نایب رئیس شورای ملی زعفران: پیمان سپاری ارزی چیزی جز خودتحریمی نیست

نایب رئیس شورای ملی زعفران: پیمان سپاری ارزی چیزی جز خودتحریمی نیست
نویسنده خبر : تاریخ بارگذاری : سه شنبه ، 24 مهر 1397

نایب رئیس شورای ملی زعفران گفت: پیمان سپاری ارزی چیزی جز خودتحریمی در عرصه بین المللی نیست.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ غلامرضا میری در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: علی رغم اینکه به 47 کشور دنیا صادرات زعفران انجام می گیرد، در عرصه بین المللی دچار خود تحریمی شده ایم، شاهد این مدعا آن است که دولت اجازه صادرات محصولی را که خودمان تولید کردیم را نمی دهد، این در حالی است که سرمایه گذاری کلانی برای تولید این محصول صورت گرفته و جایگاه ما در بازارهای جهانی نباید از دست برود.

وی با اشاره به سخنان ریاست جمهوری افغانستان مبنی بر ممنوعیت وارد زعفران به کشورش تصریح کرد: ممنوعیت ورود زعفران به این کشور موضوع تازه ای نیست و از آن مهم‌تر، این اعلام ممنوعیت واردات زعفران برای کشور ما تهدید محسوبی نمی‌شود.

میری خاطرنشان کرد: ایران سالانه 400 تن زعفران و افغانستان 4 تن زعفران تولید می کند، لذا این گونه ممنوعیت ها هیچ تاثیری بر میزان تولید و صادرات محصول زعفران ما نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه کیفیت زعفران افغانستان در حدی نیست که بخواهد از بی کیفیتی زعفران ما سخن بگوید، تصریح کرد: افغانستان چهار تن تولید و یا هفت هزار هکتار سطح زیر کشت دارد که تمامی این میزان تولید از طریق قاچاق پیاز زعفران از کشور ما انجام گرفته است، لذا باید از قاچاق پیاز زعفران مجدانه جلوگیری شود.

نایب رئیس شورای ملی زعفران با اشاره به محدودیت های موجود برای صادرکنندگان اظهار کرد: در حالی که تحریم ها، صادرکنندگان ما را با محدودیت های بسیاری مواجه کرده اما افغانستان و اسپانیا از حمایت بسیاری از کشورها از جمله آمریکا برخوردارند. به طور مثال کشور اسپانیا از سوی بسیاری از کشورها در شرایط فعلی تامین مالی و تکنولوژیک می شود.

وی عنوان کرد: قاچاق پیاز زعفران به شدت در حال انجام است، لذا انتظار می رود که وزارت جهاد کشاورزی و دستگاه های انتظامی و قضایی بیش ازپیش به این حوزه ورود پیدا کنند.

میری با اشاره به سخنان وزیر کشاورزی مبنی بر اینکه محصولات کشاورزی را نباید پیمان سپاری کرد، یادآور شد: علی رغم تمام نامه نگاری هایی که در خصوص تعهدات ارزی انجام گرفت، تاکنون نتیجه ای حاصل نشده است.

میری با بیان اینکه نوسانات نرخ ارز تاثیرات منفی بر صادرات داشته است، افزود: کاهش نرخ ارز تاثیر منفی بر صادرات داشته در مقابل افزایش نرخ ارز بسترساز قاچاق زعفران بوده، به طوری که کسانی که نیاز به ارز داشتند، به قاچاق زعفران روی آوردند. حال برای جلوگیری از قاچاق زعفران بایستی پیمان سپاری ارزی حذف شود.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی