زعفران می‌تواند قطار توسعه کشاورزی خراسان را به حرکت درآورد

زعفران می‌تواند قطار توسعه کشاورزی خراسان را به حرکت درآورد
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : دوشنبه ، 19 آذر 1397

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی:

زعفران می‌تواند قطار توسعه کشاورزی خراسان را به حرکت درآورد

 

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: اگر در توسعه صنایع فرآوری و بسته بندی زعفران نگاه‌ها را وسیع‌تر کنیم و به عنوان پروژه های بزرگ به آنها نگاه کنیم و منابع کشور در این زمینه متمرکز شود، این محصول می‌تواند به مثابه قطار توسعه، بخش کشاورزی خراسان را به حرکت در آورد و بسترساز اتفاقات خوبی در اقتصاد کشاورزی کشور باشد.

به گزارش اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، احمدعلی کیخا به خبرنگار ما در مشهد گفت: کشور ما کشوری خشک با میزان آب محدود و کم است اما در این میان مزیتی چون تنوع اقلیم نیز دارد؛ استان‌هایی مثل خراسان، کرمان، یزد، لرستان و بوشهر در یک محدوده جغرافیایی دارای اقلیم های متنوعی هستند.

وی افزود: در کنار ظرفیت ایجاد شده برای تولید برخی از محصولات از جمله محصولات باغی در خراسان رضوی، کشت زعفران در این استان شرایط ویژه‌ای دارد و این بالاترین ثروت و مزیت در توسعه کشاورزی خراسان است اما متاسفانه با برخوردهای غیرعلمی و بدون برنامه های استراتژی نتوانسته‌ایم از این ظرفیت‌ها به درستی استفاده کنیم.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس خاطرنشان کرد: اگر مدیریت استان خراسان رضوی با همراهی مجلس و دولت بر مگاپروژه‌ای متمرکز شود که تمام روند کاشت، داشت، برداشت و فرآوری زعفران در آن مدنظر قرار گیرد، می‌توان در سال‌های آتی به توسعه اقتصاد کشاورزی در این استان امیدوار بود؛ زیرا این موضوع می‌تواند مقدمه‌ای باشد تا در حوزه سایر محصولات دارای مزیت هم بتوان بهتر عمل کرد.

وی ادامه داد: اگر استراتژی و رویکرد ما در توسعه بخش کشاورزی در این استان به این سمت و سو برود که یک یا دو محصولی که دارای ظرفیت بالقوه‎ای هستند را انتخاب کنیم و همه حمایت ها را ورای رقابت های فردی و منفی و یا منافع خصوصی برآن متمرکز کنیم و منافع ملی را در نظر بگیریم، با اعمال رویکردهای مدیریت آب و خاک می توانیم شاهد تحولات چشمگیری در حوزه توسعه کشاورزی باشیم.

کیخا با بیان اینکه کشاورزان ما خرده پا هستند و با مزرعه های کوچکی که دارند نمی‌توانند فعالیت های بزرگ انجام دهند، تاکید کرد: اگر موضوع را به عنوان یک مگاپروژه ببینیم و صاحبان صنایع و صادرکنندگان برای ایجاد ارزش افزوده گرد یکدیگر جمع شوند، تولید دارای صرفه اقتصادی خواهد بود و اگر پروتکل های تولید را با مشارکت تولیدکنندگان تنظیم کنیم، تولیدکنندگان با هدف نهایی بازارهای مقصد، محصولی با کیفیت با مشخصه هایی که از قبل تعیین شده تولید می‌کنند و این موضوع در به دست آوردن بازارهای جهانی نقشی اثرگذار خواهد داشت.

وی درباره رویکرد مجلس به موضوع کشت فراسرزمینی نیز اظهار کرد: با توجه به محدودیت های آبی در کشور ما این منطقی است که تولید برخی از محصولات آب‌بَر را به کشورهای پیرامونی بسپاریم؛ آیین نامه این موضوع در دولت تصویب شده اما در حوزه اجرا متاسفانه ضعیف عمل شده است.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما در کمیسیون در این خصوص چندین بار جلساتی گذاشته‌ایم و از دولت خواستیم تا گزارشی از عملکرد خود در این زمینه ارائه دهد؛ در مجموع اقداماتی انجام شده اما کافی نیست و ما از این موضوع راضی نیستیم.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی