نظرات کارشناسی هیات نمایندگان درحاشیه اجلاس سراسری اتاق های سراسر کشور در مشهد

نظرات کارشناسی هیات نمایندگان درحاشیه  اجلاس سراسری اتاق های سراسر کشور در مشهد
نویسنده خبر : تاریخ بارگذاری : دوشنبه ، 24 ارديبهشت 1397

 

حبیب الله انصاری عضو هیات نمایندگان اتاق ایران:

 باید نقش شورای مشورتی اتاق به عینیت در آید

 

حبیب الله انصاری عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و دبیرکل و رئیس ستاد برنامه‌ریزی و اجرای انجمن صنایع لوازم خانگی ایران در حاشیه اجلاس هیات نمایندگان اتاق های سراسر کشور در مشهد در پاسخ به خبرنگار ما پیرامون نحوه حمایت از تولید مرغوب داخلی به خصوص در زمینه لوازم خانگی گفت: برای پاسخ به این سوال باید به دو وجه یعنی مسائل بیرونی شامل قوانین و مقررات، تسهیلات و در واقع فضایی که برای کسب و کار در کشور وجود دارد و مسائل درونی که به مسائل ساختاری مدیریتی و تکنولوژیکی و نگاه عمیق کیفیت سازی که مدیران صنعتی باید داشته باشند توجه کرد. اینها لازم و ملزوم هم هستند و تاثیرگذاری بر روی یکدیگر دارد.

 وی با بیان اینکه ما امروزه برای حمایت از کالای ایرانی باید ظرفیت‌های تولید را به حداکثر برسانیم یعنی ظرفیت خالی نداشته باشیم ،خاطرنشان ساخت: برای این مهم باید تسهیلات مناسب داده شود، چراکه امروز برای سرمایه‌گذاری تسهیلات با حداقل سود ۲۰ درصد جوابگو نیست و برای رفع نیازهای تولیدکنندگان باید سود تسهیلات ۴ تا ۵ درصد ارائه شود.

 انصاری افزود: مالیات بر ارزش افزوده مورد دیگری است که ما بارها در کمیسیون صنعت مطرح کردیم که ما در ایران به جای اینکه این مالیات از مصرف‌کنندگان بگیریم آن را از تولیدکننده اخذ می کنیم و این وارونه است.

وی خاطرنشان ساخت: نقطه سوم، پدیده شوم قاچاق است که باید از ورود آن به کشور جلوگیری گردد و اگر وارد می شود بعد از ضبط در انبار دپو و بعد از مدتی با آیین نامه ها و دستورات دستورالعمل‌ها مجدد وارد بازار می شود.

 عضو هیات نمایندگان اتاق ایران با بیان اینکه نکته دیگر، تامین مواد اولیه با قیمت نسبی ثابت برای مدت تقریباً یک سال است، افزود: با توجه به این ثبات تولید کننده می‌تواند برنامه‌ریزی کند و کیفیت زمانی شکل می‌گیرد که موارد اول مواد اولیه با کیفیت مصرف شود که با عدم ثبات قیمت ها امکان‌پذیر نخواهد بود.

 وی در رابطه با مشکلات فراروی مسائل درونی نیز گفت: امروزه مدیریت صنعتی باید مدیریت برخوردار از فرنگ صنعتی ‌باشد، مدیر صنعتی باید ساختار تکنولوژی را بداند، مدیریت صنعتی باید نقش آورده داشته باشد، مدیریت صنعتی باید نگاه مشتری محوری و مشتری مداری داشته باشد، مدیریت صنعتی باید کالای تولیدی اش رقابت‌پذیر باشد و کالای با ارزش افزوده تولید کنند.

 انصاری گفت: ما باید بگویم ایرانی کالای خوب ایرانی بخر و برای این مهم باید ابعاد مختلف کیفیت تعریف شود و برای مشتریان بازتعریف تا بر اساس آن بتوان تولید کنندگان را مجبور به افزایش کیفیت نمود.

وی ادامه داد: کیفیت کالا یعنی علاوه بر دارا بودن استانداردهای اجباری که یکی از اجزای آن است باید دارای مصرف بهینه انرژی، سهولت استفاده، ارگونومی، خدمات بعد از فروش، سرویس های دوره ای و گارانتی باشد.

 انصاری افزود: مردم باید نسبت به کالای باکیفیت آگاهی پیدا کنند و در مردم توقع ایجاد شود که کالای باکیفیت طلب کنند و تولید کننده هم متقابلا با نگاه مشتری مداری و مشتری محوری یک هم افزایی ایجاد کند تا کالای خوب و با کیفیت تولید شود در این صورت نیاز به واردات نخواهد بود.

 نایب‌رئیس شورای همکاری اقتصادی ایران و افریقا گفت: از سوی دیگر نگاه ما نباید فقط به داخل باشد، تولیدکننده باید بدانند که باید کالای صادرات محور تولید کند.

 انصاری پیرامون عملکرد دوره هشتم اتاق نیز گفت: اتاق مشاور سه قوه است اما من به عنوان یکی از اعضای هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی می‌گویم باید این مشاوره بودن را عینیت داد. وقتی امروز برای موضوع مهمی همچون نرخ ارز با اتاق مشاوره نمی‌شود و نظرات اتاق گرفته نمی‌شود پس در نتیجه اعتقادی به این امر در سطوح بالا نیز وجود نخواهد داشت.

 وی افزود: دولت باید بپذیرد اتاق پارلمان بخش خصوصی است و بخش خصوصی باعث تقویت اقتصاد اقتصادی و رشد آن می شود در نتیجه بخش خصوصی باید رشد کند ولی در کمال تأسف وقت بخش خصوصی و دولتی را می‌بینیم که هر روز بزرگتر و قوی تر می شوند پس پی می‌بریم که این اتفاقاتاعتقاد هنوز به وجود نیامده است.

 

رئیس اتاق مازندران:

اتاق نسبت به گذشت پویاتر شده است

 

 رئیس اتاق مازندران در گفتگو با خبرنگار ما در حاشیه اجلاس هیات نمایندگان اتاق های سراسر کشور در مشهد گفت: من باید ابتدا از آقای مهندس شافعی رئیس اتاق ایران و اتاق مشهد به خاطر مهمان‌نوازی گرمشان تشکر کنم. امروز جلسه بسیار خوبی در مباحث مختلف اقتصادی کشور داشتیم که امیدوارم در ارائه راه حل مسائل و مشکلات اقتصادی کشور و مشاوره مناسب به دولت در شرایط بحرانی فعلی مثمرثمر باشد.

عبدالله مهاجری دارابی پیرامون عملکرد اتاق هشتم نیز گفت: اتاق در این دوره نسبت به دوره هفتم و قبل تر پویاتر شده است و به نوعی بخش خصوصی که اتاق نماینده آن است توانسته جایگاه خود را باز یابد.

 دارابی افزود: در این حوزه و حوزه های مختلف، اتاق اقتدار بهتری یافته است و دولت نیز به این امر واقف و برای بخش خصوصی احترام بیشتری قائل شده است.

 رئیس اتاق مازندران با بیان اینکه نمره من به عملکرد اتاق، نمره خوب وقبولی است، افزود: با توجه به اینکه من در دوره هفتم هم درهیات نمایندگان بوده ام ولی در این دوره یکرنگی بیشتر احساس می شود و پیگیری های ملوس تر و برنامه محوری بیشتر شده است.

 

 

احمد اصغری قاجاری رئیس کمیسیون گردشگری، اقتصاد ورزش و هنر اتاق ایران: در دوره هشتم اتاق ایران، نگاه هیات رئیسه در حمایت از کمیسیون‌های تخصصی بوده است

 

سیاست‌های آقای مهندس شافعی ریاست اتاق و هیئت‌رئیسه اتاق در دوره هشتم اتاق بازرگانی ایران حمایت از صنعت گردشگری بوده است و ما با این سابقه فرهنگی و تاریخی باید طوری عمل و تلاش کنیم که درآمدهای ناشی از این صنعت جایگزین صنعت نفت شود.

احمد اصغری قاجاری رئیس کمیسیون گردشگری، اقتصاد ورزش و اقتصاد هنر اتاق ایران و نایب‌رئیس اتاق اکو در گفتگو با خبرنگار ما در حاشیه اجلاس هیات نمایندگان سراسر کشور در مشهد ضمن بیان مطلب فوق گفت: ما مصمم هستیم که تحولی ساختاری در زیرساخت صنعت گردشگری به وجود آوریم و برای این مهم ابتدا از ویزا شروع کردیم.

وی افزود: در گذشته کمتر اتفاق می‌افتاد که توریستی وارد کشور شود و در حین ورود برایش ویزا صادر شود ولی از سه سال قبل با دعوت از معاونت کنسولی وزارت امور خارجه و مدیران کل، بخصوص آقای جهانی معاون گذرنامه وزارت امور خارجه، در فرودگاه‌های بین‌المللی بخصوص فرودگاه حضرت امام برنامه‌ریزی کردیم که یک توریست در بدو ورود به کشور چه با هیات یا با لیدرهای داخلی و یا حتی به‌تنهایی در فرودگاه بدون هیچ قید و شرط بین یک تا سه ماه ویزا برایش صادر شود. از طرفی هم‌اکنون در اکثر فرودگاه‌ها امکان صدور روادید الکترونیکی نیز وجود دارد.

 

اصغری در ادامه با بیان اینکه متاسفانه در ماجرای تک‌نرخی شدن ارز، مسئولین اعلام نکرده‌اند چه برنامه‌هایی برای گردشگری دارند، افزود: اکنون با دو تا مشکل مواجه هستیم یکی عدم ارائه کارت‌های اعتباری برای گردشگران و دیگری اینکه یک گردشگر که وارد کشور می‌شود، نمی‌داند کجا باید ارز خود را تبدیل کند بنابراین ما پیشنهاد می‌کنیم با توجه به تک‌نرخی شدن قیمت ارز، دولت در فرودگاه‌ها شعباتی از بانک‌های مسئول بازگشایی کند و اطلاع‌رسانی شود تا گردشگر ورودی به کشور بداند برای تبدیل پول خود کجا باید مراجعه کند و ما به‌شدت پیگیر این قضیه هستیم.

وی در پاسخ سؤال ما پیرامون زیرساخت‌های صنعت گردشگری گفت: به‌عنوان نماینده پارلمان بخش خصوصی به‌طورکلی از زیرساخت صنعت گردشگری راضی نیستیم و بااینکه ما با دولت دوازدهم تعامل بسیار خوبی داریم ولی حرکتی که تحولی ایجاد کند انجام‌نشده است

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق ایران در ادامه افزود: در سال 2017 کشور اسپانیا بعد از امریکا و فرانسه با 70 میلیارد یورو درآمد حاصل از گردشگری رتبه سوم کسب درآمد از این صنعت را دارا می‌باشد، ولی ما با توجه به پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های بسیار بالا در این زمینه جایگاه بسیار پایینی داریم. همین خراسان رضوی سه گونه گردشگر می‌پذیرد گردشگر زیارت، سلامت و گردشگر میراث فرهنگی. اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری که بخشی از بدنه دولت در استان است چه بسترسازی برای جذب گردشگر انجام داده است؟ به‌طورکلی سازمان‌های متولی این حوزه نتوانسته نقش حاکمیتی خود را در حمایت از بخش خصوصی به‌منظور ارائه خدمات، تسهیلات و جلب اعتماد برای سرمایه‌گذاری به‌درستی انجام دهند.

وی گفت: بخش خصوصی استان خراسان رضوی دو همایش گردشگری سلامت را برگزار کرد و بسیار موفق هم بود ولی دیگر ادامه پیدا نکرد. بعد از برگزاری همایش گردشگری سلامت باید میزهای تخصصی تشکیل می‌شد و مصوبات و راهکارهای آن پیگیر می‌شد.

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق ایران در ادامه با بیان اینکه ما 24 کمیسیون گردشگری در 31 اتاق بازرگانی سراسر کشور داریم، خاطرنشان ساخت: به لحاظ اهمیت موضوع گردشگری در مشهد، با هماهنگی که با ریاست محترم اتاق ایران داشتیم جلسه کمیسیون گردشگری با حضور اکثریت نمایندگان آن‌ها در حاشیه اجلاس هیات نمایندگان سراسر کشور برگزار خواهد شد.

وی در ادامه افزود: من در افتتاحیه نمایشگاه بین‌المللی گردشگری فیتور اسپانیا مصاحبه‌ای با تلویزیون افه آن کشور داشتم، مجری برنامه گفت شما که این‌قدر از پتانسیل‌های کشورتان می‌گویید ایران هراسی را چطور توضیح می‌دهید؟ در آنجا هنوز از ایران هراسی صحبت می‌کنند بااینکه مملکت ما امن‌ترین مملکت برای گردشگران خارجی است. در کدام کشور شما سراغ دارید که یک گردشگر از کشورهای اروپایی به همراه همسرش بدون محافظ یک ماشین کرایه کند و در کویر یزد، ده روز چادر بزند و مردم آنجا هم به آن‌ها محبت کنند. من این‌ها را ده‌ها جا گفته‌ام. آدم واقعاً احساس غرور و شعف می‌کند. در کدام کشور شما سراغ دارید که گردشگر از دریا بیرون بیاید نیم ساعت بعد جنگل باشد دو ساعت بعد در دل کویر. این‌ها پتانسیل و ظرفیت‌های کشور ماست. این‌ها را باید احیا کنیم. البته دولت هم مشکلات خاص خودش را دارد.

 اصغری با بیان اینکه در دوره هشتم اتاق بازرگانی ایران، نگاه هیات رئیسه در حمایت از کمیسیون‌های تخصصی بوده است، تاکید کرد: جایگاه اتاق به‌عنوان مشاور سه قوه در این دوره برای دولتمردان و سایر قوا شناخته‌تر شده است. به‌طورکلی اتاق به‌عنوان پارلمان بخش خصوصی جایگاه ویژه‌ای در این دوره در دولت دارد. تمامی تصمیم‌گیر‌ها و تصمیم‌ساز‌ها برای به این نتیجه رسیده اند که بدون حضور بخش خصوصی نمی‌توانند موفقیتی در پی داشته باشند.

وی خاطرنشان ساخت: من باسابقه چندین سال حضور در دوره‌های مختلف اتاق، این دوره اتاق را بسیار موفق و بااقتدار و پویا می‌دانم و می‌خواهم از جناب آقای مهندس شافعی که احترام بسیاری برای جایگاه اتاق قائل هستند و وقت بسیار برای امور اتاق می‌گذارند تشکر کنم و همچنین از هیئت‌رئیسه و دبیرکل آن.

رییس اتاق بازرگانی استان آذربایجان شرقی:

باید برای مسائل، مدیریت علمی و کارشناسی انجام شود

صمد حسن زاده رییس اتاق بازرگانی استان آذربایجان شرقی در گفتگو با خبرنگار ما در حاشیه اجلاس هیات نمایندگان سراسر کشور در مشهد، پیرامون طرح منطقه بندی کشور گفت: موضوع منطقه بندی از چند سال قبل توسط وزارت کشور پی گیری می شد . نهایتا با هماهنگی مسئولین اتاق های بازرگانی ایران مطالعاتی انجام شد با توجه به مشترکات منطقه ای استان ها ، یک تقسیم بندی انجام گردد که منطقه دو ، منطقه شمال غرب کشور مربوط می شود به استان آذربایجان شرقی ، آذربایجان غربی ، اردبیل و کردستان که به مرکزیت تبریز می باشد.

وی در رابطه با تاثیر این طرح در هم افزایی انرژی اتاق ها گفت: من فکر می کنم بالاخره این ارتباطات بین استان هایی که مشترکات مخصوص خودشان را دارند می تواند در ارتقاء جایگاه مسائل اتاق ایران بسیار تاثیرگذار باشد .

حسن زاده در ادامه با بیان اینکه خوشبختانه در استان آذربایجان اصلا بین تشکل ها ، اتحادیه ها ، خانه صنعت ، انجمن مدیران و یا بقیه اتحادیه ها و تشکل ها هیچ دیوار و فاصله ای نیست، خاطرنشان ساخت: همه با هم همفکر و با تعامل بسیار خوب در کنار همدیگر در رابطه با ارتقاء جایگاه اقتصادی کشور می باشند و در اتاق بازرگانی  نظرات جمع بندی می شود و در بعضی مسائل به اتاق ایران منتقل می شود و آن چه مربوط به استان هاست با مسئولین استانی در تبریز و دیگر استان ها همفکری و هماهنگی بوجود می آید .

رییس اتاق بازرگانی استان آذربایجان شرقی با بیان اینکه مسئله برجام یک مسئله سیاسی و بین المللی است و با توجه به اینکه خیلی به سرنوشت بخش خصوصی ارتباط دارد ولی متاسفانه نظرات بخش خصوصی در این مسائل تاثیرگذار نبوده است، گفت: البته مطالعات بسیار بزرگی انجام شده من اعتقادم این است که آن توافقی که دو سال قبل توسط دیپلماسی کشور ما انجام گرفت یک کار بسیار بزرگی بود واقعا لغو آن قطعنامه های شورای امنیت و تغییر دادن آن کار کوچکی نبود ، کل سرنوشت کشور ما تغییر پیدا کرد  ولی ما بیشتر در داخل کشور برای حل بقیه مسائل مشکل داشتیم . باید برای این مسائل مدیریت علمی ، مدیریت کارشناسی انجام شود تا ما بتوانیم در جریان ارتباطات بین المللی جایگاه کشورمان را به درستی معرفی کنیم و بتوانیم آن اهداف جمهوری اسلامی ایران که همیشه به دنبال صلح و امنیت و برقراری ارتباطات با کشورهای خارجی هست را به درستی برای دنیا اعلام کنیم .

وی پیرامون عملکرد اتاق گفت: به نظر من همه اتاق ها و در راس آنها اتاق ایران نهایت تلاش را برای پیشرفت مسائل اقتصادی انجام دادند ولی من اراده ای از طرف مسئولین دولتی برای حل مسائل اقتصادی نمی بینم . ما همیشه مسائلی را به صورت کارشناسی شده و علمی بررسی کردیم ، به دولت پیشنهاد دادیم و جلساتی برگزار شد، وقت های زیادی توسط مشاورین در اختیار دولت قرار گرفته ولی متاسفانه دولت اینقدر گرفتار مشکلات خود است که هیچ توجهی برای حل مسائل به عمل نمی آید. برای نمونه برنامه اجرای صحیح اصل 44 را ببینید ، در اتاق ها و تشکل ها کارشناسی شده ولی تا به امروز هیچ نتیجه ای برای کشور ما حاصل نشده است . 

 

 

 

دانلود اپلیکیشن اتاق بازرگانی