نیازسنجی پروژه دوگانه ایران و آلمان

معرفی پروژه

اجرای پروژه همکاری آموزش شغلی دوگانه ایران و آلمان با امضا تفاهم نامه ای در اسفند ماه 1396 میان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، بنیاد آموزش و مهارت آلمان(SBH) و سازمان فنی و حرفه ای کشور آغاز شده است و مرحله اول آن به مدت سه سال پیگیری خواهد شد.

هدف اصلی این پروژه، معرفی و ایجاد عناصر آموزش شغلی دوگانه در ایران با کارایی موثر در آموزش مشاغل مورد نیاز صنایع و بنگاه های اقتصادی است. انتظار می رود با تقویت روابط همکاری بین سازمان فنی و حرفه ای، اتاق های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان ها و تشکل های تخصصی نیازهای آموزش شغلی بنگاه های اقتصادی شناخته شوند، برنامه های آموزشی با توجه به نیاز روز صنعت تدوین و در نهایت منجر به بالارفتن سطح مهارتی نیروی کار متخصص در ایران شود.

آشنایی با سیستم آموزش شغلی دوگانه آلمان

این سیستم آموزشی به این علت آموزش دوگانه خوانده می شود که بر دوپایه بنیان شده است، آموزش عملی حرفه در محیط واقعی کار (کارخانه، کارگاه، آزمایشگاه، شرکت و ....)  و آموزش تئوری حرفه در مدارس فنی و حرفه ای. جوانان پس از اتمام مدرسه به صورت موازی آموزش می بینند و در این سیستم آموزشی این فرصت استثنایی را دارند که 3 الی 4 روز در هفته در محیط واقعی کار آموزش ببینند و در کنار آن، 1 الی 2 روز در هفته در مدارس آموزش تئوری مربوطه را فرا گیرند.

محتوای دورس فنی و تئوری کاملا برهم  منطبق هستند و در چهارچوب سیاست های آموزش فنی و حرفه ای تنظیم می شوند و در نهایت پس از برگزاری امتحانات نهایی، مدرک اعطا شده به کارآموزان، مورد تایید دولت، اقتصاد و جامعه است. کارفرمایان چون به طور مستقیم درگیر آموزش کارآموز هستند همواره نیروی کافی در اختیار دارند و مهم تر از آن محتوای دوره آموزش را تا حدودی با توجه به نیازهای شرکت خود تعیین می کنند.

ساز و کار دقیق آموزش دوگانه بدین صورت است که جوانان قبل از شروع به تحصیل یکی از 330 رشته تحصیلی معتبر را انتخاب می کنند. بنگاه های اقتصادی نیز ظرفیت خود را برای پذیرش کارآموز اعلام می کنند و جوانان جویای کار بعد از بررسی، از بنگاه مورد نظر تقاضای دوره آموزشی کرده و در صورت رضایت کارفرما، میان آنها قرارداد منعقد می شود. این قرارداد شامل طول دوره آموزشی، محتوای آموزشی مطابق جدول زمان بندی، کمک هزینه تحصیل(حقوق کارآموز)، حق مرخصی و ... می باشد. بخش عمده مفاد این قرارداد طبق چهارچوب قوانین رسمی دولت تعیین می شوند. این چهارچوب توسط قانون گذار آلمانی که سرمایه گذاری، نظارت و بررسی مدارس فنی و حرفه ای عمومی را بر عهده دارد تعریف می شود. قانون آموزش فنی و حرفه ای همه مواردی را که قبلا در قانون دولت آلمان تعریف شده اند را پوشش می دهد.

در این خصوص قانون گذار با تشکل های تخصصی و اتاق های بازرگانی به طور مستمر رایزنی می کند. در طول آموزش دوگانه هریک از عناصر وظایف خاص خود را دارند. برای مثال تشکل های تخصصی، اتحادیه کارفرمایان و اصناف با همکاری نهادهای دولتی و استانداردهای آموزش حرفه ای را تنظیم می کنند  و هم چنین بر روند دوره آموزشی نظارت دارند. علاوه بر دولت و تشکل های اقتصادی که به عنوان سیاست گذار ایفای نقش می کنند، اتاق های بازرگانی هم در این میان وظیفه مهمی بر عهده دارند. وظیفه آن ها ارائه مشاوره، نظارت، ارزیابی و تایید صلاحیت بنگاه های اقتصادی ارائه کننده دوره آموزش شغلی و کادر آموزشی آن ها است. اتاق بازرگانی هم چنین برگزاری آزمون نهایی را نیز بر عهده دارد.

بررسی سیستم آموزشی شغلی ایران

 در ایران به علت نبود همکاری نظام مند بین اتاق های بازرگانی و سازمان فنی و حرفه ای و هم چنین سازمان فنی و حرفه ای با بنگاه های اقتصادی آموزش های شغلی به جای تقاضا محور بودن عمدتا عرضه محور هستند. این در صورتی است که در آلمان از وظایف اتاق بازرگانی، مدارس آموزش حرفه ای و بنگاه های اقتصادی برنامه های آموزشی تهیه و تدوین می شوند.

عدم به روز رسانی مشاغل و محتوای آموزشی مربوطه مطابق با نیاز صنعت، عدم ترغیب و اطلاع رسانی صحیح به دانش آموزان در انتخاب مشاغل و عدم اقبال عموم به مشاغل فنی حرفه ای از عمده مشکلات سیستم آموزشی در ایران به شمار می روند. به عبارت دیگر نداشتن جایگاه مناسب مشاغل فنی و حرفه ای از نظر درآمد، آینده کاری بیمه و .... باعث شده است که عمدتاً مدرک گرایی عام شرکت افراد در کلاس های آموزشی فنی و حرفه ای باشد.

برای دریافت فایل کامل معرفی پروژه اینجا را کلیک کنید.

تکمیل فرم نیازسنجی پروژه دوگانه ایران و آلمان

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی