جیب خالی استان از مالیات 22 واحد بزرگ صنعتی

جیب خالی استان از مالیات 22 واحد بزرگ صنعتی
نویسنده خبر : تاریخ بارگذاری : دوشنبه ، 22 مرداد 1397

خراسان

 

درآمدهای مالیاتی واحدهای صنعتی که در استان فعالیت می‌کنند، چندین سال است به خارج از استان می‌رود. موضوعی که در گزارش هفتم بهمن‌ماه "خراسان رضوی"نیز با تیتر «دود در خراسان، سود در تهران»به آن اشاره شد.اکنون خبر می رسد که استاندار در نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان به این موضوع معترض شده و خواستار بازگشت درآمدهای مالیاتی شرکت‌هایی مانند ایران‌خودرو (که در داخل  استان فعالیت می‌کنند) اما مالیات آن‌ها در خارج از استان پرداخت می‌شود، شده است. موضوعی که سرانجام در بودجه 97 قانونی شد و واحدهای تولیدی هر استانی، موظف شدند مالیاتشان را در همان استان پرداخت کنند. البته بعد از گذشت تقریباً نیمی از سال، هنوز تعداد زیادی از واحدهای تولیدی استان، مالیاتشان از استان خارج می‌شود که  این موضوع باعث شد استاندار در جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان  که شنبه گذشته برگزار شد؛ دوباره به آن معترض شود و به دو دستگاه امور مالیاتی و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مهلت دهد تا مهرماه جلوی خروج مالیات واحدهای فعال تولیدی از استان را بگیرند.

اعتراض استاندار

استاندار بابیان این که هیچ‌کس حق ندارد حساب‌های مالیاتی واحدی را که در این استان فعال است  به تهران ، اصفهان و غیره ببرد، تصریح کرد: مسئول اجرایی شدن این قانون، مدیرکل امور مالیاتی استان است و اگر به مهرماه  برسیم و باز هم واحدی باشد که حساب‌های مالیاتی‌اش به تهران و اصفهان برده  ‌شود، باید رئیس سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان و مدیرکل امور مالیاتی استان پاسخ گو باشند.به گزارش روابط عمومی استانداری ،"علیرضا رشیدیان" در این جلسه با اشاره به طرح موضوع بخشودگی بخشی از بدهی مالیاتی شرکت ایران‌خودروی خراسان، طی این جلسه افزود : وقتی ایران‌خودروی خراسان هم حساب‌های مالیاتی خود را به استان منتقل کرد، آن زمان، برای بخشودگی مالیاتی صحبت خواهیم کرد.وی افزود: این شرکت پارسال 47 درصد افزایش تولید داشته اما از این رشد،  چیزی عاید استان نشده است و این حساب‌ها را به‌جای دیگری می‌برند که این موضوع امروز، دیگر خلاف است.

رشیدیان تصریح کرد : چرا باید این خطه، زحمت این واحدهای تولیدی را داشته باشد و نیروی انسانی و منابع طبیعی و مواد آن‌ها را تأمین کند اما درآمد حاصل از آن در جای دیگری صرف شود که  این ، ظلم به استان و مردم این خطه است.

 وی با اشاره به این که موضوع از سوی استان بارها پیگیری شد و سه نامه با وزیر صنعت ، معدن و تجارت برای انتقال این حساب‌های مالیاتی به استان امضا کردیم؛ اما موضوع،اجرایی نشده و امروز که این موضوع، قانونی شده ، باید به‌طور قطع اجرا و حساب‌های 22 واحد اقتصادی موجود منتقل شود،  افزود : اگر زمانی، بدسلیقگی بوده و موضوع، اجرانشده الان باید "مر" قانون اجرا شود و تمامی این حساب‌ها به استان انتقال یابد و هرکسی تخلف کند، امکان شکایت از این واحدها وجود دارد.

 رشیدیان تصریح کرد : باید حق مردم استان به خود آن‌ها داده شود و هیچ مجموعه و واحدی نمی‌تواند حق این مردم را به‌جای دیگری ببرد و این موضوع را  بارها پیگیری کرده‌ایم و الان که تبدیل به قانون شده، باید مر قانون اجرا شود و سازمان بازرسی هم برای تحقق این امر، به موضوع ورود کند.

 استاندار بابیان این که تمام حساب‌های مالیاتی واحدهای اقتصادی بزرگ فعال در استان باید تا مهرماه به خراسان رضوی منتقل شود،  افزود: باید بر اساس قانون بودجه سال 97 هر فردی که در استان فعالیت اقتصادی می‌کند، عوارض و مالیات خود را نیز به استان منتقل و در همین منطقه پرداخت کند.

اظهارات مدیرکل امور مالیاتی استان

مدیرکل امور مالیاتی استان در واکنش به ضرب الاجل استاندار به "خراسان رضوی" گفت: موضوعی که استاندار مطرح کردند، در راستای اجرای بند(ه) تبصره 6 قانون  بودجه 1397 است که در آن جا مکلف کرده که محل پرداخت مالیات و عوارض ارزش‌افزوده، محل استقرار واحدهای تولیدی است. "یعقوب نژاد" افزود:  با توجه به این ظرفیت، ما از ابتدای سال، واحدهای مالیاتی ذی صلاح  را مکلف کردیم با شرکت‌هایی که کارخانه آن ها در استان ما قرار دارد و مالیات و عوارضشان را در خارج از استان پرداخت می‌کنند، مکاتبه شود و الزام قانون بودجه را به آن‌ها یادآوری کردیم.وی افزود:دربررسی که انجام دادیم 22 واحد تولیدی و معدنی (که  شرکت ایران‌خودرو یکی از همین واحدهاست)، محل استقرارشان در استان خراسان رضوی است؛ اما مالیات و عوارض شان در دیگر استان‌ها پرداخت می‌شود که این موضوع هم از طریق مکاتبه و هم به‌صورت حضوری به این واحدها اعلام‌شده اما  تاکنون این مهم محقق نشده است و شرکت ایران‌خودرو نیز به ما اعلام کرده که موضوع در تهران پیگیری شده و بخش دفتری آن‌ها در تهران _که با واحد متناظر در تهران مشورت کرده‌ -گفته است‌ مالیات این شرکت باید در تهران پرداخت شود!

مکاتبه و پیگیری مجدد

"یعقوب نژاد"  با تأکید بر قانونی بودن دستور استاندار گفت: پیرو دستور جناب استاندار، مکاتبه دیگری با رئیس سازمان امور مالیاتی کشور انجام دادیم که این دستور و الزام قانونی را یادآوری کنند تا کسانی که مشمول قانون بودجه می‌شوند در هرجایی که مستقر هستند؛ در همان‌جا مالیات خودشان را پرداخت کنند. مکاتبه دیگری نیز  با شرکت ایران‌خودرو انجام شد و الزامات قانون بودجه را دوباره به آن‌ها یادآوری کردیم. وی  همچنین به خبرنگار ما  گفت: از آن جا ‌که شرکت ایران‌خودرو در استان مستقر است؛ تکلیف دارند مالیات بر عوارض شماره‌گذاری خودرو را در استان پرداخت کنند که تاکنون این امر   محقق نشده است.

مدیرکل امور مالیاتی استان بابیان این که خروج مالیات این 22 واحد از استان، تخلف از قانون بودجه 97 است؛ در خصوص میزان مالیاتی که این 22 واحد باید در استان پرداخت کنند ولی از استان خارج می‌شود، گفت: به دلیل این که این مالیات در استان پرداخت نمی‌شد، برآورد دقیقی از رقم تاکنون انجام‌نشده است و درواقع، باید امسال  این واحدها مالیاتشان را در استان پرداخت کنند تا ببینیم چه ظرفیتی از درآمدهای مالیاتی از استان خارج می‌شده است اما با توجه به این که میزان درآمد مالیاتی استان در بودجه 97 3 هزار و 100 میلیارد تومان مصوب شده ، می‌توان گفت مالیات حاصل از فعالیت این 22 واحد که از استان خارج می‌شود، بیش از 10 درصد درآمدهای مالیاتی استان را پوشش می دهد.

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی