در نشست هیات نمایندگان اتاق مشهد عنوان شد:ضرورت ارتقا و هدفمندسازی آموزش های فنی و حرفه ای

در نشست هیات نمایندگان اتاق مشهد عنوان شد:ضرورت ارتقا و هدفمندسازی آموزش های فنی و حرفه ای
نویسنده خبر : مرکز آموزش تاریخ بارگذاری : دوشنبه ، 27 خرداد 1398

*آموزش های فنی و حرفه ای باید بنا به نیازسنجی فعالان اقتصادی طراحی شود

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی به تشکیل شورای عالی آموزش و تربیت فنی و حرفه‌ای اشاره کرد و آن را عامل توسعه نظام مهارت آموزی برشمرد و گفت: این موضوع به تایید و تصویب وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی رسید و امیدواریم بسترساز تحولات مثبتی شود.

وی به تلاش های پارلمان بخش خصوصی برای توسعه این مهم در کشورمان اشاره کرد و گفت: یک تجلی این بحث، پیگیری آموزش های دوگانه ایران و آلمان بود که اقدامات خوبی در این راستا در اتاق ایران و مشهد انجام گرفته است.

وی متذکر شد: یکی از اشتباهات موجود در سیستم فعلی آموزش فنی و حرفه ای کشور، تعریف دوره های آموزشی و دعوت از فعالان اقتصادی برای شرکت در آن هاست در حالیکه باید ابتدا نیازسنجی انجام پذیرد و سپس به تناسب آن دوره های آموزشی تعریف و اجرایی شوند.

ضرورت ارتقا و هدفمندسازی آموزش های فنی و حرفه ای

رضا حمیدی، عضو هیات نمایندگان اتاق مشهد نیز در این نشست بر ضرورت توجه به توسعه آموزش های کاربردی فنی و حرفه ای تاکید کرد و گفت: چالش فعلی ما در این بخش، نبود تجهیزات روزآمد آموزشی، در اختیار نداشتن استادکاران متناسب با تجهیزات و فناوری های روز، ضعف فرهنگی و نوع نگاه خانواده ها به آموزش های فنی و حرفه ای و... است.  

این عضو مجمع خیرین توسعه و ترویج آموزش‌های فنی و حرفه‌ای خراسان‌رضوی، به اقدامات انجام گرفته از سوی این ساختار اشاره و عنوان کرد: در این مجمع مقرر شد تا چهار هنرستان در چهار بخش اقتصادی شامل مواد غذایی، صنایع ساختمانی، کشاورزی و تکنولوژی و تجهیزات صنعتی با مشارکت خیران و تشکل های اقتصادی فعال ایجاد شوند.

وی خاطر نشان کرد: یک دغدغه ما رشد سهم آموزش های فنی و حرفه ای در کشور است.

محمدعلی چمنیان، دیگر عضو هیات نمایندگان اتاق مشهد نیز در همین رابطه عنوان کرد: خوشبختانه گام های خوبی در مسیر توسعه آموزش دوگانه برداشته شده و در تیرماه نیز شاهد برگزاری دوره آموزشی E_CHECK  با مشارکت اتاق بازرگانی و بنیاد آموزش و مهارت آلمان(SBH) هستیم.

وی ادامه داد: اما در باب چهار هنرستانی که اشاره شد، مقرر است تا در آن ها نیز همین سیستم آموزش دوگانه پیاده سازی شود و امتحانات آن نیز زیر نظر موسسه مذکور و مدارکش هم در سطح بین المللی صادر گردد.

حسين احمدي سليماني، عضو هیات نمایندگان این اتاق نیز در همین رابطه گفت: حقیقت آن است که اگر آموزش های فنی و حرفه ای به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد، فقر و چالش های اجتماعی نیز از چهره جامعه زدوده خواهد شد.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی