در کمیسیون تجارت اتاق مشهد عنوان شد: نخستین نمایشگاه اختصاصی ایران در بصره عراق برگزار می‌شود

در کمیسیون تجارت اتاق مشهد عنوان شد: نخستین نمایشگاه اختصاصی ایران در بصره عراق برگزار می‌شود
نویسنده خبر : گروه دوگان تاریخ بارگذاری : يک شنبه ، 26 ارديبهشت 1395

 نخستین نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در بصره عراق با مجوز رسمی سازمان توسعه تجارت از 29 اردیبهشت به مدت چهار روز در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی بصره آغاز به کار می کند.
به گزارش روابط عمومی اتاق مشهد: کمیسیون تجارت با دستور کار برنامه ریزی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل در حوزه تجارت خارجی استان، بررسی موضوع تولید بدون کارخانه و برندینگ با توجه به اهمیت جایگاه وجود سرمایه در توسعه تولیدات صادرات محور و برگزاری نمایشگاه های خارجی – نمایشگاه عراق و بصره در اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی برگزار شد.


کاهش 25 درصدی صادرات استان در سال گذشته


روشنک، رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی خراسان رضوی با بیان اینکه اجرای اقتصاد مقاومتی در سال جاری زمینه خوبی را برای اقتصاد کشور ایجاد می‌کند، اظهار کرد: صادرات، پایه های اصلی اقدام و عمل در اقتصاد مقاومتی بوده که باید دولت این امر را مورد توجه قرار دهد.
وی با بیان اینکه در سال گذشته میزان صادرات استان 22 تا 25 درصد کاهش یافته است، افزود: متاسفانه دولت بازرگانان و تجار را در حاشیه قرار داده است، این در صورتی بوده که بدون تجارت تولید موفق نخواهد بود و متقابلا تجارت بدون تولید توفیقی ندارد و امیدوار هستیم دولت به این امر توجه کند که بخش های اقتصادی بدون هم نمی‌توانند فعالیت مطلوبی داشته باشند.
رئیس کمیسیون تجارت اتاق مشهد با اشاره به اهمیت نمایشگاه‌های تجاری ایران در خارج از کشور تصریح کرد: تجارت زمانی محقق می شود که که بتوانیم هیات‌های تجاری و نمایشگاه های قوی را در خارج از کشور با هدف و برنامه مشخص داشته باشیم.
روشنک ایجاد برندنیگ قوی را ناشی از حضور در نمایشگاه‌های خارجی دانست و ابراز کرد: خراسان رضوی در بحث نمایشگاه ها و مدیریت آن دارای تجریه بسیار خوبی بود، و چنانچه همتی در این زمینه صورت گیرد کارهای بسیار خوبی در استان به ویژه در حوزه صادرات انجام خواهد گرفت.
رئیس کمیسیون تجارت اتاق مشهد در خصوص برگزاری نمایشگاه بصره بیان کرد: با توجه به اینکه تلاش‌های بسیاری جهت برگزاری نمایشگاه در بصره توسط خراسان رضوی انجام شده است، متاسفانه تعداد کمی از استان در این نمایشگاه ثابت نام کرده و مابقی از سایر استان ها هستند.
روشنک ادامه داد: برگزاری نمایشگاه در بصره توسط خراسان رضوی جهت تقویت صادرات استان بوده که حضور کم فعالان تجارت خارجی استان ناامید کننده است و ما خواهشمند هستیم که در این زمینه فعالان اقتصادی مشارکت خود را افزایش دهند.
وی با بیان اینکه عملکرد سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نسبت به سایر استانها مطلوب تر بوده است، عنوان کرد: ما از وزارت صنعت، معدن و تجارت به دلیل عدم توجه به همه بخش‌های مربوطه گله‌مند هستیم و اگر وزارتخانه همت می‌کرد، می‌توانست مطالبات صادرکنندگان را پرداخت کند.


نخستین نمایشگاه اختصاصی ایران در بصره عراق برگزار می‌شود


صدرزاده، مجری برگزاری نخستین نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در بصره عراق اظهار کرد: این نمایشگاه در 2 هزار متر مربع فضای مفید نمایشگاهی 29 اردیبهشت تا اول خردادماه دایر می‌شود و تاکنون نزدیک به 60 درصد فضای نمایشگاهی به متقاضیان واگذار شده است، ضمن اینکه استان‌ها غربی و جنوبی نیز در قالب پاویون در نمایشگاه بصره حضور می‌یابند.
وی افزود: گروه‌های کالایی صنایع غذایی، مصالح و تجهیزات ساختمانی، لوازم خانگی، خودرو و قطعات و شرکت‌های خدمت پس از فروش خودرو از جمله متقاضیان حضور در نمایشگاه بصره هستند و با توجه به رفع تحریم‌ها، شرکت‌های مرتبط با نفت و گاز و پتروشیمی نیز در این نمایشگاه حضور خواهند داشت.
صدرزاده در مورد دلایل انتخاب بندر بصره برای برگزاری نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران، تصریح کرد: از نظر موقعیت جغرافیایی هیچ کدام از بازارهای صادراتی مانند بصره به ایران نزدیک نیست؛ این شهر بندری عراق با آبادان تنها 20 کیلومتر فاصله دارد و مرز آبی و خاکی‌اش با کشور ما صادرات به این شهر را تسهیل کرده است.
مجری برگزاری نخستین نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در بصره عراق بیان کرد: بصره از دیرباز گذرگاه ورود کالا در منطقه بود و حتی پیش از سرمایه‌‌گذاری و تاسیس بندر خرمشهر، از بندر بصره به عنوان مرکز ورود و خروج کالا استفاده می‌شد؛ این شهر اکنون هم موقعیت سابق خود را به عنوان بارانداز صادرات و واردات حفظ کرده و به دلیل مجاورتش با استان‌های جنوبی ایران موقعیت خاصی را برای تجار ایرانی فراهم کرده است.
وی اضافه کرد: مردم شهر بصره تاجرپیشه هستند، اتاق بازرگانی این بندر جنوبی عراق قدیمی‌ترین اتاق بازرگانی خاورمیانه است و این شهر با جمعیت 5 میلیون نفری خود مرکزیت تجاری استان‌های جنوبی عراق را به دوش می‌کشد.
صدر زاده با بیان اینکه عراق از نظر اقتصادی به 3 بخش عمده شمال به مرکزیت کردستان، مرکز یا همان پایتخت و جنوب به مرکزیت بصره تقسیم‌بندی می‌شود، خاطر نشان کرد: حضور شرکت‌های ایرانی در مرکز و به ویژه استان‌های شمالی عراق تثبیت شده اما در جنوب عراق و بندر بصره با وجود ویژگی‌های منحصربفرد، عقب‌ماندگی‌هایی احساس می‌شود این در حالی است که بسیاری از شرکت‌های چندملیتی از اقصی نقاط جهان در بصره فعال هستند و شعب خود را در آنجا دایر کرده‌اند.
مدیر برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های ایران در بصره با بیان اینکه بخشی از غفلت از بازار بصره را می‌توان با برگزاری نمایشگاه و حضور پر قدرت شرکت‌های ایرانی جبران کرد، ابراز کرد: اکنون که مسیرهای ورود کالا از شمال و از ترکیه مسدود است، ورود کالا از جنوب عراق تسهیل شده و موقعیت طلایی و فرصت‌ مضاعفی را برای قدرت‌نمایی اقتصادی ایران فراهم کرده است.
صدرزاده گفت: طبق مطالعات و نتایج بررسی‌های صورت گرفته، نفوذ در بازار عراق نیازمند برگزاری نمایشگاه در شهرهای مختلف است چراکه به دلیل برخی مشکلاتی ناشی از ناامنی، مسافرت در عراق به کندی انجام می‌شود و کمتر کسی حاضر است برای بازدید از نمایشگاه از شهر خود خارج شود، به همین دلیل برگزاری نمایشگاه در شهرهای مختلف عراق با توجیه اقتصادی قوی همراه است و تاثیری بر کاهش آمار بازدیدکنندگان عراقی ندارد.
وی با بیان اینکه نخستین نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در بصره عراق با مجوز رسمی سازمان توسعه تجارت از 29 اردیبهشت به مدت چهار روز در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی بصره آغاز به کار می کند، تاکید کرد: این نمایشگاه در زمینه‌ محصولات و صنایع غذایی، ساختمان و تاسیسات، صنعت و معدن، انرژی نفت، گاز و پتروشیمی، لوازم خانگی، دارو و تجهیزات پزشکی، محصولات آرایشی و بهداشتی، منسوجات، فرش و موکت، صنایع خودرو، خدمات شهری، حمل‌ونقل، فناوری اطلاعات و صنایع مخابراتی برگزار خواهد شد.

ایجاد زیر ساخت های صادراتی استان نیازمند به 8 میلیارد تومان اعتبار است


بهزاد، رئیس بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به اینکه ایجاد زیر ساخت های صادراتی خراسان رضوی نیازمند به 8 میلیارد تومان اعتبار است، گفت: براساس آمار سایت رسمی گمرک ایران، خراسان رضوی توانسته میزان صادرات خود را نسبت به سایر استان ها حفظ و کاهش کمتری داشته باشد.
وی با بیان اینکه منابع مالی به بحث صادرات در سطح کشور اختصاص داده نمی شود، ادامه داد: امیدوار هستیم در سال جاری منابع مالی برای بحث صادرات اختصاص داده شود همچنین کمک تشکل های اقتصادی می تواند در محقق کردن اهداف تجارت خارجی استان موثر باشد.
رئیس بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در خصوص اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: اقتصاد مقاومتی یک الگوی مطالعه شده از میان بررسی های چند کشور آسیایی و آمریکای لاتین با تمرکز بر کشورهای چون سنکاپور، تایوان و کره جنوبی بوده است.
بهزاد بیان کرد: فناوری، مدیریت کارآمد و مقایس بهینه تولید سه شاخص کارآمد در موفقیت کشورهای در زمینه صادرات بوده است.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی