رئیس اتاق بازرگانی ایران خواستار اشد مجازات برای متخلفان ارزی هستیم

نویسنده خبر : تاریخ بارگذاری : شنبه ، 20 مرداد 1397

خراسان:

 

 

 رئیس پارلمان بخش خصوصی کشور گفت: خواستار اشد مجازات برای هرکسی هستیم که در بحث واردات با دلار 4200 تومانی تخلفی کرده باشد. به گزارش «خراسان رضوی»، غلامحسین شافعی روز پنج شنبه در نشستی که در اتاق بازرگانی مشهد برگزارشد، در پاسخ به سؤال خبرنگار ما درباره موضع اتاق بازرگانی ایران در خصوص تخلفات ارزی صورت گرفته با کارت‌های بازرگانی گفت: اتاق ایران از همان ابتدا طی نامه‌ای به رئیس‌جمهور خواستار آن شده بود که دلار 4200 تومانی فقط به کالاهای اساسی و دارو اختصاص یابد اما دولت گفت ما ارز داریم و می‌توانیم آن را پوشش دهیم. وی افزود: نقطه اشتباه تصمیم همین‌جا بود که گفتند هرکسی می‌تواند ارز بگیرد، برخی ارز گرفتند و وارداتی انجام ندادند، این‌ها معلوم است که از همان ابتدا قصد و غرضی داشتند و با کسانی که کالا وارد کرده‌اند، تفاوت دارند. رئیس پارلمان بخش خصوصی کشور تأکید کرد: حتماً هرکسی تخلفی کرده است باید به اشد مجازات برسد و ما هم خواستار آن هستیم به این قضیه هرچه زودتر رسیدگی شود. وی تصریح کرد: در خصوص کارت‌های بازرگانی، اتاق بازرگانی مشهد بررسی‌هایی انجام داده و نتایج آن را به اتاق ایران و سازمان بازرسی ارائه کرده است بنابراین آن‌هایی که به‌منظور سوءاستفاده از شرایط اقتصادی کشور دست به این اقدامات زده‌اند، باید هرچه سریع‌تر و جدی‌تر بازخواست شوند. وی در پاسخ به این سوال که چند درصد تخلفات صورت گرفته را فعالان بخش خصوصی انجام داده‌اند، گفت: ما بارها از بانک مرکزی خواستیم کسانی راکه ارز 4200 تومانی گرفته‌اند، یا اعلام عمومی بکنند یا در اختیار اتاق بازرگانی قرار دهند. بر اساس آن چه منتشرشده، حتماً شرکت‌های بزرگی که خصوصی هم نیستند سهم بیشتری داشته‌اند اما در خصوص درصد، فعلاً نمی‌توانم اظهارنظری  بکنم. وی به تلاطم های بازار ارز در ماه‌های گذشته اشاره کرد و با اشتباه خواندن رویکردهای ارزی دولت در فروردین ماه امسال، گفت: در این خصوص نظرخواهی و مشورتی با بخش خصوصی و فعالان اقتصادی انجام   نشد. ما از طرق مختلف آرای بخش خصوصی را به اطلاع دولت رساندیم اما متاسفانه زمانی غلط بودن این رویکردها درک شد که خسران‌های فراوانی وارد آمده و منابع زیادی تلف شده بود. 

نقدینگی کشور باید مدیریت شود

شافعی در ادامه ،بزرگ ترین مشکل اقتصادی کشور را میزان بالای نقدینگی دانست که حدود 1500 میلیارد تومان برآورد شده  و در حال رشد است و افزود: اگر این سیل سنگین نقدینگی مهار نشود، راه به جایی نخواهیم برد و اقدامات دیگرمان به مثابه مشت کوبیدن بر سندان است.

استفاده از ارزهای خانگی به نفع اقتصاد، به شرط جلب اعتماد مردم

رئیس اتاق بازرگانی ایران، به یکی از پیشنهادهای قدیمی پارلمان بخش خصوصی به دولت اشاره کرد و گفت: بیش از دو سال پیش، به پیشنهاد یکی از فعالان اقتصادی، موضوع استفاده بهینه از ارزهای خانگی را با دولت در میان گذاشتیم، اقدامی که به اتکای اعتماد مردم به دولت شکل می گیرد. وی افزود: در این چارچوب، بانک‌ها با نرخ درصد سود مشخصی، ارز مذکور را از مردم دریافت می کنند و به ازای آن بهره مشخصی در اختیار بخش تولید می گذارند تا با آن، مواد اولیه خریداری و وارد کند البته همه این ها منوط به ثبات بیشتر نرخ ارز و جلب اعتماد جامعه است. در آن برهه با این پیشنهاد مخالفت شد و مسئولان بهانه هایی آوردند اما خوشبختانه در بسته ارزی رئیس جدید بانک مرکزی، این موضوع وجود دارد. وی تاکید کرد: تحقق این موضوع می تواند رونق مثبتی را به نفع بخش های مولد ایجاد کند.

تولید را معتاد حمایت کردیم

شافعی تصریح کرد: هیچ مسئولی نیست که نگوید اولویت نخست کشور، حوزه تولید است. در این زمینه حرف های زیادی بیان و تاکیدات فراوانی شده و حتی اقداماتی هم انجام پذیرفته اما به واقع، نتیجه ملموسی حاصل نشده است. دلیل این مسئله، بی توجهی به ریشه هاست.

وی افزود: در این مدت باید بستری شکل می گرفت تا فعالیت در بخش های مولد جذابیت داشته باشد و افراد با رغبت و اشتیاق به این عرصه ورود کنند اما متاسفانه سودآوری و جذابیت بخش های غیرمولد، سرمایه های اقتصادی کشور ما را به این سمت و سو سوق داده است، برای مثال اگر کسی فروردین امسال ارز فراوان خریده باشد و حالا بفروشد، به اندازه سال ها کار یک کارخانه سود کرده است.

وی رویه های موجود در حمایت از بخش تولید و صنایع را اشتباه و ناکارآمد دانست و اذعان کرد: حمایت از تولید باید هدفمند، کاهنده و دارای بازه زمانی مشخص باشد، نتیجه این رویه، رقابتی شدن بخش تولید خواهد بود که متاسفانه اقدامات صورت گرفته در این باره به گونه ای بود که بخش تولید ما معتاد و وابسته به حمایت ها شده است.

شافعی در پاسخ به سوالی در خصوص تلاش ها برای جوان سازی بدنه دولت و تاکید کارشناسان بر تغییر در کابینه، گفت: فعالان اقتصادی از حرکت به سمت احسن در انتخاب افراد و اولویت دادن به جوان گرایی استقبال می کنند البته باور داریم تا بدنه اقتصاد اصلاح نشود، تغییر افراد در پست های اقتصادی، گرهی را نخواهد گشود.

رئیس اتاق بازرگانی ایران همچنین به ظرفیت موجود در بازار کشورهای همسایه پرداخت و گفت: در شرایط موجود ضرورت دارد تعاملات اقتصادی ما با کشورهای همسایه تقویت شود، این بحث در چارچوب دیپلماسی اقتصادی کشورمان، به عنوان یکی از راهکارهای عمده در مواجهه با تحریم ها، مدنظر قرار می گیرد. توسعه پیمان های پولی منطقه ای باید گام دیگر در این عرصه باشد. شافعی یادآور شد: هم اکنون بیشتر صادرات ما در حوزه کالاهای سنتی یا در چارچوب خام فروشی انجام می شود، در این میان، سهم کالاهای صنعتی ساخت داخل، اندک است که اگر تصمیم به تقویت صادرات داریم، باید به سراغ کالاهای تولید داخل برویم.

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی