایی در حقیقت جزو وظایف بانک نیست بلکه وظیفه این ساختار تامین تسهیلات است و در این زمینه الگو توسعه اجتماعی بانک رسالت مورد استفاده قرار می‌گیرد که محوریتش مردم هستند و هدف آن نیز جلوگیری از هدررفت منابع و استفاده بهینه از فرصت هاست.

وی اضافه کرد: در حال حاضر در بخش کاخک و گناباد سه هسته دامپروری و  هشت هسته پوشاک شناسایی شده است. چون این طرح بسیار جدید است، متاسفانه تاکنون استقبال خوبی از جانب مردم نسبت آن صورت نگرفته زیرا تنها تصوری که مردم از بانک دارند، وجه نقد است و به دلیل اینکه وجه نقدی در این طرح وجود ندارد، با عدم استقبال مواجه شده است. علاوه بر این در بجستان نیز یک هسته شکل گرفته و 25 هسته دیگر هم شناسایی شده است.

رهیار شبکه توسعه اجتماعی بانک قرض‌الحسنه  رسالت تصریح کرد: علاوه بر دام‌پروری و پوشاک هسته دیگری تحت عنوان گیاهان دارویی نیز در این طرح پیش‌بینی شده اما به دلیل اینکه استقبال و نیاز کشور به دامپروری بیشتر است، عمده تمرکز ما بر بحث دامپروری می باشد. یکی دیگر از مزیت‌های این طرح این است که از صفر تا 100 کار برنامه ریزی شده و بازار فروش نیز برای تولیدات در نظر گرفته شده است.

* رسته‌های شغلی موجود در بانک رسالت محدود است

در ادامه احمد صفری، کارشناس هماهنگی امور اقتصادی فرمانداری گناباد در سخنانی خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات طرح بانک رسالت این است که در رسته‌های شغلی آنان محدودیت وجود دارد و تنها سه رسته شغلی را شامل می‌شود و این درحالی‌ست که شهرستان کاخک از ظرفیت گردشگری، کشاورزی و صنایع دستی خوبی برخوردار می باشد اما زمانی که تنها به دامپروری توجه شود، ظرفیت‌های دیگر مغفول می‌مانند.

* سفال روستای «مند» و فرصت حضور در بازارهای گسترده

در بخش دیگری از این نشست نسرین یوسفی عارفی، رئیس هیات مدیره شرکت پارت صنعت گفت: تاکنون جلساتی با فرماندار جهت آشنایی با شهرستان‌ها برگزار شده و الگویی برای کار طراحی شده است. بعد از شناسایی ظرفیت روستاها  به این نتیجه رسیدیم که ظرفیت بسیار خوبی در زمینه سفال در روستای «مند» وجود دارد و یکی از برنامه‌‌های ما این است که در هر روستا یک شغل ویژه ایجاد کنیم و بخش زیادی از اهالی به آن کار مشغول شوند.

وی ادامه داد: در این راستا تفاهم‌نامه‌ای با شرکت شهرک‌های صنعتی امضا شده تا از دانش آنان در بخش خوشه‌سازی استفاده کنیم . در حال حاضر 31 کسب و کار جدید با 211 شغل در حوزه‌های گردشگری، صنایع دستی، کشاورزی و صنعت و معدن در دستور کار قرار گرفته است.

رئیس هیات مدیره شرکت پارت صنعت اظهار کرد: با کمک بهزیستی در سه روستا حدود 400 پنل انرژی خورشیدی در نظر گرفته شده و در این زمینه نیز تفاهم نامه‌ای با بانک ملی منعقد شده است که تسهیلات 50 میلیون تومانی با نرخ چهار درصد و به همراه یک ضامن را به افراد اختصاص می دهد. یکی از درخواست‌های ما برگزاری جلسه با آستان قدس رضوی و جهاد کشاورزی برای حل مشکلات مربوط به آن است.

در ادامه احمد صفری، کارشناس هماهنگی امور اقتصادی فرمانداری گناباد نیز در سخنانی خاطرنشان کرد: در بحث نیروگاه خورشیدی عملا افزایش توانمندسازی و مهارت ساکنان رخ نمی‌دهد بلکه تنها منبع درآمدی برای افراد از محل فروش برق ایجاد می شود. باید بپذیریم که به دلیل شرایط خشکسالی و تجربه‌های گذشته، قدرت ریسک‌پذیری مردم کاهش پیدا کرده است و اینکه شرکت پارت صنعت علاوه بر نیروگاه‌های خورشیدی به مباحث دیگر اشتغال نیز ورود کرده اتفاق خوبی است.

در بخش دیگری از این نشست ناصر صادقی، دبیر معین اقتصادی و فرهنگی اتاق مشهد نیز گفت: یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی کمک به تشکیل نهاد مردمی اقتصادی مقاومتی است و یکی از ظرفیت‌های ما  تجربه زیاد مهندس شافعی(رئیس این اتاق) در زمینه توسعه امور روستایی است که کمک زیادی به ما خواهد کرد.

وی ادامه داد: یکی دیگر از اقدامتی که پیگیر آن هستیم، ایجاد پورتال اختصاصی گناباد است که براساس آن تولیدکنندگان می‌توانند تولیدات خود را با مبالغ مطلوب عرضه و مصرف‌کنندگان نیز با قیمت مناسب نیاز خود را رفع کنند و در این میان واسطه ها نیز حذف می شوند. یکی از درخواست‌های ما افزایش تعداد معین‌های اقتصادی است.

در ادامه علی‌اکبر لبافی، دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی گفت: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی تاکنون اقدامات خوبی را به ثمر رسانده و در زمینه آشنایی افراد با طرح توسعه مثلث اقتصادی نیز گام های مطلوبی برداشته شده است. در حال حاضر یکی از سرمایه‌گذاران با سرمایه ابتدایی 30 میلیارد تومان برای کمک به این معین اقتصادی اعلام آمادگی کرده و نیازمند بستر سازی مناسب برای آغاز کار وی هستیم.

*یکی از اهداف ما تغییر معیشت مردم از دامپروری است

در بخش دیگری از این نشست محمود زنگنه، مدیر پروژه تعمیم ترسیب کربن وابسته به اداره کل منابع طبیعی استان خراسان رضوی بیان کرد: آلاینده‌های زیادی در محیط زیست ما وجود دارند و برخی از درخت‌های بیابانی هستند که کربن موجود در هوا را ترسیب می‌کنند. به همین استناد، یکی از وظایف ما درخت‌کاری و جلوگیری از چرای بی‌رویه دام است. علاوه بر این به دنبال تغییر معیشت مردم از دامپروری به مشاغل دیگری همچون قالی‌بافی، عروسک‌سازی و... هستیم تا از این طریق بخشی از منابع طبیعی این استان را که شرایط ویژه ای دارند، نجات بدهیم.

 وی عنوان کرد: به همین منظور تاکنون آموزش‌هایی به افراد مرتبط با این موضوع ارائه شده و آن ها پس از گذراندن دوره های مذکور، مدرک معتبر فنی و حرفه‌ای دریافت می کنند. همچنین صندوق‌های خرد در شماری از روستاها ایجاد شده و تاکنون 747 میلیون تومان در صندوق‌های مذکور جمع‌آوری شده است.

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی