رئیس شورای ملی زعفران ایران: سازمان تعاون روستایی برای ثبات قیمت ها، زعفران خریداری شده را وارد بازار کند

رئیس شورای ملی زعفران ایران: سازمان تعاون روستایی برای ثبات قیمت ها، زعفران خریداری شده را وارد بازار کند
نویسنده خبر : تاریخ بارگذاری : سه شنبه ، 22 خرداد 1397

 

رئیس شورای ملی زعفران ایران در گفتگو با خبرنگار ما پیرامون تاثیر نوسانات ارز در بازار زعفران گفت: صادرات ما افت کرده است. شما کجا می توانید سراغ داشته باشید صادرکننده ما زعفران را با ارز بازار آزاد خریداری کند و بعد با ارز 4200 تومان به دولت بفروشد مگر این شدنی است. قاچاق زعفران به دلیل کم‌حجمی و ارزش زیاد افزایش خواهد یافت.

محسن احتشام افزود: صادرات به عراق و افغانستان هم که اعلام کردند به ریال، آزاد است. کسی که زعفران به افغانستان می‌برد تا به جاهای دیگر دنیا بفرستد، ریالی خریده است دیگر با این قیمت دلار و نوسانات آن جنبه اقتصادی ندارد. نه تنها زعفران بلکه کشمش، پسته، خرما همین طور است. باید به دنبال این باشیم که ارز وارد مملکت شود نه این که محدودیت ایجاد کنیم. این خودش یک تحریم است تحریم در تحریم که نمی شود انجام داد.

وی در مورد بازار داخلی زعفران  افزود:  امسال سازمان تعاون روستایی وارد چرخه خرید زعفران شد تا به کشاورزان کمک کند که قیمت افت نکند، البته این اقدام خوبی است ما هم مدافع حقوق کشاورزان هستیم چراکه تا کشاورز محصولی نکارد صادرکننده محصولی ندارد که صادر کند. الان با این وضعیت بازار، زعفران یک میلیون تومان افزایش قیمت داشته با این وضعیت تفاوت قیمت ارز که صادرکنندگان درگیر آن هستند دوبله شده است. سازمان تعاون روستایی، باید زعفران وارد بازار کند و بازار را به ثبات برساند چرا این کار نمی کند؟ همان طور که در یک مقطعی به کمک کشاورزان آمد الان هم باید وارد ثبات بازار زعفران شود هم کمک به کشاورزان است هم کمک به حفظ بازارهای زعفران در سطح دنیا که باز نفع آن به کشاورزان برمی گردد.

احتشام ادامه داد: باید همه چیز را درست مدیریت کنیم و درست ببینیم نباید به دنبال یک سری منافع زود گذر باشیم. این ها در درازمدت به بازار زعفران لطمه می زند. صادرکننده های ما خیلی تلاش کردند که این بازارها را به دست آوردند. الان هم نیاز به بازارسازی برای زعفران داریم تولید ما بیش از تقاضای بازارهای جهانی است برای همین شاهد افت قیمت زعفران هستیم. بیایید به صادرکنندگان برای توسعه بازارها کمک کنیم. وقتی تقاضای جهانی را با فرهنگ سازی مصرف زعفران افزایش دهیم قطعا قیمت آن به نقطه ای می رسد که برای کشاورز ما صرف می کند تا زعفران بکارد. نه اینکه بیاییم زعفران بخریم و انبار کنیم که گران شود تا از این راه به کشاورز کمک کنیم. این نمی تواند تفکر درستی در رابطه با زعفران باشد. ما باید محصولات متنوعی از زعفران تولید کنیم و فناوری و تکنولوژی را در کنار زعفران بکار گیریم.

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی