ارائه آموزش های موثر، نقش مهمی در ارتقای بهره وری در بنگاه های تولیدی دارد

ارائه آموزش های موثر، نقش مهمی در ارتقای بهره وری در بنگاه های تولیدی دارد
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : چهارشنبه ، 21 فروردين 1398

سرپرست مرکز آموزش اتاق مشهد مطرح کرد:

ارائه آموزش های موثر، نقش مهمی در ارتقای بهره وری در بنگاه های تولیدی دارد

سرپرست مرکز آموزش اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: ارائه آموزش های موثر و کاربردی، نقش بسیار مهمی در ارتقای بهره وری تولید و ایجاد ارزش افزوده برای جامعه و بنگاه های تولیدی و اقتصادی آن دارد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ پیام رشیدی که در نشست تخصصی آموزش دوگانه شغلی و نیازهای حوزه برق و الکترونیک سخن می گفت، این نکته را نیز یادآور شد که؛« به رغم همه این مزایا، باید توجه داشت که واقف بودن بر این مهم به تنهایی کفایت نمی کند، از این رو بایستی برای احصای نیازهای آموزشی بنگاه های اقتصادی گام های موثری برداشته شود. به طور مثال؛ باید مشخص شود که در چه زمینه هایی با کمبود و خلاء آموزشی مواجه هستیم و بر همین مبنا نیز برنامه ریزی های آموزشی انجام پذیرد.»

وی تفاهمی را که زمستان 96 میان اتاق ایران، سازمان فنی و حرفه ای و بنیان آموزش و مهارت آلمان (SBH) منعقد شد را بخشی از جریانی دانست که الزامات یک سیستم آموزشی موثر را تامین می کنند.

وی ادامه داد: اجرای پایلوت پروژه آموزش دوگانه شغلی ایران و آلمان ماحصل این تفاهم و برنامه ریزی های بعد از آن بود.

رشیدی تاکید کرد: شرکتی که به دنبال ارتقای بهره وری است باید نیازهای آموزشی خود را در فالب یک برنامه ریزی مطلوب احصا کند. برخی بنگاه های اقتصادی صرفا فارغ التحصیل دانشگاه استخدام می کنند و نه مهارت آموز. شاید تفاوت چندانی از لحاظ مهارت بین این دو وجود نداشته باشد و حتی فارغ التحصیل دانشگاه سطح دانش بالاتری نیز داشته باشد اما لزوما از سطح مهارت بالاتری برخوردار نیست.

سرپرست مرکز آموزش اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: بنگاه های اقتصادی می بایست نیازهای آموزشی و مهارتی نیروهای خود را به سازمان فنی و حرفه ای اعلام کنند در مقابل سازمان موظف است براساس آن ظرفیت آموزش های لازم را ارائه دهد.

*لزوم برنامه ریزی جامع برای ارتقای کیفی آموزش های شغلی در ایران

در ادامه، علیرضا مقیدی؛ مدیر پروژه آموزش شغلی دوگانه ایران و آلمان عنوان کرد: موسسه SBH یک بنیاد آموزشی عام المنفعه است که در کشور آلمان فعالیت می کند. در حال حاضر 250 شعبه در آلمان داریم. همچنین موسسه دارای 360 کارگاه آموزشی از مقطع مهدکودک تا دانشگاه در زمینه های مختلف است و علاوه بر آن دارای 15 شرکت زیرمجموعه در زمینه های مختلف شیمی و تکنولوژی و ...  است.

وی پس از ارائه گزارش کوتاهی از روند اجرای پروژه آموزش دوگانه شغلی در ایران، عنوان کرد: در یک سال گذشته تلاش شده است تا به هر طریقی در راستای نهادینه سازی سیستم آموزش دوگانه در سطح ملی اقداماتی انجام گیرد تا از این طریق بتوانیم شرکت های زیادی که نیازهای آموزشی دارند را همراهی کنیم.

 مدیر پروژه آموزش شغلی دوگانه ایران و آلمان عنوان کرد: در سال 1397 تفاهم نامه ای میان اتاق بازرگانی، سازمان فنی و حرفه ای و موسسه انجام گرفت که براساس این تفاهم نامه تکالیف جدیدی مشخص شد. برهمین اساس شورایی شکل گرفت تا همکاری ها به صورت سیستماتیک انجام پذیرد.

وی تصریح کرد: شورای راهبردی در هر استان برحسب نیاز سنجی، ضرورت ها و الزامات آموزشی را معرفی می کند سپس به اتفاق کارشناسان به استان های منتخب سفر می کنیم و پس از ارزیابی امکانات سازمان فنی و حرفه ای هر استان، دوره آموزشی را برای رفع نیاز واقعی فعالان اقتصادی تدارک می بینیم.

مقیدی با تاکید بر اهمیت همفکری و برنامه ریزی در آموزش های ارائه شده به کارآموزان اظهار کرد: ما نباید بر این باور باشیم که همه مسائل آموزشی در اروپا حل و فصل شده است، چرا که این کشور هم مشکلات و مسائل آموزشی خود را دارد که با همفکری و برنامه ریزی های مشخص مشکلات حل و فصل می شود. کیفیت کار و آموزش در آلمان بسیار بالا است. آلمانی ها آموزش مورد نیاز بنگاه های اقتصادی را با برنامه ریزی صحیح در حد نیاز و با کیفیت بالا ارائه می دهند.

 مدیر پروژه آموزش شغلی دوگانه ایران و آلمان عنوان کرد: سازمان فنی و حرفه ای تمام نیازهای تخصصی واحدهای اقتصادی را نمی داند، لذا هر نیاز آموزشی بنگاه اقتصادی را نباید سازمان پاسخگو باشد. در آلمان مسائل تئوری و یک سوم مسائل عملی در مدرسه آموزش داده می شود اما تخصص در شرکت ها منتقل می شود و در ایران نیز باید همین رویکرد و تفکر پیاده سازی شود.

*واگذاری فعالیت ها به بخش خصوصی، سیاست کلی سازمان فنی و حرفه ای است

در ادامه، سیروس نخودچی، رئیس مرکز مهارت های پیشرفته (ارم) اداره کل آموزش فنی و حرفه ای خراسان رضوی عنوان کرد: آموزش ها در رشته برق در سه دسته ساختمان، صنعت و انتقال توزیع تقسیم بندی می شود، در حوزه ساختمان مباحث آموزشی مرتبط با سیم کشی ساختمان و تجهیزات پیچیده ای که در ساختمان نصب می شود همچون سیستم های اعلام حریق، دوربین های مداربسته، آیفون های تصویری و ... آموزش داده می شود.

وی یادآور شد: در بخش صنعت نیز دوره های آموزشی مرتبط با صنایع همچون هوشمندسازی خطوط تولید ارائه می گردد. همچنین در بخش انتقال و توزیع نیز دوره های آموزشی مرتبط با شبکه های هوایی، اجرای کابل و ... تعریف شده است.

نخودچی خاطرنشان کرد: علاوه بر دوره های مهارتی که به صورت کاربردی برگزار می شود، آموزش های تخصصی در قالب نرم افزارهای تخصصی نیز ارائه می گردد.

رئیس مرکز مهارت های پیشرفته (ارم) اداره کل آموزش فنی و حرفه ای خراسان رضوی تصریح کرد: در سال گذشته حدود بیش از 10 میلیون نفر ساعت آموزش در40 مرکز آموزشی دولتی در سطح  اداره کل استان ارائه شده است. البته این آموزش ها صرفا در رشته برق نبوده بلکه در شاخه های مختلفی همچون مکانیک، عمران، بازرگانی، علوم تربیتی و ... را شامل می شده است.

وی عنوان کرد: علاوه بر این، حدود 800 مرکز آموزش آزاد نیز در سطح استان فعالیت دارند که ما از آن ها تحت عنوان آموزشگاه های آزاد فنی و حرفه ای یاد می کنیم.

نخودچی تصریح کرد: سیاست کلی که سازمان فنی و حرفه ای دنبال می کند، واگذاری بخش بیشتری از فعالیت ها به بخش خصوصی است.

رئیس مرکز مهارت های پیشرفته (ارم) اداره کل آموزش فنی و حرفه ای خراسان رضوی خاطرنشان کرد: سازمان فنی و حرفه ای طرح 18 ماهه آموزش در 8 رشته صنعتی را اجرا کرده است البته علاوه براین دوره های کوتاه مدتی نیز برگزار می شود که استانداردهای آن توسط کارشناسان سازمان و کارشناسان مدعو صنعت تعیین می گردد اما استانداردهای کلی مربوط به دهه 70 است.

وی افزود: آموزش های سازمان، طیف متنوعی از مخاطبان را در بر می گیرند. آموزش هایی که در مراکز دولتی در دست اجراست، ویژه کارجویان است. به عبارت دیگر برای افرادی که مهارتی ندارند و تازه وارد حرفه ای می شوند، کاربرد دارد. اما بنگاه های صنعتی نیز نیروهای شاغلی دارند که نیازمند ارتقای مهارت هستند. حال از آن جا که این قشر مهارت های پایه را فرا گرفته و شغل مربوطه را تصدی گری می کنند، جز مسئول آموزش واحد صنعتی و اقتصادی کسی نمی تواند برای احضاء نیازهای آموزشی آن ها اقدام کند. در نتیجه آموزش های ارائه شده برای این طیف باید فراتر از آموزش های ارائه شده مراکز دولتی به کارجویان باشد.

نخودچی ادامه داد: یک سال از راه اندازی سامانه کارورزی زیر مجموعه وزارت تعاون می گذرد که در این سامانه شرکت ها و بنگاه های اقتصادی می توانند نیاز خود را از داخل سامانه انتخاب کنند، این نیرو 6 ماه به عنوان کارورز به صورت رایگان فعالیت می کند. تمامی این کارورزان فارغ تحصیل دانشگاهی هستند که حداکثر 3 سال از دوره فارغ التحصیلی آن ها می گذرد.

وی یادآور شد: حال بعد از گذشت 6 ماه اگر تمایل به استخدام کارورز داشتید می توانید او را به استخدام خود در بیاورید.

*اختلاف زیادی بین نحوه ارتقای مهارت یک کارآموز در ایران و آلمان وجود دارد

مجتبی تعظیمی؛ سرگروه الکترونیک اداره کل آموزش فنی و حرفه ای خراسان رضوی عنوان کرد: تقریبا اختلاف زیادی بین نحوه ارتقا و رشد یک کارآموز در سازمان فنی و حرفه ای ایران با کشوری مانند آلمان وجود دارد. آموزش های دوگانه فرآیند اشتغال را تسریع می کند و موجبات ارتقای علمی را فراهم می سازد اما متاسفانه چنین ظرفیتی هنوز در کشور ما به شکل جامع فراهم نشده است.

وی با تاکید بر نقش بخش خصوصی در کمک به ارتقای این ظرفبت ها، گفت: عمده کارجویان و کارآموزان از این مهم اطلاع ندارند که آموزش ها و تجهیزاتی که سازمان فنی و حرفه ای ارائه می کند، رایگان است متاسفانه اطلاع رسانی ها در این زمینه ضعیف است.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی