رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در نشست کمیسیون کشاورزی اتاق اتاق ایران: نقشه راه توسعه کشاورزی را تهیه کند

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در نشست کمیسیون کشاورزی اتاق اتاق ایران: نقشه راه توسعه کشاورزی را تهیه کند
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : دوشنبه ، 25 شهريور 1398

اعضای کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته اتاق ایران در نشستی با حضور رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس اهداف و برنامه‌های این کمیسیون را مطرح و بررسی کردند. به اعتقاد آنها تسهیل در ورود و حضور بخش کشاورزی و تشکل‌های مرتبط در اتاق ایران و استان‌ها، آگاه‌سازی و آشنا کردن کشاورزان با قوانین، حقوق و تکالیفی که دارند و پیگیری اجرای قوانین حمایتی بخش کشاورزی از جمله اجرای ماده 33 قانون برنامه ششم توسعه و استفاده از ظرفیت‌های اتاق در تحقق اهداف و تلاش برای تبدیل اتاق ایران به مرکز اصلی تصمیم سازی حوزه کشاورزی، باید مورد توجه قرار گیرد.

علی‌محمد شریعتی مقدم، رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته با تأکید بر کم‌رنگ بودن جایگاه فعالان بخش کشاورزی در اتاق ایران از فعالیت تشکل‌های موازی در این حوزه انتقاد کرد و ساماندهی این حوزه با همکاری معاونت تشکل‌های اتاق ایران را از اولویت‌های کمیسیون برشمرد.

این فعال اقتصادی با بیان این مطلب که فرصت‌های متعددی در اقتصاد ایران شناخته نشده است، تصریح کرد: اعضای کمیسیون کشاورزی باید روی این نکته متمرکز شوند و ضمن شناسایی این نقاط، نگاه بین‌المللی خود را تقویت کنند. در این راستا همکاری با فائو را در دستورکار خود قرار دادیم، برای همین قصد داریم، نمایشگاه دائمی از محصولات ایرانی در مقر فائو برپا کنیم.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران شناسایی مزیت‌های کشاورزی در منطقه‌های مختلف کشور را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: محصولاتی مانند زعفران، خشکبار و گل‌های زینتی از مواردی هستند که همواره برای توسعه آنها برنامه‌ریزی کرده‌ایم اما محصولاتی هستند که هیچ‌گاه مورد توجه نبوده‌اند. در این رابطه استفاده از تجربیات کشورهای موفق اثرگذار و مهم است. در این راستا مذاکراتی با سفیر اسپانیا داشتیم و امیدواریم که به نتیجه برسد.

به اعتقاد شریعتی مقدم در حوزه کشاورزی نسبت به زیرساخت‌ها و تغییرات جهانی، بی‌توجه بوده‌ایم و برای همین شکاف عمیقی بین ایران و دیگر کشورها از نظر استفاده از فناوری‌های جدید به وجود آمده است.

در ادامه آمایش سرزمین و شناسایی توانمندی‌های هر منطقه برای کشت انواع محصولات، میزان تولید و برنامه‌ریزی برای صادرات آنها، مقابله با دخالت‌های نادرست دولت در این حوزه، شناسایی و معرفی ظرفیت‌های گردشگری کشاورزی، حمایت از توسعه کسب‌وکارهای نو و فناورانه در این بخش و پایش فضای کسب‌وکار کشاورزی و حذف موانع و مشکلات این بخش از سوی اعضای کمیسیون مورد تأکید قرار گرفت.

نقشه راه توسعه کشاورزی کشور را تدوین کنید

احمد کیخا، رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در واکنش به آنچه در مورد جایگاه کشاورزی در اقتصاد کشور مطرح شد، گفت: متأسفانه با وجود اضافه شدن عنوان کشاورزی به اتاق و تأکید بر نگاه جدی‌تر نسبت به این موضوع، آن‌طور که انتظار می‌رفت، بخش کشاورزی نتوانسته جایگاه واقعی خود را پیدا کند. انتظار ما از اتاق ایران این است که در تقویت این بخش اقدامات گسترده‌تری انجام دهد و در این رابطه کمیسیون کشاورزی اتاق ایران وظیفه اصلی را به عهده دارد.

این نماینده مجلس وظیفه اصلی پارلمان بخش خصوصی را پیدا کردن بازارهای مناسب برای تولیدات و محصولات کشور و تشویق تولیدکنندگان به حضور در این بازارها، دانست و تصریح کرد: ضعف‌ها و موانعی که در برابر فعالیت‌های بخش کشاورزی وجود دارد، قابل اصلاح و درمان است. در این رابطه کمیسیون کشاورزی مجلس تمام توان خود را خواهد گذاشت تا مشکلات را برطرف کند.

کیخا، توجه به فکر و ایده‌های نو در حوزه کشاورزی را بسیار مهم برشمرد و تشریح کرد: ارتباط با کارشناسان و سازمان‌های بین‌المللی می‌تواند به ایجاد تحول در این حوزه و ورود فناوری‌های جدید به کشور کمک کند. در حال حاضر کشور با تمام امکانات و ظرفیت‌هایی که دارد، همچنان اسیر کشاورزی سنتی بوده و نتوانسته همگام با دنیا رشد کند.

او از کمیسیون کشاورزی اتاق ایران خواست تا با استفاده از نظرات کارشناسان خبره در این حوزه، نقشه راه توسعه کشاورزی کشور را طراحی و به دولت پیشنهاد کند.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی