ضرورت ایجاد سامانه اطلاعات جامع فعالیت های اقتصادی به منظور ارتقای ظرفیت های کارشناسی

ضرورت ایجاد سامانه اطلاعات جامع فعالیت های اقتصادی  به منظور ارتقای ظرفیت های کارشناسی
نویسنده خبر : گروه دوگان تاریخ بارگذاری : دوشنبه ، 21 خرداد 1397

در تازه ترین نشست دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی، بر ضرورت ایجاد سامانه اطلاعات جامع فعالیت های اقتصادی با انجام کارشناسی های دقیق در استان تاکید شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی؛ علی اکبر لبافی، رئیس دبیرخانه شورای گفتگوی استان در این جلسه با اشاره به ظرفیت بالای بنگاه های اقتصادی خراسان رضوی گفت: بانک اطلاعاتی خوبی از بنگاه ها در استان می توان تشکیل داد اما لازمه اش این است یک تیم تخصصی از دستگاه های اجرایی و بخش خصوصی موارد را بررسی کنند و پیشنهاداتشان را در این زمینه ارائه کنند.

وی اظهار کرد: از طریق دفتر جذب سرمایه گذاری استانداری به دبیرخانه درخواست شده موضوع سامانه اطلاعات جامع فعالیت های اقتصادی مطرح شود. این سامانه می تواند مزیت هایی برای استان داشته باشد و اهداف آن توسط مدیران شرکتی که آن را طراحی کردند در این جلسه بیان می شود تا اگر نیاز به پیگیری های بعدی و اصلاحات داشت، نکات لازم عنوان و در صورت لزوم در جلسه شورای گفتگو ارائه شود.

*اطلاعات؛ اساسی ترین نیاز حوزه اشتغال و توسعه اقتصادی

در ادامه، مهدی محمدزاده، مدیر داخلی شرکت بهینه تکوین فراگیر که نمونه ای از سامانه اطلاعات جامع فعالیت های اقتصادی را ایجاد کرده است، از توجه به اساسی ترین نیاز حوزه اشتغال و توسعه اقتصادی یعنی اطلاعات به عنوان ضرورت اجرایی نمودن این طرح نام برد.

وی گفت: در طرحی که ما انجام داده ایم، 13 پروژه دانشگاهی با محوریت فعالیت های اقتصادی، به عنوان پشتوانه علمی این سامانه انجام شده است. این سامانه بخش های مختلفی دارد و بحث های مرتبط با فعالیت اقتصادی در حوزه های مختلف را می توان به صورت آنلاین در آن مشاهده کرد و طبقه بندی فعالیت های اقتصادی و پراکندگی جغرافیایی فعالیت ها نیز از جمله اطلاعات موجود در این سامانه است.

محمدزاده با اشاره به اینکه اطلاعات 78 بنگاه از استان خراسان رضوی تاکنون در این سامانه قرار گرفته است.

وی درباره دستاوردهای این طرح برای استان خراسان اظهار کرد: ایجاد سامانه اختصاصی برای این استان، ایجاد سامانه نظارتی براساس فعالیت اقتصادی و بنگاه های استان، نظارت بر روند توسعه فعالیت های اقتصادی و دسترسی به اطلاعات کلان اقتصادی و... از جمله این دستاوردهاست.

محمدزاده انتظارات هم از مسئولان و فعالان اقتصادی خراسان رضوی داشت. او گفت: اجرای آزمایشی طرح در این استان، تعریف و تصویب پروژه حداقل به مدت یکسال و تعیین محدوده پروژه، معرفی ما به نهادها و دستگاه های ذیربط برای همکاری و نیز معرفی به بنگاه های اقتصادی و تامین بودجه طرح از جمله انتظارات ما برای ایجاد سامانه اطلاعات جامع فعالیت های اقتصادی خراسان رضوی است.

*ضرورت توجه به صحت داده ها در سامانه های اطلاعاتی

مرتضی اشرفی، معاون دفتر سرمایه گذاری استانداری خراسان رضوی نیز با بیان اینکه متاسفانه از فقر اطلاعات در کشور رنج می بریم، اظهار کرد: اگر اطلاعات ناقص باشد، تصمیمات اخذ شده منجر به نتایجی می شود که امروز در حوزه سرمایه گذاری در برخی موارد در استان مشاهده می کنیم. اگر اطلاعات کامل باشد فضای کسب و کار هم بهبود می یابد.

وی افزود: مکاتبه ای با دستگاه های اقتصادی استان داشته ایم تا سامانه های اطلاعات اقتصادی را بررسی کنند زیرا سامانه های مشابهی وجود دارد اما دستگاه ها باید بررسی کنند شاید این سامانه نواقص موارد قبلی را نداشته باشد.

حسین فلاح، مدیرعامل شرکت بهینه تکوین فراگیر نیز گفت: برای شروع کسب و کار، افراد نیازمند اطلاعات هستند و این اطلاعات به صورت منظم و سازمان یافته وجود ندارد. اما آی‌تی یک قابلیت برجسته دارد که می تواند اطلاعات را سریع و ارزان به اشکال مختلف در اختیارتان قرار دهد و در حال حاضر خلاء این سامانه در شکل ملی احساس می شود.

وی تاکید کرد: سامانه هایی که امروز وجود دارد بنگاه محور است اما سامانه ما به ماهیت کار اشاره می کند؛ کاری به خود بنگاه ندارد و جمیع اطلاعات مورد نیاز برای هر فعالیت را می دهد.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی