با خرید کالای خوب ایرانی از آنچه فرزندانمان تولید می کنند، حمایت کنیم

با خرید کالای خوب ایرانی از آنچه فرزندانمان تولید می کنند، حمایت کنیم
نویسنده خبر : مرکز آموزش تاریخ بارگذاری : يک شنبه ، 02 تير 1398

«رضا حمیدی» کارآفرین نامدار خراسانی در نشست «ارزش آفرینان»:

با خرید کالای خوب ایرانی از آنچه فرزندانمان تولید می کنند، حمایت کنیم

  

تازه ترین نشست از سلسله جلسات «ارزش آفرینان؛ گفتگو با فعالان حوزه کسب و کار با رویکرد انتقال تجربه» با حضور «رضا حمیدی» کارآفرین نامدار خراسانی و بنیانگذار گروه کارخانجات فرش مشهد در محل اتاق مشهد برگزار شد.   

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ این چهره پیشکسوت اقتصادی در ابتدای این نشست به ریشه گیری فعالیت هایش در خطه خراسان و تمرکز بومی فعالیت هایش در این استان اشاره کرد و گفت: مشهدی هستم، در آب و خاک این خطه ریشه دارم، دوست دارم به همشهریان و هم استانی هایم خدمت کنیم. با همین انگیزه نیز به رغم وجود شرایط دشوار اقتصادی در استان و بروز بعضی موانع، سعی کرده ام تا واحدهای تولیدی خود را در این شهر و این استان تاسیس کنم، اسامی و عناوین شرکت هایم نیز موید همین مطلب است.

* مسیر پرفراز و نشیب یک کارآفرین متعهد

حمیدی در ادامه نقبی به مسیری زد که تا به امروز پیموده و تشریح کرد: نساجی خراسان اولین شرکتی بود که در مشهد تاسیس شد، این شرکت در حوزه تولید پتو فعال بود. پس از انقلاب این واحد مشمول قوانین آن دوران قرار گرفت و کارخانه را از بنده گرفتند، بنابراین در ادامه کارم را از صفر آغاز کردم و پس از آن بود که کارخانه فرش مشهد را تاسیس نمودم، شاید این واحد کوچکترین بنگاه اقتصادی بود که می توانستم با سهام دوست و آشنا افتتاح کنم.

حمیدی خاطرنشان کرد: از همان ابتدا بر این باور بودم که کیفیت کالا باید ممتاز باشد و باید به بازار و مصرف کننده متعهد بود. این دو بحث سبب شد تا علی رغم وجود 3 الی 4 کارخانه فرش ماشینی در مشهد، از محصولات کارخانه فرش مشهد استقبال فراوانی به عمل آید.

این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی مشهد یادآور شد: خاطرم هست در آن دوران بازار مملو از فرش های ماشینی بلژیکی بود که این مسئله مرا ناراحت می کرد اما امروز صادرات فرش ماشینی ما آن قدر رشد یافته که به بیش از 250 میلیون دلار رسیده است و «فرش مشهد» 13 سال تنها صادرکننده فرش ماشینی کشور بود.

این کارآفرین موفق ادامه داد: ایران در بخش چرم ظرفیت های فراوانی دارد و همین مسئله انگیزه شد تا در ادامه این راه شرکت «چرم مشهد» را احداث کنم که مصنوعات چرمی آن در حال حاضر به ایتالیا و ترکیه صادر می شود. نکته قابل توجه آن است که بنده کوچکترین تجربه ای در صنعت چرم نداشتم. بسیاری از صاحبان صنعت چرم در همان ابتدا عنوان می کردند، ما 40 سال با این صنعت درگیر بودیم، با چه جسارتی پا در این میدان گذاشتی؟

حمیدی افزود: بنده اعتقاد و ایمانی خاص به مسیری داشتم که در آن گام گذاشته بودم. بنابراین نگذاشتم این حرف ها و بحث ها  در اراده ام ایجاد کند. شاید همین ایمان باعث شد تا شرکت چرم مشهد مسیر تعالی را طی کند و به افتخاری برای این صنعت در کشور تبدیل شود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر 500 کارگر در داخل کارخانه و 520 پیمانکار و کارگر در خارج از واحد تولیدی «چرم مشهد» مشغول فعالیت هستند. به عبارت دیگر جمعیتی 1200 نفری که به انضمام خانواده شان حدود 7 الی 8 هزار نفر برآورد می شوند، توسط برند چرم مشهد پوشش داده می شوند. 

حمیدی یادآور شد: پس از آن وارد صنعت نان شدم، چرا که متوجه شدم در نانوایی سنتی 18 درصد آرد ما ضایع می شود؛ به بیان بهتر،  از 100 کیلو آرد، 82 کیلو نان به دست می آید. در این عرصه نیز صاحب تجربه ای نبودم، با این حال کارخانه «گندم دشت مشهد» را احداث کردم که در حال حاضر به عنوان «نان مزرعه»  شناخته شده است. 

حمیدی با بیان اینکه هدفم آن است که مصرف کالای ترکیه را در کشور به حداقل برسانم، عنوان کرد: در گذشته 50 درصد حوله ایران را ترکیه تولید می کرد، این مسئله اسباب ناراحتی ام بود، به همین دلیل واحد تولیدی حوله را در همین رابطه احداث  کردم. خیلی خوشحالم که توانستم حوله ترک را از ایران و عراق خارج کنم. در حال حاضر حدود 75 درصد تولید حوله ما به عراق صادر می شود.

*توجه به مسئولیت اجتماعی، رسالت همه است

این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی مشهد افزود: مدعای آن را ندارم که در این عرصه بسیار موفق بوده اما خداوند را شاکرم که این توفیق حاصل آمد تا بتوانم وظیفه و دین خود را نسبت به میهنم ادا کنم. پس از احداث این واحدهای تولیدی، متوجه شدم شهر مشهد دارای خیرین بسیاری است اما آن ها به تنهایی شهامت ورود به عرصه فعالیت های نیک اندیشانه را ندارند. به همین دلیل ابتدا خودم به این عرصه ورود پیدا کردم و پس از آن نیز دیگر خیران گام در این مسیر گذاشتند و اقدامات خوبی رقم خود. با کمک خیرین و اقداماتی که از سوی آنان انجام گرفت موسسه های فیاض بخش و فتح المبین احیا شدند. 

وی عنوان کرد: مشهد نخستین شهری بود که برای معلولان مرکز آموزش فنی و حرفه ای تاسیس کرد، فلزکار، منبت کار، نقاش و در مجموع هنرمندان بسیاری از طریق این مرکز تربیت شدند.

حمیدی افزود: از آن جا که بنده طعم مستاجر بودن و دشواری های آن را چشیده بودم، تلاش کردم تا کارگرانم صاحب منزل شخصی شوند. حتی در این اواخر که شرایط اقتصادی بسیار دشوار شده است، تمام کارگران کارخانه فرش مشهد، دارای خانه شخصی هستند.

این پیشکسوت اقتصادی تصریح کرد: مسئولیت اجتماعی وظیفه هر فردی است، به ویژه فعالان اقتصادی، اما این مقوله محدود به افراد و گروه خاصی نمی شود و حتی یک کارگر هم باید به سهم خود مسئولیت اجتماعی اش را ایفا کند و چه بسا همان کمک اندک اقدام یک کارگر از کمک مالی فراوان یک سرمایه گذار بسیار ارزشمند تر باشد.

*با خرید کالای خوب ایرانی از آنچه فرزندانمان تولید می کنند، حمایت کنیم

این چهره اقتصادی ادامه داد: احساس مسئولیت اجتماعی و تعهد بالا از مولفه های یک کارآفرین موفق است. او باید در اندیشه کسب آبرو برای کشورش باشد. توجه به شبکه قدرتمند توزیع، اصل برندسازی، رشد بهره وری، ارتقای کیفیت، صرفه جویی و دقت در مصرف مواد و تلاش برای کاهش ضایعات از مهم ترین مولفه هایی هستند که به توفیق یک صنعتگر و کارآفرین می انجامد.

حمیدی یادآور شد: برخورد شدید با قاچاق، کنترل واردات با نگاه حفظ منافع ملی، بسترسازی به منظور رشد سرمایه گذاری در فعالیت های مولد به جای فعالیت های دلالی و ... از مهم ترین اقداماتی است که مسئولین ذی ربط باید نسبت به انجام آن مبادرت ورزند تا بنیان تولید و کارآفرینی در کشورمان تقویت شود.

بنیانگذار گروه کارخانجات فرش مشهد با اشاره به اینکه حمایت از تولیدات صادرات محور به صرف شعار کافی نیست و اقدامات عملیاتی باید در این حوزه صورت گیرد، یادآور شد: هر هموطن ایرانی باید با خرید کالای خوب ایرانی از تولید ملی حمایت به عمل آورد. این محصول تلاش فرزندان ماست که اگر از آن حمایت نشود، نتیجه اش رشد بیکاری خواهد بود.

حمیدی افزود: کشور ما در حوزه نفت و گاز رتبه دوم و سوم و در حوزه سنگ های قیمتی رتبه ششم را به خود اختصاص داده است. در میان ده کشور برتر دنیا به لحاظ جاذبه های گردشگری هستیم و در زمینه تولیداتی نظیر خاویار، زعفران، پسته و زرشک، گیاهان دارویی، فرش دستباف نیز رتبه نخست دنیا را داریم که بایستی از این مواهب خدادادی به نحو احسن استفاده کنیم.

*سیاست مدرک گرایی را استعمار در این کشور پایه گذاری کرد

عضو هیات نمایندگان اتاق مشهد ادامه داد: فعالیت بنده در چهار رشته اقتصادی متفاوت، از تفکرم نشات گرفته است، چرا که بر این باور بودم که فعالیت در این رشته ها نقش حیاتی در اقتصاد دارد و عامل عدم خروج ارز از کشور خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه سیاست مدرک گرایی را استعمار در این مملکت پایه گذاری کرد، تصریح کرد: رد پای استعمار در سیستم آموزشی ما حتی با وجود گذشت40 سال از انقلاب همچنان باقی است. در کشور به تمامی حرفه ها و مشاغل نیاز است، لذا باید برای تمامی حرفه ها در کشور باید نیازسنجی صورت بگیرد. این در حالی است که نظم حرفه ای ما دچار آشفتگی شده است؛ چنان که ایران جزو 4 کشور با بیشترین تعداد مهندس در دنیاست، در صورتی که ایران بایستی با توجه به حجم صنعتش دارای رتبه 25 الی 27 جهان می بود. این مسئله حاکی از آن است که هرم آموزشی ما به درستی شکل نگرفته است.

حمیدی با اشاره به اینکه برای ورود به هر فعالیت اقتصادی در وهله نخست باید تجربه و دانش به میزان لازم کسب شود، خاطرنشان کرد: امروز صادرکننده همچون سربازی است که در جبهه مملکتش مشغول جنگ است و باید به بازار داخلی بپردازد.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی مشهد یادآور شد: مسئولان باید طوری بستر را در کشور فراهم سازند که آن دانشجویانی که برای ادامه تحصیل به کشور دیگری هجرت می کند، در ادامه و برای اشتغال و ادای دین به مملکت و میهن خود بازگردد.

* بی توجهی به برندینگ، ظرفیت ها را در نطفه خفه می کند

این کارآفرین نمونه در ادامه عنوان کرد: هر شخصی که بخواهد به عرصه تولید گام بگذارد، ابتدا باید بازاریابی کند. در حقیقت باید نسبت به شناسایی بازار کالای تولیدی مدنظر خود اقدام نماید. اگر به هر دلیلی کالای خارجی از کالای تولید داخلی ارزان تر باشد، شما باید محاسبات فرآیند اقتصادی را لحاظ کنید و بی گدار به آب نزنید.

وی افزود: امروز برندینگ نقش مهمی در اقتصاد و توسعه بازار ایفا می کند، لذا یک فعال اقتصادی باید بتواند با غول های نامدار داخلی و خارجی رقابت کند. کارخانجات بسیاری داشتیم که به دلیل عدم توجه به برندینگ، ظرفیت هایشان در نطفه خفه شد. از این رو باید محاسبات و مطالعات اولیه را حتما مورد لحاظ قرار داد. ضمنا تامین مواد اولیه، نیروی کار، قیمت انرژی و... هر کدام سهمی را در تصمیم گیری فعال اقتصادی دارند.

حمیدی با تاکید بر اینکه ساختار تولیدی یک صنعتگر باید به گونه ای باشد که طرح ها جایگزین داشته باشد، افزود: ابداع، ابتکار و خودباوری برای همه کسانی که تصمیم به ورود به عرصه اقتصادی دارند، لازم است.

این پیشکسوت عرصه تولید و اقتصاد که پیش‌تر اظهارات صریح اللهجه او در یک برنامه تلویزیونی مورد توجه مخاطبان رسانه ملی و کاربران فضای مجازی قرار گرفته بود، با اشاره به این اتفاق بیان کرد: هر چند که این برنامه بازتاب وسیعی داشت اما هیچ مقام دولتی صراحتا به بنده اعتراضی نکرد جالب اینجاست که گروهی از مقامات برجسته کشور در تماس ها و پیام هایشان از بنده تشکر کردند، چرا که آن اظهارات را صادقانه دیدند و حرف دل مردم می دانستند.

*اگر رشادت های بسیجیان در دوران دفاع مقدس نبود، نقشه جغرافیای ایران عوض می شد

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی مشهد با تاکید بر نظرخواهی از تمامی پرسنل کارخانه در حل مشکلات واحد تولیدی خود، افزود: در 44 سال فعالیت اقتصادی ام مواردی بوده که پیشنهاد کارگر مشکل واحد اقتصادی را حل کرده است اما پیشنهاد بنده، مهندس یا فلان مدیر بخش راه به جایی نبرده است. وقتی یک همکار در سطوح مختلف از مدیر کارخانه تا کارگر ساده احساس کند جزو تیم است، نگرش و انتظارات وی بسیار متفاوت خواهد بود.

حمیدی ادامه داد: بایستی از فکر و ایده همکاران، در تمامی سطوح نظرخواهی و نظرسنجی صورت بگیرد. بدترین حالت این است نظر وی مورد تایید قرار نگیرد، ایرادی به آن وارد نیست.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره رشادت های بسیجیان و سپاهیان در 8 سال دفاع مقدس عنوان کرد: قدر بسیجی واقعی را ندانستیم و در حق آن ها ظلم کردیم. آن بسیجی جانش را به خاطر میهنش داد، نسل های آینده را به خود مدیون کرد.

این کارآفرین نمونه تصریح کرد: جنگ با افتخار به اتمام رسید، چرا که یه وجب از خاک مان را به دشمن ندادیم، هر چند که بسیاری از کشورها در جبهه دشمن ما قرار گرفتند. اگر بسیجی، سرباز و سپاهی آن روز نبود، نقشه جغرافیای ایران حالا عوض شده بود.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی