کمیسیون‌های اتاق‌‌ ایران تعیین و تصویب شد

کمیسیون‌های اتاق‌‌ ایران تعیین و تصویب شد
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : يک شنبه ، 30 تير 1398

کمیسیون‌های اتاق‌‌ ایران در دوره نهم هیات نمایندگان، تعیین و تصویب شد

در جلسه هیات نمایندگان اتاق های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، 18 مورد از کمیسیون‌های تخصصی- مشورتی پارلمان بخش خصوصی ایران تعیین، تصویب و تشکیل شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ در این ابتدا سوگندنامه دوره نهم هیات نمایندگان اتاق های سراسر کشور قرائت شد که متن آن به شرح ذیل است:

«...من به عنوان عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در محضر خدای سمیع و بصیر و در برابر قرآن مجید سوگند یاد می‌کنم که بر مبنای قانون اساسی، قوانین کشور و اتاق با مراعات امانت و بی‌طرفی و شئون تجاری و روحیه همکاری و صیانت از اقتصاد ملی و حمایت از حقوق قانونی اعضای اتاق و انجام وظایف قانونی خود بکوشم و حقوق و منافع فعالین اقتصادی کشور و اعتلای نام جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های داخلی و خارجی را بر منافع شخصی خود مقدم بدارم و از خدای بزرگ توفیق خدمتگذاری می‌طلبم.»

در ادامه تاجیک، مسئول دبیرخانه کمیسیون‌های اتاق ایران در هیات نمایندگان اتاق‌های بازرگانی کشور با بیان اینکه معیارهای متعددی برای عناوین کمیسیون‌ها در نظر گرفته خواهد شد، اظهار کرد: همچنین قرار است برنامه‌های اتاق، عملکرد کیفی در دوره قبل، متغیرهای فضای کسب و کار و... مورد ارزیابی کمیسیون‌ها قرار بگیرد. بر این اساس لیست کمیسیون‌ها به 17 مورد رسید. برخی نظرات را نیز مبنی بر ادغام کمیسیون‌ها دریافت کرده ایم.

وی با اشاره به نام ‌های پیشنهادی برای کمیسیون ها گفت: کمیسیون‌های پیشنهادی ما انرژی، احداث و خدمات فنی، پول و سرمایه، تسهیل تجارت و مدیریت واردات، توسعه صادرات غیرنفتی، حقوقی و حمایت‌های قضایی و مقرراتی، حمل و نقل، صنایع، فناوری ارتباطات، کسب و کار دانش‌بنیان، کشاورزی، گردشگری و صنایع وابسته، محیط زیست، مالیات، کار و تامین اجتماعی، معادن و صنایع معدنی و کمیسیون تلفیق است.

عمده نکات بیان شده در این نشست عبارت است از:

-مسعود گلشیرازی، رئیس اتاق اصفهان اظهار کرد: اگر بخواهیم رشد 8 درصدی در کشور را تجربه کنیم، چرا موضوع سرمایه‌گذاری از عناوین اتاق حذف شده است؟ امروز شاهد تشکل‌زایی در اتاق هستیم. لازم است این مهم در راستای اجرای قانون محیط کسب و کار در دستور کار قرار بگیرد و بحث تجمیع تشکل های موازی محقق گردد. همچنین پیمان های تجاری و الحاق ایران به پیمان اورآسیا مطرح است و باید به صورت مشخص در این خصوص بررسی های لازم انجام  بگیرد.

-محمدحسین روشنک، رئیس کمیسیون تجارت اتاق مشهد تصریح کرد: بهترین شیوه برای مدیریت کمیسیون‌ها، شورای راهبردی است. همچنین یکی از نیازهای اصلی ما در شرایط موجود، تقویت اقتصاد بومی می باشد.

-شهرام زارع نیز از اتاق  استان چهارمحال وبختیاری عنوان کرد: چرا آب و منابع طبیعی در راستای تجمیع کمیسیون ها حذف شده است؟ همچنین چرا مسائل مالکیتی شرکتی، برندینگ و... در این کمیسیون‌ها گنجانده نشده است؟

- حسین سلاح‌ورزی، نایب رئیس اتاق ایران در سخنانی گفت: در موضوعات مربوط به اقتصاد کلان مقرر شد تا جمع‌بندی نظرات کمیسیون‌ها و تهیه یک نظر واحد در دستور کار قرار بگیرد. در نظر داریم تا یک اندیشکده و یک مرکز تحقیقات جامع اقتصادی در اتاق به وجود آید و مباحث اقتصاد کلان را در اتاق پیگیری کند. پیشنهاد این بود که از عنوان اقتصاد کلان صرف نظر شده و کمیسیون تلفیق مد نظر قرار بگیرد.

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران نیز در همین رابطه بیان کرد: اهمیت موضوع اقتصاد کلان قابل توجه است و پیشنهاد می‌کنم موضوع اخلاق حرفه‌ای کسب و کار اجتماعی برای اتاق مورد توجه ویژه قرار بگیرد.

این گزارش حاکیست؛ پس از بحث و بررسی های فراوان، عناوین 16 کمیسیون با رای 86 درصدی اعضا به تصویب رسید. توامان ایجاد کمیسیون تلفیق رای نیاورد.

همچنین ایجاد کمیسیون اقتصاد کلان با رای 65 درصدی تصویب شد. کمیسیون مسئولیت اجتماعی و حاکمیت شرکتی نیز با 76 درصد آرا رای آورد. در این میان کمیسیون تشکل‌ها موفق به اخذ رای کافی از اعضا نشد.

در پایان 18 کمیسیون تخصصی مشورتی مورد تایید اعضا قرار گرفت:
انرژی، احداث و خدمات فنی مهندسی، بازار پول و سرمایه، تسهیل تجارت و مدیریت واردات، توسعه صادرات غیرنفتی، حقوقی و حمایت‌های قضایی و مقرراتی، حمل‌ونقل و لجستیک، صنایع، فناوری و ارتباطات، کسب‌وکارهای دانش بنیان، کشاورزی، آب و صنایع وابسته، گردشگری و کسب‌وکارهای وابسته، محیط زیست و توسعه پایدار، مالیات، کار و تامین اجتماعی، معادن و صنایع معدنی، بازرگانی داخلی، اقتصاد کلان، مسئولیت اجتماعی و حاکمیت شرکتی عناوین این کمیسیون ها را شامل می شد.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی