9 درس بزرگ کسب و کار که در سال 2017 یاد گرفته ایم

The 9 Biggest Business
Lessons We Learned
In 2017
By Gene Marks2

9 درس بزرگ کسب وکار که در سال2017 یاد گرفتیم

سال آینده فرصت های بیشتری برای یادگیری وجود خواهد داشت. سال2017 سال خوبی برای بسیاری از کسب وکارها، ازجمله حوزه کاری من بود. در این سال توانستم کسب درآمد کنم، چند مشتری تازه پیدا کنم و مهم تر از همه چند درس جدید یاد بگیرم.  در اینجا بخشی از تجربیاتی که[1] در طی دوازده ماه گذشته جمع آوری شده و می تواند به همه ما در سال آینده کمک کند را با شما در میان می گذارم.

  • مراقب باشید

اوه... آنچه در ذهنتان است را بیان نکنید. دهانتان را بسته نگه دارید. سعی کنید از نظر دادن و صحبت در مورد هر چیزی غیر از کسب وکار خودداری کنید. آیا لازم است این نکته را برایتان به صورت کتبی بنویسم؟ ظاهرًا این کار لازم است زیرا برخی از رهبران تجاری مشهور، سیاستمداران و افراد مشهور این کار را انجام نداده اند. البته می دانم اکثریت مردان نحوه رفتار با همکاران زن و کارمندانشان را می دانند؛ اما برای کسانی که این مطلب را نمی دانند ... دست بردارید!

  • اگر آمادگی لازم برای مقابله با بدافزارهای باج گیر را ندارید، خدا به حالتان رحم کند

بدافزارهای باج گیر )باج افزار ) اولین بدافزارهایی هستند که سازندگان آن واقعاً می توانند از آن پول درآورند. شاید به همین دلیل است که این کار تبدیل به صنعتی با درآمد چند میلیارد دلاری در سال شده است و انتظار می رود این روند در سال 2018  افزایش یابد. احتمال آن که شما هم مورد حمله قرار بگیرید زیاد است.  نرم افزار امنیتی خود را به روز کنید. به کارمندان خود آموزش دهید. عضو یکی از سرویس های پشتیبان آنلاین شوید.

 

  • افرادی که در مورد نسل جدید شکایت می کنند، احمق هستند

آنها تنبل هستند! سخت کار نمیکنند! ضعیف هستند! قابل اعتماد نیستند! اَه، بس کنید.  نسل جدید اکنون حدود نیمی از نیروی کار را تشکیل می دهد. مطمئناً، این افراد دارای اولویت های مختلف در مورد تعادل بین کار و زندگی هستند که به نظر من سالم تر است؛ اما تغییر این تعادل به عهده آنها نیست. اگر می خواهید بهترین استعدادها را به شرکت خود جذب کنید، وظیفه این تغییر بر عهده شماست. علاوه بر این، آیا فراموش کرد ه اید که والدین شما نیز در همین سن و سال چنین مطالبی را راجع به شما می گفتند؟ و پدر و مادر آن ها نیز همین کار می کردند؟

  • شارک تنک1 بهترین برنامه تلویزیون برای کسب وکارهای کوچک نیست

در واقع، شارک تنک به هیچ وجه برنامه خوبی نیست. بهترین برنامه «نیتان برای شما2» است که از شبکه کمدی سنترال پخش می شود. این سریال که فصل چهارم آن در حال پخش است درعین حال طنز جالبی نیز دارد. ناتان فیلدر که نمرات «بسیار خوب» را در یکی از کالج های کسب وکار عالی در کانادا کسب کرده است به کسب وکارهای کوچک ایده های بازاریابی ارائه می دهد. برخی از این ایده ها توجه ملی را به خود جلب کرده است. هرگز نام «دام استارباکس3»  «قهرمان با غوحش4»  «جنبش5»   به گوش شما خورده است؟ بله همه این نام ها تقلبی هستند که ناتان ارائه کرده است. مهم تر از همه، این برنامه در قالب هوشمندانۀ خود واقعیت های دشوار مدیریت کسب و کارهای کوچک در قرن 21 و تلاش های  فراوان برای یافتن مشتریان جدید را به تصویر می کشد!

 

  • وقت آن است که به عقب برگشته و دوباره ترمیناتور را تماشا کنید

اول از همه، ترمیناتور فیلمی فو ق العاده با جملات به یادماندنی مانند «برمی گردم و پیشنهادی به او می دهم که نتواند رد کند» است. درست است؛ این جمله احتمالاً از این فیلم نیست ولی در هرحال جمله خوبی بود! مهمتر از همه، ترمیناتور به معنای واقعی کلمه... واقعیت را به ما نشان می دهد! روبات ها، هوش مصنوعی، بات های نرم افزاری، اینها همه امروز به واقعیت پیوسته اند.

مسنجر)پیام رسان)  فیسبوک در سال گذشته بیش از 300 میلیون مبادله تجاری داشته است.  این نرم افزار با بهره گیری از  باتها به مشتریان تجاری خود روشی آسان برای خودکارسازی فعالیت ها و اقدامات و بهبود ارائه خدمات ارائه کرده است. آمازون هر روز بات های جدیدی را به انبارهای خود اضافه  می کند. او ماشین های بدون راننده را در خیابان های شهر آزمایش می کند. اگر در مورد تأثیر این تکنولوژ ی ها بر کسب وکار خود در چند سال آینده فکر نکرد ه اید، پس احتمالاً کسب وکاری در آینده نخواهید داشت.

 

 6-  شرکت های بزرگ واقعاً در حفاظت از اطلاعات خود مشکل دارند

در سال 2017 شاهد افشای اطلاعات از شرکت های بزرگی مانند اوبر، ایکیوئیفکس، یاهو، آربی، کی مارت و... اوه فهرست همچنان اضافه می شود... بودیم.  فراموش نکنید این شرکت ها سالانه میلیون ها دلار در حوزه تکنولوژی پیشرفته و استخدام افراد هوشمندی که کار آن ها صرفاً محافظت از اطلاعات است سرمایه گذاری  می کنند. از زحمات این دوستان ممنونیم، ولی واقعاً چرا...؟

بسیاری از برنامه های کاربردی کسب وکار ما مبتنی بر فضای ابری هستند؛ بنابراین بسیاری از ما ممکن است داده های خود را به وسیله شرکت های بزرگ ارائه دهنده فضاهای ابری از دست بدهیم. ما اغلب به صورت کورکورانه به  آن ها اطمینان می کنیم. آیا این به معنای آن است که دیگر نباید به این شرکت ها اعتماد داشته باشیم؟ این مسئله تفاوتی ایجاد نمی کند.

همه چیز در آینده مبتنی بر فضای ابری خواهد بود. به جای آن بهتر است فرآیند تهیه نسخه پشتیبان از اطلاعات مان را دوباره بررسی کنیم و یک برنامه اقتضایی برای شرایط خاص داشته باشیم. بیمه های سایبری هم می تواند گزینه مناسبی باشد.

1- Shark Tank

2- Nathan for You

3- Dumb Starbucks

4- Petting zoo hero

5- The Movement

 

7-  لپ تاپ من اهمیتی ندارد

مطمعناً فضاهای ابری نقاط ضعفی دارد؛ اما نباید مزایای آن را نیز دست کم گرفت. در هر حال امکان دسترسی به داده ها در هر جا و هر زمان و ترکیب آن با هر دستگاهی وجود دارد.

زمانی به فکر خرید یک لپ تاپ یا رایانه رومیزی جدید بودم سرعتش چقدر باشد؟ چقدر حافظه داشته باشد؟ حجم هارد آن چقدر باشد؟ این مسائل اکنون دیگر اهمیت چندانی ندارد. برای اکثر افراد حوزه کسب و کار مگر اینکه اهل بازی های رایانه ای و یا برنامه های شبکه نتفلیکس باشید یک دستگاه معمولی، مانند کروم بوک یا حتی یک تلفن همراه می تواند نیازهای

آن ها را برآورده کند.

  8- رسانه های اجتماعی رایگان نیستند

در گذشته می توانستید یک صفحه فیس بوک یا توییتر باز کنید، نظرات خود را ارسال کنید، با افراد ارتباط برقرار کنید، طرفداران خود را افزایش دهید و برخی از محصولات را بفروشید؛ ولی دیگر این کار امکا ن پذیر نیست.

میلیاردها نفر از این سرویس ها استفاده می کنند و اگر فکر می کنید شرکت شما فقط به خاطر ارسال یک توئیت جالب، نظرها را جلب خواهد کرد کاملا در اشتباهید. فیس بوک و توییتر در حال حاضر به صورت سهامی عام مدیریت می شوند و سهامداران علاقه ای به تعامل ندارند... آن ها به دنبال سود هستند. این مطلب به این معناست که بدون بهره گیری از تبلیغ، ارتقا و پرداخت هزینه فعالیت در این سایت ها، ایده ها و افکارِ درخشان شما به سرعت حتی بدون یک لایک ناپدید خواهد شد.

9- درنهایت، خوشبینی واقعاً مهم است

اگر از انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته تنها یک نکته یاد گرفته باشیم، این نکته آن است که صِرف صحبت کردن در مورد انجام کاری به اندازه انجام آن برای کسب و کار مفید است.  در سال2017 ، بازار سهام به بالاترین سطح خود رسید، اقتصاد نرخ رشد سریعی داشت، نرخ بیکاری کاهش یافت و اعتماد جامعه کسب و کار به بالاترین سطح خود رسید...

همه این ها به خاطر آن بود که رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد قصد دارد دوباره آمریکا را به قدرتی بزرگ تبدیل کند. البته ما واقعاً قدرت بزرگی نیستیم و هرچند شک دارم که هیچ گاه در طول تاریخ جزء قدرت های بزرگ بوده باشیم؛ اما این مهم نیست. رهبران خوشبین باعث تقویت اعتماد به نفس و ایجاد فرصت ها می شوند، حتی زمانی که کار آن ها تنها ارسال توئیت در توییتر باشد.

دیدید؟! شما نسبت به 12 ماه پیش باهوش تر شده اید. حال تصور کنید اگر بجای خواندن وبلاگ های بی هدف وقت خود را صرف خواندن مجله ساینتیفیک آمریکا می کردید چقدر باهوش تر می شدید!

[1]- 1 این مقاله در ژانویه 2018 در نشریه سایت کارآفرین بارگذاری شده است.

 -2 ستون نویس واشنگتن پست، فوربز، کارآفرین و بسیاری از نشریات و سایت های معتبر کسب وکار

 

--------------------------------

1- Shark Tank
2- Nathan for You
3- Dumb Starbucks
4- Petting zoo hero
5- The Movement

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی