گشایش اعتبارات ارزی درخراسان رضوی، پایین‌تر از میانگین کشوری

نویسنده خبر : تاریخ بارگذاری : دوشنبه ، 11 تير 1397

دنیای اقتصاد، زهرا صفدری- نشست مشترک کمیسیونهای تجارت و صنعت اتاق بازرگانی خراسان رضوی با هدف بررسی مشکلات ناشی از اجرای بخشنامه ارزی در این حوزه ها و نیز وضعیت واگنهای صادراتی استان برگزار شد.

رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی خراسان رضوی در این جلسه با بیان اینکه گشایش اعتبار در استان ما نسبت به میانگین کشوری بسیار پایین است، گفت: از رئیس اتاق بازرگانی خواسته ایم مشخص کند کسانی که ارزها را دریافت کرده اند، در چه حوزه ای فعال بوده اند و اینکه آیا در حوزه تولید کار می کنند یا خیر؟

محمدحسین روشنک با اشاره به تبعات ناشی از تصمیم گیری ارزی دولت اظهار کرد: هر اقدامی که بدون مطالعه انجام شود مشکلات بعدی مانند رانت را به دنبال دارد. به عنوان یک فعال اقتصادی معتقدم دولت باید تیم اقتصادی خود را هر چه سریع تر ترمیم کند. ما به تولید، تجارت و فعالیت اقتصادی خود علاقه داریم اما قبل از همه این ها امنیت و حیثیت کشورمان را دوست داریم.

وی با اشاره به صادرات و واردات با کارت یک‌بار مصرف بازرگانی به عنوانیکی از تبعات بخشنامه ارزی در کشور تصریح کرد: ما در استان خراسان رضوی چیزی به اسم کارت بازرگانی یک بار مصرف نداریم. امروز کارت های بازرگانی به عنوان کارت اجاره ای وجود دارد بدین معنی که در یک استان فردی کارت بازرگانی گرفته و آن را به صادرکننده و واردکننده دیگری می دهد و صادرات و واردات به اسم آن کارت انجام می شود البته تاکنون برای صادرات از این کارت ها استفاده نمی شد اما الان برای هر دو بخش استفاده می شود و کسی که کارتش را در اختیار گذاشته، پذیرفته که تعهدات بعدی را به عهده بگیرد. با همه این ها خوشبختانه در سطح گمرکات کشور، کارت اجاره ای یا یک بار مصرف که از حوزه اتاق بازرگانی استان ما صادر شده باشد یا وجود ندارد و یا بسیار اندک است.

صنایع پتروشیمی نباید مواد اولیه را صادر کنند

روشنک در خصوص مشکلات ناشی از مصوبه ارزی گفت: اولین درخواست ما از دولت این است که بنگاه های اقتصادی دولتی و خصولتی که در صنایع بالادستی فعالند را تحت کنترل بگیرد. این موضوع چند نکته دارد؛ نخست اینکه صنایع پتروشیمی ما در اختیار دولت است و مواد اولیه را به ارزانی از دولت می گیرند و نباید این مواد را صادر کنند. این موضوع درباره صنعت خودرو و فولاد هم صدق می کند زیرا در اختیار دولت هستند و حمایت های لازم را در این رابطه دریافت می کنند.

وی یادآور شد: اولین قدم باید توسط دولت برداشته شود زیرا بخش خصوصی تنها 20 درصد صادرات را انجام می دهد و مجموع تولیدکنندگان بخش خصوصی 18 تا 19 درصد تولید کشور را برعهده دارند و 81 درصد تولیدات در اختیار شرکت های دولتی، خصولتی یا وابسته به دولت است. از طرفی صنایع بخش خصوصی پایین دستی و مصرف کننده مواد اولیه صنایع بالادستی اند. در خراسان مشکلات مذکور از همه جا بیشتر است چون از وجود صنایع خصولتی و دولتی بسیار کم برخورداریم.

 

حذف برخی از کارخانه ها از چرخه تولید به دنبال مصوبه ارزی

امیرمهدی مرادی، دبیر کمیسیون صنعت نیز اظهار کرد: بسیاری از صادرات ما در گذشته به صورت تکمیل شده انجام می گرفت اما در حال حاضر با سیاست ارزی دولت، بخشی از صادرات به سمت خروج مواد اولیه پیش رفته و این اتفاق به معنای از میان رفتن زنجیره تولید خواهد بود. صادرات مواد اولیه که باید عملا در بخش تولید استفاده شوند، با کارت های اجاره ای انجام می گیرد؛ به این ترتیب یک یا دو کارخانه از چرخه تولید حذف می شوند و کارخانه دیگری محصول نیم ساخته را با دلار 4200 تومان از ترکیه وارد می کند. بنابراین برخی از صنایع از توجیه اقتصادی خارج شده و کارگران آن ها بیکار می شوند.

 عبور 1829 واگن صادراتی از مرز سرخس

غلامرضا آرمیون نژاد، رئیس اداره بازرگانی و بازاریابی راه آهن خراسان نیز در تشریح وضعیت واگن های صادراتی استان گفت: در سه ماهه اول امسال هزار و 829 دستگاه واگن با تناژ 109 هزار تن کالای صادراتی، برای عبور از مرز ریلی سرخس داشتیم که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 5 درصد کاهش داشته است؛ از مجموع واگن های صادراتی یک سوم آن‌ها به صادرات سیمان اختصاص یافته است. در حال حاضر بازار بسیار خوبی برای صدور سیمان به کشور ازبکستان ایجاد شده و باید از این فرصت استفاده کنیم.

وی افزود: از ابتدای امسال 302 واگن امدادی وارد کشور کردیم که 83 درصد این مقدار متعلق به راه آهن خراسان بوده و عمدتا به واگن های سیمان اختصاص یافته است؛ برای برخی از واگن های ترکمنستان که مجوز سیر نداشته نیز با راه آهن ازبکستان مذاکره کردیم تا برای حمل سیمان مورد نیازشان مجوز را دریافت کنیم و به همین دلیل ناچاریم واگن ها را برای حمل سیمان اختصاص دهیم. در حال حاضر در بحث واگن برای صادرات کمبود داریم؛ اگر واگن ها را به کالاهای غیر سیمانی اختصاص دهیم مشکلی نداریم اما اگر 30 درصد واگن ها را به سیمان اختصاص دهیم، کمبودها خودش را نشان خواهد داد.

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی