رشد 3.7 درصدی اقتصاد در سال 96

نویسنده خبر : تاریخ بارگذاری : يک شنبه ، 27 خرداد 1397
آمار مشابه و همزمان بانک مرکزی و مرکز آمار از رشد اقتصادی سال گذشته منتشر شد
رشد 3.7 درصدی اقتصاد در سال 96

مرکز آمار ایران و بانک مرکزی در اقدامی کم سابقه، رشد اقتصادی کشور در سال ۹۶ را 3.7 درصد اعلام کردند.
در حالی که مرکز آمار ایران و بانک مرکزی عموما آمار متفاوتی از شاخص های کلان اقتصادی به ویژه رشد اقتصادی ارائه می دهند اما این دو نهاد به تازگی برآورد یکسانی از میزان رشد اقتصادی کشور در سال 96 داشته اند. به گزارش خبرگزاری تسنیم، مرکز آمار ایران اعلام کرد: نرخ رشد محصول ناخالص داخلی ایران با نفت (به قیمت بازار) در سال ١٣٩٦، 3.7 درصد و رشد بدون نفت هم 4.3 درصد بوده است.نتایج مذکور حاکی است رشته فعالیت های گروه کشاورزی یک درصد، گروه صنعت (شامل استخراج نفت خام و گاز طبیعی، دیگر معادن، صنعت، انرژی و ساختمان) 1.6 و فعالیت های گروه خدمات 6.8  درصد رشد داشته است.از سوی دیگر بانک مرکزی هم اعلام کرد: تولید ناخالص داخلی کشور به قیمت پایه و به قیمت های ثابت سال 1390 در سال 1396 نسبت به سال 1395 به میزان 3.7 درصد افزایش یافته است.با این حال این بانک، نرخ رشد اقتصادی بدون نفت کشور در سال 96 را 4.6 درصد اعلام کرده است که از رقم مشابه در گزارش مرکز آمار، 0.3 درصد بیشتر است. بر اساس برآورد بانک مرکزی برای سال 96، گروه کشاورزی رشد 3.2 درصدی، گروه نفت رشد 0.9 درصدی و گروه صنایع و معادن رشد 5.1 درصدی را تجربه کرده‌اند. گفتنی است رشد گروه خدمات در سال قبل حدود 4.4 درصد بوده است.
سه فصل رشد مداوم بخش مسکن
بخش ساختمان همواره یکی از بخش های مهم و تاثیر گذار بر دیگر بخش ها بوده است. طبق گزارش بانک مرکزی، رشد ارزش افزوده ساختمان در بخش خصوصی، 1.4 درصد رشد داشته است. این رقم با احتساب ارزش افزوده ساختمان های بخش دولتی به 1.2 درصد تقلیل می یابد.اما بررسی رشد فصلی این بخش حاکی از آن است که بخش ساختمان در سه فصل پایانی سال 96، با رشد مثبت مواجه شده است. این بخش در حالی فصل بهار 96 را با رشد منفی 3.5 درصد آغاز کرده بود که سال قبل از آن رکود عمیق منفی 13.1 درصدی داشت. گزارش بانک مرکزی حاکی از این است که بخش ساختمان در فصل تابستان 96، رشد فصلی 3.1 درصدی، در فصل پاییز، رشد فصلی 1.4 درصدی و در فصل زمستان سال گذشته رشد فصلی 2 درصدی داشته است. طبق تعاریف اقتصادی، در صورتی که یک بخش، در چهار دوره متوالی با رشد مواجه شود، می توان نسبت به پایدار بودن روند مثبت آن امید بیشتری داشت.
خروج تشکیل سرمایه ثابت از رشد منفی
تشکیل سرمایه ثابت یا به عبارت دیگر سرمایه گذاری، از دیگر مولفه های کلیدی رشد اقتصادی است. این نرخ از منفی 3.7 در سال 95، به 1.4رسیده  که نشان می‌دهد از وضعیت رکود خارج شده است. تشکیل سرمایه ثابت از دو بخش ساختمان و ماشین آلات تشکیل شده است. نرخ رشد در هر یک از این زیربخش ها در سال 96، به ترتیب 0.9 و 2.5 درصد بوده است.
پیشرانه های رشد اقتصادی در سال 96
آمارهای بانک مرکزی نشان می دهد که در سال 96، ارزش افزوده فعالیت های «حمل و نقل، انبارداری و ارتباطات»، «صنعت»، «خدمات مستغلات و خدمات حرفه ای تخصصی»، «بازرگانی، رستوران و هتل داری»، «برق، گاز و آب» به ترتیب با سهمی معادل 0.7، 0.6، 0.6، 0.5، و 0.5 واحد درصد از رشد اقتصادی، نقش عمده ای را در افزایش روند رو به رشد تولید ناخالص داخلی ایفا کرده اند.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی