در دستور کار کمیسیون کشاورزی و آب اتاق مشهد قرار گرفت: تهیه دایرکتوری جامع حوزه کشاورزی و بخش های وابسته خراسان رضوی

در دستور کار کمیسیون کشاورزی و آب اتاق مشهد قرار گرفت: تهیه دایرکتوری جامع حوزه کشاورزی و بخش های وابسته خراسان رضوی
نویسنده خبر : مدیر سایت تاریخ بارگذاری : يک شنبه ، 26 ارديبهشت 1395

 تهیه طرح دایرکتوری جامع حوزه کشاورزی و بخش های وابسته خراسان رضوی در دستور کار کمیسیون کشاورزی و آب اتاق بازرگانی خراسان رضوی قرار گرفت.
به گزارش روابط عمومی اتاق مشهد: اولین جلسه کمیسیون کشاورزی و آب در سال جاری با دستور کار بحث و تبادل نظر پیرامون تدوین راهبردهای اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی، گزارش برنامه‌ها و فعالیت‌های پیش روی کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی در سال جاری و تعیین اولویت‌های آموزشی کاربردهای و غیر آکادمیک، در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی برگزار شد.
در این جلسه شریعتی مقدم، رئیس کمیسیون کشاورزی و آب اتاق بازرگانی خراسان رضوی اظهار کرد: کمیسیون در راستای اهداف خود تلاش دارد از توانمندی اعضا بیش از سال گذشته استفاده کند تا بتواند اقداماتی که مقدمات آن در سال گذشته فراهم شده است، را به ثمر برساند.
وی با اشاره به اینکه در سال گذشته کارگروه آب، محیط زیست و اقتصاد سبز تشکیل شده است، افزود: فعالیت‌های که در این کارگروه‌ها آغاز شده در ماه‌های آتی باید به نتیجه برسد.
رئیس کمیسیون کشاورزی و آب اتاق مشهد بر ایجاد برنامه مشخص در زمینه کاهش مصرف آب تاکید کرد و گفت: تشکیل اتاق فکر آب به منظور ایجاد تفاهم و توافق در بخش‌های مختلف جهت تدوین سند ملی آب ضروری است.
شریعتی مقدم تصریح کرد: با توجه به اینکه در سال گذشته علی رغم افزایش تولید، صادرات زعفران 35 کاهش یافته، بنابراین بازنگری سند ملی زعفران و تخصیص ردیف بودجه برای آن باید در دستور کار دولت قرار گیرد.
وی با بیان اینکه در سال جدید تمرکز بیشتر کمیسیون کشاورزی و آب به موضوع صنعت غذا خواهد بود، ادامه داد: در سال گذشته اداره نظارت، سازمان صنعت، معدن، تجارت بعضی از امور را در خصوص صنعت غذا تسهیل کرده، ولی اداره تعزیرات موجب ایجاد مشکلات بسیاری برای این صنعت شده است.
رئیس کمیسیون کشاورزی و آب اتاق مشهد بیان کرد: در خصوص پیوستن به سازمان جهانی WTO اتاق بازرگانی خراسان رضوی به دنبال تهیه پروپزال آسیب پذیری ایران در پیوستن به WTO بوده تا نیازهای که در این بخش وجود داشته شناسایی و در جهت جبران آن اقداماتی را پیش بینی کند.
شریعتی مقدم ابراز کرد: متاسفانه آموزش‌های دانشگاهی و سایر بخش‌ها کاربردی نبوده، لذا برگزاری دوره‌های آموزشی برای بخش کشاورزی در اتاق بازرگانی می‌تواند بسیار سودمند باشد و باتوجه به کمبود‌های که در این بخش وجود دارد، برگزاری این دوره‌ها برای حوزه کشاورزی استثناء رایگان خواهد بود.
وی با اشاره به اینکه عدم تطبیق استاندارد‌های محصولات صادراتی ایران با استانداردهای اتحادیه اروپا مشکلات بسیاری را در زمینه صادرات ایران ایجاد کرده است، اضافه کرد : با توجه به این امر کسب اطلاعات در زمینه فرایندها و استانداردهای اروپایی قبل از صادرات ضروری بوده که باید آموزش‌های در این زمینه صورت گیرد، در همین خصوص به اتاق ایران پیشنهاد شد این دوره های آموزش به صورت ملی در استان برگزار شود.
رئیس کمیسیون کشاورزی و آب اتاق مشهد سرمایه گذاری را یکی از مشکلات اساسی در بخش کشاورزی دانست و عنوان کرد: تهیه پروپزال در زمینه های نظیر کشاورزی، گلخانه، صنایع غذایی و ارائه آن به هیات‌های خارجی می‌تواند نقش موثری در جذب سرمایه‌گذار داشته باشد.
شریعتی مقدم با بیان اینکه کارگروه تدوین استراژدی توسعه اقتصاد کشاورزی و ایجاد شرکت مدیریت صادرات تشکیل شده است، افزود: ایجاد شرکت مدیریت صادرات با توجه به نقشی که در مهندسی محصولات کشاورزی و معرفی آن به بازار های جهانی دارد، دارای اهمیت بسیاری بوده که باید مورد توجه و حمایت قرار گیرد.
وی از تهیه طرح دایرکتوری جامع حوزه کشاورزی و بخش‌های وابسته در استان توسط کمیسیون کشاورزی و آب اتاق مشهد خبر داد و تاکید کرد: ایجاد دایرکتوری جامع حوزه کشاورزی در رابطه با تجارت خارجی و داخلی دارای اهمیت بسیار است.


تهیه دایرکتوری جامع حوزه کشاورزی و بخش های وابسته خراسان رضوی توسط اتاق مشهد


در ادامه جلسه شوشتریان، مشاوره اتاق مشهد خاطرنشان کرد: با توجه به عدم دسترسی و یا نبود اطلاعات به ویژه در زمینه کشاورزی، تهیه دایرکتوری جامع حوزه کشاورزی و بخش‌های وابسته از ضروریات عاجل برنامه ریزی اقتصادی استان است.
وی گفت: تهیه بانک اطلاعات کشاورزی براساس جمع آوری منابع موجود و پایش اطلاعات در مواردی که تفاوت نظر بین سازمان های دولتی و تشکل های صنفی است به صورت جامع تهیه می گردد.
شوشتریان تاکید کرد: استفاده از جدید ترین آمار موجود استان از منابع موثق و امکان بروز کردن اطلاعات، تهیه نسخه دیجیتالی و پرتال اینترنتی از جمله ویژگی‌های مدنظر در دایرکتوری بخش کشاورزی خراسان رضوی است.
مشاوره اتاق مشهد یادآور شد: قبل از آغاز کار هماهنگی لازم با متخصص‌های ذیربط بویژه سازمان‌های مسوول جمع آوری آمار به عمل خواهد آمد و براساس نظرات و پیشنهادات اصلاحات لازم اقدام خواهد شد.

 

بیش از50 درصد قوانین بخش کشاورزی اجرایی نشده است


لبافی، رئیس کمیته ماده 76 اتاق مشهد با بیان اینکه 50 درصد قوانین بخش کشاورزی اجرایی نشده است، خاطر نشان کرد: عملیاتی شدن، حداقل قوانین اجرا نشده بخش کشاورزی می‌تواند به رفع مشکلات و ارتقاع این بخش کمک کند.
وی ادامه داد : تخصیص 25 درصد از منابع بانکی به بخش کشاورزی از جمله قوانین بوده، که اجرایی نشده است.
رئیس کمیته ماده 76 اتاق مشهد بر ایجاد بانک اطلاعاتی در استان تاکید کرد و افزود: برای اطلاع از ظرفیت ها و میزان سرمایه گذاری در استان وجود بانک اطلاعاتی به ویژه برای دستگاهای اجرایی مهم است.
وی اظهار کرد: تهیه یک بانک اطلاعاتی از نیازهای اساسی استان بوده که باید برای همه قابل دسترس باشد.

کشت زعفران به جای خشخاش در افغانستان


میری، رییس اتحادیه صادرکنندگان زعفران با اشاره به اینکه تولید کنند بزرگ زعفران در کشور خراسان رضوی و جنوبی است، ابراز کرد: متاسفانه به تازگی اعلام شده که افغانستان قصد دارد زعفران را جایگزین کشت خشخاش کند.
وی ادامه داد: این امر در صورتی بوده که تولید کنندگان زعفران خراسان از کشت این محصول در سایر استان های کشور نگران بوده اند حال که کشت زعفران در افغانستان به جای خشخاش مطرح شده بر افزایش این نگرانی‌ها دامن زده است.
رییس اتحادیه صادرکنندگان زعفران بیان کرد: نوسانات قیمت زعفران در طول سال سبب ایجاد مشکلات بسیاری برای تولید کنندگان و صادرکنندگان این محصول شده است.
میری با بیان اینکه افزایش قیمت زعفران موجب کاهش توان صادرات این محصول شده است، افزود: در سال گذشته با توجه به افزایش تولید زعفران، صادرات این محصول 35 درصد کاهش یافته است.
وی تاکید کرد: جهت تقویت صادرات زعفران، پیشنهاد می شود دولت به منظور تنظیم بازار در فصل برداشت زعفران را با قیمت واحد از تولید کنندگان خریداری کند.


هفت هزار هکتار اراضی زراعی دشت مشهد در معرض پسا آب شهری


بهبودی، مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه پسا آب شهری معضلی برای شهر مشهد شده است، خاطر نشان کرد: هفت هزار هکتار اراضی زراعی دشت مشهد در معرض پسا آب شهری قرار گرفته و موجب ایجاد بیمارهای بسیاری شده است.
وی بر ایجاد تصفیه خانه‌ای جهت تصفیه پسا آب شهری تاکید کرد، افزود: آب های صنعتی موجب آلودگی آب‌های زلال کشاورزان شده به گونه‌ای که پنج هزار هکتار از بخش کشف رود غیر قابل کشت خواهد شد.
در ادامه حیدری، رییس نظام صنفی جهاد کشاورزی تربت حیدریه تصریح کرد: باتوجه به اینکه برنامه ششم توسعه درحال تصویب است، بهترین زمان بوده که نظرات خود را در خصوص مسائل آب پیشنهاد کنیم.
وی از ایجاد گفتمانی بین کشاورزان، خبرگان، مسئولین و دانشگاه در تربت حیدریه خبر داد و ادامه داد: در این گفتمان هر ماه بازدید از مزارع شهرستان جهت بررسی مسائل و مشکلات آنان انجام میشود.
رییس نظام صنفی جهاد کشاورزی تربت حیدریه گفت: ایجاد چنین گفتمان‌های در سایر شهرستان‌های خراسان رضوی می تواند در جهت حل بسیاری از مشکلات سودمند باشد.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی