تصمیم جدید برای نرخ سود بانکی در راه است؟

نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : پنج شنبه ، 16 خرداد 1398



تجارت نیوز- هرچند در اواخر فروردین ماه امسال رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد بانک مرکزی برنامه‌ای برای تغییر نرخ سود بانکی ندارد اما برخی گزارش‌ها حاکی از تغییرات جدید در این بخش است.

 در چند هفته اخیر از میان چند بازار مالی ارز، طلا و بورس تنها بورس بوده که بازدهی مثبتی داشته و دو بازار دیگر با ریزش‌های پی در پی مواجه بوده‌اند. شاید به همین دلیل است که برخی این دوره را فرصت مناسبی برای جذاب کردن سرمایه‌گذاری در بانک‌ها عنوان می‌کنند. پیش از این نیز آخرین کارنامه سال گذشته بانک‌ها مبین آن بود که روند جذب سپرده بانکی یک روند صعودی بوده است.
از سوی دیگر تصمیماتی مانند اخذ مالیات بر معاملات سکه نیز از نگاه برخی ممکن است باعث میل بیشتر به سپرده‌گذاری بدون مالیات در بانک‌ها شود.
با این حال ۲۶ فروردین ماه امسال رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرده بود: تغییر نرخ سود بانکی منتفی است.
اما شش روز بعد ایسنا در گزارشی نوشت: «بانک مرکزی قصد دارد به جای تعیین نرخ قطعی سود برای بانک‌ها، دامنه‌ای از نرخ سود را تعیین کند که بانک‌ها موظف‌اند در آن چارچوب عمل کنند.» گزارشی که از سوی بانک مرکزی تکذیب نشد و به همین دلیل احتمال اعلام تصمیم جدید درباره نرخ سود بانکی را تقویت کرد. با این حال با فرارسیدن ماه رمضان به نظر رسید سیاست‌گذار فعلا گزینه تاخیر در اعلام این برنامه را در پیش گرفت. اما آیا بعد از پایان ماه رمضان و با نزولی شدن روند بازارهای ارز و طلا بانک مرکزی تصمیم جدیدی اتخاذ خواهد کرد؟
در همین حال حمید تهران‌فر، مدیر عامل بانک کارآفرین عنوان کرده که تغییر نرخ سود بانکی در سال ۹۸ بعید است اما وی به فشارهای ناشی از این وضعیت به بانک‌ها هم اشاره کرده است. فشارهایی که شاید خود بتواند در تصمیم‌گیری جدید بانک مرکزی نقش داشته باشد.
وی اخیرا اعلام کرده بود: نرخ سود بانکی باید با توجه به نرخ تورم محاسبه شود تا سرمایه‌گذاران بانکی کمتر ضرر کنند اما با وجود مسائل سیاسی تغییر نرخ سود بانکی بعید است. نرخ سود بدون تغییر باقی می‌ماند و فشارهایی که الان بر بانک‌ها وجود دارد، ادامه پیدا می‌کند.
کوروش پرویزیان، مدیرعامل بانک پارسیان و رئیس کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی هم اخیرا در گفتگویی با تجارت‌نیوز تورم را از عوامل موثر در تعیین نرخ سود بانکی دانست و گفته بود: قاعده مربوط به تورم هم تاثیرگذار است؛ پیش‌بینی‌هایی که درباره تورم در جامعه وجود دارد، باید جزء ملاحظات در تعیین نرخ سود بانکی باشد. قاعدتا بانک مرکزی و شورای عالی پول و اعتبار روی این مولفه‌ها برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری می‌کند.
اگر قرار باشد سیاست‌گذار به مولفه تورم نیز توجه کند، تورم در اردیبهشت ماه امسال در بخش نقطه به نقطه ۵۲ درصد و در بخش میانگین ۱۲ ماهه ۳۴ درصد اعلام شده است اما آیا این نرخ‌ها می‌تواند مقامات بانکی را مجاب به اتخاذ تصمیم جدید درباره نرخ سود بانکی کند؟

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی