در جلسه کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی خراسان رضوی مطرح شد؛ فرصت یک ماهه برای اعتراض واحدهای تولیدی به ضرایب مالیاتی

در جلسه کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی خراسان رضوی مطرح شد؛ فرصت یک ماهه برای اعتراض واحدهای تولیدی به ضرایب مالیاتی
نویسنده خبر : مدیر سایت تاریخ بارگذاری : سه شنبه ، 04 خرداد 1395

رئیس کمیسیون کشاورزی و آب اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: تلاش کردیم تا مشکلات مالیاتی بخش دام و طیور با حضور مسئولان مالیاتی پیگیری شود و در این راستا به این جمع‎بندی رسیدیم که با توجه به تقویت حوزه مشاوره در اتاق از مشاوران مالیاتی بخواهیم در این جلسه حاضر باشند تا مشکلات به صورت کارشناسی شده مطرح و نتیجه مؤثری حاصل شود.
به گزارش روابط عمومی بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، علی شریعتی در جلسه فوق‏العاده کمیسیون کشاورزی و آب اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: نکته اساسی این است که تا چه حدی بتوانیم از خدمات مشاوره اتاق استفاده کنیم؛ با توجه به فشاری که بخش مالیاتی علی‌رغم رکود موجود به بخش تولید و کشاورزی وارد می‎کند، باید بتوانیم مشکلات موجود را در این بخش مطرح نماییم.
وی دریافت مالیات برارزش افزوده از صنعت غذا را از مشکلات این بخش برشمرد و تصریح کرد: تولیدکنندگان این بخش خواستار معافیت مالیاتی هستند؛ دریافت ضریب‎های مالیاتی مختلف در اصناف از دیگر مشکلات است و این دغدغه را ایجاد می‌کند که ضرایب مذکور یا واقعی نیستند یا با کمک تشکل‎ها تهیه نمی‏شوند و در نهایت این ضرایب به صورت غیرمنطقی اعمال می‎شوند.
*ضرورت حضور پُررنگ در کمیسیون تعیین ضرایب مالیاتی
در ادامه این بحث، مشاور مالیاتی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی نیز اعلام کرد: واحدهای تولیدی می‎توانند اعتراض خود را نسبت به ضرایب مالیاتی واحد خود تا پایان خرداد ماه به اتاق ارسال کنند.
آدینه‎نیا با اشاره به اینکه برای تعیین ضرایب مالیاتی هر ساله کمیسیونی در اداره کل امور مالیاتی تشکیل می‎شود، اظهار کرد: همیشه اطلاع‎رسانی می‌کنیم تا واحدهایی که نسبت به ضرایب مالیاتی خود اعتراضی دارند، مشکلات خود را مطرح کنند اما متأسفانه هر سال تنها چند مورد اعتراض واصل می‏شود؛ بنابراین درخواست داریم تا اعضای کمیسیون اعتراض خود را نسبت به ضرایب مالیاتی با ذکر دلیل تا آخر خرداد ماه به اتاق بازرگانی ارسال کنند.
وی همچنین معافیت صنعت غذا از مالیات بر ارزش افزوده را اقدام مثبتی دانست که در صورت تحقق، بار بزرگی از بابت آن از دوش تولیدکنندگان برداشته خواهد شد.
*بررسی شاخص‌ترین مشکلات مالیاتی صنایع غذایی و کشاورزی
در این جلسه همچنین مقرر شد تا با همکاری کمیسیون کشاورزی و اتحادیه کارخانجات خوراک دام، گزارشی از وضعیت این صنعت در شرایط فعلی، ظرفیت‎ها و میزان اشتغال‎زایی آن تهیه شود.
براساس مصوبات جلسات پیشین نیز مقرر بود تا کارگروهی برای بررسی مشکلات مالیاتی بخش دام و طیور تشکیل شود اما این مهم اتفاق نیافتاده بود پس در این جلسه قرار شد تا پیگیری‎های لازم از اداره کل امور مالیاتی استان در خصوص دلایل عدم تشکیل این کارگروه صورت گیرد.
همچنین تاکید شد؛ نماینده کمیسیون ماده 76 اتاق استان و ایران برای حضور کارشناسان مالیاتی مستقل در هیأت‎های حل اختلاف مالیاتی پیگیری‌های لازم را انجام دهد.
یکی دیگر از مصوبات این جلسه، جمع‎بندی مشکلات مالیاتی بخش کشاورزی، صنایع غذایی، دام و طیور خراسان رضوی و پیگیری آن‏ها در سطح استانی و ملی توسط کمیسیون بود.
در بخشی از این جلسه اعلام شد اتاق آمادگی برگزاری دوره‎های آموزشی مالیاتی رایگان در حوزه کشاورزی، صنایع غذایی، دام و طیور را دارد. از دیگر تصمیمات این کمیسیون، پیگیری مصوبات جلسه مذکور در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان بود.
در بخش دیگری از این جلسه اعضای کمیسیون به طرح مشکلات و مسائل مالیاتی خود پرداختند که یکی از این مشکلات عدم محاسبه ضرایب مالیاتی صنایع بخش کشاورزی، دام و طیور و صنایع غذایی بر اساس سود واقعی بنگاه‎ها بود و در این زمینه پیشنهاد شد به صورت رندوم دفاتر کارخانجات خوراک دام با تشخیص نمایندگان اداره مالیات مورد حسابرسی قرار گیرد تا مشخص شود سود واقعی این بنگاه‌ها چقدر است.
دریافت مالیات‎های سنگین از صنایع تبدیلی به عنوان یکی دیگر از مشکلات این بخش مطرح و اعلام شد به دلیل اهمیتی که این صنایع در حفظ کشاورزی کشور دارند، اگر دریافت مالیات‎ از آن‎ها با ارقام فعلی ادامه داشته باشد، این صنایع به شدت ضربه می‎خورند و بخش زیادی از آن‎ها تعطیل می‎شوند.
در این جلسه انتقاداتی نیز از هیأت‎های رسیدگی و حل اختلاف مطرح گردید که مبتنی بر آن‌ها پیشنهاد شد: برای رفع این مشکل، نماینده و مشاوران مالیاتی اتاق در این هیأت‎های حل اختلاف حاضر باشند و از منافع بخش خصوصی دفاع کنند.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی