رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان عنوان کرد: رابطه دو سر بُرد تجارت ایران و افغانستان

رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان عنوان کرد:  رابطه دو سر بُرد تجارت ایران و افغانستان
نویسنده خبر : روابط عمومی تاریخ بارگذاری : چهارشنبه ، 28 شهريور 1397

رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان عنوان کرد:

رابطه دو سر بُرد تجارت ایران و افغانستان

رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان در مشهد گفت: مراودات تجاری ایران و افغانستان تاکنون رابطه ای برد- برد بوده زیرا اگر دوستان افغانستانی می‌توانستند کالایی را از کشور دیگری با قیمت ارزان تری خریداری کنند، آن کالا را از ایران وارد نمی‌کردند.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، محمود سیادت در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: در چند ماه گذشته حجم صادرات ما به افغانستان نسبت به گذشته افزایش داشته که یکی از علل آن، این بوده که با نوسانات ارزی قیمت بسیاری از کالاهای ما برای صادرات توجیه داشت و واردکنندگان افغانستانی و غیرافغانستانی حتی بیش از نیاز معمول شان کالاها را خریداری کردند. اما پیش بینی می‌کنیم، با توجه به محدودیت ها و برابری نرخ ارز در چند ماه آینده ،دیگر آن شتاب را نداشته باشیم.

وی درباره اثرگذاری تحریم ها در روابط تجاری دو کشور گفت: کالاهای ما برای افغانستانی ها تاکنون توجیه داشته و ترجیح می‌دهیم روابط مان با این کشور متاثر از دیگر کشورها نباشد؛ ما معتقدیم این رابطه نزدیک و از نظر فرهنگی و زبانی عمیق است و نباید از دستورات ثالث تبعیت کند.

سیادت خاطرنشان کرد: شاید تحریم ها در آینده بر حجم ترانزیت ما اثر بگذارد؛ چون مقدار کرایه کشتی‌ها به مقاصد بنادر ایران افزایش می‌یابد و ترانزیت ایران ممکن است مقداری گران‌تر شود و این شاید برای دوستان افغانستانی کمی مشکل ایجاد کند اما در دیگر زمینه‌ها کاهش ارزش پول ما به افزایش صادرات منجر شده و در زمینه صدور خدمات فنی و مهندسی برای افغانستانی‌ها و نیز توسعه سرمایه‌گذاری ها برای دو طرف مناسب تر خواهد بود.

وی به جلسه کمیته مشترک دو استان هرات و خراسان رضوی در هفته های گذشته در اتاق بازرگانی مشهد اشاره و اظهار کرد: در این نشست ها، کمیته کاری صنعت، تولید و سرمایه‌گذاری را اضافه کردیم؛ از طرفی با توجه به نبود اطلاعات منسجم افغانستان، فرصت‌های سرمایه‌گذاری در این کشور را با مطالعه جامعی در اتاق مشترک به دست آوردیم و شرایط اقتصادی و سرمایه‌گذاری‌های جدید افغانستان را در قالب یک کتاب مکتوب نمودیم که این برای تشویق دوستان ایرانی ما برای سرمایه گذاری و کار تولیدی مشترک در افغانستان بسیار مناسب است.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی خراسان رضوی درباره سرمایه گذاری افغانستانی ها در استان گفت: شرایطی در افغانستان فراهم است که برخی از سرمایه‌داران ترجیح می‌دهند بخشی از سرمایه خود را در خارج از این کشور هزینه کنند و این موضوع فقط محدود به ایران نیست. البته ما هم پیشنهاد می‌کنیم به علت مشترکاتی که وجود دارد، سرمایه‌گذاران افغانستانی گزینه ایران را در نظر بگیرند و از آن طرف تلاش مان این است که سرمایه‌گذاران افغانستانی را به فعالیت در زمینه‌هایی تشویق نماییم که قابل انتقال به کشور خودشان هم باشد و به طور مثال کار تولیدی‌شان قابل صدور به افغانستان باشد یا تجربه مشترکی فراهم کنند که بتوانند در افغانستان آن را پیاده نمایند.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی