برگزاری کارگاه آموزشی «شیوه های حل و فصل اختلافات تجاری بین المللی»

برگزاری کارگاه آموزشی «شیوه های حل و فصل اختلافات تجاری بین المللی»
نویسنده خبر : مرکز آموزش تاریخ بارگذاری : شنبه ، 10 شهريور 1397

از سوی مرکز آموزش اتاق بازرگانی خراسان رضوی برگزار شد:

کارگاه آموزشی «شیوه های حل و فصل اختلافات تجاری بین المللی»

با حضور فعالان اقتصادی، تجار و وکلای دادگستری

کارگاه آموزشی «شیوه های حل و فصل اختلافات تجاری بین المللی» با حضور جمعی از فعالان اقتصادی به مدت 12 ساعت در مرکز آموزش اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ در این دوره که مدرس آن دکتر «عبدا... خدابخشی»، عضو هيات علمي دانشگاه فردوسي مشهد ، داور مرکز داوری اتاق ایران و عضو کمیسیون حقوقی و داوری کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین المللی(ICC) بود، عنوان شد: اختلافات ناشی از روابط حقوقی «تجار»، یکی از دغدغه‌های آنان در تعاملات بین‌المللی‌شان به شمار می‌آید. پس در این راستا باید راهکاری برای حل سریع این جنس مباحث پیش‌بینی کرد تا توامان از هدر رفت منابع و خسران به فعالیت اقتصادی مذکور نیز جلوگیری شود. در این راستا، آشنایی با داوری و دیگر شیوه های حل وفصل اختلاف برای تجار امر حیاتی محسوب شده و ارتقای اطلاعات مرتبط با این بحث به فعالان حوزه های اقتصادی توصیه می شود. 

در ادامه و در تبیین مسیر پیش‌رو نیز بر این مهم تاکید شد که: «مذاکره، سازش، میانجی گری و داوری از شیوه های رایج حل و فصل اختلاف بین المللی هستند که در این میان، داوری نقش کلیدی و قابل توجهی نسبت به سایر موارد دارد. با این حال مباحث دقیق و ظریفی پیرامون این نهاد وجود دارد که بدون آگاهی از آن، داوری به عرصه خطرناکی تبدیل می شود».

این استاد دانشگاه در بخشی از این کارگاه آموزشی و در توضیح روش «میانجیگری» به این نکته اذعان کرد که: «میانجی گر باید از استقلال کافی برخوردار باشد و مطالبی که طرفین نزد فرد میانجی مطرح می کنند جنبه محرمانه داشته باشد و براین اساس، نباید در فرآیند دادرسی های آتی مورد استناد قرار گیرد».

وی در ارتباط با شیوه‌های کارشناسی نیز عنوان نمود: تمایز «کارشناسی الزام آور» و «داوری»، امر پیچیده ای است و رویه قضایی خاصی در این رابطه نداریم اما می توان همانند رأی داور، قائل به ابطال نظریه کارشناسی الزام آور در فرض اثبات عمد و سوء نیت کارشناس بود».

لازم به ذکر است؛ در مدت برگزاری این دوره، پیرامون مباحثی همچون «مراجع حل اختلاف، سازمان‌های داوری، مقررات داوری بین المللی»، «شیوه های حل و فصل اختلافات در تجارت بین الملل»، «کنوانسیون نیویورک راجع به شناسایی و اجرای آرای داوری خارجی 1958»، «نظام های ملی داوری»، «کارشناسی -داوری - سازش» و... بحث و گفتگو انجام گرفت.

این گزارش حاکیست؛ تعریف و تمایز شیوه های مختلف حل و فصل اختلاف در روابط تجاری بین المللی، تحلیل داوری و  آگاهی از انواع آن و آثار حقوقی هر یک از داوری های مذکور، آسیب های داوری در رویه قضایی ایران و برخی کشورهای دیگر، متون و مقررات ملی و بین المللی در زمینه حل و فصل اختلاف، آشنایی با برخی از مراجع داوری بین المللی و آگاهی از شیوه صدور آرای داوری خارجی و نحوه اجرای آن در کشورهای مختلف از اهداف برگزاری این دوره آموزشی به شمار می آمدند.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی