ضرورت توجه به زیرساخت های فرهنگی در مسیر تحقق مثلث توسعه استان

ضرورت توجه به زیرساخت های فرهنگی در مسیر تحقق مثلث توسعه استان
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : پنج شنبه ، 21 شهريور 1398

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی تاکید کرد:

ضرورت توجه به زیرساخت های فرهنگی در مسیر تحقق مثلث توسعه استان

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: فرهنگ و اقتصاد در مثلث توسعه، جایگاهی ارزشمند دارند و در مسیر تحقق این الگوی مهم، باید به زیرساخت های فرهنگی، به اندازه طرح ها و برنامه های اقتصادی توجه شود.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ علی رسولیان در جلسه ای با مدیرکل فرهنگ و اشاد اسلامی استان به منظور بررسی پیوست فرهنگی الگوی مثلث توسعه اقتصادی – فرهنگی، اظهار کرد: از همان گام های آغازین اجرای این ایده به این جمع بندی رسیدیم که مثلث توسعه اقتصادی بدون فرهنگ معنا ندارد و نمی تواند اثرات کافی در جامعه هدف ما ایفا کند.

وی ادامه داد: تاکنون 88 معین اقتصادی در استان ما برای بخش اقتصادی مثلث توسعه انتخاب شده اند و تا پایان شهریور، شمار آن ها به 100 معین می رسد. گام های توسعه ای معین ها به خوبی رصد می شود و طرح ها و پروژه های آن ها نیز در مسیر عملیاتی شدن است.

رسولیان خاطرنشان کرد: درحال حاضر نیاز است تا موضوعات و زیرساخت های فرهنگی نیز مورد بررسی قرار گرفته و در امتداد این طرح دنبال شوند. به همین منظور از سوی اداره کل فرهنگ و اشاد اسلامی استان، برنامه ای تحت عنوان «پیوست فرهنگی مثلث توسعه اقتصادی -فرهنگی خراسان رضوی» ارائه شده است.

وی اظهار کرد: مسیر توسعه زمانی هموار خواهد شد که مولفه های مختلف فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و... به موازات هم در آن جامعه ارتقا پیدا کنند. برای نمونه یکی از مسائل فرهنگی مهمی که باید تقویت و نهادینه شود، بحث فرهنگ کار و تلاش است. برخی به دنبال ثروت  بدون زحمت هستند، این نوع نگاه، مسیر فعالیت های اقتصادی سالم را تحت الشعاع قرار می دهد. توامان آموزه های دینی ما نیز بر بحث تلاش و کوشش تاکید ویژه دارند.

 معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی خاطر نشان کرد: یکی دیگر از ضرورت های ما در عرصه فرهنگسازی، حمایت از سرمایه های توسعه ساز است. برای مثال، موضوع تکریم کار آفرینان باید در دستور کار جامعه قرار بگیرد تا آن ها به الگویی برای نسل های جوانتر تبدیل شوند.

در ادامه جعفر مروارید، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با اشاره به الگوی مثلث توسعه اقتصادی – فرهنگی استان و اقتضائات این طرح برای برنامه ریزی های کلان، عنوان کرد: برشی از فعالیت های ارشاد نیز با نگاه به این طرح تهیه شده است.

وی بروکراسی اداری و تمرکز گرایی را از جمله موضوعاتی دانست که باید به استناد الگوی مذکور و بنا به پیش فرض طرح، در فرهنگ سازمانی و اجرایی استان اصلاح شوند و توضیح داد: بروکراسی اداری، رویه های ساده را در سازمان ها برای مراجعان سخت و پیچیده می کند و مسیر کسب و کار و فعالیت اقتصادی را نیز با دشواری همراه می کنند. توامان از چنین بستر معیوبی، آسیب هایی نیز بروز می کند. موضوع دیگر، بحث تفویض اختیارات است که اگر از سطح ملی به استانی و از سطح استانی به سطح شهرستانی منتقل و واگذار شود، بسیاری از گره ها با سهلت بیشتری گشوده شده و رویه های مرسوم، تسهیل می شوند. به همین استناد تاکید داریم که مولفه فرهنگ در الگوی مثلث توسعه استان، باید با نگاه ویژه ای دیده شده و پیگیری شود.

 

وی با اشاره به 30 میلیون زائری که سالانه به شهر مشهد مشرف می شوند، عنوان کرد: یکی از اقدامات ما باید افزودن کالای فرهنگی به بسته خرید و سوغات این زائران باشد. از این مسیر، بخش های اقتصادی ما نیز رونق می گیرد و ظرفیت توسعه و ترویج فرهنگی نیز فراهم می آید.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با بیان اینکه معین های اقتصادی استان باید به مسائل فرهنگی نزدیک شوند، تاکید کرد: می توانیم این افراد را در سرمایه گذاری های فرهنگی نیز شریک کنیم.بر این باوریم که باید از طریق گفتمان سازی فرهنگی، به موضوعات متنابه و اصلی جامعه ورود، پیدا کنیم.

در پایان این جلسه، حجت الاسلام سید محسن علوی مشاور استاندار در امور فرهنگی، مدیرکل دفتر اجتماعی و مدیرکل هماهنگی امور فرهنگی زائران استانداری خراسان رضوی، برنامه های خود را در راستای توسعه زیرساخت های فرهنگي الگوی مثلث توسعه اقتصادی- فرهنگی استان مطرح کردند و مقرر شد تا سند فرهنگی این الگو پس از جمع بندی برنامه های تمامی دستگاه ها، تدوین و عملیاتی شود.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی