معین های اقتصادی؛ شاکله اصلی شکل‌گیری نهاد مردمی هستند

معین های اقتصادی؛ شاکله اصلی شکل‌گیری نهاد مردمی هستند
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : سه شنبه ، 31 ارديبهشت 1398

دبیر نهاد مردمی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی تاکید کرد:

معین های اقتصادی؛ شاکله اصلی شکل‌گیری نهاد مردمی هستند

دبیر نهاد مردمی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی گفت: شاکله اصلی شکل‌گیری نهاد مردمی، معین های اقتصادی هستند.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی؛ علی‌اکبر لبافی در جلسه نهاد مردمی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی با معین های مناطق یک و دو ( شهرستان های درگز و قوچان)، اظهار کرد: برآورد ما از جلساتی که طی هفته های اخیر با معین های اقتصادی داشتیم بیانگر آن است که برخی از آن ها اقدامات بسیار خوبی را در جهت توسعه منطقه خود صورت داده اند. شماری نیز گام های ابتدایی را برداشته و وارد فازهای بعدی شده اند و عملا تنها 10 الی 20درصد این معین ها هنوز در ابتدای کار هستند. به هر رو ارزیابی های ما نشان می دهد که همت خوبی در معین ها برای کمک به توسعه استان شکل گرفته و این موضوع باید مجدانه پیگیری شود.

وی افزود: برخی معین‌ها در رشتخوار، با هماهنگی که از سوی فرماندار با آن ها صورت گرفته است، در تمامی حوزه ها به صورت فراگیر کار را آغاز کرده‌اند و عمده کار آنان تسهیل‌گری است. ستاد تسهیل به درخواست معین راه‌اندازی شده است تا براساس آن مشکلات در این ستاد اعلام و پیگیری‌های لازم از طریق آن انجام بگیرد.

دبیر نهاد مردمی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی خاطرنشان کرد: در روستایی در سبزوار نیز صندوقی از طریق ایجاد اعتمادسازی در میان مردم شکل گرفته است. مردم عمده سرمایه خود را به این صندوق می سپارند و سپرده های مذکور در راستای توسعه اقتصادی منطقه به کار گرفته می شود.

لبافی بیان کرد: آنچه ما در مدل مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی خراسان رضوی و بحث واگذاری امور به معین های اقتصادی به دنبال آن هستیم؛ جلب مشارکت مردم، بهره گیری از سرمایه‌های آنان در تمامی بخش ها و سهم‌بری مردم از منافع این رویکرد هستیم تا بتوانیم پویایی مطلوبی را در این جهت رقم بزنیم. برخی از معین‌ها تاکنون تنها تسهیل‌گری ایجاد کرده اند و از جانب خود تاکنون هیچ سرمایه‌گذاری انجام نداده‌اند بلکه برای ایجاد رونق تنها بستر تسهیل امور را فراهم آورده اند.

وی اضافه کرد: دو محوری که در این جلسه به آن خواهیم پرداخت شامل ارائه گزارش کار معین‌ها و بیان موانع و مشکلات موجود بر سر راه فعالیت آنان است که البته تمام تلاش ما این خواهد بود تا گره گشایی ها به مدد اختیارات و ظرفیت های موجود در شهرستان و یا استان محقق شود.

*برنامه ریزی برای تکمیل زنجیره تولید در بعضی بخش ها

در ادامه حسین یوسفی، رئیس شعب بانک صنعت و معدن خراسان رضوی، به عنوان معین اقتصادی قوچان پشت تریبون قرار گرفت و گفت: تاکنون گام های اول و دوم برای این منطقه برداشته شده و از واحدهای خرد و بزرگ نیز بازدیدی صورت گرفته و با کارآفرینان نیز جلساتی برگزار شده و در طی آن مشاوره‌های لازم به این افراد ارائه گردیده است.

وی افزود: همچنین  مدیرعامل بانک صنعت و معدن در تهران جلسه‌ای را تشکیل داد که در آن از تمامی صنعتگران بزرگ دعوت به عمل آمد تا از کمک و حمایت آنان برای صنعت استان خراسان بهره بگیریم. عده‌ای از این صنعتگران قبول کردند که از این استان بازدیدی داشته باشند و نسبت به ظرفیت‌های موجود در استان آگاهی پیدا کنند.

یوسفی عنوان کرد: در حوزه شهرستان قوچان چندین طرح شناسایی شده و بحث تکمیل زنجیره تولید را نیز برای آن ها بررسی کرده ایم؛ همچنین به طرح‌های نیمه تمام و راکد در بخش‌هایی که نیاز بود، مشاوره ارائه شد. همچنین با چندین شرکت صحبت شد و مشاوره‌های لازم به آنان ارائه گردید تا بتوانند مبتنی بر ظرفیت های موجود خود از سد مشکلات عبور نمایند. علاوه بر آن مزیت های منطقه در بخش کشاورزی نیز مورد بررسی قرار گرفت.

رئیس شعب بانک صنعت و معدن در خراسان رضوی تشریح کرد: بحث نیروگاه منطقه نیز مورد توجه قرار گرفت و یک طرح توسعه‌ای در آن پیش بینی شد که شش میلیارد تومان اعتبار برای آن در نظر گرفته‌ایم. همچنین در بحث مجتمع صنعتی دوچرخه‌سازی نیز مشکلات زیادی وجود دارد و مقرر شده است تا مشکلات آنان را با همکاری دیگر ارگان‌ها پیگیری کنیم. علاوه بر این، برای طرح‌های خرد نیز از همکاری سه دهیار بهره گرفتیم تا گزارش پیشرفت پروژه‌های این بخش را به ما گزارش بدهند.

*تلاش برای ظرفیت سنجی و جذب سرمایه گذار

احسان ارکانی، مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام خمینی(ره)، معین اقتصادی درگز نیز در بخش دیگری از این جلسه خاطرنشان کرد: امیدواریم این جلسات منجر به خروجی مثمر ثمر بشود. محوریت برنامه‌ها در شهرستان درگز به بنیاد برکت واگذار شده و مقرر گردیده است تا پروژه‌های مهم و تاثیرگذار در بحث توسعه شهرستان درگز مشخص و لیست آنان به ما اعلام شود.

 

وی افزود: همچنین مقرر شده است تا مدیران بنیاد برکت نیز ظرفیت سنجی کنند و بتوانند از آن در بحث توسعه استفاده نمایند. روز گذشته با فرماندار شهرستان،  ۴۳ طرح را بررسی کردیم و موانع و مشکلات آن را جمع بندی نمودیم و با چند نفر از سرمایه‌گذاران نیز جلساتی برگزار شده است. برخی پروژه ها آماده بهره برداری هستند و نیازمند تزریق نقدینگی و تعریف زیرساخت های بازاریابی برای فروش هستیم.

 مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام خمینی(ره)، تصریح کرد: ظرفیت‌خوبی در شهرستان درگز وجود دارد. همچنین ستاد اجرایی فرمان امام(ره) قبل از اجرای طرح معین‌های اقتصای، در بحث آموزش تسهیل‌گران اقداماتی را انجام داده است و اخیرا ۶۰ نفر برای آزمون تسهیل‌گری شرکت کرده‌اند.

* نیازمند مشارکت و همراهی بیشتر بخش های مختلف هستیم

در ادامه علی‌اکبر سلیمی، کارشناس مسئول فرمانداری شهرستان درگز در سخنانی گفت: پیرو سفر استاندار به شهرستان درگز، بعد از شناسایی ظرفیت‌ها، 43 طرح احصا و تعریف شد و تمامی تفاهم‌نامه‌ها به دفتر امور اقتصادی و جذب حمایت ارسال گردید. ثبت‌نام تسهیل‌گران انجام شده است و تا کنون 60 نفر ثبت‌نام کرده‌اند. برای تحقق سیاست‌های اجرایی مثلث اقتصادی و فرهنگی استان، جلسات متعددی با محوریت رفع موانع برگزار شده است اما تاکنون به خروجی زیادی دست نیافته ایم و نیازمند مشارکت و همراهی بیشتر بخش های مختلف هستیم.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی