ضرورت همراهی تامین اجتماعی با بنگاههای اقتصادی در شرایط موجود اقتصادی

ضرورت همراهی تامین اجتماعی با بنگاههای اقتصادی در شرایط موجود اقتصادی
نویسنده خبر : تاریخ بارگذاری : سه شنبه ، 26 تير 1397

رئیس دبیرخانه کمیته استانی بند(ب) ماده 12 احکام دائمی توسعه در ابتدای نشست این جلسه که با حضور تنی چند از فعالان اقتصادی مشاورین اتاق و مسئولان تامین اجتماعی تشکیل گردید گفت : شرایط موجوداقتصادی ایجاب میکند تا دستگاه های خدمات رسان با درک وضعیت موجود بنگاه ها از هرکوششی برای رفع مشکلات این واحدها دریغ ننمایند . لبافی تاکید کرد توجه به پایداری و توسعه بنگاه ها موجبات احیاء صندوق های بیمه ای و مالیاتی می شود و لذا ضرورت دارد درهرتصمیمی و یا تفسیری همواره به بنگاه های اقتصادی نگاه مهربانانه داشته باشیم .

*ضرورت تعریف منابع پایداری برای صندوق تامین اجتماعی

رئیس دبیرخانه کمیته استانی بند (ب) ماده 12 با اشاره به اینکه مسائل مربوط به حوزه تامین اجتماعی بسیار مهم و ضروری است، عنوان کرد: از آن جا که 50 درصد از شاغلان استان و کشور تحت شمول این سازمان هستند و از خدمات تامین اجتماعی استفاده می کنند، رسیدگی به مشکلات و گره های قانونی در این حوزه بسیار مهم و ضروری است.

لبافی به چالش تامین مالی صندوق‌های بیمه‌ای اشاره و خاطرنشان کرد: تامین منابع پایدار برای صندوق های بیمه ای و مالیاتی مستلزم توجه به بنگاه های اقتصادی و رفع مشکلات کارگاهها و کارخانه ها بعنوان بیمه پردازان و مالیات پردازان است .

وی یادآور شد: مهم ترین صندوق بیمه ای کشور، صندوق تامین اجتماعی است، چرا که افراد تحت پوشش آن نسبت به صندوق های دیگر بیشتر است و حوزه فعالیت آن نیز گسترده‌تر و اثرگذارتر است. از این رو باید با نگاهی همه جانبه، مسائل مربوط به این صندوق را پیگیری شود.

لبافی با اشاره به اینکه فعالان اقتصادی و بخش خصوصی تمایل دارند، مسائل و مشکلات حوزه مذکور در سطح استان را حل و فصل کنند و در این راستا خود پیشگام شده‌اند، اظهار داشت:متاسفانه در شرایط عادی قرار نداریم که بتوانیم مشکلات‌مان را با قوانین عادی برطرف کنیم ، شرایط خاص قوانین ومقررات خاص خود می خواهد .

لبافی اظهار کرد: به دلیل وجود همین شرایط متفاوت، باید از طریق مذاکره و گفتگو، نسبت به رفع موانع کسب و کار اقدام کنیم تا در صورت وجود اختلاف نظر، شفاف سازی های لازم انجام گیرد و چرخ صنعت همچنان بچرخد.

*چالش های فعالان اقتصادی با تامین اجتماعی

در ادامه این جلسه، سید رحیم کابلی، مشاور اتاق بازرگانی در حوزه تامین اجتماعی با بیان بر اینکه مسائل و مشکلات پیش روی بخش خصوصی بایستی قبل از آن که حاد شود، مورد بررسی و حل و فصل قرار گیرد، عنوان کرد: علی رغم تاکید و صراحت نامه شماره 12989. 1395 و 96.161به تاریخ 18فروردین 96 از سوی مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی خطاب به هیات های تشخیص مطالبات مبنی بر اینکه خرید قطعات، خرید لوازم، مصالح، تجهیزات و ابزارآلات، خرید تابلو برق، خرید ماشین آلات و ... مشمول حق بیمه نیست اما هم موسسه حسابرسی تامین اجتماعی این قبیل خریدها را مشمول حق بیمه دانسته و هم هیات های تشخیص مطالبات اقدام به تعیین درصدی به عنوان هزینه های بالاسری و اخذ بیمه از خریدهای مذکور می نمایند که کاملا برخلاف نامه و دستور مدیرعامل سازمان است.

وی ادامه داد: البته ناگفته نماند اصولا حق بیمه های اخذ شده از کارفرمایان بایستی برای کارگر ایجاد سابقه کند تا وی بتواند از این ظرفیت در زمان بازنشستگی، ازکارافتادگی و ... استفاده نماید ولی عملا هیچ سابقه ای برای کارگر ایجاد نمی شود.

کابلی یادآور شد: علی رغم اینکه در یک سری از قراردادها هزینه خرید و هزینه ارزش افزوده ایجاد شده بر کالا کاملا تفکیک شده اما سازمان تامین اجتماعی این دو حوزه را در خصوص اخذ حق بیمه تفکیک نمی کند.

مشاور اتاق بازرگانی در حوزه تامین اجتماعی با تاکید بر اینکه اگر کارفرمایی دچار تخلف شود باید با آن برخورد قاطعی صورت گیرد، عنوان کرد: سوء استفاده‌های یک یا چند کارفرمای متخلف را نبایستی به تمامی کارفرمایان و فعالان اقتصادی تعمیم داد.

*سازمان تامین اجتماعی مساعدت کامل نسبت به فعالیت‌های بخش خصوصی دارد

در بخش دیگری از نشست، حسین عاکفی؛ رئیس اداره بازرسی دفاتر قانونی سازمان تامین اجتماعی خراسان رضوی عنوان کرد: هر عملی که نیاز به انجام کار اضافی و ایجاد ارزش افزوده داشته باشد، تحت شمول حق بیمه قرار می گیرد، به طور مثال خرید همراه با نصب و راه اندازی یک دستگاه به معنای ایجاد ارزش افزوده است و مشمول دریافت حق بیمه خواهد بود. در حالی که تهیه خط تولید، تابلوی برق و... اگر چنانچه خرید صرف باشد مشمول دریافت حق بیمه نخواهد بود.

وی ادامه داد: بنابراین اگر کارگری بر روی کالایی ارزش افزوده ایجاد کند، مشمول حق بیمه خواهد شد اما اگر صرف خرید صورت گیرد و ارزش افزوده به واسطه کالای خریداری شده ایجاد نشود، معاف از پرداخت حق بیمه خواهد بود.

این مقام مسئول یادآور شد: سازمان تامین اجتماعی به دنبال سهم اضافه نیست و هر اقدامی که سازمان تحت هر شرایطی انجام می دهد، برابر با دستورات و قوانین موجود است.

عاکفی افزود: سازمان تامین اجتماعی با بخش خصوصی مساعدت کامل را دارد اما نباید از این مهم غافل شد که شرایط فعلی، متاثر از نابسامانی‌های کلی در عرصه اقتصاد است و کارفرمایان نیز مجبور هستند در شرایط سخت و به هر دلیل، از هزینه هایشان بکاهند، در این راستا سازمان تامین اجتماعی در حد اختیارات خود با کارفرمایان همراهی لازم را صورت می دهد.

این گزارش حاکیست؛ مقرر شد پس از جمع بندی های بیشتر، این مباحث در سطوح بالاتر پیگیری شود و مطالبات بخش خصوصی تا حد امکان تامین گردد.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی