ضرورت حمایت از بخش‌های خدماتی با هدف کاهش قیمت تمام‌شده «کالای ایرانی»

ضرورت حمایت از بخش‌های خدماتی با هدف کاهش قیمت تمام‌شده «کالای ایرانی»
نویسنده خبر : تاریخ بارگذاری : سه شنبه ، 22 خرداد 1397

 

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترانزیت اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: حمایت از کالای ایرانی یک ضرورت مهم است اما تحقق این هدف اقتضائاتی دارد که یکی از آن‌ها، کاهش قیمت تمام شده کالاست. به همین منظور باید در چهارچوب یک استراتژی کارآمد از بخش‌های خدماتی مرتبط حمایت لازم صورت گیرد تا با کاهش هزینه ها در این بخش، بهای تمام شده تولیدات داخلی را نیز کمتر شود.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، احمد زمانیان یزدی در گفتگو با خبرنگار ما بیان کرد: حمایتی که در چهارچوب شعار سال از کالای ایرانی صورت گرفته، در صورت فراهم آمدن زیرساخت ها و همراهی جریان های موثر در این بخش به خروج کاخانجات تولیدی از رکود منجر خواهد شد.

وی ادامه داد: قاعدتا در جبهه مقابل نیز باید تمهیداتی اندیشیده شود تا رویکردهای حمایتی، اثرگذار واقع شوند. یعنی تولیدکنندگان ایرانی باید بکوشند تا چه از نظر استانداردهای بین المللی و چه از حیث کیفیت و ذائقه مشتریان داخلی به سطح مطلوب و رقابت پذیری برسند.

زمانیان بر اهمین بهبود ساز و کارها برای بخش تولید تاکید کرد و گفت: در این قضیه باید حمایت هایی هم از سوی سیستم های دولتی انجام شود. چه از نظر صدور مجوز و تسهیل کار و چه در بخش های بانکی، بیمه و مالیاتی و... به هر رو وزارتخانه‌ها، نهادهای و ادارات دوولتی متولی و مرتبط با بخش تولید باید نشان دهند که حمایتشان از کالای ایرانی فراتر از شعار بوده و به واقع در کنار تولیدکننده قرار دارند و می کوشند تا تولیدات ایرانی را به سطح رقابت پذیری برسانند.

وی ضرورت دیگر را هدف گذاری بازارهای جدید برای تولیدات ایرانی دانست و متذکر شد: نظر به چالش های سیاسی پیش رو، باید مکرر به توسعه بازارهای هدف بیاندیشیم. قاعدتا برپایی یا حضور در نمایشگاه ها، رویدادها و...  و تمرکز بر بازاریابی هدفمند می تواند یک استراتژی منسجم در این حوزه باشد. توقع می رود نهاد سیاست خارجی ما نیز در انی حوزه فعالانه عمل کند.  

وی از ضرورت توجه به تولید صادرات محور گفت وابراز امیدواری کرد: دولت در سیاست های ارزی خود بازنگری و رویکردی را اتخاذ کند که به نفع بخش خصوصی و مولد است.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترانزیت اتاق بازرگانی خراسان رضوی، فاصله گرفتن از شعارگرایی را در موضوع حمایت از کالای ایرانی مقوله ای پراهمیت توصیف کرد و خاطر نشان نمود: در مسیر حمایت از کالای ایرانی و کاهش قیمت تمام شده آن باید به این مقوله نیز توجه داشت که اگر حمایت لازم از بخش های خدماتی وابسته به تولید انجام گیرد، این مهم محقق خواهد شد.

زمانیان افزود: برای نمونه بخش حمل و نقل و ترانزیت چرخه توزیع و دسترسی مصرف کننده به کالا را کامل می کند و موضوع «حمل» تاثیری 5،6درصدی بر قیمت کالا دارد. از این منظر بخشی از سیاست های حمایتی نیر باید متوجه همین حوزه های خدماتی باشد.

وی هزینه بالای سوخت، فرسودگی ناوگان، بروکراسی های سازمانی و... را از جمله عواملی دانست که به افزایش بهای خدمات حمل و نقل منجر می شوند و گفت: باید مقررات پیچیده و دست و پاگیر و سخت‌گیری های بیهوده در حوزه حمل و نقل کم نگ شوند. تاکید داریم که بخش خصوصی خود را متعهد به تحقق شعار سال می داند.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی