شافعی: فرصت بی بدیل خراسان برای ترانزیت به اوراسیا

شافعی: فرصت بی بدیل خراسان برای ترانزیت به اوراسیا
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : سه شنبه ، 16 مهر 1398

رئیس اتاق بازرگانی ایران میگوید: از آنجایی که خراسان ممر اصلی ورود به منطقه آسیای مرکزی است و اتصال منطقه اوراسیا به دریای آزاد از طریق این استان است، بنابراین علاوه بر مبادلات کالا، در حوزه حمل و نقل و ترانزیت هم فرصتی بی بدیل برای این خطه فراهم میشود و باید نهایت استفاده را از این موقعیت داشته باشیم.

غلامحسین شافعی به دنیای اقتصاد میگوید: ما در زیرساختهای توسعه روابط اقتصادی با این منطقه دچار مشکلاتی هستیم که از هم اکنون باید به فکر رفع آنها باشیم؛ یکی از این موضوعات، حمل و نقل است که در صورت افزایش حجم مراودات، محدودیتهای موجود، ما را به چالش میکشاند؛ ما در حمل و نقل ریلی دچار مشکلاتی هستیم و از طرفی، با توجه به اینکه محصولات کشاورزی مان برای این بازار جذاب است، باید به میزان کافی از ناوگان حمل و نقل (کانتینر سردخانه دار) برخوردار باشیم اما در این خصوص هم دچار محدودیت هستیم.

استفاده از مطالعات اتاق مشهد برای شناخت بازار کشورهای عضو اوراسیا

نقش بخش خصوصی در افزایش مبادلات تجاری ایران و به ویژه خراسان رضوی با کشورهای عضو اوراسیا غیرقابل انکار است؛ مرکز آموزش اتاق مشهد در سالهای اخیر مطالعات بسیاری بر روی کشورهای همسایه ایران و بازارهای تجاری آنها داشته است؛ در همین زمینه حتی کتابی در خصوص ظرفیتهای تجاری و بازار قزاقستان برای ایران منتشر کرد و بر روی برخی استانهای روسیه مطالعاتی انجام داد. این مطالعات در اختیار اتاق ایران قرار گرفته و به گفته شافعی در اکثر جلسات سیاست گذاری اتاق ایران در این ارتباط، از کار مشهد استفاده شده است.

شافعی درباره نقش بخش خصوصی در استفاده از ظرفیت به وجود آمده در اوراسیا میگوید: در هفته گذشته طبق پیشنهادی که از سوی ایران مطرح شد، در اجلاس بیشکک موضوع موافقتنامه ایران با اتاقهای بازرگانی 5 کشور به امضا رسید و توافقات خوبی برای ایفای نقش بهتر اتاقهای بازرگانی ایران با این کشورها مهیا شد. او می‌افزاید: در این ارتباط، استان خراسان رضوی میتواند پیشانی حرکت باشد و ما تصمیم داریم کمیته ویژه ای برای بازار اوراسیا در این استان تشکیل دهیم. علاوه بر این، دفتر تجارت ملی اتاق ایران نیز در روسیه مستقر خواهد شد و با توجه به تمرکز خوب اطلاعات در اتاق خراسان، نقشی محوری برای این استان در این منطقه قائل خواهیم بود.

تسهیلات تجاری و خدماتی برای مبادله با اوراسیا

اوراسیا بازار خوبی برای صدور خدمات فنی و مهندسی ایران و به ویژه خراسان رضوی به شمار میرود اما شرکتهای فعال در این حوزه در استان ما، گلایه های بسیاری درباره عدم صدور ضمانت نامه های ارزی از سوی بانکهای خراسان دارند؛ درباره حل این مشکل از رئیس اتاق ایران میپرسیم؛ او میگوید: صدور ضمانتنامه در کل کشور با مشکلاتی روبروست اما قطعا برای منطقه اوراسیا همانطور که در زمینه تجارت تسهیلات جدید در نظرگرفته میشود، در بحث خدمات هم همینگونه خواهد بود و برای شرکتهای خدمات فنی و مهندسی تسهیلات جدیدی پیش بینی خواهد شد.

در یکی از بندهای توافق نامه شورای تجاری ایران و اوراسیا به «ارتقای توسعه ارتباطات تجاری و اقتصادی، همکاری صنعتی و مالی» اشاره شده؛ حال سوال اینجاست که آیا این بند توافق نامه، حل مشکلات ایران و به ویژه صادرکنندگامن خراسانی در مبادلات مالی با کشورهای اوراسیا را به دنبال خواهد داشت؟

شافعی در این باره میگوید: در روابط بانکی بحث زیادی داشتیم؛ منطقه اوراسیا به دنبال استفاده از پول ملی کشورهاست و علاوه بر این چون با کشور روسیه به مقدار قابل توجهی مسائل بانکی مان را حل کرده ایم و همه این کشورها هم با روسیه در ارتباط ویژه بانکی هستند، تصورم این است که ما از طریق روسیه به راحتی میتوانیم مشکلات بانکی با منطقه اوراسیا را حل کنیم.

وی در توضیح بندی دیگر از این توافق نامه با عنوان «همکاری مشترک در مکانیسم های پشتیبانی تشویق و سرمایه گذاری» نیز تصریح میکند: هر کشوری قوانین خاص سرمایه گذاری خود را دارد و همانطور که در بحث تعرفه های کالایی تفاوتی نسبت به حالت عادی در این منطقه داریم، در مسائل سرمایه گذاری و خدمات هم روابط ما با اوراسیا نسبت به روابط دوجانبه با کشورهای اسیای مرکزی متفاوت خواهد بود و در این ارتباط حتما تسهیلات جدیدی برقرار میشود.

شافعی ادامه میدهد: در مذاکرات ما روی مساله اخذ مالیات مضاعف، تشویق و حمایت از سرمایه گذاری مشترک و بالا بردن زمان معافیتهای مالیاتی در سرمایه گذاریهای مشترک بحث شده و مشارکت این کشورها در مناطق آزاد یکدیگر بحثهایی هست که به طور حتم به نتایج خوبی خواهد رسید.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی