توجه ویژه به مهارت آموزی؛ حلقه گمشده بخش خصوصی

توجه ویژه به مهارت آموزی؛ حلقه گمشده بخش خصوصی
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : پنج شنبه ، 22 فروردين 1398

در بازدید نمایندگان موسسه SBH و پروژه آموزش شغلی دوگانه ایران و آلمان از مرکز آموزش تخصصی فنی و حرفه ای شماره یک مشهد مطرح شد

توجه ویژه به مهارت آموزی؛ حلقه گمشده بخش خصوصی

 

نمایندگان موسسه SBH آلمان و پروژه آموزش شغلی دوگانه ایران و آلمان و متولیان مرکز آموزش اتاق بازرگانی خراسان رضوی با حضور در مرکز تخصصی آموزش فنی و حرفه ای شماره یک مشهد به بحث و تبادل نظر در خصوص مهارت آموزی در خراسان رضوی پرداختند.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ سقای خراسانی، معاون آموزش و پژوهش و برنامه ریزی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان در ابتدای این برنامه با اشاره به وجود ۴۳ مرکز ثابت فنی و حرفه ای در این خطه اظهار کرد: خراسان رضوی از آن دست استان‌هایی است که ۱۰ میلیون نفر ساعت در بخش دولتی و ۱۰ میلیون نفر ساعت در بخش خصوصی در حوزه های مختلف صنعت خدمات کشاورزی و فرهنگ و هنر آموزش هایش را ارائه می‌دهد.

وی افزود :۶۰ درصد مخاطبان آموزش های فنی و حرفه ای ما بانوان هستند که به ویژه در حوزه‌های صنایع دستی، زیبایی و خدمات کشاورزی آموزش می‌بینند.

سقای خراسانی به فعالیت ۷ مرکز تخصصی آموزش فنی و حرفه‌ای در استان اشاره و اظهار کرد: در کنار اینها تنها مرکز آموزش دولتی ویژه معلولان در حوزه مهارت آموزی در مشهد فعال است. همچنین دانشگاه علمی کاربردی فنی و حرفه ای در رشته های مهارتی به دانشجویان آموزش می دهد؛ ‌این آموزش های آکادمیک در سطح استان ارائه می شود و در کنار اینها آموزش هایی در دانشگاه آزاد، فردوسی و صنعتی سجاد با مجوز آموزش ارتقاء شایستگی دانشجویان ارائه می شود که شامل آموزش های کوتاه مدت تخصصی حین تحصیل دانشجویان است.

وی مأموریت سازمان فنی و حرفه ای را مهارت‌آموزی برای جویندگان کار و توانمندسازی و افزایش مهارت آنها برای یافتن شغل و نیز آموزش به شاغلان برای ارتقا مهارت های شان و ماندگاری در شغل خود عنوان کرد.

 معاون اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان خاطر نشان کرد: صنعت گران در شهرک های صنعتی و کارخانه های بزرگ به دنبال افرادی هستند که دوره های آموزشی تخصصی را دیده باشند و تقویت رشته های مهارتی در شهرک‌های صنعتی بسیار مهم است.

سپس داوودی، مدیر مرکز تخصصی آموزش فنی و حرفه ای شماره ۱ مشهد به ایراد سخن پرداخت و این مرکز را یکی از بزرگترین مراکز استان با ۲۲ کارگاه و قویترین تجهیزات دانست.

وی افزود: ما در چندین رشته طرح آموزش ۱۸ ماهه را داریم و تاسیسات مکانیک ساختمان، برق صنعتی، فرز تخصصی و اتومکانیک از رشته‌های ۱۸ ماهه این مرکز است و این وجه تمایز ما با سایر مراکز است و امکانات و ظرفیت‌های آموزشی این مرکز تقریباً منحصر به فرد است.

داوودی اظهار کرد: در این مرکز کارورزی دانشجویان کشاورزی با حداقل مدرک لیسانس و فوق لیسانس انجام می شود، ما امکانات گلخانه ای برای انواع کشت ها و امکانات برای انواع جوشکاری‌های تخصصی و مکانیک و مهندسی معکوس را داریم و از سال گذشته رشته پرورش جلبک ها به آموزش های ما اضافه شده است.

مدیر مرکز تخصصی آموزش فنی و حرفه ای شماره ۱ مشهد یادآور شد: هم اکنون یک دهم آموزش های فنی و حرفه ای استان در این مرکز انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون زیر مجموعه عظیمی از صنعت استان در اتاق بازرگانی فعال است و اتاق بازرگانی باید با فنی حرفه ای  برای استفاده از آموزش‌ها در حوزه صنعت تعامل داشته باشد.

*لزوم ایجاد ارتباط سیستماتیک بین فعالان اقتصادی و فنی و حرفه‌ای

در ادامه تریبون در اختیار پیام رشیدی، مدیر مرکز آموزش اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی قرار گرفت. او بر لزوم تدوین برنامه ای برای تبادل اطلاعات بین مرکز آموزش فنی و حرفه ای و صنایع، صنوف و تشکل‌های بخش خصوصی تاکید کرد و گفت: لازم است ارتباط سیستماتیکی بین فعالان بخش خصوصی و فنی و حرفه ای ایجاد شود؛ ما نیازمند برگزاری جلسات متعددی برای معرفی پتانسیل های آموزش فنی و حرفه ای با سرفصل های مشخص برق، مکانیک و غیره هستیم تا فراخوان لازم را به تشکل‌ها و اعضای اتاق و فعالان اقتصادی مراکز معرفی کنیم.

وی افزود: عمده ظرفیت های آموزشی فنی و حرفه‌ای را کسانی اشغال می‌کنند که جویای کار هستند این موضوع اشکالی ندارد اما وقتی آموزش ها مورد تقاضای بخش خصوصی نباشد اشکال وارد است.

رشیدی با مقایسه آمار آموزش‌های فنی وحرفه ای در ایران و آلمان اظهار کرد: آموزش در ایران سه برابر آموزش ها در آلمان است؛ در ایران سالانه یک و نیم میلیون نفر و در آلمان سالانه ۵۰۰ هزار نفر آموزش می‌بینند و این موضوع باید باعث کم شدن اختلاف ما در اقتصاد و بهره‌وری با کشور آلمان باشد در غیر این صورت آموزش ها مورد بخش نیاز بخش خصوصی نبوده است.

 

 وی تاکید کرد: آموزش باید از تقاضای بخش خصوصی نشأت گرفته باشد و ارتباطات بین فنی و حرفه‌ای و صنعت و اتاق بازرگانی باید به طور مداوم باشد تا آموزش مطابق نیاز بخش خصوصی ارائه شود.

مقیدی، مدیر پروژه آموزش شغلی دوگانه ایران و آلمان نیز گفت: امکانات خوبی در حوزه آموزش فنی و حرفه ای در کشور وجود دارد و سازمان های فنی و حرفه ای برخی استان ها، کارگاه ها و مراکز و تجهیزات مطلوبی در اختیار دارند اما در این میان مشکل در حوزه ارتباطات است.

وی افزود: متاسفانه ارتباطات کافی بین بخش خصوصی و فنی و حرفه ای برای استفاده از این آموزش ها و امکانات وجود ندارد.

مقیدی معتقد است ۸۰ درصد امکانات فنی و حرفه‌ای موجود در راستای مهارت افزایی در حوزه صنعت کشور نیست. البته او ذکر این نکته ضروری است که شرکت‌ها باید به مهارت آموزی تخصصی قائل باشند نه سازمان فنی و حرفه ای به تنهایی همانطور که در آلمان سازمان فنی و حرفه ای یک سوم آموزش ها را ارائه می دهد و آموزش اصلی از طریق شرکت باید صورت بگیرد.

وی با اشاره به اینکه آموزش فنی و حرفه ای در ایران برای شرکت ها هزینه ای ندارد، تصریح کرد: چیزی که هزینه نداشته باشد ارزش ندارد همانطور که در آلمان هیچ چیز بدون ارزش نیست و کلاسها با هزینه ای بالا برگزار می‌شوند و به همین دلیل آموزش های کنونی فنی و حرفه ای ایران در مدارس فنی و حرفه‌ای آلمان به صورت تئوری و اندکی عملی برگزار می‌شود اما آموزش‌های اصلی در شرکت‌ها است در غیر این صورت شرکت‌ها از طریق مراکز تخصصی این آموزش‌ها را برای نیروهای خود دریافت می‌کنند.

مدیر پروژه آموزش شغلی دوگانه ایران و آلمان تاکید کرد: شرکت ها باید ارزش این آموزش ها را به خوبی متوجه شوند و نیازهای خود را از طریق تشکلهای خود به اتاق بازرگانی اعلام کنند تا اتاق با در اختیار داشتن بانک اطلاعاتی مناسب برای مبادله این اطلاعات و برگزاری کلاسهای آموزشی با فنی و حرفه‌ای رایزنی کند. البته در پارک علم و فناوری هم شرکت های خوبی برای آموزش مهارتها فعال شده‌اند.

در ادامه، مسئولان حاضر در این برنامه به بازدید از امکانات مرکز آموزش تخصصی فنی و حرفه‌ای شماره یک مشهد پرداختند و از نزدیک کلاسهای تخصصی در کارگاه الکترونیک صنعتی و ابزار دقیق، کارگاه برق صنعتی تخصصی، کارگاه اتوماسیون صنعتی، دپارتمان فناوری های نوین، کارگاه طراحی سیستم های خورشیدی و کارگاه اتوماسیون صنعتی و امکانات موجود در آنها را مشاهده کردند و از توضیحات مربیان این کلاس ها در خصوص آموزش هایی که به متقاضیان ارائه می شود، بهره‌مند شدند.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی