در دیدار سفرای کشورهای دانمارک، سوئد و نروژ با نایب رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی تاکید شد: تلاش برای تداوم تعاملات تجاری و اقتصادی و عبور از موانع و تحریم‌ها

در دیدار سفرای کشورهای دانمارک، سوئد و نروژ با نایب رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی تاکید شد:  تلاش برای تداوم تعاملات تجاری و اقتصادی و عبور از موانع و تحریم‌ها
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : يک شنبه ، 22 مهر 1397

در دیدار سفرای کشورهای دانمارک، سوئد و نروژ با نایب رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی تاکید شد:

تلاش برای تداوم تعاملات تجاری و اقتصادی و عبور از موانع و تحریم‌ها

 

سفرای کشورهای دانمارک، سوئد و نروژ با نایب رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی دیدار و پیرامون ظرفیت‌های اقتصادی این استان و نقش اتاق بازرگانی در توسعه تعاملات با بخش‌های مختلف اقتصادی این خطه، گفتگو کردند.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ حسین محمودی خراسانی، نایب رئیس اتاق بازرگانی استان در ابتدای این نشست به بخشی از ظرفیت‌های اقتصادی این خطه با مرکزیت شهر مشهد اشاره کرد و گفت: خراسان رضوی، 10درصد جمعیت کشور را در خود جای داده و در حوزه‌هایی همچون صنعت، معدن، کشاورزی و گردشگری دارای پتانسیل‌های ارزشمندی است.

وی زعفران و پسته را دو محصول عمده صادراتی بخش کشاورزی استان عنوان کرد و جایگاه نخست استان در حوزه تولید و صادرات زعفران را مجالی برای توسعه تعاملات تجاری در این بخش دانست.

محمودی گفت: در حال حاضر 6هزار و 200 واحد صنعتی در استان فعال هستند و بخش عمده فعالیت های صنعتی استان در زمینه‌هایی همچون تولید سیمان، نساجی، صنایع تبدیلی بخش کشاورزی، کاشی و سرامیک، صنایع شیمیایی و... می باشد. خراسان رضوی یکی از معدود خطه‌های کشور است که 95درصد صنایع آن به بخش خصوصی تعلق دارد.

ذخایر معدنی استان، محور بعدی بحث نایب رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی بود. او خاطر نشان کرد: در حال حاضر 425معدن در استان فعال هستند و ظرفیت های عظیمی از ذخایر معدنی به ویژه در بخش‌های سنگ آهن، سیلیس، فیروزه و... در استان وجود دارد.

او بخش گردشگری مشهد را که سالانه پذیرایی از 25میلیون زائر است را یکی دیگر از محورهای اقتصادی شهر برشمرد و یادآور شد: گردشگران زیادی چه از استان های دیگر ایران و چه از کشورهای همجوار و مسلمان، به مشهد سفر می‌کنند و این امر، رونق صنعت توریسم را در مشهد منجر شده است.

محمودی همجواری ایران و خطه خراسان رضوی با کشورهای مشترک المنافع(CIS ) و افغانستان را ظرفیت دیگری برشمرد که می تواند به پلی در حوزه تجارت برای شرکای اروپایی تبدل شود و گفت: در واقع ایران دروازه‌ای به بازار عظیم این کشورها به شمار می‌آید و شرکت‌های اروپایی می‌توانند در پیوند و ارتباطی موثر با شرکت‌های ایرانی از این ظرفیت بهره لازم را ببرند.

وی از آمادگی بخش خصوصی و فعالان اقتصادی استان برای تعریف و اجرای پروژه‌های تولیدی مشترک سخن گفت و ادامه داد:اتاق بازرگانی در مقام پارلمان بخش خصوصی می‌تواند نقش موثری را در این رابطه ایفا کند و شرکای مطمئنی را به سرمایه گذاران اروپایی معرفی نماید.

محمودی در ادامه خواستار توسعه تعاملات در بحث توسعه زیرساخت های ارتباطی، خدمات فنی و مهندسی، انرژی و نیروگاهی و به ویژه در حوزه بهره گیری از انرژی های تجدیدپذیر شد و خاطر نشان کرد: یکی از چالش‌های موجود فعالان اقتصادی کشورمان بحث تحریم‌هاست. تلاش ما رسیدن به راهکارهایی برای عبور از این دشواری‌ است. در این راستا به نظر می‌رسد اگر شرکت‌های کوچک و متوسط اروپایی، در چهارچوب مشوق‌های لازم به عرصه اقتصاد ایران وارد شوند، بتوان تعاملات اقتصادی را میان کشورمان و دیگر کشورهای اروپایی تدوام بخشید.

وی تاکید کرد: به هر رو در آینده مشکل تحریم‌ها مرتفع خواهد شد و شرکت‌هایی در ایران ماندگار می‌شوند که در شرایط دشوار کنونی ما را همراهی کنند و در کنارمان بمانند.

نایب رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی با تاکید بر اهمیت توسعه تعاملات رو در رو برای پیشبرد اهداف اقتصادی چهار کشور، بیان کرد: یکی از ابزارهای این جنس تعاملات، برپایی نمایشگاه‌هایی در حوزه های مختلف اقتصادی است. این ظرفیت فراهم است تا فضاهای نمایشگاهی در خراسان رضوی به صورت رایگان در اختیار شرکت ها و هیات های اقتصادی خارجی قرار بگیرد. البته انتظار می رود متقابلا کشورهای دیگر نیز همین ظرفیت‌های مشابهی را در اختیار شرکت ها و تجار ایرانی قرار دهند.

وی خواستار تسهیل رویه‌ها جهت صدور روادید برای تجار ایرانی شد و ابراز امیدواری کرد: ساز و کار مالی که اروپا برای جایگزینی سوئیفت آمریکا پیش بینی می کند، در آتیه نزدیک رونمایی شده و بستر تداوم تبادلات مالی را فراهم آورد.

*سفیر سوئد: در تلاشیم تا فراتر از شرایط ناشی از تحریم‌ها، تعاملاتمان با ایران را دنبال کنیم

در ادامه این دیدار، هلنا سانگلند سفیر سوئد در ایران نیز با تقدیر از میزبانی اتاق بازرگانی مشهد، بیان کرد: ما به دنبال توسعه روابط در بخش های مختلف با ایران هستیم و طبیعی است، در سفرهایی که به نقاط مختلف ایران داشتیم، حتما سری هم به مشهد به عنوان یکی از مهم‌ترین شهرهای ایران بزنیم. در این سفر به دنبال کسب اطلاعات بیشتر از ظرفیت‌‌ها و زیرساخت‌های تجاری مشهد و استان هستیم. بخشی از آنچه که گفته شد، برای ما دارای جذابیت بود و بر غنای اطلاعات ما در خصوص این خطه افزود.

وی با اشاره به دشواری‌های ناشی از خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌ها عنوان کرد: همچنان تاکید داریم که باید به برجام پایبند ماند و مسیر تعاملات اقتصادی را هموار نمود. به هر رو در تلاشیم تا فراتر از شرایط موجود، تعاملاتمان را دنبال کنیم.

سانگلند خاطر نشان کرد: به دنبال توسعه ارتباطات نه فقط در بخش‌های اقتصادی، بلکه در حوزه های سیاسی، فرهنگی و... با ایران هستیم. یک درصد جمعیت سوئد را ایرانی‌تبارها تشکیل می دهند و همین امر پیوند موثری را میان دو کشور شکل می دهد.

سفیر سوئد در تهران ادامه داد: ما در حوزه های مختلفی نظیر شهرهای هوشمند، ICT، بازیافت زباله، مقبله با آلودگی های زیست محیطی، مدیریت بحران آب و... صاحب دانش و تجربه هستیم و در این حوزه‌ها نیز می‌توان روابط را تعمیق بخشید.

وی متذکر شد: مکانیزم مالی اروپا برای همکاری با ایران، در دست توسعه است و امیدواریم تحقق آن به تداوم روابط تجاری و تسهیل در بخش های مختلف کمک کند.

وی با اشاره به سیاست کشورش در حمایت از اقتصاد آزاد، ابراز امیدواری کرد: ایران نیز در آینده به جمع کشورهای WTO (سازمان تجارت جهانی) بپیوندد و سوئد از این مسئله حمایت خواهد کرد.

سانگلند در ادامه از تاثیرات نرخ ارز بر روند فعالیت بخش های اقتصادی پرسید که در پاسخ به وی، محمودی نایب رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: نرخی که در بازار آزاد و در حاشیه خیابان عرضه می شود، تاثیری یک درصدی بر اقتصاد و معیشت مردم دارد و برای مبادلات تجاری، این ارز مورد استفاده قرار نمی گیرد. ساز و کارهای دولت و بانک مرکزی برای تامین ارز مورد نیاز بخش های اقتصادی و تامین کالاهای اساسی مردم باعث شده تا ارز با نرخ مشخصی در اختیار بخش تولید و فعالان اقتصادی قرار بگیرد.

وی همچنین از فعالان اقتصادی و شرکت های اروپایی دعوت کرد تا برای بازدید از ظرفیت های اقتصادی خراسان رضوی به مشهد سفر کنند.

* تقدیر از میزبانی اتاق مشهد و تاکید بر اهمیت توسعه ارتباطات در بخش های مختلف

در بخش دیگری از این نشست «دنی عنان» سفیر دانمارک در سخنانی به موضوع صدور روادید تجاری و ضرورت تسهیل آن اشاره کرد و گفت: در سال های اخیر صدور این روادید با سرعت و تسهیل بیشتری انجام شده و تاخیرات به حداقل رسیده است. البته فعلا ظرفیت حذف روادید و یا صدور روادید فرودگاهی فراهم نیست اما تلاش ما توسعه و بهبود رویه ها در این حوزه بوده است.  وی از تلاش کشورش برای توسعه تعاملات تجاری و اقتصادی با ایران سخن گفت.

اما «لارس نوردرم» سفیر ایران در نروژ نیز به مثابه دیگر همتایان خود با تقدیر از میزبانی اتاق مشهد و تاکید بر توسعه تعاملات در بخش های مختلف به ویژه در حوزه اقتصادی، از تاثیرات تحریم‌های آمریکا بر اقتصاد شهر مشهد پرسید.

در پاسخ به وی، محمودی نایب رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: در 40سال اخیر به خوبی آموخته‌ایم که چگونه با تحریم‌های یکجانبه آمریکا مقابله کنیم و از شرایط دشواری که به واسطه این جنس رویکردها ایجاد  می شود، عبور نماییم. به واسطه همین تجربه مشاهده می کنید که زندگی عادی مردم، به رغم این فشارهای خارجی ادامه دارد. اگرچه تحریم‌ها مشکلاتی را برای واحدهای تولیدی ما رقم زده اما تولیدکنندگان کوشیده‌اند تا روند صادرات و واردات محصولات و مواد اولیه مورد نیاز خود را تداوم ببخشند و در این راه توفیق داشته اند.

وی تاکید کرد: به هر رو، از این تحریم ها نیز عبور خواهیم کرد و شرکایی که در این روزهای دشوار در کنار ما باشند، از فرصت های اقتصادی کشورمان، در آتیه بهره مند خواهند شد.

محمودی اعلام آمادگی کرد: اتاق بازرگانی خراسان رضوی، شرکای مطمئنی را به متقاضیان سرمایه گذاری معرفی خواهد کرد و قوانین ایران نیز ظرفیت های لازم را پیش بینی نموده تا بازگشت سود سرمایه تضمین شود.

فرشید منوچهری، مدیر امور بین‌الملل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان‌رضوی نیز در بخشی از این دیدار با اشاره به توسعه سرمایه گذاری در شهر مشهد طی سنوات گذشته، متذکر شد: اختلاف قیمت ریال در برابر دلار نیز باعت شده تا هزینه سرمایه گذاری در ایران بسیار کمتر از دیگر از کشورها باشد.

وی ادامه داد: توامان، قوانین موجود نیز تضامین لازم را در این حوزه پیش بینی کرده تا سرمایه گذاران خارجی با آسودگی خاطر از بازگشت سودشان به این عرصه وارد شوند.

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی