نخبگان اقتصادی، کارآفرینان و مجموعه های موفق، توسعه متوازن منطقه ای را محقق خواهند کرد

نخبگان اقتصادی، کارآفرینان و مجموعه های موفق، توسعه متوازن منطقه ای را محقق خواهند کرد
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : جمعه ، 27 ارديبهشت 1398

دبیر نهاد مردمی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی:

نخبگان اقتصادی، کارآفرینان و مجموعه های موفق، توسعه متوازن منطقه ای را محقق خواهند کرد

 

دبیر نهاد مردمی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی گفت: هدف از اجرای طرح «مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی خراسان رضوی» و واسپاری امور به معین ها، که از میان نخبگان اقتصادی، کارآفرینان و مجموعه های موفق و دارای تجربه انتخاب شده اند؛ کمک به تحقق توسعه متوازن منطقه ای است. در واقع اتکای طرح مذکور به اعتبار، ظرفیت و نفوذ معین در منطقه است و در گام های بعدی از دیگر پتانسیل های بیرونی برای کمک به این مهم بهره گرفته خواهد شد. 

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ علی اکبر لبافی در نشست مشترکی با معین های شهرستان های خوشاب و جوین عنوان کرد: در قریب به چهار دهه از عمر انقلاب، امکانات زیرساختی فراوانی اعم از برق، آب، گاز و... روانه روستاها شده اما به رغم همه این ظرفیت ها، موج مهاجرت از این کانون های جمعیتی روبه فزونی بوده است. در واقع اگر معیشت و اقتصاد مردم در روستاها تامین می شد، همه زیرساخت هایی که ذکر شد، خود فراهم می آمدند و مردم ناگزیر از ترک کاشانه‌شان نبودند. حالا به برکت اجرای این طرح مجالی فراهم آمده تا از ظرفیت های مردمی برای کمک به توانمندسازی مناطق روستایی و شهرهای کم برخوردار استانمان بهره بگیریم.

وی تاکید کرد: انسجامی که امروز در استان برای کمک به اجرای این طرح وجود دارد، بی نظیر است و معین های اقتصادی باید از این ظرفیت همگرایی برای کمک و شتاب بخشی به توسعه منطقه شان بهره بگیرند.

* گره هایی که به دست خود مردم گشوده خواهند شد

لبافی در ادامه از انگیزه برگزاری این جلسه سخن گفت و توضیح داد: در این نشست آخرین وضعیت اجرای طرح ها و پروژه های توسعه ای شهرستان های خوشاب و جوین و همچنین موانع و مشکلات احتمالی در اجرای پروژه ها از سوی معین های اقتصادی مورد بحث و بررسی قرار خواهند گرفت و نظرات و همچنین پیشنهادات آن ها پیرامون تجربیات موفق خود و انتقال آن به سایر معین ها مطرح می شود.

وی تاکید کرد: معین ها خود داوطلبانه پای کار آمده و با نگاهی جهادگرانه در صدد کمک به توسعه منطقه شان هستند. واسپاری امور به معین های اقتصادی باعث شده تا در این طرح، تصدی‌گری دولت را شاهد نباشیم و گره ها به دست خود مردم گشوده شوند.

دبیر نهاد مردمی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی با اشاره به بعضی از تجارب موفق معین های اقتصادی استان عنوان کرد: آن هایی که در این حوزه توفیقاتی داشته اند، عمدتا از ظرفیت شبکه سازی بهره گرفته اند. بررسی ها نشان می دهد که در بعضی مناطق اقدامات بسیار خوبی از سوی معین ها انجام شده و شمار دیگری نیز در مرحله مطالعات و شناسایی ظرفیت های توسعه ای منطقه خود هستند.

وی تاکید کرد: بررسی های ما در نهاد مردمی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی نیز به صورت مستمر در جریان است و از میزان همکاری دستگاه های متولی با معین های هر منطقه کسب اطلاع می نماییم و نهایتا تمامی داده ها از اقدامات صورت گرفته، پس از استخراج در اختیار استاندار خراسان رضوی قرار می گیرد تا پیشرفت کار و موانع احتمالی بررسی و چاره جویی شوند.

وی ضمن اشاره به گام هایی که هر معین اقتصادی باید تا رسیدن به فاز پایانی اقدامات خود بردارد، متذکر شد: احصاء ظرفیت های موجود هر منطقه و شناسایی مزیت های اقتصادی آن، برررسی وضعیت بخش های تولیدی و صنعتی منطقه و واحدهایی که با ظرفیت محدود مشغول به کار بوده و یا احیانا به طور کلی خط تولید آن ها متوقف است، ایجاد زیرساخت ها و نظام ارتباطی با هدف ارتباط موثر و اعتمادسازی، فراهم نمودن یک شبکه مردمی موثر، ارتباط گیری با معین اصلی و دیگر معین های منطقه ای و... بعضی از اقداماتی است که باید در این مسیر انجام بگیرند.

او در بخش دیگری از این جلسه از معین های اقتصادی خواست تا نشست هایی را با سرمایه گذاران، خبرگان کار، فعالان بخش تولید و ... برگزار کرده و ظرفیت های همکاری این افراد را احصاء نمایند.

لبافی عنوان کرد: در حال حاضر شاهدیم که بعضا یک واحد تولیدی با 30درصد ظرفیت خود فعالیت می کند و این همه در حالی است که اگر برای آن بازاریابی موثری انجام بگیرد و یا به زنجیره تولید بپیوندد، می تواند بهره وری حوزه خود را ارتقا ببخشد.

وی از معین های اقتصادی حاضر در جلسه خواست تا مشکلات و موانع احتمالی پیش رو را با این نهاد در میان بگذارند تا از ظرفیت شورای گفتگو و مراجع ذی صلاح دیگر برای گره گشایی از مشکلات در داخل شهرستان و استان بهره بگیرند.

*ضرورت شناسایی و بارورسازی پتانسیل ها و ظرفیت های هر منطقه

اما در ادامه تریبون در اختیار ایرج نصوحی دهنوی، مدیرعامل فولاد سبزوار و معین اقتصادی شهرستان خوشاب در سخنانی عنوان کرد: برای پیشبرد هرچه بهتر برنامه ها و طرح های توسعه ای مناطق مختلف تحت پوشش معین های اقتصادی، نیازمند الگویی کاربردی هستیم. فولاد سبزوار علاوه بر اشتغال زایی مطلوبی که در منطقه ایجاد کرده است، به واسطه واگذاری زنجیره خدمات عمومی خود به نیروهای بومی، ظرفیت دیگری را نیز در این حوزه ایجاد نموده است.

وی تاکید کرد: در این منطقه چند معین اقتصادی منطقه ای دیگر نیز تعیین شده اند که باید تدبیری صورت گیرد تا اقدامات آن ها، موازی کارانه نبوده و به هدررفت منابع منجر نشود. از این منظر نیازمند ایجاد یک ارتباط موثر میان معین های فعال در این منطقه هستیم.

او بر شناسایی و بارورسازی پتانسیل ها و ظرفیت های هر منطقه تاکید کرد و گفت: البته مشکلاتی در منطقه وجود دارد که امیدواریم با همکاری نهادهای مربوطه و نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی استان حل و فصل شوند.

ابراهیم جدی‌کار، مشاور مدیرعامل فولاد سبزوار نیز در همین رابطه گفت: کشاورزی، دامداری و صنایع کوچک سه ظرفیت منطقه جوین و خوشاب هستند که بخشی از تمرکز برنامه های توسعه ای باید بر این پتانسیل های مهم باشد.

وی حوزه گل های تزئینی را نیز دارای پتانسیل خوب برای تولید و صادرات دانست و بر ضرورت همکاری دستگاه ها و بخش خصوصی جهت تقویت این بخش تاکید کرد.

جدی کار متذکر شد: اعتماد اجتماعی یک سرمایه مهم برای معین هاست و اگر لطمه ببیند مانع بزرگی برای آنها شکل می گیرد؛ پس بعضی حمایت ها و زیرساخت ها باید بیشتر فراهم آیند تا در مسیر اجرای کار با مشکلی مواجه نشویم. اگر مردم به واسطه اعتمادشان به معین اقتصادی پای کار بیایند اما مشکلات بروکراتیک معمول مانع شود، آن وقت این سرمایه اجتماعی ارزشمند از کف خواهد رفت.

علی برغمدی، مدیرعامل مجموعه فرهنگی ورزشی موسسات بنی هاشم برغمد و معین منطقه پیراکوه نیز در ادامه گفت: یکی از تلاش های ما جذب مشارکت آن گروه از اهالی منطقه است که به کلانشهر تهران مهاجرت کرده اند و مایل به مشارکت در امر توسعه سرزمین مادری خود هستند.

وی با اشاره به مهاجرت های فراوانی که به واسطه خشکسالی که طی سال های اخیر در این منطقه رخ داده است، گفت: کاهش جمعیت روستاها یک دغدغه جدی است و اگر زیرساخت های اشتغالی و مسکن فراهم آید، ساکنان پیشین این مناطق اندک اندک به روستای خود بازخواهند گشت و جریان مهاجرت معکوس در منطقه رقم خواهد خورد.

«برغمدی»، نقبی نیز به ظرفیت های گردشگری منطقه زد و گفت: یکی از طرح هایی که مدنظر داشته ایم، ایجاد یک مرکز بوم گردی در این منطقه است و می توان در آن ابزارآلات سنتی کشاورزی و سیمای زیست روستایی را به نمایش درآورد تا بسترساز جذب گردشگران شود.

وی ابراز آمادگی کرد در صورت تخصیص ساختمان دو مدرسه بلاتکلیف و متروکه در این منطقه به معین اقتصادی پیراکوه با شرایط اجاره یا...، مرکز و گلخانه پرورش قارچ و آلوئه ورا در آن ها ایجاد نماید.

معین منطقه پیراکوه به بعضی دیگر از طرح های خود برای این منطقه اشاره کرد و ابراز امیدواری کرد با مشارکت خوب مردم و همراهی مسئولان این طرح ها در اسرع وقت وارد فاز اجرا شوند.

* در مسیر توسعه، ابتدا باید باور مردم ارتقا یابد

غلامرضا سالاری، مدیر شرکت سالار دشت جوین و معین شهرستان جوین نیز از اقدامات خود در راستای شناسایی ظرفیت های موجود در 6روستای مستقر در محدوده تحت پوشش خود گفت و توضیح داد: در گام نخست افراد تحصیلکرده این منطقه را شناسایی کردیم تا از توان آن ها در بخش های مختلف بهره بگیریم. توامان دامداری های مستقر در این حوزه نیز احصاء شد و مراکزی که به دلیل خشکسالی، مسائل مدیریتی و... تعطیل شده بودند، شناسایی گردیدند تا بعدا در قالب پروژه دام سبک پروژه 50راس، بستر احیای آن ها فراهم آید.

وی خاطر نشان کرد: ظرفیت ایجاد یک استخر پرورش ماهی دو منظوره نیز در منطقه فراهم است. همچنین ظرفیت های خوبی در جهت کشت چغندر- کلزا و... در اختیار داریم.

سالاری تاکید کرد: معتقدیم که در مسیر توسعه، ابتدا باید باور مردم ارتقا یابد. همراهی مردم بومی منطقه منوط به جلب اعتماد آن ها و باورمند نمودن ایشان است.

وی خواستار پیگیری جدی تر مشکلات و موانع پیش روی معین های اقتصادی شد.

* از نیازمند پروری پرهیز شود و رویکردها بر توانمندسازی متمرکز شوند

میلاد حکم آبادی، تسهیلگر ناحیه مقاومت بسیج سپاه جوین و نماینده معین اقتصادی منطقه غرب پیراکوه نیز با اشاره به اقدامات انجام شده در این شهرستان، از جمله ایجاد 16 صندوق قرض الحسنه، عنوان کرد: تلاش ما این است بخشی از این خدمات را به منطقه پیراکوه منتقل کنیم اما موانع و مشکلاتی وجود دارد که سیل مهاجرت و تاثیراتش از جمله آن هستند. تمایل داریم ارتباط موثری با معین اصلی و دیگر معین های منطقه ای برقرار کنیم تا در چارچوب پاره ای تعاملات، امور در این منطقه تسهیل شود.

او ادامه داد: بعضی از برنامه های ما شامل ایجاد صندوق قرض الحسنه، احیای قنوات، لوله گذاری از سرچشمه تا مزارع کشاورزی (با هدف مهار هدررفت آب)، ایجاد کارگاه های قالیبافی، خیاطی و... است و در تحقق همه آن ها بر مشارکت مردمی متکی هستیم. باور داریم اگر ظرفیت های خرد در کنار هم جمع شوند، می شود تحول خوبی در معیشت مردم رقم زد.

حکم آبادی، گوشه چشمی داشت به بعضی تجارب گذشته و توضیح داد: متاسفانه بعضی اقدامات ابلاغی دولت به رغم وعده های بیان شده، پیگیری نشده و به ثمر نرسید و به همین واسطه به اعتماد مردم لطمه وارد آمد. نگرش ما این است که از نیازمند پروری پرهیز شود و رویکردها بر توانمندسازی متمرکز شوند.  

* الگوهای موفق معین ها می تواند به سایر بخش ها نیز تسری پیدا کند

علی اکبر لبافی، دبیر نهاد مردمی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی در جمع بندی نکات مطرح شده گفت: حرکتی داوطلبانه آغاز شده است و یک میدان خدمت برای معین های اقتصادی فراهم آمده که نتیجه آن توسعه روستاها و شهرهای دورافتاده است.

وی تاکید کرد: این طرح، یک رویکرد تازه به امر توسعه دارد و قطعا با پیشرفت آن، تجارب بیشتری فراهم آمده و مسیر هموارتر می شود. طبیعتا در آتیه، الگوهای موفق معین ها می تواند به سایر بخش ها نیز تسری پیدا کند.

وی خاطر نشان کرد: پیشنهاد ما این است که معین اصلی با معین های منطقه ای جلساتی را برگزار کند و در چارچوب یک همگرایی موثر، امور با سرعت بیشتری پیگیری شود.

لبافی از معین های اقتصادی حاضر در جلسه خواست تا مشکلات و موانعشان را به این نهاد منتقل نمایند تا پیگیری شود.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی