کشت فراسرزمینی راهی برای تامین محصولات استراتژیک پر‌آب‌بَر

کشت فراسرزمینی راهی برای تامین محصولات استراتژیک پر‌آب‌بَر
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : دوشنبه ، 19 آذر 1397

معاون توسعه بازرگانی و صنایع وزارت جهاد کشاورزی:

کشت فراسرزمینی راهی برای تامین محصولات استراتژیک پر‌آب‌بَر

 

معاون توسعه بازرگانی و صنایع وزارت جهاد کشاورزی گفت: کشت فراسرزمینی راهی برای تامین محصولات پر‌آب‌بر استراتژیک است که به دلیل کم آبی در ایران امکان تولید آن نیست و دولت در این زمینه برنامه هایی دارد.

به گزارش اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، علی‌اکبر مهرفرد در گفتگو با خبرنگار ما در مشهد اظهار کرد: به دلیل کم آبی در ایران، امکان تولید برخی از مصولات مورد نیاز کشور وجود ندارد، محصولاتی چون ذرت علوفه ای در ایران تولید می‌شود اما امکان کشت ذرت دانه‌ای که از مواد اولیه و مهم مرغداران ما محسوب می شود، در سطح گسترده وجود ندارد.

 وی افزود: در موضوع تولید روغن نیز نسبت به میزان مصرف، تولید پایینی داریم و این موضوع در خصوص تولید سویا نیز صدق می‌کند و برای تامین این کالاها نیازمند واردات هستیم. اما براساس آیین‌نامه مصوب دولت، می توانیم با کمک بخش خصوصی و یا هر بخش دیگری که تمایل به تولید این محصولات در سایر کشورها و تعهد ارائه محصولات در کشور خودمان دارند، برای تامین نیازهای کشور اقدام کنیم و در این زمینه از بخش خصوصی حمایت می‌کنیم.

مهرفرد یادآور شد: در حال حاضر افرادی در قزاقستان، اوکراین، برزیل و برخی دیگر از کشورها در این زمینه اقدام کرده و روی برخی از محصولات مورد نیاز ایران در آن کشورها سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

وی در خصوص کشت فراسرزمینی در افغانستان و ترکمنستان به عنوان کشورهای همسایه خراسان گفت: تاکنون اقدام خاصی در این خصوص در این دو کشور اتفاق نیافتاده مگر اینکه در آینده رخ بدهد.

معاون بازرگانی وزیر جهاد کشاورزی در خصوص برنامه دولت برای امنیت غذایی در دوران تحریم نیز گفت: خوشبختانه واردات ما در محصولات و کالاهای مورد نیاز نسبت به سال گذشته کمتر نشده و در برخی موارد بیشتر هم بوده است. بنابراین می‌توان گفت نسبت به دوره پیش از تحریم، کالای کمتری وارد کشور نشده و نیازهای وارداتی تامین شده است.

وی ادامه داد: تنها مشکلی که در مبادلات محصولات کشاورزی وجود دارد، انتقال پول است. در خصوص گرانی محصولات کشاورزی هم کالاهایی که با ارز 4200 تومانی مبادله می‌شود، چون در گذشته با نرخ 3200 تومان مبادله می‌شد، افزایش قیمت داشته است و این منطقی است اما افزایش قیمت ناشی از سوداگری در برخی از نقاط کشور، غیرمنطقی است؛ ما بخش منطقی را می پذیریم و با بخش غیرمنطقی باید به طور نظارتی برخورد کنیم.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی