مشق کارآفرینی و نوآوری برای نسل فردا

مشق کارآفرینی و نوآوری برای نسل فردا
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : دوشنبه ، 25 شهريور 1398

اعضای هیات نمایندگان اتاق مشهد از اهمیت توسعه آموزش های کسب و کار برای نسل جوان و رسالت اجتماعی پارلمان بخش خصوصی در این حوزه، سخن می گویند:

مشق کارآفرینی و نوآوری برای نسل فردا

نسل جوان، ارزشمندترین سرمایه اجتماعی هر کشوری است. صرفنظر از همه تاکیدات و شعارهایی که در اهمیت توجه به این نسل، پشت تریبون ها سر داده می شود؛ باید توجه داشت که کارآمدی برنامه های تربیتی این نسل نیز از اهمیت به سزایی برخوردار است.

سال هاست که ضعف جدی در سیستم آموزشی کشورمان، صدای منتقدان درآورده تا ناکارآمدی محتوایی را عامل بی‌مهارتی فارغ التحصیلان دانشگاهی بدانند.

اما در سمت دیگر، نتایج مثبت برنامه های حرفه آموزی و مهارت پروری که به جذب بیشتر هنرآموزان در فضای کسب و کار منجر شده، بستری را فراهم کرده تا به استناد آن، فعالان اقتصادی، صاحبان کسب و کار و تولیدکنندگان و صنعتگران، در روند جانشین پروری و تربیت نیروی کار، بر ظرفیت این آموزش ها تاکید کنند.

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مشهد نیز طی سه سال اخیر، آستین بالا زده و دوره هایی را منظور کمک به نوآوری نسل جوان، آشنایی آن ها با فضای کسب و کار و الزامات کارآفرینی و... برگزار کرده تا خلاء های این بخش را جبران کند.

اعضای هیات نمایندگان اتاق مشهد در توجه به این ضرورت با همدیگر هم صدا هستند.

  • *برخی طرح های نوآورانه نسل جوان، ظرفیت خوبی برای تجاری سازی دارد

محمود سیادت، نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مشهد در همین خصوص، به رویداد اخیر فرهنگستان کارآفرینی و دوره های نوآوری و... اتاق مشهد اشاره می کند و می گوید: رخدادهایی از این جنس ارزشمند و ماندگار هستند و اگرچه در چارچوب رسالت های عمومی و اجتماعی پارلمان بخش خصوصی می‌گنجند، اما این اندیشه متعالی که نسل جوان، توانمند، خوش فکر و با استعداد در مسیر آموزش هایی قرار بگیرد که آینده او را می سازند؛ اتفاق فرخنده ای است و باید به درستی ترویج شود. طبیعتا جوانی که می داند در فضای کسب و کار آینده کشور دارای جایگاهی خواهد بود، اندیشه هجرت از این سرزمین را ندارد. اگر نیت داریم که از به ماندگاری این استعدادهای جوان کمک کنیم، باید بذر امید را در دل آن ها بکاریم و دوره های آموزشی و رخدادهای رقابتی از این جنس، به این هدف کمک می کنند.

وی ادامه می دهد: اگر فرزندان ما از سنین نوجوانی به نوعی با فضای کسب و کار آشنا شوند و نسبت به آن دغدغه پیدا کنند، قطعا در آتیه که مدیریت امور در دست آنها قرار می گیرند، برای این مهم آمادگی حداکثری دارند.

سیادت تاکید می کند: بعضی از طرح ها و ایده هایی که دانش آموزان در این رخدادها و برنامه ها ارائه می کنند، خلاقیت فراوانی دارد و اگر قوام بگیرند، می توان حتی آن ها را وارد فاز تجاری‌سازی نمود. در واقع بستری را فراهم کنیم تا این طرح ها به سمت تجاری سازی حرکت کنند.

نایب رئیس اتاق مشهد خاطر نشان می کند: امیدواریم تلاش هایی که در راستای حمایت از نیروهای جوان انجام می گیرد، قدری کاستی ها و کوتاهی های ما را در مورد نسل های جوان تر جبران کند و بستری فراهم آورد تا آنها با انرژی مضاعف و آمادگی کافی مسئولیت های آینده کشور را بر عهده بگیرند.

*آموزش های امروز، ما به ازایی برای نسل جوان ندارد

اما رضا حمیدی، عضو هیات نمایندگان اتاق مشهد نیز بر این باور است که نقیصه های سیستم آموزشی کشور، به تربیت جوان هایی منجر می شود که با فضای کسب و کار واقعی ناآشنا هستند و توضیح می دهد: دانش آموزان ما 12سال پشت نیمکت های درس می نشینند اما اگر از آن ها بخواهید تا در جمعی ایده های خود را بیان کنند، به واسطه ضعف مهارت های بیانی، توان این کار را ندارند اما نوجوانی که در یک دوره 60ساعته فرهنگستان کارآفرینی اتاق مشهد شرکت می کند، با بیانی شیوا و نگاهی خلاقانه، در یک جمع بزرگ از ایده هایش سخن می گوید.

او ادامه می دهد: بعضی ایده های خلاقانه و نوآورانه این نوجوان ها، ما را شگفت زده و غرق لذت می کند. بسیاری از این جوان ها دارای پتانسیل های نهفته ای هستند و یک حمایت کوچک نیاز دارند تا حرکتی بزرگ و موثر را رقم بزنند. همین ها قرار است آینده این آب و خاک را بسازند، پس آموزش های آن ها باید هدایت شده و موثر باشد.

حمیدی بار دیگر تاکید می کند: آنچه در سیستم آموزشی رسمی کشور ارائه می شود، گاهی بسیار ناتوان تر از آموزش های کاربردی دیگر مراکز و موسسات بیرونی است. لااقل آنچه ما در اتاق بازرگانی تجربه کردیم، این مسئله را تصدیق می کند.

وی یادآور می شود: دانشگاه و مدرسه ای که می سازیم باید برای نیاز روز کشورمان تعریف شده و خدمات ارائه کند و آموزش هایش به قواره الزامات امروز جامعه باشد، نه آنکه درس هایی ارائه شود که متعلق به نسل های گذشته بوده و ما به ازایی برای نسل جوان ندارد و کارآمدی لازم را برای آتیه او ایفا نمی کند.

او از ضعف زیرساخت های آموزشی نیز انتقاد می کند و می گوید: مراکزی که به فن آموزان ما فعالیت های فنی و حرفه ای آموزش می دهند، فاقد امکانات لازم و به روز دنیا هستند. من از حامیان توسعه آموزش های فنی و حرفه ای بودم اما فکر می کنم؛ «رشد» الزاما به معنا قد کشیدن نیست و این اندیشه و مغز است که باید تعالی را تجربه کند.

*رسالت اجتماعی پارلمان بخش خصوصی برای آموزش نسل جوان

«ما با نسلی مواجه هستیم که آن فرهنگ و باورهای نسل های پیشین خود را ندارند. توامان آن ها نسل جدید جامعه ای هستند که مسائل و مشکلات خود را دارد و باید مسیر مواجه با آن ها را طی کنند.»

محمود امتی، عضو هیات نمایندگان اتاق مشهد، این کلمات را بیان می کند و در تشریح دغدغه خود برای نسل جوانی که قرار است بار «آینده» را بر دوش بکشد، می گوید: این جوان ها ذهن خلاق و آگاهی نسبت به مسائل روز دارند و از قوه تحلیل خوبی نسبت به شرایط و نیازهای جامعه برخوردارند.

وی متذکر می شود: فراموش نکنیم، آن هایی که امروز در قله موفقیت قرار دارند و مسیر تعالی را در زندگی خود طی کرده اند، حتما بخشی از موفقیت شان از دوران نوجوانی کلید خورده و پایه گذاری از آن دوران انجام گرفته است؛ پس باید این دوران مهم را در مسیر تربیت نسل آینده، مورد توجه قرار بدهیم.

امتی بیان می کند: ورود پارلمان بخش خصوصی در قالب رسالت اجتماعی به این بحث و تلاش برای ایجاد یک تحول، در همین راستا انجام گرفته است. از طرفی تلاش اتاق مشهد در امر تربیت نسل آینده این بوده که به نوعی تعلق خاطر جوان هایی که قرار است در آتیه بار سنگین مسئولیت اداره جامعه را بر دوش بگیرند، به این آب و خاک افزون شود و آن ها نیز آینده ای خوب و پُربار را برای خودشان در این سرزمین متصور باشند.

*نسل جوان را برای آزمون های اقتصادی آینده آماده کنیم

اما یک عضو دیگر هیات نمایندگان اتاق مشهد می گوید: فرهنگستان کارآفرینی و برنامه های آموزشی اتاق مشهد در حوزه کسب و کار، اقداماتی در جهت آینده ایران و افزایش دانش، بینش و علم کسب و کار دانش آموزان است.

علی شریعتی مقدم متذکر می شود: اگر بخواهیم برای آینده ایران نبردی را تعریف کنیم این نبرد شامل نگرش، بینش، روش و دانشگاه است. اتاق بازرگانی مشهد نیز با نگاهی به همه ضرورت های آینده برای دوره های آموزشی ویژه نسل جوان، برنامه ریزی کرده است. امیدوارم برنامه هایی از این جنس فراگیر شود و به صورت تخصصی ادامه یابد و به کسب و کارهای جوان تبدیل شود چرا که در کشور ما در دهه‌های گذشته این موضوع مغفول مانده است.

وی تصریح می کند: دولت هم می‌تواند به این موضوع ورود کند؛ اگر سطح آموزش را کاربردی کنیم، نتایج بهتری حاصل می آید. آموزش ها باید سمت و سویی بروند که نسل جوان ما برای آنچه آینده در حوزه اقتصاد، اشتغال و بازار پیش روی او می گذارد، آماده باشد.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی