شافعی: فقدان مطالعه و آینده نگری در برنامه‌های توسعه‌ای، نتیجه ای جز اتلاف منافع کشور، در پِی‌ ندارد

شافعی: فقدان مطالعه و آینده نگری در برنامه‌های توسعه‌ای، نتیجه ای جز اتلاف منافع کشور، در پِی‌ ندارد
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : شنبه ، 30 شهريور 1398

 

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران:

فقدان مطالعه و آینده نگری در برنامه‌های توسعه‌ای، نتیجه ای جز اتلاف منافع کشور، در پِی‌ ندارد

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: هر گامی که با هدف توسعه در کشور برداشته می شود، اگر مطالعه لازم برای آن انجام نگیرد، نتیجه ای جز اتلاف منافع کشور را در پی نخواهد داشت، لذا رویکردهای توسعه محور ما باید به مطالعه عمیق و آینده نگری مجهز شوند.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ غلامحسین شافعی که در دبیرخانه معین اقتصادی گناباد و در جمع مسئولان و سرمایه گذاران طرح های گردشگری این شهرستان سخن می گفت؛ متذکر شد: صنعت گردشگری به لحاظ جذب تعداد سرمایه گذاران، میزان اشتغال ایجاد شده و حجم ارزآوری، در شرایط فعلی کشور، دارای مزیت های و ظرفیت های فراوانی است و به همین واسطه باید از سرمایه گذاری‌هایی که در این عرصه انجام می گیرد، حمایت لازم صورت بگیرد.

وی با اشاره به طرح های توسعه محوری که در قالب الگوی توسعه مثلت اقتصادی-فرهنگی خراسان رضوی، در این خطه در حال اجراست، عنوان کرد:  پیاده سازی هر مدل توسعه محوری  از جنس آنچه معین های اقتصادی قرار است در مناطق مختلف رقم بزنند را می توان به دو شکل پیش برد؛ یا نمایشی باشد و پُرهیاهو، یا مبتنی بر پایه و اساس درست و با هدف تحقق واقعی توسعه. برنامه های توسعه پایدار روستایی نیز در بازه های بلندمدت به ثمر می نشینند و نمی توان در بازه ای کم، انتظار تحقق آن ها را داشت اما مهم آن است که این طرح ها بر مطالعات عمیق و بررسی های دقیق اتکا داشته باشند.

عضو شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری کشور، خاطر نشان کرد: از آن جا که سیاست های کلی گردشگری و میراث فرهنگی کشور در این شورا جمع بندی می شوند، بنده تلاش خواهم کرد تا مشکلات مربوط به حوزه گردشگری شهرستان گناباد را با توجه به ظرفیت موجود، پیگیری کنم تا مسیر رو به رشدی را در این حوزه در سطح شهرستان شاهد باشیم.

وی تصریح کرد: خوشبختانه در سطح شهرستان گناباد شاهد همدلی جمعی مسئولین در راستای اجرای پروژه ها هستیم حال اگر به این مهم خدشه ای وارد شود، تلاش های انجام گرفته به نتیجه نخواهد رسید. در واقع این همدلی جمعی از فرهنگ دیرین اهالی گناباد سرچشمه می گیرد. مردمان این شهرستان آراسته به خصلت های نجابت، صداقت و پشتکار هستند.

شافعی متذکر شد: پیش از انقلاب، هر منطقه و شهرستانی، اگر در ساختار حکومت فرد تاثیرگذاری را داشت؛ توسعه و پیشرفت را به واسطه دریافت امکانات تجربه می کرد اما اگر چنین نبود، به رغم همه استعدادها و ظرفیت ها، آن منطقه در محرومیت باقی می ماند.

وی تصریح کرد: اما حالا باید همه آن نقیصه هایی که میراث این نگرش غلط بوده را با توسعه متوازن و مبتنی بر استعدادهای هر منطقه، جبران کنیم. خوشبختانه الگوی مثلث اقتصاد مقاومتی، این نگاه را دنبال می کند و امیدواریم که نتایج آن را شاهد باشیم.

رئیس اتاق ایران، با تاکید بر اهمیت حمایت از سرمایه گذاری ها در کشور، عنوان کرد: البته سرمایه گذاران نیز این رسالت را دارند که با دقت و تلاش، پروژه های خود را به ثمر برسانند تا اگر حمایتی انجام می شود، در سمت دیگر، برکات آن را نیز مشاهده کنیم.

وی با بیان اینکه؛« به طرح توسعه روستایی بسیار امیدوار هستم»،  خاطر نشان کرد: طرح هایی از این دست در گذشته مورد آزمون قرار گرفته و نتایج مطلوبی را به دنبال داشته اند و بعضا بسیاری از جوانان روستایی از شهر به روستاهای خود بازگشته اند.

شافعی یادآور شد: اگر قرار بر توسعه تولیدات محلی را در روستاها باشد، باید در مقابل حلقه مهم بعدی یعنی بازار عرضه را نیز برای این تولیدات فراهم و از چالش واسطه گری عبور کنیم. گره این مسئله می تواند به مدد شرکت های دانش بنیان در کشور گشوده شود. طبیعتا باید از ظرفیت نسل جوان گناباد در راستای ایجاد شرکت های دانش بنیان استفاده کرد تا خود آن ها، این حلقه مهم را برای محصولاتشان فراهم کنند.

*فراتر از برگزاری جلسه، به دنبال نتیجه هستیم

در ادامه ناصر صادقی، دبیر معین اقتصادی گناباد در سخنانی به انگیزه برگزاری این نشست اشاره و بیان کرد: تلاش ما آن است که با حمایت مسئولان اجرایی بستری را فراهم آوریم تا سرمایه گذاران با اطمینان کافی و انگیزه لازم بتوانند طرح خودشان را برای ایجاد یک مجتمع توریستی - گردشگری در گناباد به مرحله اجرا درآورند و موانع پیش روی آن ها به حداقل برسد.

وی ادامه داد: تلاش پارلمان خصوصی این است که فراتر از تشکیل جلسه و طرح موضوع، به نتایج کار بپردازد و پیگیر چگونگی اجرای تصمیمات باشد. انجام امور در چارچوب قانون، سرعت عمل و پرهیز از هر گونه تبعیض ، از اصول مورد تاکید این ساختار است.

*تکمیل 17 پروژه نیمه تمام ضریب شتغال را در سطح شهرستان گناباد افزایش خواهد داد

صادقی نسب؛ امام جمعه شهرستان گناباد نیز در سخنانی عنوان کرد: الگوی مثلث توسعه اقتصادی، گامی مهم در راستای کمک به توسعه استان است. امید می رود در سایه توانمندی دست اندرکاران و معین های اقتصادی  تعاملات خوبی در جهت توسعه شهرستان گناباد انجام بگیرد.

وی ادامه داد: 17 پروژه نیمه تمام در سطح شهرستان گناباد مطرح شده است که اگر این پروژه ها تکمیل شوند، ضریب اشتغال در شهرستان افزایش خواهد یافت.

صادقی نسب افزود: مشکل عمده ما بیکاری نسل جوان است، لذا اولویت باید تکمیل این پروژه ها در سطح شهرستان و کمک به بحث اشتغالزایی است.

امام جمعه شهرستان گناباد خواستار مشارکت آستان قدس رضوی برای کمک به امر توسعه شهرستان گناباد شد و تصریح کرد: طرح هایی با توجیه اقتصادی در شهرستان گناباد وجود دارد و اگر آستان قدس در تامین مواد اولیه این طرح ها ورود پیدا کند، تحقق آن ها تسریع شده و این موضوع می تواند بسیار راهگشا باشد.

در بخش دیگری از نشست، حامد قربانی، فرماندار شهرستان گناباد عنوان کرد: یکی از تفاهمات ستاد اقتصاد مقاومتی استان مربوط به حوزه گردشگری شهرستان گناباد است، چرا که این عرصه ارز آوری بسیاری را برای گناباد به دنبال خواهد داشت.

وی با اشاره به ظرفیت ها و پتانسیل های موجود در این شهرستان، افزود: قنات قصبه، اقامتگاه های بومگردی، مناطق کویری و آثار تاریخی و مراکز گردشگری، از جمله پتانسیل های شهرستان گناباد به شمار می آیند و تلاش ما تسهیلگری حداکثری برای سرمایه گذاران است.

* اضلاع مثلث توسعه اقتصادی موانع و بروکراسی های مخل اداری را مرتفع کنند

در بخش دیگری از این نشست علی اکبر لبافی، دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی و عضو شورای راهبردی معین اقتصادی، عنوان کرد: در جلسه دیگری که با حضور سرمایه گذاران و شهردار گناباد در اتاق مشهد برگزار شد، نتایج خوبی حاصل آمد، با چند ابهام در حوزه سرمایه گذاری وجود دارد که شامل روند تامین منابع ارزان قیمت برای اجرای پروژه ها و موضوع تامین زیرساخت های لازم است.

وی ادامه داد: در حال حاضر نمی توان به منابع حاصل از تبصره 18 متکی بود، چرا که این مبحث در سطح ملی بسیار کمرنگ است، چنان که سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان نیز از منابع این محل برخوردار نیست. هر چند که ممکن است در تهران مواردی جهت استفاده از منابع تبصره 18 معرفی شوند اما در سطح استانی این مسئله صدق نمی کند.

لبافی یادآور شد: بهره گیری از منابع صندوق توسعه ملی نیز بسیار بعید به نظر می رسد، لذا برای پیشبرد امور در این حوزه باید به سراغ سازمان ها و نهادهایی همچون شهرداری رفت.

دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی با تاکید بر اینکه باید زیرساخت هایی نظیر آب، برق، گاز، آسفالت، معابر و... نیز برای سرمایه گذاران فراهم شود، افزود:  منابع ارزان قیمت و فراهم شدن زیرساخت های شهرداری می تواند پیشبرد پروژه ها را تسهیل نماید.

عضو شورای راهبردی معین اقتصادی با تاکید بر اینکه بوروکراسی های اداری را نیز اضلاع مثلث توسعه اقتصادی باید مرتفع کنند، اظهار کرد: مقرر شده است که برخی از قوانین و مقررات مخل کسب و کار در مسیر اجرای پروژه ها، توسط اضلاع مثلث توسعه اقتصادی مرتفع شوند.

*سرمایه گذار به بسترهایی مطمئن برای سرمایه گذاری نیاز دارد

در ادامه حمید بابازاده، «مدیر عامل شرکت مشهد سازه» و معین اقتصادی شهرستان گناباد با طرح این سوال که؛«میزان حمایت های استانی و ملی برای توسعه اقتصادی، گردشگری و فرهنگی گناباد به چه میزان است؟»، عنوان کرد: سرمایه گذار باید بداند در چه بستر و فضایی سرمایه گذاری می کند و اگر اطلاعات کافی در این حوزه نداشته باشد، طبیعتا نمی تواند در بستر مطمئنی سرمایه گذاری کند.

وی ادامه داد: بخشی از سرمایه گذاران ما داخلی و بخش دیگر خارجی و از ایرانیان مقیم دیگر کشورهای می باشند که از قضا در حوزه گردشگری نیز دستی بر آتش دارند.

بابازاده افزود: آنچه که برای مشاوران نیاز است، شناخت و میزان حمایت های دولتی است تا بتوانند براساس آن برنامه ریزی کنند.  

وی تصریح کرد: مقرر شده تا تمامی طرح هایی که تاکنون در زمینه گردشگری سطح شهرستان اجرایی شده است، ظرف کم تر از یک ماه به ما اعلام شود.

*در حال حاضر تسهیلات محرکی برای کمک به سرمایه گذار نداریم

در ادامه احمد دیناری، معاون سرمایه‌گذاری و تأمین منابع اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی با اشاره به اینکه گناباد دارای ظرفیت های بسیار بالایی در حوزه صنایع دستی و گردشگری است، عنوان کرد: مشاوری برای شناسایی فرصت های سرمایه گذاری استان به کار گرفتیم، از این حیث شهرستان گناباد از معدود شهرستان هایی است که تعداد فرصت های سرمایه گذاری شده در آن بیش از سایر شهرستان هاستو همین حالا نیز 10 فرصت را در این حوزه شناسایی کرده ایم.

وی ادامه داد: برای بعضی از روستاهای هدف گردشگری، بخشی از بسته های سرمایه گذاری توسط مشاور تعریف شده است، نخستین کاری که ما انجام خواهیم داد، ارائه لیستی از فرصت ها و پروژه ها به معین و سرمایه گذاران خواهد بود.

دیناری افزود: طرح  «500 نقطه _ 500 هتل» به استان خراسان رضوی ابلاغ شده است، هر چند که ما نیازی به واحدهای اقامتی نداریم اما پتانسیل خوبی برای ایجاد تاسیسات محرک اعم از مجتمع های گردشگری، دهکده های گردشگری و ... به ویژه در سطح شهرستان ها وجود دارد. همچنین امتیازات خاصی برای سرمایه گذاران پروژه های طرح «500 نقطه_ 500 هتل» در نظر گرفته خواهد شد.

معاون سرمایه‌گذاری و تأمین منابع اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی با بیان اینکه پیش بینی می شود با تبدیل شدن سازمان میراث فرهنگی به وزارت خانه، طرح جامع گردشگری به استان ابلاغ شود، ادامه داد: مهم ترین کاری که سازمان میراث فرهنگی برای صفر تا صد پروژه های گردشگری انجام می دهد، کوتاه کردن فرآیندها و رویه ها نظیر روند صدور موافقت اصولی، صدور پروانه بهره برداری، صدور مجوزات و نظارت بر عملکرد این واحدهاست. اگرچه اصلاحاتی در این بخش انجام شده اما تلاش ما بر بهبود هرچه بیشتر رویه های مذکور است.

وی یادآور شد: در همین راستا پیشنهادات لازم برای کاهش بوروکراسی های اداری با استاندار و در سطح ملی مطرح شده است تا بدین ترتیب بتوانیم فرآیند سرمایه گذاری را تسریع ببخشیم.

دیناری تصریح کرد: متاسفانه در حال حاضر تسهیلات محرکی برای کمک به سرمایه گذار نداریم و در این زمینه با مشکلاتی مواجه هستیم. با این حال اداره کل میراث فرهنگی استان پروژه هایی را که در مناطق کم برخوردار، 20 درصد و در مناطق برخوردار بیش از 25 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و دارای موافقت اصولی از سازمان باشند را به صندوق توسعه ملی معرفی می کند تا تسهیلات 14 درصدی را اخذ کنند.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: عمدتا پروژه هایی از تسهیلات صندوق توسعه ملی استفاده می کنند که 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارند. تسهیلات روستایی و عشایری نیز عمدتا برای رسته های خرد اعم از احداث اقامتگاه های بومگردی و ... استفاده می شود، چرا که اعتبار اعطایی از این محل حداکثر 15 هزار میلیارد تومان است.

*در بحث استعلامات با چالش های عدیده ای مواجه هستیم

در بخش دیگری از این نشست، مهران حسین زاده، شهردار گنابادعنوان کرد: تهیه و تدوین طرح جامع گردشگری یکی از زیرساخت های لازم برای تحقق توسعه گردشگری در شهرستان گناباد است و گروه سرمایه گذار نیز باید با انجام مطالعات کافی پای به این عرصه بگذارد.

وی خاطرنشان کرد: در بحث استعلامات با چالش های عدیده ای مواجه هستیم و بعضا سازمان های نظارتی بر ما تکلیف می کنند که قوانین و مقررات را بایستی اجرا کنیم.

حسین زاده با بیان اینکه خانه بوم گردی را در شهرستان گناباد تملک کرده و امید می رود نقطه آغازین شروع حرکت گردشگری باشد، ادامه داد: در حال حاضر 2 هزار متر زمین در منطقه قنات به صورت بکر آماده است و اعلام آمادگی می کنیم این میزان زمین را به 5 هزار متر افزایش دهیم و در اختیار سرمایه گذار قرار دهیم تا در این منطقه فرصت سرمایه گذاری تعریف شود.

شهردار گناباد تصریح کرد: از سازمان میراث فرهنگی نیز تقاضا داریم حمایت لازم را از سرمایه گذاران به دلیل ریسک سرمایه گذاری در حوزه گردشگری به عمل آورد.

*جهان باید گناباد را با قصبه اش بشناسند

در ادامه سید حسین پورهاشمی، رئیس شورای اسلامی شهر گناباد عنوان کرد: ما معتقد هستیم که شهرستان گناباد فرصت سرمایه گذاری بسیار مطلوبی در بخش گردشگری دارد و قنات قصبه گناباد که ثبت جهانی یونسکو شده، یکی از ارزشمندترین ظرفیت های آن به شمار می آید.

وی ادامه داد: این قنات و مناطق پیرامونی آن بکر بوده است و اماکن بسیاری حول این قنات وجود دارند که مبحث گردشگری را برجسته می کنند اما متاسفانه تاکنون در این حوزه اقدامی انجام نگرفته است.

پورهاشمی افزود: از اداره کل میراث فرهنگی، استانداری، شهرداری گناباد و شورای شهر تقاضا داریم تا از سرمایه گذاران برای ورود به این حوزه، حمایت و پشتیبانی کنند، متقابلا سرمایه گذار نیز بابد با بخش گردشگری آشنا باشد.

رئیس شورای شهر گناباد یادآور شد: انتظار می رود سرمایه گذار با اطلاعات دقیق و جامع به به این شهرستان ورود پیدا کند تا سراسر دنیا گناباد را با قصبه اش بشناسند.

*در حال حاضر 12 طرح گردشگری برای گناباد داریم

در بخش دیگری از نشست، سید علی اکبر آقایی، رئیس شورای اسلامی شهرستان گناباد عنوان کرد: تاکنون جلسات بسیاری با معین اقتصادی، فرماندار و ... برگزار شده و نتایج خوبی نیز حاصل شده است.

وی افزود: در حال حاضر 12 طرح گردشگری برای گناباد داریم که اگر استان بر این 12 طرح متمرکز شود، پیشرفت و توسعه اقتصادی خوبی را شاهد خواهیم بود.

آقایی با بیان اینکه تکلیف شهرداری در هر 12 طرح مشخص شده است، یادآور شد: در همین راستا نیز باید وظایف و تکالیف هر یک از ادارات و سازمان های ذی ربط در این 12 طرح مشخص شوند.

*ایده چرخه گردشگری باعث جذب گردشگر خواهد شد

در ادامه، مشاور طرح گردشگری گناباد نیز تریوبن را در اختیار گرفت و گفت: شهرستان گناباد به طور کامل مورد رصد قرار گرفته و پتانسیل های گردشگری آن به نحو مطلوبی شناسایی شده است، چنان که می توان به صراحت اذعان کرد که شهرستان گناباد، شهر فرصت هاست. شاهد این مدعا آن است که قنات قصبه گناباد برای گرداندن و اداره یک استان کفایت می کند.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه در سال های گذشته اقداماتی که در حوزه گردشگری با اعتبارات بسیار پایین حمایت شده، تخریب گردیده است، یادآور شد: ما ایده چرخه گردشگری را مطرح کردیم، چرا که بر این باوریم گردشگری صرفا این نیست که از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بخواهیم ما را در مرمت بناها مورد حمایت قرار دهد. خوشبختانه بسیاری از بناهای گناباد مرمت شده است، به طور مثال مجموعه تاریخی مسجد جامع، یک مرکز فرهنگی بسیار عالی است منتها بر روی این مرکز اقدامی انجام نشده است.

مشاور طرح گردشگری گناباد ادامه داد: مجموعه ای از اقدامات اقتصادی، تورگردانی ها، اقدامات تبلیغاتی_ گردشگری، ارتباط برقرار کردن با سایت های جهانی گردشگری، برگزاری سمینار، برگزاری جشنواره ها، استفاده از پتانسیل ها و زمینه های تسهیل و برجسته کردن فرهنگ گناباد و... می تواند چرخه ای را ایجاد کند که باعث جذب گردشگر شود. قطعا تحقق این مهم صرفا منوط به انجام اقدامات معماری و شهرسازی نیست، چرا که حوزه گردشگری یک فرآیند بسیار وسیع تر از حوزه معماری و شهرسازی به شمار می آید.

وی افزود: متاسفانه در شرح خدماتی که سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تنظیم کرده، این قضیه مغفول است. به بیان دیگر، ما هنوز در بخش ابنیه و بناهای تاریخی با میراث فرهنگی درگیر هستیم و به زیرساخت های بومی توجهی نشده است. ایده ما در خصوص طرح جامع گردشگری باید به جامعیتی برسد، در غیر این صورت نمی توانیم از ارزیابی ها برای برجسته کردن موضوع استفاده کنیم.

مشاور طرح گردشگری گناباد با تاکید بر اهمیت ارتقای زیرساخت های شهرستان گناباد عنوان کرد: فراهم کردن زیرساخت ها وظیفه مدیریت شهری است.  همچنین اگر ما قطب گردشگری را بر روی شهرستان گناباد متمرکز کنیم، قطعا اولویت های مدیریت شهری تغییر خواهد کرد.

گفتنی است؛ در پایان این جلسه که با حضور همه مدیران شهرستان گناباد و بویژه مسئولان مرتبط با حوزه گردشگری استان در اتاق بازرگانی خراسان رضوی برگزار شد، همزمان صورت جلسه مذاکرات انجام شده شامل تعهداتی که مسئولان برای حمایت از سرمایه گذار در این جلسه وعده دادند، آماده شده و به امضای طرفین رسید.

 

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی