بازدید سرزده استاندار از دفتر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی در اتاق مشهد

بازدید سرزده استاندار از دفتر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی در اتاق مشهد
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : دوشنبه ، 11 شهريور 1398

استاندار در بازدید سرزده از دفتر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی در اتاق مشهد تاکید کرد

ضرورت تسریع در آموزش بخشداران و دهیاران 1125 روستا

در راستای اجرای طرح کسب و کار

صبح امروز علیرضا رزم حسینی به همراه برخی از مدیران و کارکنان استانداری خراسان رضوی در بازدیدی سرزده از دفتر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی در اتاق مشهد، روند پیشبرد اقدامات و برنامه های این نهاد را جویا شد و بر لزوم پیگیری مستمر و قوی برای کمک به ارتقای عملکرد معین های اقتصاد مقاومتی تاکید کرد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ در این بازدید علی اکبر لبافی، دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی به ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده در این نهاد پرداخت و گفت: برای هر یک از معین های اقتصادی یک «کارت اهداف» طراحی و تهیه کرده ایم تا برای بررسی عملکرد آن ها بدانیم هر معین ابتدا چه برنامه هایی داشته، چه اهدافی برای آن تعریف شده و چه طرح هایی را دنبال کرده است.

وی از پیش بینی طرح کسب و کار برای 1125 روستای استان خبر داد و افزود: در مجموع کار در این روستاها توسط معین ها آغاز شده و مانعی برای اجرای طرح و پروژه مشاهده نمی کنیم.

لبافی درباره تسهیلگران شناسایی شده و آموزش دیده برای همکاری با معین های اقتصاد مقاومتی نیز گفت: تاکنون 110 تسهیلگر را آموزش داده ایم و تعدادی نیز توسط سپاه آموزش دیده اند و در مجموع 500 تسهیلگر در سطح استان داریم.

وی خواستار حضور مستمر و تمام وقت دو نیروی استانداری شد تا موضوع آموزش دهیاران 1125 روستایی که طرح شان شناسایی شده، با سرعت بیشتری به مرحله اجرا در آید.

*اشتغالزایی در یک روستا، تقویت بنیان های اجتماعی و استحکام کانون خانواده در پی دارد

استاندار خراسان رضوی نیز بر لزوم آغاز هر چه سریع تر آموزش به بخشداران و دهیاران 1125 روستا تاکید و اظهار کرد: این دهیاران در مناطق 12 گانه استان توزیع شده اند و باید آموزش ببینند و هر پشتیبانی که لازم است باید در این زمینه صورت بگیرد و در نهایت تا پایان آبان ماه با تامین اعتبار از سوی دفتر روستایی استانداری، آموزش تسهیل گری در 1125 روستایی که نهاد مردمی اعلام می کند، صورت پذیرد.

رزم حسینی همچنین خواستار مشخص شدن طرح های کسب و کار مطالعه شده برای این روستاها به همراه حجم سرمایه گذاری مورد نیاز در آن ها ظرف مدت یک هفته شد.

وی از تغییر مدیریت ها و به تبع آن تغییر کامل رویکردها و بازنگری در تصمیمات گذشته، به عنوان یک آسیب در مسیر عملکرد معین های اقتصاد مقاومتی نام برد و گفت: با کنار رفتن یک معین و یا انصراف او از ادامه کار، نفر بعدی ممکن است کار وی را قبول نداشته باشد اما اگر دهیاران با معین ها ارتباط داشته باشند، در صورت عدم ادامه مسیر توسط یک معین، اهالی و متولیان روستاها خود راهشان را پیدا می کنند.

رزم حسینی به مدیرکل دفتر روستایی استانداری دستور داد که ظرف مدت یک ماه اسامی و اطلاعات مربوط به 1125 دهیار، به ویژه مقیم بودن یا نبودن آنها در روستاها را به دفتر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی ارائه دهد. وی تاکید کرد: هرگونه تشویق دهیاران بابت عملکردشان در طرح مثلث توسعه باید با نظر و تایید دفتر نهاد مردمی باشد.

استاندار خراسان رضوی اظهار کرد: اشتغالزایی در یک روستا، تقویت بنیان های اجتماعی و استحکام کانون خانواده در پی دارد و در نگاه کلی، به کاهش آسیب های اجتماعی نیز کمک می کند. نهاد مردمی باید آثار کارت های هدفی که طراحی کرده را بررسی کند و در کنار آن موارد دیگری همچون «کارت ترک اعتیاد برای سالم سازی جامعه»، «کارت توسعه» و... را نیز در نظر بگیرد و اطلاعات لازم در این خصوص در اختیار معین ها قرار دهد. در واقع باید آثار بهبود وضعیت کسب و کار در روستاها و توسعه مناطق مختلف را به مردم نشان دهیم.

وی افزود: هر روستا باید یک وب سایت داشته باشد و معین بتواند با ثروتمندان داخل و خارج از کشور برای جذب سرمایه ارتباط بگیرد؛ با ایجاد چنین زنجیره ای روستاها وضعیت بسیار خوبی خواهند یافت .

رزم حسینی بر لزوم استانداردسازی روستاها تاکید و تصریح کرد: باید مشخص کنیم که روستای استاندارد چه ویژگی هایی دارد. بپذیریم، خانواده روستایی که ماهانه سه میلیون تومان درآمد داشته باشد، مهاجرت نمی کند. این میزان درآمد می تواند یکی از استانداردها باشد، همچنین باید سرانه ورزش مورد نیاز روستاها در تعیین استانداردها مشخص شود؛ استاندارد رفاهی، سواد، مسائل زیست محیطی و سلامت جسمی و... نیز باید تعیین گردد تا در نهایت با دستیابی به این مولفه ها، توسعه شکل گیرد.

وی به ضرورت صدور مجوزهای مورد نیاز کسب و کار برای روستاها ظرف سه ماه آینده اشاره کرد و افزود:در این حوزه شاهد صدور مجوز 3500 طرح کسب و کار خواهیم بود. علاوه بر این، سازمان مدیریت و برنامه ریزی باید کارشناسی خبره را به نهاد مردمی مامور و معرفی کند تا تمام شاخص های مورد نیاز برای تحقق این مهم را تهیه نماید.

استاندار خراسان رضوی خواستار تهیه «کارت ارزیابی معین ها» شد و گفت: توقع نداریم همه معین ها در اقدامات توسعه ای شان موفق شوند، حتی اگر تنها 20 معین در کار خود توفیق پیدا کنند نیز از نظر ما تحولی بزرگ رقم خورده است. علاوه بر آن، باید معین های پشتیبان هم پیش بینی کنیم تا در صورت توقف کار هر یک از معین ها، گروه بعدی کار و مسیر را ادامه دهد.

وی ادامه داد: می توان با راهکارهایی مشکلات پیش روی معین های موفق را برطرف کرد. همچنین لازم است شش گامی که از سوی نهاد مردمی برای میعن های اقتصاد مقاومتی تعریف شده، ساده سازی شود و از به کار بردن کلمات پیچیده و سنگین در این شش گام باید جلوگیری کرد تا گام های تعریف شده، ملکه ذهن معین و دهیار شود و آن ها کار را به درستی بدانند و انجام دهند.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی